Weekje Flensburg, oud en nieuw 2023/2024 deel 2

3 januari 2024 - Wallsbüll, Duitsland

Maandag 1 januari

Om iets na zevenen laat ik Yill uit, maar het nachtje was veel te kort, dus gauw weer naar bed. We ontbijten tegen 11.00 uur, het regent al een hele tijd. Toch willen we op pad, naar het schiereiland Rømø.

Om 12.15 rijden we weg. De route duurt 1.10 uur en is mega saai. Als we de dijk op rijden naar Rømø wordt het al leuker en dan.... dan weten we gewoon niet wat we zien. Wat een G R O O T strand. (het breedste strand van heel Europa) Zoveel mensen rijden met hun auto of camper het strand op... sommige parkeren vooraan, sommige rijden tot aan de zee.

1000026086

We kijken even hoe het rijden gaat, maar dat lukt prima. We parkeren en kijken onze ogen uit.... het voelt (terwijl ik daar natuurlijk nooit ben geweest) bijna als de Sahara... het is echt oneindig groot. Jeroen zijn schoenen zijn niet waterdicht dus ik loop met Yill zover als ik kan. Ook zij ervaart de ruimte... RENNEN joh... zo leuk.

1000026109

En nog leuker... het is gewoon droog! Na vele foto's en filmpjes ga ik terug en besluiten we nog naar een ander stukje te rijden. Hier kunnen we tot (in) de zee. Jeroen doet zijn sokken en schoenen uit en trekt zijn gympies aan zodat hij ook mee kan. We G E N I E T EN enorm!! Jeroen zegt... als jij de auto haalt, film ik jou😀

Filmpje: met de auto op het strand

En nog een filmpje: Filmpje hoe groot het strand is

En daarna nog tot bijna in de zee gereden. Het is een soort onbeschrijfelijk gevoel van vrijheid of zo.

10000261501000026131

We gaan uiteindelijk terug, touren nog wat over het eiland (mooie natuur, veel recreatie huisjes) en tja... dan moeten we echt weer ruim een uur die suffe, saaie, kale route terug. En terwijl we net weer op pad zijn, begint het weer te regenen. Wat een mazzel hebben we gehad.

We brengen Yill naar huis en een uurtje later rijden we naar Flensburg. We sluiten deze leuke dag af bij Cafe Central Restaurant & Bar met een heerlijk etentje. Wat een super tof begin van 2024!

Dinsdag 2 januari

Het is slecht weer, nat en guur. Dus weer om ons vooral niet te haasten. Uiteindelijk gaan we rond 12.00 uur op pad. Shop till you drop.... net als alle Duitsers en Denen haha. Het is overal druk. Flensburg heeft zoveel te bieden, ook buiten het centrum 2 grote winkelcentra. Natuurlijk nog steeds mooi in kerstsfeer.

1000026212

We slagen allebei en lunchen nog even ergens. De tijd vliegt voorbij. Ook gaan we nog naar een overdekte mall in het centrum en dat blijkt een goede keuze, want hier zit een gave Denmark Design winkel. Hier slagen we voor een snoerloos lampje, waar we juist naar op zoek waren. 👍

Al met al een prima middag en op de terugweg lopen we een stukje met Yill. Maar het is nog steeds niet droog, dus als we na vijven thuis komen is het weer tijd om de kachel hoog aan te doen en de kaarsjes aan te steken. We volgen gewoon het goed voorbeeld van de Denen: Hygge

De hygge betekenis - wat is hygge?

De essentie van hygge is het creëren van een fijne warme sfeer, genieten van de goede dingen in het leven met fijne mensen om je heen. De warme gloed van kaarslicht is hygge, net als vrienden en familie. En niet te vergeten lekker eten en drinken. Ga bij voorkeur urenlang tafelen en praat over de grote en kleine dingen in het leven. Misschien verklaart het Deense idee van hygge wel waarom de Denen vaak als gelukkigste mensen ter wereld benoemd worden!

Hier sluiten we ons graag hierbij aan. 😄 We koken een lekkere pasta maaltijd en spelen weer onze zelf verzonnen variant van Mens Erger Je Niet... hilarisch leuk!

Woensdag 3 januari

In de stromende regen laat Jeroen Yill uit en als we dan met een bakkie koffie in bed zitten besluiten we naar huis te gaan. De dingen die we nog wilden bekijken is alleen leuk als het droog is. En de vooruitzichten zijn 100% regen met harde wind. En dan hebben we nog 1 dagje samen thuis voordat Jeroen weer moet werken. Op ons gemak ontbijten we en pakken we de spullen in en nemen heel hartelijk afscheid van de eigenaresse. Wat een gastvrije vrouw!!

Het rijden is niet echt fijn, de ruitwissers kunnen het nauwelijks aan en met rukwinden vrachtwagens passeren is goed opletten. Maar om 15.15 uur zijn we bij mijn vader ( traditie op de terugweg van vakantie) In 1e instantie lijkt het of alles goed is. Van de week hebben ze hem op de grond van de badkamer gevonden 's nachts, last van diarree maar wonder boven wonder niets gebroken. Nu wilde hij ook geen koffie ( en dat zegt wat😉) en moest hij even later overgeven en had hij weer diarree. Met toch wel een zwaar gemoed zijn we weg gegaan. We hebben het al vaak tegen elkaar gezegd, met ouders die ouder worden is het bijna een wonder dat je op vakantie niet gebeld wordt en halsoverkop naar huis moet. We tellen onze zegeningen. (maar het raakt me toch weer enorm om dat iele mannetje zo te zien😔)

Onze korte vakantie was echt top. Boven verwachting zelfs. Het huis was echt fijn en alle dingen die we gezien hebben waren ook zo leuk. En om oud en nieuw eens zo te vieren is zeker voor herhaling vatbaar.

We hebben leuke plannen voor komend jaar. Slovenië, Kroatië en Italië. En Anneke en ik gaan nog eind april naar Porlezza.  Ach.... en wie weet wat we verder nog verzinnen😄😄

We melden ons vanzelf😉

J&M👨‍❤️‍💋‍👨

1. Xandra:
    3 januari 2024
    Zeker een breed strand, heerlijk!
    En hygge is zeker een prachtig woord 👌
    Hopelijk knapt jouw vader weer op 💪
    Tot volgende week 🙋🏽‍♀️
  2. Marlien Dijkers:
    3 januari 2024
    Mooi verhaal haal weer en dat filmpje op dat strand vind ik ook mooi mooi dat jullie het leuk hebben gehad wat erg en sneu van je vader groetjes marlien 😁
  3. Jürgen:
    3 januari 2024
    Denemarken is een echt moiie pleg op de aarde
    Ik ga deze jaar op vacantie naar denemarken.
    Het was alweer een plezier jullie reizverhaal te lezen. Gute Besserung für deinen Vater
    LG Jürgen
  4. Anneke:
    4 januari 2024
    erg leuk weer, maar jammer van het weer!! CU soon!!
  5. Ennie Jansen:
    4 januari 2024
    Mooie belevenissen weer. En dat zo even tussendoor 🤩.
    Hopelijk knapt je vader snel weer op. Tja, mensjes van de dag.
    Dikke knuffel Ennie
  6. Barbara:
    4 januari 2024
    Wat jammer hè van al die regen. Maar jullie hebben ondanks dat toch Fijne dagen gehad samen. Hopelijk knapt je vader weer snel op. Gr Barbara
  7. Yvonne Evers:
    4 januari 2024
    Tsja… tis gewoon niet mijn land Denemarken 🤷🏻‍♀️ maaaar…. Heel fijn dat jullie zo genoten hebben en ik vind het ontzettend sneu om te lezen dat je vader gevallen is! Bah, hoe vaak lees je wel niet zulke berichten. Hopelijk knapt hij weer op 🙏🏼
    Popjes… ik heb nu al weer zin in de volgende vakantieverhalen 😍
  8. D&J:
    8 januari 2024
    Sorry we zijn een beetje druk en lezen alles een beetje later maar wel met heel veel plezier!
    Alweer een mooie reis voor in de boeken.
    Tot snel