Weekje Flensburg, oud en nieuw 2023/2024 deel 1

1 januari 2024 - Flensburg, Duitsland

Rooster technisch vallen de feestdagen zo mooi, dat we een weekje weg niet konden weerstaan😉 We zoeken in Zwitserland (te duur) Munchen (geen reactie) en Parijs (opgelicht... gauw vergeten 🙈) En dan kan het zomaar gebeuren dat we oud en nieuw in Flensburg vieren 😁

Vrijdag 29 december

We vertrekken om 07.20 uur. Het naar het noorden van Duitsland rijden is wel even wat anders dan naar het zuiden... wat een rust op de weg. Heerlijk. Om 10.45 rijden we de parkeergarage van Europa Passage in Hamburg binnen. Ik ben al 3x met Anneke in Hamburg geweest en was zo blij dat dit op route lag om het nu ook samen met Jeroen te bezoeken. Hamburg is zooooo mooi!

10000256481000025653

De kerstmarkten zijn er nog en natuurlijk is alles nog mooi versierd.

100002565510000256861000025680

1000025694

En het was DROOG!!

We vermaken ons hier ruim 2 uur en zetten dan de navigatie even op de Reeperbahn 😁 Dat moet je toch ook een keer gezien hebben.

Naar ons huisje, onder de rook van Flensburg is het nog een kleine 2 uur. Om 15.45 uur zijn we er. Het is echt een leuk huisje. We kletsen een tijdje met de aardige eigenaresse, pakken de auto uit, ruimen alles op, doen een drankje en laten Yill uit. Vanuit thuis hadden we nog lekker een pan soep meegenomen en met een broodje knakworst hebben we een prima maaltijd.

En dan gaan we nog even op pad. 8 minuten hier vandaan zit Scandinavia Park, one stop to shop.

10000257131000025718

We hadden al gelezen dat de Denen massaal in Duitsland hun boodschappen doen omdat het zo duur is in Denemarken. Deze winkel was helemaal op de Denen gericht, alles eerst in het Deens en dan pas in dat Duits. En het assortiment: mega zakken snoep, chips en chocolade en heel veel drank. Grappig om te zien. En we leren zo ook een paar woordjes Deens😁

10 minuten verder ligt Flensburg. We parkeren bij de haven en wandelen langs het water. Wat mooi zo met al die lichtjes. De rest komt van de week wel, maar dit wilden we graag zien.

10000257281000025732

Al met al een super 1e dag!

Zaterdag 30 december

In het kleine gehuchtje zit zowaar een bakker, daar wandelen we naar toe en kan Yill mooi uit. We dekken gezellig de tafel en gaan ontbijten.

1000025781

We doen rustig aan en na het douchen rijden we om 11.00 uur weg.

Onze 1e stop is de Lidl. In tegenstelling tot Nederland zit hier zondag en maandag alles dicht, dus we moeten wel wat boodschappen halen nu. Daarna zetten we de navigatie op een stukje strand in Denemarken, Fynshav. Vanaf hier varen boten naar het volgende (schier) eiland. Als we de grens passeren vinden we het beide stiekem erg leuk.

1000025790

Wanneer komen wij nou in Denemarken? De huizen zijn gelijk anders, de verkeersborden en zelfs de verkeerslichten. Het landschap is wat saai, doet ons denken aan bepaalde plekken in Nederland. Maar het rijdt heerlijk rustig en na 3 kwartier zijn we bij de kust. Heel bijzonder is het niet, maar Yill is blij en dus wij ook. We wandelen wat op het strand, gooien stokken en genieten van het waterige zonnetje. In de auto even tijd voor een kleine lunch.

100002579310000257951000025800

Onze 3e stop is de plaats Aabenraa, een pittoresk plaatsje. Als we de auto hebben geparkeerd en het centrumpje inlopen blijkt dat alle winkels al gesloten zijn. Alles sluit al vanaf 14.00 uur. We wandelen wat rond en gaan dan naar café Mojn. We bestellen koffie en de appeltaart specialiteit. Gelukkig smaakt het goed, want het zijn Zwitserse prijzen🤭🙈

100002580610000258111000025812

We kijken nog even op Google maps wat hier nog meer zit... en wat denk je... een kringloopwinkel 😁 Jeroen had al van een handelaar bij hem in de winkel gehoord dat deze er heel veel zijn in Denemarken. Maar pfff... zo niet ons ding deze meuk haha. Even verder op zit een Netto en ondanks de hoge prijzen hier vinden we het toch erg leuk om een Deense supermarkt te bezoeken. En we scoren ook nog eens een leuke geurkaars en geurstokjes. Goede herinnering aan deze leuke dag straks in huis.

We draaien de snelweg op en een dik half uur later zijn we thuis. Het is heerlijk warm in ons knusse huisje, we steken de kaarsen aan, we komen en lezen de rest van de avond.

Zondag 31 december

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Bob😘

We slapen wat uit en daarna maken we weer een gezellig ontbijtje. Het is echt een fijn huis! We zijn niet de enigen die tot rust komen...😜🩷

1000025876

Rond 11.00 uur rijden we naar Flensburg, er zou nog een kerstmarkt zijn. Dat klopt, maar meer dan de helft is al aan het afbreken. De winkelstraat is lang en we verbazen ons over het grote winkelaanbod en de enorm mooie panden. We komen zeker terug als alles open is. De sfeer is gezellig, er wandelen nog best veel mensen.

1000025883

Bij Extrablatt doen we koffie en wandelen op ons gemak terug naar de auto. Daarna kijken we even voor vanavond waar we het beste bij het water kunnen parkeren om het vuurwerk te kunnen zien.

10 minuten verder ligt het kasteel Glücksburg. Daar willen we even wandelen, maar na een paar foto's sprinten we snel terug naar de auto... het giet.

1000025904

We gaan terug naar ons meisje want we moeten nog wel met Yill aan de wandel, dus we gaan we gelijk door. Een kwartiertje verder zit een wildpark. Hier maken we, terwijl het nog steeds een beetje miezert, een mooie wandeling. Dat is toch wel het fijne van vakantie... ondanks de regen ga je gewoon. En het is echt genieten hier! De verschillende herten liggen mooi bij elkaar te schuilen onder de bomen.

10000259131000025912

Als we einde van de middag terug zijn vertelt de eigenaresse dat er straks kindjes langs de deuren trekken en wat zingen en dan wat lekkers krijgen. Gelukkig hebben we wel wat in huis want niet veel later wordt er al aangebeld.

1000025926

We maken het ons gezellig en komen met een oliebol al een beetje in de oud en nieuw sfeer. We hebben besloten om niet te koken maar wat lekkere hapjes op tafel te zetten. Dus mijn chef-kok gaat los op gehaktballetjes en gevulde eitjes 😀😋😋

1000025924

Om 23.30 uur rijden we naar Flensburg. Eerst zetten we de auto op de plek waar we vanmorgen keken. Er wordt al best veel vuurwerk afgestoken. Grappig, er is geen show of zo, maar iedereen neemt zijn eigen vuurwerk mee. We proberen even met Yill hoe het buiten de auto gaat, maar dat knalt te hard. We zetten de auto aan de overkant van de straat en zo kunnen we ook alles zien. Om 00.00 uur even zoenen en dan ga ik even naar de kade om foto's te nemen.

100002597110000259751000025973

Daarna kijken we een tijdje samen vanuit de auto. En we hebben gewoon lol om Yill die het allemaal mooi bekijkt en zelfs de vuurpijlen na kijkt... zo leuk om te zien.

1000025988

Om 00.45 uur is het meeste vuurwerk wel gebeurd en rijden weer terug. Super leuk om dit zo mee gemaakt te hebben! We warmen de laatste oliebol op en kletsen nog even wat na.

Wij wensen iedereen de beste wensen voor 2024. En Johan, Jan en Laura van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag.

J&M👨‍❤️‍💋‍👨

1. Jan,Janet, Colin en Dustin:
    1 januari 2024
    Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen voor 2024!
  2. Laura:
    1 januari 2024
    Dank je wel. En op deze manier een bijzondere belevenis van oud en nieuw vieren. Ik neem een drankje op mijn verjaardag en ik proost ook op alle geluk voor jullie 🥂🥳😘
  3. Xandra:
    1 januari 2024
    Mooi begin van het nieuwe jaar! Dat doen jullie goed 😀 en het ziet er daar ook prima uit, daar gaan jullie je deze week nog goed vermaken. Geniet ervan samen!🥂
  4. Ennie Jansen:
    1 januari 2024
    Heerlijk even weg Mieke en Jeroen. Wat leuk dat je oud en nieuw daar hebt meegemaakt. Gelukkig nieuwjaar samen en laat ons nog even genieten van de prachtige verhalen en foto’s. Liefs Ennie 😘
  5. Rob:
    1 januari 2024
    Jeroen en Mieke gelukkig nieuw jaar. Dat 2024 maar weer vele reisverslagen mag opleveren 😁.
    Jullie hebben het weer dik naar de zin zo te lezen. En jullie huisje ziet er inderdaad gezellig en knus uit.
    Jammer alleen dat zoveel Geschäfte gesloten zijn…
    Maar jullie vermaken je wel !
    Groetjes
  6. Sia:
    1 januari 2024
    Heerlijk even weg zo'n paar dagen, doen jullie goed! De allerbeste wensen voor een mooi, liefdevol en gezond 2024!
  7. Anneke:
    1 januari 2024
    Happy New year 🎊😍 gelukkig toch nog een oliebol gehad :-) lekker nog even genieten, heel veel plezier😘
  8. Yvonne Evers:
    1 januari 2024
    Nou dat zijn toch eens hele andere foto’s dan “normaal”, beetje moderner of zo. Zelf ben ik niet zo’n fan van Denemarken (ik vind het nogal saai) maar goed… de foto’s vind ik mooi (maar dat is dan weer Duitsland). Maar heeeeerlijk om er zo even tussen uit te zijn!!!
    Uit de sleur van de feestdagen! Dat doen jullie goed.
    Ik tel nu ook de dagen af, nog 44 ….
  9. Yvonne Evers:
    1 januari 2024
    Ooooooh en ik vergeet het belangrijkste: ik wens jullie een heel gelukkig, en in goede gezondheid, nieuwjaar 😘😘😘
  10. D&J:
    2 januari 2024
    JAAaaaa ook van ons happy Newyear en veel gezondheid 2024+++++.
  11. Marlien Dijkers:
    2 januari 2024
    Het ziet er allemaal weer mooi uit en weer een mooi verslag en foto's leuke dagen nog groetjes uit het regenachtige almelo 💙
  12. Marjolein:
    3 januari 2024
    Ook al zijn het niet de alpenlanden…het ziet er heerlijk uit en volgens mij ook een aanrader!!!

Een heel gelukkig en mooi jaar gewenst voor jullie en geniet nog van de vakantie.

😘 Marjolein
  13. Barbara:
    4 januari 2024
    Beetje laat maar het mag nog tot de 5e las ik. Dus gelukkig en gezond nieuw jaar voor jullie beiden. 🎉🎉