Comomeer juni 2022 deel 3

8 juni 2022 - Vassena, Lecco, Italië

Maandag 6 juni

Voor ons doen slapen we uit en lopen we pas om 07.20 uur met de doggies. Ze zijn al druk bezig de markt op te bouwen, gezellig, gaan we straks naar toe. Het is al lekker warm en we ontbijten op het balkon.

Ruim 10.00 uur wandelen we over de markt. Enorm veel kleding en schoenen maar natuurlijk ook heerlijke Italiaanse lekkernijen.

De markt in Mandello del LarioDe markt in Mandello del Lario

We kopen vers fruit en besluiten om nog niet terug te gaan. Koffie op ons terrasje aan het water.. genieten dit!

Zo mooi is het in Mandello

Via weer een ander weggetje lopen we terug. We pakken alle spullen bij elkaar en gaan dan het naar het Lido. Geen zwembad, maar wel de mogelijkheid om bedjes te huren bij het water. (€16.00)  We liggen pal aan het water... P R A C H T I G!

GenietenMooi hè

En dat de temperatuur van het water best goed is blijkt wel als Jeroen ook komt zwemmen 😆😘 Het wordt steeds lawaaieriger om ons heen🤣🤣... tjonge.. wat kunnen die oude mannetjes toch heerlijk druk kletsen. En hoe fijn als je zo je "oude dag" kunt door brengen:

Gezellig kaarten

Na een paar uurtjes houden we het voor gezien. Ik moet toch nog even weer slapen en dan douchen en met de doggies naar het water. Ik val in herhaling maar wat is deze plek toch ideaal, zo dichtbij het water. Qua drukte een groot verschil met het weekend en we hebben "de stroom water die uit de bergen komt en in het Comomeer eindigt" zo goed als voor ons zelf. Die ouwe Youpus heeft dus alweer mazzel... hier kan hij er niet vandoor. En je ziet hem bij wijze van spreken elke dag ouder worden.... maar je ziet hem ook nog zooo genieten van alles!

Youp😍De daatjes kijken toe🤣

En natuurlijk is Yill niet te houden hier haha.

We koken samen een lekkere pasta maaltijd en na de koffie op het balkon rijden we naar Lierna. We moeten een stukje omhoog rijden voor een parkeerplaats maar dat geeft wel gelijk weer zo'n mooi doorkijkje. We wandelen langs het water en nemen dan de tijd om gezellig met onze stoere vriendin Yvonne te videobellen. Die is in haar eentje gisteren naar Kandersteg gereden en gaat daar veel in de omgeving wandelen. Wij zijn trots op je poek😘😘

LiernaLierna

Uiteraard zitten we bij ons vaste cafeetje een tijdje op het terras en rijden dan rustig aan naar huis. Zooooo mooi zo langs het water rijden en overal die lampjes zien!

Comomeer by night

Dinsdag 7 juni

Het ging de hele nacht te keer... niet normaal wat een regen,onweer en bliksemflitsen.... niet goed voor je nachtrust 😉 Tijdens het spaarzame droge moment laten we de hondjes uit...brrr... met 18C is het gewoon fris. Gauw met koffie ons warme bedje weer in. We lezen, kijken wat tv programma's terug en tegen 12.00 uur gaan we op pad. Aan het Gardameer hadden we van die leuke tegeltjes gezien waar je bijvoorbeeld je huisnummer van kunt maken of je (familie) naam. We zien ze hier ook aan de huizen. Gisteravond spraken we een leuke dame bij haar huis en zij had dus van die tegeltjes hangen en zij zei dat je ze bij de Obi kunt kopen. Tsss... zoiets leuks en dan gewoon te koop bij een bouwmarkt 🤣🙈 De Obi zit in Lecco dus mooi dichtbij, maar we gaan eerst naar een klein winkelcentrum. Maar dit valt tegen, dus dan toch maar naar de Obi. Maar helaas... wat we van de medewerker met zijn gebrekkige Engels begrijpen, hadden ze dit ooit wel.... Tja.... onze hoop is nu nog het Lago Maggiore.... weten jullie Jan en Diana of het daar wordt verkocht? Gaat om zoiets:

Leuke tegeltjes

In Lecco wandelen we met de doggies, maar het waait hier enorm. Gelukkig is het droog en begint de zon steeds meer te schijnen. We nemen vlak voor Mandello de afslag Abbadabia. Ook alweer zo prachtig. Gratis parkeren, een stuk kiezelstrand voor ons en de doggies alleen en nog een boardwalk. Super!

Kleine kuikentjes😍Vanaf Abbadabia zicht op Mandello

We vermaken ons hier een uurtje, halen even een ijsje en gaan dan naar huis. De 2Y's zijn moe, goed zo! Na een klein rust momentje rijden wij naar Varenna. De vorige 2 keer kwamen we per boot aan. (in andere vakanties) Nu parkeren we boven in een parkeergarage en loop je dus via smalle gangetjes met prachtige doorkijkjes naar het water. Ben bang dat ik nu exact weer dezelfde foto's heb gemaakt haha. 😆

Ja hoor... daar zijn ze weer

Miens in een jurk 😉Happy couple 😍Uitzicht vanaf Varenna

We vragen ook hier in de toeristen winkeltjes nog naar de tegeltjes maar helaas. We zitten een tijdje op een bankje bij het water "dom te genieten" en gaan dan naar boven, naar het pleintje bij de kerk. Hier drinken we gezellig nog wat bij ons bijna vaste plekje met de leuke tafels.

Zo'n leuk terrasje

Voordat we naar huis gaan rijden we nog even de berg op, we zoeken nog naar een mooie plek voor een "van boven af" foto.... maar zo'n plek als vorig jaar vanaf het kerkje hebben we nog niet gevonden.

Een stukje naar boven gereden voor dit uitzicht

Thuis koken we, eten op het balkon en laten de hondjes weer eens uit in het afgezette honden uitlaat terrein. Ideaal! Na de koffie en een dutje lopen we toch weer naar het water, even nog een ommetje en een terrasje. Diepe diepe zucht... wat heerlijk hier😍😍

Nog ff heerlijk op een terrasje genieten

Woensdag 8 juni

We gaan vandaag naar Bérgamo dus we laten de hondjes even extra lang uit. Ook bel ik even met de huisarts om voor maandag een afspraak te maken. En app ik mijn baas.

Bérgamo is een uurtje rijden. Via 369 rotondes en diverse dorpjes parkeren we tegen 11.00 uur dichtbij de Funicolare. Het oude gedeelte van de stad ligt boven. Parkeren is daar niet handig en een steil treintje is altijd leuk! Alhoewel haha... we zijn net haringen in een tonnetje.... en die stomme mondkapjes zijn in het openbaar vervoer nog verplicht.

Zucht😷😷

Het oude centrum (Città Alta) is compact en goed beloopbaar. We beginnen met koffie in het zonnetje. Natuurlijk hebben we het er nog over... hoe erg het hier geweest moet zijn in maart 2020.... alles ik weet niet hoe lang dicht.. en nu alles gezellig druk. (En dan hebben we het nog niet eens over de hoeveelheid sterfgevallen) In de straatjes zitten veel delicatessen zaken en een restaurant met zoveel pizza's in de etalage...PRACHTIG!

Heerlijke pizza's

En waarschijnlijk erg lekker te zien aan de lange rij wachtenden😉 We komen uit op Piazza Vecchia met Basilica Maria Maggiore.

Santa Maria Maggiore

We doen rustig aan, bekijken nog wat meer straatjes

Mooie straatjes in BérgamoMooie straatjes in Bérgamo

en wandelen dan terug naar de Funicolare. We zoeken daar nog even of er ergens een doorkijkje is op het lager gedeelte van de stad maar vinden dat niet. Dan lopen we de ingang van de Funicolare in en duh..... kijk eens wat een uitzicht!! En jee.... een super leuk restaurantje.... dit past ons wel. En er is zelfs plek aan de rand voor het beste uitzicht!!

What a viewLekker ding😍

Het restaurant heet California Bakery - I Dolci dell'amerika (de zoetigheden van Amerika) en heeft een verrassend leuke kaart.

Letterlijk.... de zoetigheden Amerika

We gaan voor een soort van hightea haha... 🤣🙈 Taste of California inclusief 2 drankjes. Na een kwartiertje wordt ons een bomvolle schaal met eten gebracht.... WOUW... WAT VEEL!! Maar ook... wouw... wat lekker.

Een soort van hightea 🤣🤣🤣🙈😋😋

We krijgen het (uiteraard) niet op. Tegen 13.15 uur wachten we even op het treintje en gaan dan naar beneden:

Filmpje Hyperlapse Funicolare

De auto staat dichtbij en we gaan weer richting Mandello. Maar op de heenweg hadden we een DM gezien... huh... die Duutsers doen ook maar hè.... 🤪 Aldi, Lidl, Pennymarkt, Deichmann Schuhe... en nu dus de DM ... Maar wij vinden het alleen maar fijn! Tegen 15.30 uur zijn we thuis. Even een rust moment voor dit oale wief. Met de doggies gaan we naar het water, de zon is helaas weg en het is wat broeierig, vanavond komt er weer eens regen en onweer. Maar we spelen er heerlijk!

Samen spelen

Omdat het nog droog is EN al 17.00 uur is geweest😉 maken we onze eigen aperativo op ons eigen balkon. 😋

Onze eigen Aperativo

Daarna bakken we lekker een pannenkoek en traditie getrouw krijgen 2Y's de laatste...

Traditie... de laatste pannenkoek gaat naar de doggies

Om de calorieën er weer af te krijgen gaan we beneden in de parkeergarage met een balletje spelen ⚽️😄 En dan gaan we voetbal kijken en doet ieder zo zijn ding.....

Voetbal kijken🤣🤣😉😉🙈🙈😴😴

Altijd maar lekker kijken

Ciao

J en M 👨‍❤️‍💋‍👨

1. Yvonne Evers:
    8 juni 2022
    Wat hebben jullie toch weer een fantastische vakantie! En echt ALLE foto’s zijn prachtig, vooral die mooie doorkijkjes!
    359 rotondes? Wooow 🫢😂
    Daar zou ik ook nog wel eens naar toe willen!
    Heel erg mooi!

Gruetzdi uit Kandersteg 🇨🇭
  2. Laura:
    8 juni 2022
    Wat fijn dat je je weer wat beter voelt Mieke. Geniet er nog maar lekker van samen met Jeroen en de twee Y’s
  3. Anneke:
    8 juni 2022
    Heel goed dat je een afspraak hebt gemaakt voor maandag!! Niet normaal hoe lang dit nu al weer duurt!
    Ik ga er van uit dat jullie meerdere Doggie Bags mee hebben genomen van die mega hightea... de rest van de vakantie geen boodschappen meer nodig 🤣🤣
    Prachtige foto's!!
  4. Esther:
    8 juni 2022
    Hey vakantiegangers, wat super leuk om weer eens jullie vakantieverhalen te lezen!! Helaas n slecht begin met veel pijn, maar hoop dat t elke dag minder wordt zodat jullie optimaal kunnen genieten van dit prachtige gebied!! Have fun en liefs van ons😘
  5. Marlien Dijkers:
    8 juni 2022
    Leuk verhaal weer en foto's leuke vakantie nog met mooi weer 😘
  6. Barbara:
    9 juni 2022
    Dat jullie daar nog niet uitgekeken zijn, snap ik helemaal. Wat is het daar prachtig! Misschien een mooie plek voor als jullie met pensioen zijn. Ik zie jullie daar al helemaal lopen. 2 "oudjes" hand in hand. En kan Jeroen zo aansluiten bij de oude mannen 🤣 Hoop dat jullie de tegeltjes nog vinden. Ze zijn leuk👌🏼
  7. Ennie Jansen:
    10 juni 2022
    Prachtig verhaal en mooie plaatjes weer Mieke. De tegeltjes zijn ook in Spanje te verkrijgen. Meerdere modellen. Dus als ik wat mee moet nemen geef het maar aan. Natuurlijk is dat niet hetzelfde dan dat je ze zelf koopt in Italië. Voor ons geen probleem om mee te nemen, als ik de tekst maar weet. Veel plezier nog. Verheug me op het volgende verhaal.
  8. Rob:
    11 juni 2022
    Weer een interessant reisverslag Jeroen en Mieke. En ook weer prachtige plaatjes.
    Ik lees niet meer over kwaaltjes Mieke, en maak daar uit op dat het eindelijk wat beter gaat. Gelukkig !
    Op moment van schrijven van deze reactie zijn jullie (helaas al) aan de terugreis begonnen. Goede reis. Home sweet home.