Harz 2008

26 augustus 2008 - Bad Suderode, Duitsland

We gaan naar de Harz en pa gaat de eerste 4 dagen met ons mee!

15 augustus:

We treffen elkaar op de parkeerplaats langs de A1 om 09.00 uur. Pa rijdt voor op en voor zo'n "oude man" trapt hij het gaspedaal aardig in. Onderweg stoppen we voor koffie en broodjes en doen dit heerlijk aan een picknick tafel op een parkeerplaats aan de "2". Tegen 15.00 uur zijn we in Bad Suderode. We worden aller aardigst ontvangen en we worden erg blij van het huis wat we hebben geboekt. We pakken alles uit, drinken buiten op ons terrasje koffie en verkennen de tuin. Deze mensen hebben een groot stuk grond waar verschillende huisjes op staan en ze hebben een kleine camping. De tuin is met zorg aangelegd en het is een genot om daar doorheen te wandelen met Jack en Max.

Ik bak 's avonds pannenkoeken en we spelen diverse potjes Rummikub.

16 augustus:

Pa is vroeg uit de veren en al helemaal fris en fruitig. Wij ontbijten in ons joggingspak en laten de hondjes uit. Tijdens het ontbijt wat we lekker buiten kunnen eten maken we plannen. We gaan met de Harzer Schmalspurbahn naar de Brocken. We stappen in Wernigerode op. Het is een mooie tocht omhoog en het weer is heerlijk. Heel apart om te zien hoe de stoomtrein door kleine dorpjes gaat, de stoom uit blaast langs was wat hangt te drogen.....;-) Boven hebben we prachtig uitzicht en we wandelen naar het restaurant waar we een lekker soepje en broodje bratwurst eten. Daarna weer ruim 1.5 uur terug naar Wernigerode. Dit is een schitterende plaats met mooie vakwerkhuizen en een nog mooier Rathaus.

Bij ons huisje borrelen we gezellig met een wijntje en met de door pa mee gebrachte cashew nootjes, wandelen we weer door de tuin, bekijken we de luxe van de camping en kookt Jeroen macaroni. En ook 's avonds spelen we weer Rummikub en Yathzee. Het was een topdag!

17 augustus:

Ook vandaag weer heerlijk weer. We ontbijten buiten en besluiten om naar Thale te rijden. Via hele smalle (slechte) weggetjes komen we in dit leuke toeristische dorpje. Er is hier veel te doen, ze hebben een Erlebniswelt en Seilbahnen. We gaan dus mooi omhoog naar de Rosstrappe. Boven hebben we ook weer prachtig uitzicht en vergapen ons aan de aparte beelden. (Thale is een gedeelte van de Harz waar de basis ligt voor vele legendes en mythen. Een van de legendes gaat over de Hexentanzplatz waar de heksen naakt dansen rond het vuur voordat ze op hun bezems, op Walpurgis avond, naar de Brocken vliegen. Walpurgis is nu een van de grootste festivals in de Harz) We vermaken ons een hele tijd en drinken een paar keer wat. Dan gaan we weer naar beneden en besluiten om nog een autotochtje te maken. We rijden langs de Bode, zien grappige restaurantjes, kastelen en prachtige vakwerkhuizen.

Wat een schitterende omgeving, en dat relatief dichtbij Twente. En wat fijn om dit samen met mijn vader mee te kunnen maken! Einde van de middag zijn we weer terug bij ons huisje en doen we niet zoveel meer.

18 augustus:

De laatste dag dat pa hier zal zijn. Ook vandaag weer warm, zelfs een beetje loom weer. We brengen de ochtend door bij ons huisje, wandelen wat met de doggies, lezen wat en besluiten na de lunch pas op pad te gaan. We rijden naar Quedlinburg, een kwartiertje van ons vandaan,  waar we heerlijk over het pleintje slenteren en een ijsje eten. Dan rijden we via een ommetje naar de Kuckucksuhrenfabrik in Gernrode waar we een rondleiding krijgen en de vele Kuckucks klokken bewonderen.

We laten de hondjes uit en lopen het dorp in. Pa trakteert ons op een etentje. Bad Suderode heeft ook wat "mee gekregen van de hekserij" en overal zie je aan de huizen heksen hangen, heksenbezems tegen de gevels staan of zelfs heksen op een bankje. Erg vermakelijk allemaal. Na het eten wandelen we terug, genietend van het nog steeds mooie weer.

19 augustus:

Pa is al vroeg op en pakt al zijn spullen in de auto. We ontbijten met elkaar en dan zwaaien we hem uit. Het was gezellig om zo een paar dagen samen door te brengen. En hij rijdt als 78 jarige maar mooi alleen het stuk naar huis terug, waar hij heel erg van geniet. Hij heeft de TomTom op vermijdt snelwegen gezet en wil er een mooie toertocht van maken. (Goh, waar heb ik dat nou van...hahah).

Wij besluiten om deze dag niet met de auto op pad te gaan maar zoeken een wandeling uit die vanaf het dorp kan en een heuvel op gaat. Max kan de heuvel niet meer op, dit verbaasd ons. Hij is 14 jaar en heeft heeeeeel hard geleefd. Maar de aftakeling gaat nu wel erg hard (snik) In het dorpje zelf pakken we nog even een terrasje, doen snel wat boodschapjes en brengen de rest van de dag thuis door.

Einde van de dag krijgen we een smsje dat pa veilig over is. Top!

20 augustus:

We slapen uit en ontbijten weer buiten. Ook nu wandelen we weer wat door de tuin, zo apart hoe mooi deze mensen het hebben aangelegd. Einde van de ochtend hebben we een mooie route uitgezet en rijden we via allerlei smalle weggetjes naar Magdeburg. Magdeburg is de hoofdstad van de Duitse deelstaat Saksen-Anhalt. Maar de stad valt ons wat tegen. Het ligt ook al wat buiten de Harz en dat zie je gelijk aan de route. Gewoon wat saai. Dus na een uurtje houden we het voor gezien. Onderweg pakken we een terrasje en eten we wat.

21 augustus:

Wat hebben we mazzel met het mooie weer. Ik lees in smsjes vanuit Nederland dat ze de kachel al bijna aan hebben. Mooi...wij nog lang niet...;-) Na de auto dag van gisteren besluiten we om wat meer te wandelen. We rijden naar het natuurgebied Großer Auerberg en lopen naar het Josef Kreuz. Volgens de foldertjes in ons huisje de moeite waard en dat was niet gelogen. Al met al zijn we ruim een uur aan de wandel en rijden we via Gernrode terug waar wat grote supermarkten zitten en we dus gelijk de boodschappen doen. 's Avonds eten we buiten, maar het is snel donker en helaas is er geen buitenlamp, dus we lezen binnen en doen Rummikub. Jeroen bekent dat hij vals speelde...........duh........daarom won hij steeds. Dat je dat je schoonvader aan doet...hhhaahahhahaah.

22 augustus:

Bah, wat vliegt de tijd. Wat hebben we het naar onze zin hier. Zo ideaal met de hondjes, vanaf ons huisje is een mooie wandel route, het weer zit mee...de omgeving is prachtig. We laten Jack en Max goed uit en rijden ruim een uur naar Braunschweig. Ook al zo'n prachtige oude stad. Qua winkelen ook een echte aanrader. Winkels in het oude gedeelte maar ook winkels in een nieuw winkelcentrum bij het station. We vermaken ons hier de hele dag, eten een hapje en zijn begin van de avond weer thuis. Onze luie donders rekken zich eens lekker uit en ach...omdat wij het zo graag willen wandelen ze nog wel even met ons mee ;-)

23 augustus:

De korte broek wordt verruild voor een lange broek, maar verder is het nog steeds heerlijk. Deze keer ontbijten we binnen, zappen we een rondje langs de Duitse tv zenders en vallen in een leuk reis programma dat Duitsers volgt die geëmigreerd zijn naar Amerika. Uiteindelijk douchen we pas rond het middag uur, nemen een cup a soupje en gaan op pad naar Wernigerode. De keer dat we hier met pa waren zijn we in de trein gestapt en hebben we niet veel van het stadje zelf gezien. En dat willen we dus vandaag doen. Er is een bijeenkomst van oldtimers op het plein wat de sfeer al met al nog leuker maakte. Het was er erg druk en na lang zoeken was er plek op een terrasje. Een heerlijke ijscoupe gegeten en de stad bekeken. Hoog boven de stad ligt nog een kasteel, maar daar kun je met de auto helaas niet bij komen. En lopend was me het toch echt te ver en te stijl.

Na ruim een uur rijden waren we 's avonds weer thuis. Het koelt snel af nu en we hebben, hoe romantisch....., de open haard aan gemaakt. Berevelletje er voor......hahah.

24 augustus:

We hebben ons Amerikaanse hartje gisteren tijdens het tv programma natuurlijk weer harder voelen kloppen, dus daar sluit het uitje van vandaag mooi bij aan. Ook vandaag binnen ontbijten, de zon is er niet meer en met 18 C moet je helaas de lange broek weer aan.

Een half uurtje rijden van ons vandaan ligt het Western stadje Pullman City. Een 19e eeuws Amerikaans dorp is hier na gebouwd. Je bekijkt de gebouwen, je ziet shows en je eet hamburgers, daar komt het op neer. Het was grappig om te zien, meer ook niet. Maar we hebben ons er best vermaakt. Via een ommetje terug. Ook nu de open haard aan en met een Dijkers Tapas avondje hebben wij ons weer prima vermaakt.

25 augustus:

Onze laatste volle dag alweer. Na het ontbijt rijden we naar Friedrichsbrunn, een doprpje 10 minuten verder op. Hier schijnt een supermarkt te zitten met een DDR museum. Hier heeft de tijd echt stil gestaan. Een buurt super met 1 kassa, alles met de hand geprijsd en inderdaad, een apart gedeelte met allerlei spullen uit het voormalig Oost Duitsland. Echt geweldig om te zien. We zagen terwijl door het dorpje liepen dat het Heute Schnitzel Tag ist in het enige restaurant wat Friedrichsbrunn heeft.

We halen nog wat boodschappen voor thuis (Nederland), pakken alvast iets in en lezen onze laatste tijdschriften uit. Jack en Max laten we nog even goed uit en we rijden opnieuw naar Friedrichsbrunn....voor de schnitzels. Het is er best druk en volgens ons is de eigenaar zowel ober als kok....pff........wat duurt het lang. We overwegen zelfs om weg te gaan, maar uiteindelijk komt er een overheerlijke schnitzel voor een belachelijk lage prijs. Een ijsje maakt het verhaaltje compleet.

26 augustus:

We rekenen met de eigenaresse af en we zeggen dat we zeer zeker een keer terug komen. Wat is de Harz mooi!

We rijden tegen 09.30 uur weg, we doen een kleine afwijking op de route door even in Hameln rond te kijken (beroemd om de vele vakwerk huizen) en zijn dan einde van de middag thuis.

Hoe jammer dat het voorbij is.....Aftellen tot mei 2009!!!

Wat we op dit moment niet wisten was dat dit achteraf Max laatste vakantie was. We hebben ons lieve mannetje in Oktober 2008 laten inslapen. Hij was helemaal dement. Max is bijna 15 geworden.