Harz januari 2010

28 januari 2010 - Sankt Andreasberg, Duitsland

We gaan een weekje naar de sneeuw!!

22 januari:

Om 09.30 uur nog even naar de fysio voor mijn rug, thuis had Jeroen de koffie en broodjes klaar en om 10.30 uur zijn we vertrokken. We hoeven niet zo ver, het is 374 km naar Sankt Andreasberg. De rit verliep goed, even in het nationaal park Harz gestopt. Wouw...er ligt veel sneeuw en wat is het hier prachtig!!!! In het dorp boodschappen gedaan bij de Pennymarkt en om 15.30 uur hebben we ons gemeld bij ons appartement. Een oud mannetje wees ons de weg. Het is een erg groot appartement maar van luxe hebben ze nog nooit gehoord. De bank zit erg hard en op de eetkamer stoelen zit je raar recht op. Tja...we doen het er maar mee.

We hebben alle spullen naar boven gebracht en zijn met Jacky gaan wandelen. Het appartement ligt in het centrum maar heeft ook prima wandelplekken voor de hond. Top. Het is erg koud, handschoenen, sjaal en muts zijn echt nodig. Ook sneeuwt het af en toe. Jacky kan niet meer zover, dus al snel zijn we terug in ons warme appartement. We hebben gekookt, gelezen en gekaart.

23 januari:

Jacky brengt de nacht door in haar warme mandje in de badkamer, mocht er een ongelukje gebeuren, dan is dat geen probleem. We hebben best goed geslapen. Jeroen loopt even naar de bakker voor verse Duitse broodjes en ik dek de tafel. We hangen nog wat op de bank, douchen en tegen half 12 gaan we op pad inclusief Jack. Via een mooie route rijden we naar Göttingen waar we tegen 13.00 uur zijn. Het is droog maar wat bewolkt. We winkelen wat, ik scoor zelfs een leuke jas en natuurlijk bekijken we de plaatselijke conditorei ook van binnen. Via een andere route rijden we door de prachtige Harz terug. 's Avonds wordt Jeroen door zijn baas gebeld, hij blijkt rayon winnaar te zijn met zijn winkel. Hoe leuk is dat. Ik ben trots!

24 januari:

Na het heerlijke ontbijt nog even wat in huis getut en daarna gewandeld in ons dorp. 's middags zijn we weer op pad gegaan. Nu zijn via we de onderkant van de Harz gereden, via Bad Sachsa, Südharz naar Harzgerode. We zijn er een paar keer uit geweest en uiteraard kaffee gedronken. Einde van de middag Sjaak achter gelaten en lopend het dorp in gegaan. Wat is het toch mooi met al die sneeuw. Overal branden nu lampjes, leuke winkeltjes en er zat een leuke pizzeria waar we heerlijk hebben gegeten.

25 januari:

Ook nu weer een ontbijt met verse broodjes. Omdat we vandaag er vroeg wakker  waren zijn we nog even met z'n drietjes terug het bed in gegaan. Jacky slaapt en slaapt en slaapt. Wij denken dat dit toch echt haar laatste vakantie met ons zal zijn. Ze is ook al 17, wat een pracht leeftijd.

Vandaag gaan we met de kabelbaan (stoeltjeslift) omhoog vanuit Sankt Andreasberg. Dit hadden we vorig jaar ook al eens gedaan. Jack mooi op schoot en boven baande ze zich een weg door het dikke pak sneeuw. In het restaurant boven op de berg wat gegeten en gekeken naar de afdalers. Het stelt qua hoogte e.d. niets voor, maar we hebben erg genoten. Nog een stukje boven gewandeld en weer met de stoeltjeslift terug. We gingen nog even een sportzaak binnen en toen we weer weg wilden rijden, geleden we, ondanks de winterbanden, steeds weg. Jeroen heeft samen met nog 2 mannen gedrukt en uiteindelijk voelde ik weer vastigheid onder de wielen.

We zijn door gereden naar Bad Lauterberg im Harz. Een lang gerekt dorp waar we door de winkelstraat hebben geslenterd. Op de terugweg er uit bij de Oderstausee en daar met Jacky gewandeld. Prachtig! Er waren klimmers bezig om via de bevroren waterval om hoog te hiken, heel apart om te zien. 's Avonds zelf heerlijke gyros gemaakt en gekaart. De bank en stoelen zijn geen pretje voor mijn rug. Met een warme tijgerbalsem op mijn rug gesmeerd zijn we vroeg naar bed gegaan.

26 janaurai:

Het heeft iets geholpen, gelukkig. Na wederom een heerlijk ontbijt zijn we redelijk vroeg op pad gegaan. Wat we in de zomer van 2008 met pa (en Max ) hadden gedaan, wilden we nu eens in de winter doen. Met de HSB omhoog naar de Brocken. Omdat het ons niet echt (meer) om de stoomtrein gaat, maar meer om de Brocken besloten we op te stappen op het laatste station wat de trein aan doet, in Schierke. Hoe moeilijk kan het zijn? Moeilijk dus.... werkelijk nergens stond iets aangegeven van een station, we hebben zelfs gevraagd en kregen in dialectisch Duits iets uitgelegd. Uiteindelijk gevonden! En je raad het al, net de trein gemist. Om niet dom al die tijd te moeten wachten besloten we om terug te rijden naar een ander station, Drei Annen Hohne. Vanaf daar moesten we nog een half uurtje wachten, dus koffie aan de overkant. Voor € 52.00 totaal bracht de stoomtrein ons naar boven. Het was strak blauw...werkelijk schitterend. Eenmaal boven was het stervenskoud met een straffe wind. Ik was blij dat Jack lekker bij de warme kachel lag! Goed inpakken dus. We hebben wat rond gelopen, wat gedronken in het restaurant en 2 uur later met de laatste trein weer terug. Op de terugweg wat boodschapjes gedaan en zelf gekookt.

27 januari:

In een toeristengidsje hadden we een aanbieding zien staan voor een sauna MET massage, in Altenau. Na het ontbijt en het uit laten van Jack zijn we daar naar toe gereden. We hadden natuurlijk geen reservering gemaakt, dus bij aankomst bleek dat de massage al vol geboekt was. Jammer. Dan maar alleen de sauna en de zwembaden. We hebben hier een paar fijne relaxte uren door gebracht en een klein hapje gegeten. Daarna zijn we even door gereden naar Wernigerode. Dit is toch zo'n mooie plaats. Bij de plaatselijke DM Drogeriemarkt even de euro's laten rollen en toen naar Jacky. Ze ligt altijd te slapen als je terug komt en het is bijna sneu om haar wakker te maken omdat ze dan zo schrikt. Ze hoort ons echt niet aankomen... Maar ze is ALTIJD blij!

28 januari:

We hadden al sinds gisteren de weersvoorspellingen gevolgd. De voorspellingen zijn slecht, de sneeuw gaat over in regen en ijzel. Vooral op de Duitse snelwegen waren al een paar ernstige ongelukken gebeurd. En omdat mijn rugpijn maar niet over gaat, heb ik weer een afspraak bij de fysio gemaakt op vrijdag. Dus we gaan een dagje eerder naar huis. Jammer maar het is niet anders. We hebben alles op ons gemak ingepakt, nog wat boodschappen gedaan en thuis koffie gedronken. Het eerste stuk ga je dwars door het nationaal park. Er lag een dikke laag verse sneeuw, sneeuw schuivers waren druk bezig de wegen vrij te maken. Erg mooi om te zien maar we konden niet harder dan 50 km per uur. Aan de snelweg bij de Mac Café nog een tussenstop en door naar huis. Tegen 18.00 uur waren we thuis. Het zit er op, erg jammer want we hebben genoten van de sneeuw en van Jacky.

We hebben Jacky in april laten inslapen, ze was OP. Ze is 17 jaar en 4 maanden geworden.