Amalfikust April 2023

27 april 2023 - Agerola, Italië

De wekker gaat om 02.30 uur...why??

Why.... ?....: we gaan 5 dagen naar de Amalfikust om onze 15 jarige huwelijksdag te vieren! Yes ☀️

Zoals de meesten weten was het nog even spannend of we wel zouden gaan i.v.m. alle gebeurtenissen rondom mijn vader. Maar die zit gelukkig nu helemaal op zijn plek in het Woolde en zijn toestand is stabiel. Dus arrivederci😊

En nu onze Yill alleen is was het natuurlijk extra sneu dat ze niet mee kon. Gelukkig mocht ze bij Jan & Janet en de boys logeren.

Woensdag 26 April

Het is 2C als we weg rijden...brr.. Het is natuurlijk heerlijk rustig op dit tijdstip en 1,5 uur laten zijn we op P3. We vinden een plekje redelijk dicht bij de shuttle en even later zijn we op Schiphol. Omdat we alleen een rugzakje als bagage hebben (jullie zien ons dus op de foto's steeds met dezelfde kleren 🤣🤣) kunnen we zo door naar de gate. We sluiten aan bij een lange rij voor de koffie.... maar die koffie willen we toch echt! Het wachten gaat best snel doordat we eerst met een dame kletsen die van oorsprong uit Almelo komt en daarna, veel leuker, met een dame uit Houston.

Om 06.30 uur gaat de gate open en kunnen we boarden. Het vliegtuig zit bijna vol, wij hebben mazzel, op het zitje van 3 zitten we lekker met z'n tweetjes! Tijdens de vlucht hebben we nog meer mazzel met het uitzicht... zo mooi allemaal.

Vanuit het vliegtuigVanuit het vliegtuig

2 uur en 10 minuten later landen we op Napels. Het was even zoeken waar de shuttlebus naar de autoverhuur was, maar die bracht ons in 5 minuutjes naar de juiste plek. We hadden de goedkoopste categorie geboekt maar kregen een Peugeot 208 mee. Dikke prima!

Onze 1e stop was de Lidl. Even wat boodschappen voor onderweg en op de kamer. Je rijdt dan een stukje door het chaotische verkeer van Napels... pfff. Dan gaat de navigatie (heerlijk gewoon je telefoon verbinden met Android Car👍) op het startpunt van de Amalfi Drive. Hier ligt het plaatsje Vietri sul Mare. We hebben geluk met een plekje en wandelen dan het leuke plaatje in. Het is nog maar 12.00 uur... toch gaaf zo'n vroege vlucht! Het stikt hier van de keramiek winkeltjes...zooooo mooi allemaal! Kan helaas niet mee in het rugzakje🙈 In een zijstraatje zit Café Justin (tip) en doen we even koffie.

Vietri sul Mare

We rijden verder en we vinden het (hier) nog mee vallen met de drukte. In Maiori pakken we een terrasje in de zon. Het is ondertussen 22C... wouw!

De Amalfi Drive wordt ook wel de weg met de 1000 bochten genoemd. Heel veel harder dan 40 km per uur kun je niet en de scooters vliegen je links en rechts voorbij. Gelukkig kunnen we af en toe stoppen voor een scenic view!

Amalfikust

Ik had gelezen dat Ravelo de moeite waard zou zijn en hiervoor moesten we een stuk omhoog rijden. Smal, steil, druk, vanwege wegwerkzaamheden af en toe stoplichten en gaten in de weg... omg... waar leidt dit naar toe. De parkeerplaats die ik genoteerd had... daar mochten we niet naar toe... ze stonden het verkeer te regelen... en aan de rand van de stad zouden we dan een plek moeten vinden. Uiteindelijk lukte dat... maar deed de parkeerautomaat het niet😡... We maken een paar foto's van het uitzicht en geloven het dan wel.

Amalfikust

De hobbelweg naar beneden ging wat sneller en beneden naar rechts ligt Amalfi. Wouw... dit is het beeld dat je van de Amalfikust hebt!! Wat mooi. We slaan af om een parkeerplaats te zoeken... we rijden en rijden... maar NIETS... wat balen zeg. We kunnen niets anders dan verder rijden. We nemen de afslag omhoog naar Agerola en rijden in 25 minuten naar ons hotel, Villa Paradise Resort. Natuurlijk hadden we op Booking al gezien hoe mooi het was maar met eigen ogen het zien is zo gaaf! Wat een heerlijke plek.

Villa Paradise Resort

Villa Paradise Resort

Het is ondertussen 17.00 uur en zijn best gaar. We gaan een tijdje in de zon zitten, doen nog even een hazeslaapje en tutten ons dan even op. We lopen naar een pizzeria in Agerola, leuke tent en lekker gegeten.

Lekker uit eten

Iets na negenen zijn we op de kamer. We krijgen een update over Yill. Ik denk dat ze straks niet meer naar huis wil... ze heeft het daar enorm naar haar zin😍

Donderdag 27 april

Rond 9.00 uur zitten we aan het ontbijt. Voor een zoetekauw als ik een walhalla!

Lekker ontbijten

We gaan nog een uurtje buiten in de zon zitten, want het is weer heerlijk buiten.

Tegen 11.00 uur wandelen we naar Agerola. Onderweg komen we aan de praat met een leuke Italiaanse dame en zij geeft ons nog leuke tips. We kopen een dagkaart (€10.00 p.p.) voor de bus waarmee je de hele dag kunt touren. Het dorpspleintje is leuk en heeft een mooi kerkje. We steken een kaarsje aan voor Youp😔 en natuurlijk ook voor onze (schoon) vader. 🙏

Pleintje in Agerola

We nemen de bus van 12.15 uur naar Amalfi. 45 minuten slingerend naar beneden... wat een avontuur...🙈 bijna bij elke bocht op de claxon..tegenliggers passeren de bus en af en toe zit er nog geen vinger breedte tussen... echt ongelooflijk!!! Het is genieten van het uitzicht en langzaam komt Amalfi steeds dichterbij. We besluiten om te kijken hoe het met de boottochten zit en zien dat we gelijk met een snelle boot naar Positano kunnen. Let's go! We kopen 2 enkeltjes (€10.00 p.p.) en kunnen 10 minuten later aan boord. Wat een heerlijk tochtje! En wat een schitterend uitzicht op Amalfi.

Zicht op Amalfi

Na een half uurtje draait de boot bij richting Positano, ook al zo mooi!

Positano

We lopen eerst wat langs het strand en gaan dan via kleine slinger steegjes naar boven. Bij navraag zou daar de bus komen. Eerst maar eens aan de wandel dus. Na vele fotostops zagen we de plek.

Niet normaal toch hoe mooi!Positano

Er stonden al aardig wat mensen te wachten, maar volgens een schema dat we bij de boot hadden gekregen zou het nog een uur duren voordat de bus zou komen. We zien een Alimentarie en besluiten om iets te eten en te drinken. Het is een grappige plek... met een soort etalage waar je kunt zitten.

Bij de Alimentarie 😄

Toch zit het me niet lekker en zodra we het op hebben sluiten we aan bij de rij wachtenden. We staan niet lang als er een bus aan komt. Deze stopt, maar niet bij de halte, maar aan het einde van de rij. Hierdoor kunnen wij er dus zowat als eerste in🤣 En het schema klopt niet, de bus is een half uur te vroeg haha. De bus is afgeladen vol, ook het hele midden pad staat vol.

Ook deze rit is weer een avontuur op zich en bevestigt nog weer eens dat je de Amalfi Drive niet met je eigen auto moet rijden.... Een klein uurtje later zijn we in Amalfi. Het is hier ook weer prachtig. We kijken bij de Kathedraal

Kathedraal in Amalfi

en wandelen door de belangrijkste winkelstraat.

Amalfi ( FC Napoli is kampioen)

We doen nog even een drankje en besluiten de bus van 17.00 uur terug te nemen. Ook deze bus zit bomvol. In Agerola stappen we na ruim 3 kwartier uit en wandelen met een ander Nederlands stel dat ook in ons hotel zit omhoog en wisselen onze avonturen uit.

'S avonds gaan we eten bij Crazy Hamburgers

Crazy Hamburgers

en sluiten deze top dag af op het leuke pleintje van Agerola.

J&M 👨‍❤️‍💋‍👨

1. Anneke:
    27 april 2023
    Fantastisch zeg! In het prachtige Italië en met zulk mooi weer!! Wenn die Engeln reisen..... Veel plezier nog en Mieke zet dat bier neer!! ☺️
  2. Jan,Janet, Colin en Dustin:
    27 april 2023
    Wat een heerlijke foto's, we genieten weer met jullie mee. Geniet van alle moois 😘
  3. Marlien Dijkers:
    27 april 2023
    Het is weer een mooi verslag en mooie fotto zo tezien hebben jullie een hele leuke vakantie geniet er nog mooi van 😘
  4. Miriam:
    27 april 2023
    Wat fijn dat we weer kunnen mee genieten van jullie avonturen. En wat is het daar mooi!
    Nog veel plezier 😘
  5. Sylva van Osch:
    28 april 2023
    Schitterend en wat een mooie omgeving, lekker genieten! 😘
  6. Barbara:
    28 april 2023
    Nog maar net weg en al zooo veel foto's🤣 En wat heerlijk weer🌞. Lekker genieten samen. Ik geniet mee😉
  7. Marijke:
    28 april 2023
    Ziet er heerlijk uit! Veel plezier, lekker genieten samen!
  8. D&J:
    28 april 2023
    Prachtig daar! Die omgeving kenden we nog niet.
    Jaloers op het heerlijke weer 😀
    Genieten!
  9. Annelies:
    28 april 2023
    Echt een hele mooie omgeving en wat een fantastisch weer. Geniet ervan: hebben jullie wel verdiend.
  10. Ennie Jansen:
    Zo Hey wat prachtig daar. Geniet van elkaar en ontspan. Veel plezier samen
  11. Xandra:
    28 april 2023
    Wat prachtig daar!!! Mooie foto’s en heerlijk weer erbij. Genieten samen.