Harz, weekendje weg met Pasen 2015

6 april 2015 - Braunlage, Duitsland

Donderdag 2 april

Vanmorgen om 09.30 uur vertrokken voor 5 dagen Harz. We hebben een appartement gehuurd in Braunlage. Toevallig stond in de reiskrant van de Telegraaf van afgelopen zaterdag een stukje over een mooie route in de buurt van Osnabrück, de Osning route. In de maand augustus wordt hier zelfs een rally gereden. Omdat het aardig op route lag EN omdat wij natuurlijk van mooie routes houden zijn we hier voor om gereden. Terwijl we de smalle “berg-route” rijden hebben we alles gehad: regen, natte sneeuw en hagel. Toen we weer op de snelweg zaten scheen de zon, heel apart. Ruim voor Bad Oeyenhausen hadden we al file en stapvoets reden we deze plaats binnen. Het blijft raar dat hier nog steeds geen stuk snelweg ligt. We zijn even wezen shoppen in het plaatselijke Werre Park en hebben natuurlijk Kaffee und Kuchen gedaan. Daarna de 2 op richting Hannover. Ook nu weer mega druk en slecht weer. Vlak voor dat we de Harz in reden kreeg je vanaf de snelweg al een mooi zicht op de toppen van de bergen die hier en daar nog wit waren. Maar toen we door het nationaal park reden begon het te sneeuwen en zagen we dat er ook al een dik pak lag. Ontzettend gaaf, maar zo niet verwacht. We moesten de honden nog even laten plassen en vooral Yill vond het geweldig. De sneeuw lag zo hoog dat ze helemaal koppie onder ging! In Braunlage een steile weg omhoog en daar was ons appartement. De mevrouw des huizes liet het ons zien en de meneer des huizes liet zien waar we de auto konden parkeren. Hij was 4 uur (!!) bezig geweest om alles sneeuwvrij te maken….tssss. Het appartement is klein maar prima. Koffie gezet, het thuisfront ge-appt  en de spullen opgeruimd. Daarna even de straat uit gereden en daar in de zon met de honden gewandeld. Ik heb nog geprobeerd om met Youp een pad in het bos te lopen, maar ik zakte tot aan mijn knieën in de sneeuw….hahah….niet te geloven………wie had dit verwacht? We zijn door gereden naar de Edeka en hebben boodschappen gedaan. Gelukkig vertelde de mevrouw dat het morgen een feestdag is in Duitsland en dat de winkels dus morgen dicht zitten. Oké…ff iets meer inkopen dus! Jeroen was natuurlijk weer de chef kok en tevens afwasknecht en Mieke de prinses …. J

Vrijdag 3 april

Redelijk geslapen terwijl we toch wel 10x de honden terug moesten sturen naar hun mand. Ze roken hun kans natuurlijk om bij ons in bed te kruipen. Het appartement is namelijk alles in één, geen aparte ruimtes. Om 07.00 uur was ik al wakker en de zon scheen. Ik heb een hele tijd voor het raam staan kijken, wat mooi wat mooi. Koffie gezet en eindelijk werd hubbie ook wakker. Na de koffie joggingsbroek aan, de honden in de auto en naar het bos gereden. Hier prachtig gewandeld. Het was maar 3C en toch voelde het met de zon er bij niet koud. Terug bij het appartement stond het mandje met de broodjes al klaar. Heerlijk ontbeten en tegen half 12 fris en fruitig op pad. De navigatie op Blankenburg gezet. Onderweg kwamen we nog een mooie wandelplek tegen en daar ook nog even met de doggies gelopen. Te leuk om te zien hoe ze zich door de hoge laag heen worstelen. Je kunt zien dat het hun erg veel kracht kost. Via de Rappbodetalsperre, een mooi stuwmeer, waar we er ook nog even uit zijn geweest hebben we de auto geparkeerd bij de Barocke Schlossgärten. Eerst even bij een leuk tentje currywurst und pommes gegeten en daarna de mooie tuinen doorgelopen. In de zomer zal deze plek nog veel mooier zijn, als alles in bloei staat en de fonteinen spuiten, maar het was nu ook al de moeite waard. Het gekke was dat we al met al nog geen 40 kilometer van Braunlage af zaten, maar er lag hier totaal geen sneeuw. Via kleine smalle weggetjes nog even naar boven gereden en daar nog even koffie/bier gedronken en genoten van het uitzicht. Via een andere route terug gereden, allemaal even mooi hier. Tegen 18.00 uur waren we weer terug. Even een hazeslaapje gedaan en daarna begon het kook-ritueel weer. ’s Avonds rondje internetten en lezen en voor de laatste keer met de doggies er uit. De lucht is hier kraak helder, het is -2C en dus heerlijk om te lopen!

Zaterdag 4 april

Prima nachtje ondanks dat we met z’n 4-en in bed lagen J Na het gebruikelijke bakkie koffie in bed gingen we weer naar het bos. De zon scheen al heerlijk en we hebben de honden weer door de sneeuw laten banjeren. Terug bij het appartement stond natuurlijk het mandje met broodjes weer klaar en dus op ons gemakkie ontbeten.  In de loop van de ochtend de honden thuis gelaten en Braunlage ingelopen. Ideaal dichtbij. We hebben rond gelopen, wat winkeltjes bekeken en in de zon op een terrasje gezeten. Braunlage is echt een leuk, klein plaatsje. We zagen de naam van een restaurantje dat we toevallig op Tripadvisor hadden gezien om dat het de nummer 1 van de 37 restaurants is. We zeiden dit tegen elkaar en de eigenaar zette net wat tafels en stoelen buiten. Hij hoorde dit waarschijnlijk en sprak ons aan. We vertelden hem van Tripadvisor en we kregen een big smile en een hand…. We hebben een tafel gereserveerd voor 1e Paasdag met de belofte dat we de mooiste tafel aan het raam zouden krijgen….hahah….wat leuk en wat een super aardige man!

Daarna de honden opgehaald en via het nationaal park naar Wernigerode gereden. We zijn hier nu al een paar keer geweest maar het is dan ook het mooiste plaatsje van de Harz. En hier lag dus weer helemaal geen sneeuw. Natuurlijk het mooie Rathaus weer op de foto gezet en de winkelstraten door gelopen. Bij de Lidl nog even wat boodschappen gedaan. Via een andere route terug gereden met nu een tussenstop bij het Kalte Bode stuwmeer waar we weer met de hondjes hebben gelopen. Je merkt dat de sneeuw aan het smelten is want het was één drassige massa. Ook vandaag weer op en top genoten van alles hier. En wat hebben we mazzel met het weer. Door de zon op de sneeuw is alles nog mooier. In het begin van de avond weer thuis waar we het ons makkelijk hebben gemaakt met wat kleine koude en warme hapjes. Er waren leuke programma’s op tv en via teletekst gevolgd hoe Heracles op het nippertje won. Tegen 23.30 uur de frisse berglucht weer in om de honden nog een keertje uit te laten. Thuis heb ik hier zo’n hekel aan…hier loop ik met plezier een blokje extra.

Zondag 5 april (1e Paasdag)

Iets minder nachtje, maar dat maakt niets uit. Ook al ben ik hier vroeg wakker, ik ga gewoon naar buiten kijken…haha. Tegen 08.30 uur liepen we weer op ons vertrouwde stekkie in het bos en toen we terug kwamen stond er niet alleen een mandje brood, maar ook 2 (gekleurde) gekookte eitjes en een zakje met Paas snoepjes, hoe lief is dat? Rond 11.30 uur zijn we met Yill naar de kabelbaan gelopen, zo’n kwartiertje lopen hier vandaan. Er stond al een lange rij voor de kassa. We hebben kaartjes gekocht voor het eind station op de Wurmberg, 971 meter hoog. Met een kleine cabinelift gingen we naar boven en we genoten van het uitzicht. Er werd volop geskied, gesnowboard en er was een mooie lange baan om te sleeën.  Boven op de berg kon je rond om ver kijken en zagen we ook de Brocken (waar we met de stoomtrein naar toe zijn geweest in augustus 2008 met pa en in januari 2010). We zijn naar het restaurant gelopen en hebben daar koffie gedronken met een gedeelde apfelstrudel. Het zat er goed vol, het was er super gezellig met toepasselijke muziek en sommige meisjes van de bediening waren verkleed als Paashaas, zo ontzettend leuk allemaal! Na een tijdje weer naar beneden en hebben we nog even in ons dorp rond gelopen en nog een cappu in de zon genomen. We hadden thuis een stoel voor het raam gezet en Youp heeft heerlijk in de zon liggen pitten. Het hele spul in de auto en we zijn nu een stukje naar de zuid Harz gereden. Ook weer heel wisselend waar nog wel of geen sneeuw lag. We hebben weer mooi met de doggies gewandeld en nog even om gereden naar Sankt Andreasberg. Leuk om even te zien waar we in 2010 waren.

’s Avonds dus naar de Hexenstube, waar we een tafel hadden gereserveerd. We hebben best lekker gegeten, maar echt bijzonder vonden wij het niet. Tja, smaken verschillen blijkt wel weer (op tripadvisor). Voor de laatste keer de straat uit gelopen met de honden en die gezonde lucht diep ingeademd.

Maandag 6 april (2e Paasdag)

En ja….dan zit het er alweer op. We waren al voor de wekker wakker, de honden uitgelaten en nog een keer heerlijk ontbeten met verse Duitse broodjes. Tegen 09.45 uur reden we weg en met 1x koffie pauze waren we om 13.45 uur alweer thuis.

Het was weer heerlijk in de Harz. Een echte aanrader!

Nu tijdelijk over naar de orde van de dag...voor 38 dagen dan hè...want dan begint ons Amerika avontuur weer!

1. Anneke:
    7 april 2015
    ik dacht dat ik alleen voor me uit kon staren.....hihi
    top verslagje weer!
  2. Theo:
    7 april 2015
    Leuk verslag, alleen jammer dat Heracles won
  3. D&J:
    9 april 2015
    Tjonge wat kun je dat toch goed, anderen gewoon meenemen op jullie trips... Alleen die bunny's had ik graag gezien