Colorado 2018 deel 5

11 juni 2018 - Durango, Colorado, Verenigde Staten

Hoi allemaal,

dank weer voor alle leuke reacties! Wij hebben weer super dagen gehad:

Vrijdag 8 juni

Natuurlijk is het ontbijt ook top, ook weer met zoveel aandacht verzorgd en hmmm met veel lekkere dingen. We nemen ons 2e bakkie koffie ☕ mee naar buiten om in de tuin te gaan zitten, want ja hoor, het is alweer heerlijk weer. We zitten goed en wel op een bankje als er achter ons langs gewoon 2 hertjes lopen, kicken!! Ik “volg” ze nog een beetje voor betere foto’s en filmpjes.

hertjes bij ons hotel

We zitten nog een tijdje te lezen en hebben videocontact met Nederland. Om 10.30 uur zijn we bij de hot pools van Ouray. Wat een zaligheid. Ze hebben een paar verschillende baden, allemaal WARM. Eentje is er lauw en eigenlijk is die het fijnste hahaa. Het is een heerlijke dag, wat fijn hier. We blijven tot 15.15 uur, dan moeten we toch echt uit de zon, het gaat hard!

Hot Pools Ouray

Bij ons hotel gaan we weer fijn in de tuin zitten lezen, we douchen en maken (uiteraard…) weer even gebruik van de Wine en Cheese.

Wine en Cheese momentje

Dan pakken we toch nog even de auto om een waterval hier in de buurt te bekijken. We wandelen wat rond maar als we zien dat we daarvoor entree moeten betalen, haken we af. We hebben al zoveel watervallen gezien, dat we nu voor die ene echt niet gaan betalen. We rijden nog wat omhoog en hebben een fantastisch uitzicht op Ouray.

blik op Ouray

Wat ligt dit plaatsje toch S C H I T T E R E N D tussen de bergen. Ondertussen hebben we wel trek gekregen en eten lekker bij Maggie’s Kitchen. Wederom buiten op het terras met mooi uitzicht. Daarna toeren we nog wat kleine weggetjes in en ja wel…  Hertjes!!! Deze is wel erg mooi! (een ander soort dan een gewoon hertje???)

en weer een hertje, wel een hele mooi    daar gaat ons mooie hertje weer

Tegen 20.30 uur zijn we weer thuis en gaan met een bakkie koffie weer in de tuin zitten. En zo eindigt deze mooie dag op dezelfde manier als waarop hij begon!

Zaterdag 9 juni

Het klinkt vast saai, maar wat is het hier toch mooi. Heerlijk buiten ontbijten, 2e kop koffie in de tuin… gewoon simpel geluk!!!

Omdat er dus bos branden zijn, houden we ons zelf een beetje op de hoogte door bepaalde sites en de locals hier te raad plegen. De route tussen hier en Durango zou wel weer open zijn. Het laatste stuk gaat er een Pilot Car voor op, ze hebben dan maar 1 baan ter beschikking. Maar de weg kan ook op elke moment weer afgesloten worden, want we hebben gemerkt dat het hier vanuit het niets op eens hard kan gaan waaien… Hmm…. Lastig. We besluiten om het er morgen niet op te wagen, maar………. Mijn vinkje op de Bucketlist moet er wel komen. Het rijden van de Million Dollar Highway. Dit kan in ieder geval tot en met Silverton.

Met hoge verwachting (vooral van mij!) vertrekken we. Dit is wat er op de site van MDH staat:

In the state of Colorado of the United States of America there’s a special highway built in the late 1880's: the Million Dollar Highway, part of the San Juan Skyway. It's one of the nation’s most spectacular drives. You'll be on the "outside" for a while with a hell of a view to your right. The route demands 100% concentration. This road has humbled many egos. It’s not for the sissies and shouldn’t be attempted by novice drivers.

Dus…....

Na de 1e paar bochten komt het bord dat we graag op de foto wilden hebben, het bord met de tekst: Ouray, Switzerland of America.

Ouray, Switserland of America

We rijden netjes de aangegeven snelheid, soms echt belachelijk langzaam, maar prima hoor, we hebben geen haast. Het hele stuk tot aan Silverton is 37 kilometer en werkelijk NIET één keer eng, spectaculair of moeilijk.🤤 (Red Mountain Pass) Wat een teleurstelling! Het is best mooi hoor, maar ik had mij echt verheugd op een paar enge stukken hahahah.

Million Dollar Highway     Million Dollar Highway

In Silverton kletsen we nog even in het Visitor Centre en rijden dan nog een klein stukje verder, de Molas Pass wil ik dan ook nog graag even mee pakken. Ook mooi, maar that’s all.

uitzicht vanaf de Molas Pass het uitzicht vanaf Molas Pass

Op het hoogste punt keren we en gaan we naar Silverton. Grappig plaatsje waar we even rond rijden, maar niet leuk genoeg voor een echte stop.

uitzicht op Silverton uitzicht op Silverton

Silverton Mainstreet Silverton

Ben ik nou zo verwend met al die mooie passen als de Selvio en de Gotthardpas of is dit nu weer een staaltje overdrijven van de Amerikanen? Zeg het maar. Het vinkje is gezet, dus niet meer verder zeuren! 😩

Volgende op de planning is Telluride. We rijden dezelfde route terug naar Ouray en dan verder, via Ridgway naar Tellirude.(2.667 meter hoog) Dat is soms het “lastige” van de bergen, om ergens te komen moet je soms om de berg heen en dan rij je wel eens dezelfde route. Het is een schitterende plaats, prachtig tussen de bergen gelegen en heeft een gratis cabinelift connectie met Mountain Village. (2.908 meter hoog) We hebben mazzel met het vinden van een parkeerplek ($1,00 per uur) en lopen gelijk naar de Gondola. In 13 minuten ga je naar boven waar je ook nog op het hoogste punt kunt uitstappen. Wij gaan eerst door naar Mountain Village. Hier wandelen we wat rond en doen koffie en een appelgebakje op een terrasje.

Mountain Village     Mountain Village

Dan pakken we weer de Gondola en gaan op het hoogste punt er uit. ( 3.211 meter hoog) Er is een trouwerij aan de gang en allemaal prachtig geklede mensen lopen op de top van de berg, heel apart om te zien.

uitzicht op Tellirude

Wij hebben onze nieuwe honden ook mee genomen in de Gondola en wat waren ze braaf.

onze nieuwe doggies :-) is het niet prachtig??

We maken boven wat foto’s, wandelen wat rond en gaan dan weer naar beneden. We komen met wat mensen van de bruiloft in de cabine te zitten en we kletsen heel wat af. Heeeeerlijk al die gesprekken die we met iedereen hebben!

In Mainstreet wandelen we rond… Wouw wat is dit leuk! We gaan met een Lemonade nog even op een terrasje zitten om alles eens goed in ons op te nemen. We hebben het zo naar onze zin hier!! Het is eigenlijk een echte wintersport plaats (vooral voor de Rich and Famous, wat we natuurlijk beide niet zijn) maar er wordt steeds meer in de zomer georganiseerd.

Gondola vanaf Tellirude     Tellirude

geniet momentje in Tellirude

We rijden nog een klein stukje verder naar Pandora waar we nog wat watervallen zien. Je kunt vanaf hier ook via de Bear Road Pass richting Ouray maar dat is eigenlijk alleen voor 4Wheel Drivers. Ik durf het met deze huurauto niet aan.

Watervallen bij Pandora

En dus “moeten” we dezelfde route terug, die soms best saai is. Wel zien we in een weiland wel 30 herten. Jeroen had in een gidsje op onze kamer goede recensies gelezen over een restaurant op de KOA camping. Deze ligt mooi op de terugweg. We zetten het adres in onze TomTom maar hij kent het huisnummer niet. Geeft niks, we slaan de juiste straat in en het blijkt een grindpad te zijn. Het begint bij huisnummer 6300 en wij moeten naar 225…. LOL. Het rijdt prima en eigenlijk heel mooi. Helemaal als we heel dicht langs hertjes komen en deze goed kunnen filmen. Wat een cadeautje.

onderweg hertjes     onderweg hertjes

Helaas blijkt het restaurant van de KOA dicht te zitten en rijden we door naar een ander lokaal tentje. Ook hier weer zo’n aardige dame, ik krijg zelfs een hug bij het weggaan.

Ons laatste kopje koffie van vandaag doen we uiteraard weer in de tuin. We zitten romantisch naar de bergen te kijken, wat gaan we dit missen!! 💕💕 Deze dagen in Ouray waren goud!

Zondag 10 juni

Omdat we vandaag wat langer moeten rijden (330 km via gewone (berg) wegen ontbijten we op tijd en checken om 08.00 uur uit. Net als we weg willen rijden komt Kim, de eigenaresse, bij ons. Ze wil ons heel graag op de foto zetten en deze foto op de site van het hotel zetten. Wouw…wat leuk. Ik volg haar hotel site al een tijdje en had al eens gereageerd op iets. En sinds we hier zijn klikt het heel goed. Ze maakt dus de foto’s en we krijgen een hele dikke hug en ze zegt nogmaals dat ze het zo leuk vond dat we er waren. Ik heb gewoon tranen in mijn ogen als we weg rijden. 😓😘( En ondertussen staan we dus op haar site! En nu zijn we dus wel Famous....)

Onze 1e stop is het Trout Lake, na zo’n 100 kilometer. Een schitterend meer met hoge toppen er achter. Even een foto momentje en een extra stukje Off-Road gereden.

Trout Lake     Trout Lake

Dan gaan we naar Cortez. Inmiddels is het bijna 11.00 uur en we hebben zin in koffie. Ik wist dat hier een leuke Denny’s zat. En OMG… ze hebben nog steeds Pancake Puppies, gevuld met aardbeien en witte chocolade. Zeg daar maar eens nee tegen….We delen een portie, maar het is niet 5 om 5 zeg maar….LOL

Denny's in Cortez

Hmmm... Pancake Puppies

Om 12.30 uur rijden we ons 4e Nationaal Park binnen, Mesa Verde. Het is een groot park en al met al rijden we 2 routes door het park, in totaal ruim 50 kilometer. Naast de mooie natuur is dit park bekend om de zogenaamde Cliff Dwellings.

Mesa Verde is het enige Nationale Park in Amerika waar het niet gaat om de natuur, maar om de geschiedenis van de vroegere bewoners. Ongeveer vijftienhonderd tot dertienhonderd jaar geleden vestigde een groep Indianen zich op een dichtbegroeide hoogvlakte in het zuidwesten van de staat Colorado. De naam van dit gebied, Mesa Verde, betekent 'groene tafel'. In het zuiden van dit gebied liggen veel ravijnen, waar de Indianen op beschutte plekken rotswoningen hebben gebouwd. Omstreeks het einde van de 13e eeuw lieten ze hun nederzettingen om nog onopgehelderde redenen in de steek, waarbij ze veel van hun persoonlijke bezittingen achterlieten. De rot nederzettingen en de andere vroege sporen van menselijke bewoning in dit gebied, behoren tot meest omvangrijke en best bewaarde archeologische vondsten in heel Amerika.

We doen wederom alle uitzicht punten aan en kunnen op sommige punten echt mooie foto’s maken van de rots woningen. Het is ondertussen 35C, gelukkig waait het flink, maar het is af en toe erg warm tijdens de wandelingen.

Hieronder 2 filmpjes en foto's:

Mesa Verde ingang     Mesa Verde

Cliff Dwellings     Cliff Dwellings

Om 16.00 uur zetten we het laatste adres in de TomTom, het adres van het hotel in Durango. Onderweg zien we de onwijze rook wolken boven de bergen van de brand. En we zien een bord waarop staat dat de route 550 afgesloten is. Hebben wij even een goede keuze gemaakt, door er niet op te gokken om toch die route te rijden. Tegen vijven zijn we bij het hotel…. Oké….weer even terug op aarde… Wat een afknapper hahah. Maar goed, dat wisten we. Onze kamer is wel heel ruim en schoon. Even later liggen we op onze luchtbedjes te dobberen, want het is nog steeds tegen de 30C aan.😎 We gaan ’s avonds eten bij Denny’s en doen ook Downtown nog even aan. Ook alweer zo’n leuke Mainstreet. Er heerst hier nog een beetje de oude Western stijl. Leuk!

Strater Hotel     Durango

Als we terug rijden naar ons hotel rijden we nog een stukje door, tot aan de afzetting van het gebied. (ramp toeristen...)We zien de vele blus vliegtuigjes af en aan vliegen. Vanmiddag in zwembad nog gesproken met een gezin dat geëvacueerd was en moest afwachten wanneer ze weer terug konden. In de stad zie je veel uitingen van dank voor de brandweer mensen. We zijn eigenlijk best onder de indruk van alles!

bos branden     bosbranden

Maandag 11 juni

Pfff…wat vliegt de tijd, we zijn al op de helft van onze vakantie

We lopen tegen 08.15 uur naar de lobby voor het ontbijt…. Ontbijt? Koffie, voorverpakte koeken, yoghurt en appels. Hmm, vandaag maar eens naar Denny’s voor een ontbijt. Zoals altijd was dit weer erg lekker en kunnen we er weer even tegen.

Toen we trouwens vanmorgen naar buiten gingen was de rook lucht gigantisch. We zagen mensen met mondkapjes, doe mij ook zo’n ding! Om niet onnodig mijn astma longen te pesten gaan we shoppen. En dat was een goede keuze want er is mega opruiming. Ik slaag heel goed, met 2 spijkerbroeken en 3 shirtjes/blouse/trui en geef maar liefst $60.00 uit. YES! 👖👕🙌🙌Verder kachelen we nog wat rond en gaan nog even door de DriveTrough van de bank….altijd leuk!

Drive Trough pinnen

geld pinnen

De lucht is weer opgeklaard. Daarom pakken we onze luchtbedjes weer en gaan naar onze privé zwembad. Het is wederom een zonnige dag met 30C met een heeeeerlijk windje.

Motel Durango

’s Avonds willen we maar een klein hapje eten, we kiezen voor de Sonic. Je kunt dit uit je auto bestellen en dan komen ze het brengen. Wij kiezen voor de terras versie, ook bestellen bij een groot scherm en dan komen ze je aan je tafeltje bedienen.

Bestellen @Sonic     Sonic

Daarna nog even naar de Walmart, onze favo bezigheid! We zoeken nog wat leuke "Amerika" dingetjes en vinden ook nog wat leuke "doggies" dingetjes. En Jeroen een korte broek.

Lekker shoppen @Walmart

En zoals altijd: Stay tuned for more, want gelukkig hebben we nog 9 dagen.

J&M 👫

1. Anneke:
    12 juni 2018
    Wat een heerlijk verhaal en wat is het er mooi! Dat Ouray moeten wij ook beslist gaan zitten. Geweldig. En ja.... Time flies when you're having fun 😘 😘 blijf genieten xx
  2. Jan,Janet, Colin en Dustin:
    12 juni 2018
    We genieten nog steeds heerlijk met jullie mee!
  3. Barbara:
    12 juni 2018
    Mooi verhaal weer en wat een prachtig landschap. Maar ook mooie foto's
    Die met die "oliebollen" Wat een blijhoofd😂😂
    De helft nog maar? Dan hebben jullie gewoon nog een hele helft te gaan😉
    Heel veel plezier en op naar het volgende verslag.
  4. Edith:
    12 juni 2018
    Heerlijk verslag om te lezen. Mmm pancakes Puppies klinkt heel lekker, ook maar eens uitproberen!! Geniet ze!
  5. Tanja:
    12 juni 2018
    hahahahaha ondanks de oliebollen zie ik toch een smaller koppie :)
    Fantastische reis maken jullie zeg, logisch dat het dan snel gaat. Maar hé, jullie hebben nog heel wat dagen te gaan. Blijf dus lekker genieten!!!
  6. Yvonne Evers:
    12 juni 2018
    Zucht! Het is net of ik er zelf ben... Wat heerlijk geschreven. Wat was dat nou met die honden? Was dat een poster of zo?
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal.
    See ya!
  7. Rob:
    13 juni 2018
    Hello famous couple 😀😀.
    Je moet ons eigenlijk even de link geven van de site waarjullie foto wordt geplaatst. Wij zijn benieuwd....
    Verder weer een leuk verhaal en prettig om te lezen. Wij kijken al weer uit naar de volgende aflevering. CU.
  8. Miriam:
    14 juni 2018
    We lezen weer heerlijk met jullie mee.
    Hertjes, oké, leuk. Maar het haalt het niet bij koeien 🐄🐄.
    ;-)