Italië augustus 2021 deel 4

31 augustus 2021 - Verceia, Italië

Zondag 29 augustus

Zondag dus.... tijd voor de kerk 😜 Om 10.00 rijden we naar Gravedona. Daar nemen we de weg omhoog. Vorig jaar hebben we hier mooie foto's genomen vanaf Chiesa di Sant 'Eusebio ( ja ja.... opgezocht 😉) Het ligt in het dorpje Peglio. Je hebt echt een prachtig zicht op het meer. Dus we schieten aardig wat foto's

Uitzicht vanaf de kerkUitzicht vanaf de kerkUitzicht vanaf de kerk

en rijden dan nog een stukje hoger naar Livo. Hier parkeren we de auto en maken met de doggies een mooie wandeling. En steeds heb je het meer in zicht..... zo mooi!

Heerlijke wandeling

Iets naar beneden slaan we rechts en komen in het dorpje Dosso del Liro. We zien een bordje met bar trattoria. Achter de kerk langs volgen we het steile wandelpad en ja hoor.... we zijn er. Wat gaaf... wat een gezellig terras. We bestellen een Café Americano en genieten in de tuin. We moeten €2,20 afrekenen 🙂 tsssss....

Wat een leuk plekje

We rijden weer naar beneden en gaan Gravedona in. Vanaf de boot gisteren zagen we hoe gezellig het hier is. Dat was vanaf de hoofdweg niet te zien. Wat een leuke terrasjes hier.... tijd voor een aperativo!

Aperativo 😋😋

En dan bedenken we ons dat we nog oud brood voor de eendjes in de auto hebben liggen, dus we maken een zwanen moeder met kids blij.

Eendjes voerenEendjes voeren

Thuis lunchen we nog wat en laten de 2Y's dan alleen. Van Anna hadden we de tip gekregen om de Abbazia (klooster) in het dorpje Piona te bezoeken.... past helemaal bij deze zondag😉 Via een weg met allemaal kleine kinderkopjes hobbelen we 3 km naar beneden. Tja.... wat zullen we er van zeggen.... we hadden er iets meer van verwacht. Maar de ligging was mooi met nu uitzicht op het meer, precies aan de overkant van waar we vanmorgen waren.

Het klooster in PionaHet klooster in PionaHet klooster in Piona

Als we terug rijden hebben we zin aan koffie. We zien iets aan staan van Azienda Agricola ( letterlijk boeren bedrijf) en een bijbehorend terras... EN koeien 🐄🐃😊 Hup... auto parkeren en er naar toe. Terwijl Jeroen al verder loopt moet ik natuurlijk foto's maken van mijn vrienden. Ik buig over het hek voor de juiste positie.... valt mijn zonnebril een eind naar beneden in het weiland.... zucht...dom blondje.

Azienda Agricola

Met Google translate vraag ik of ik het weiland in mag. De eigenaar begint te lachen, loopt met mij naar een andere man en deze gaat voor mij het weiland in. Grazie mille!!!

Hulptroepen

Als we wat willen bestellen blijkt er een besloten feest te zijn. Oké... jammer. Terwijl we naar de auto terug lopen komt de eigenaar er nog een keer aan en verontschuldigd zich wel 10x haha. Wat een aardige vent zeg!

Dan maar naar hoes op an en koffie op het balkon. En het werd hoog tijd dat ik eens even ging videobellen met mijn vader.... zie dan hoe goed deze 91 jarige dit doet❣

Videobellen met pa 😘

We laten de hondjes uit en ik maak nog maar weer eens foto's.... wat gaan we dit vreselijk missen....

Hondjes uit latenHondjes uit laten

Maandag 30 augustus

Gisteravond geprobeerd online kaartjes te kopen voor een hangbrug, (Ponte Tibetano) maar dat lukte steeds niet. We nemen de gok en gaan op pad. Vanuit het dal is het uiteindelijk 16 km omhoog. 15 haarspeldbochten en 288 "gewone" bochten. We zeiden tegen elkaar, als het vandaag niet lukt is het pech. We gaan deze route niet nog een keer rijden. Maar dan zijn we er, af en toe had je er al even zicht op! Gaaf!

Zicht op de Ponte Tibetano

Jeroen biedt vrijwillig aan om wel bij de hondjes te blijven 😜😜 en dat waardeer ik enorm. Ik begin aan de route er naar toe, koop een kaartje van €5,00 en ga de brug op. Het waait best dus hij wiebelt haha.... niets voor mijn hubbie!

Ponte Tibetano

Uitzicht vanaf de hangbrug

Klik HIER voor het filmpje vanaf de hangbrug!

Ik wandel heen en terug (een lengte van 234 meter) en geniet enorm van het uitzicht... echt hoog hier en je kunt zelfs Lago di Como zien. Prachtig! Helaas geen internet dus kon niet ff videobellen met Jeroen. Bij de auto doen we een bakkie en zetten dan de navigatie op het dal hier tegenover.

Deze route is mooi en het wordt steeds mooier hoe hoger we komen. We rijden hier door Val Masino en rijden tot het einde. Wat een schitterend uitzicht op de ruige bergen.

Val Masino

Het zijn allemaal ruime drieduizenders die op de grens van Italië en Zwitserland liggen. Er loopt een mooi watertje langs en daar houden we even een stop. We lopen nog even door het dorpje San Martino met bijzondere muurschilderingen

Muurtekeningen in San MartinoMuurtekeningen in San Martino

en gaan dan een parkeerplaats met picknicktafels op. Wat een heerlijke plek om te lunchen. We zijn helemaal in onze sas.

Wat een plek!Lekker lunchen

Als we richting huis rijden besluiten we om nog even bij Lago di Mezzola te gaan kijken. Na 16.00 uur zou het gaan regenen, maar het is nog steeds mooi. We genieten hier een uurtje van de zon,het uitzicht en van ons pupke die maar geen genoeg krijgt van het zwemmen.

Bij Lago di MezzolaBij Lago di Mezzola

Thuis is het kliekjesdag en we kunnen, goed ingesmeerd tegen de muggen, gewoon buiten eten. Niets geen regen....

's Avonds nog even een ijsje eten in Domaso en dan zit er alweer een leuke dag op.

Domaso

Dinsdag 31 augustus

Hieperdepiep HOERA.... Anneke is jarig. Gefeliciteerd schatje😘

Vandaag doen we heerlijk rustig aan. We rijden langs de bakker en zetten onze ligstoelen aan het Lago di Mezzola.

ZuchtLekker koffie plekje

Er is hier bijna niemand! Als we er een tijdje liggen komen er Duitsers naast ons waarmee we aan de klets raken. Zij hebben een appartement gehuurd bij dit meer.  Wat een waanzinnig mooie plek. We slaan de info er over op. Wie weet volgend jaar!

We gaan ook even langs het water aan de wandel. Alleen maar prachtig 😍

Tegen 15.00 uur zijn we thuis. We douchen en gooien de 2Y's in de auto en gaan op pad. Nu eens een hele andere kant op, richting Chiavenna. Daar willen we omhoog naar een authentiek dorpje Bolengo. Als we aan de klim willen beginnen komen we deze borden tegen.... wat nu weer 🤔

Wat nu weer?😂🤔🤔🤔

Oké.... we keren om en na een paar minuten zien we een kroeg en hier kunnen we dus een ticket kopen. Nadat ons kenteken is geregistreerd en we €6,00 hebben betaald mogen we aan de route beginnen. Heul apart dit. Het is weer een route die enorm klimt en slingert. Op de helft heb je een gigantisch uitzicht op Val Chiavenna.... wouw wat zitten we al hoog!

WAT EEN UITZICHT

Uiteindelijk klimmen we in best korte tijd naar ruim 1.000 meter en zie daar.... een dorpje. We vragen het ons keer op keer af.... wie wil nou op zo'n afgelegen plek wonen? We hebben hier echt het gevoel aan het einde van de wereld te zijn... maar wat is het mooi!

Prachtige Bolengo

En yes..... we zien prachtige koeien. Ze hebben hier zelfs wc's voor toeristen (lees gat in de grond). Als ik terug kom bij Jeroen zien we dat de boer de koeien op haalt. Snel rijden we naar de andere kant van het water. We lopen mee met de boer en zijn kudde de berg op... tjeeee.... wat een mazzel! Wat te gek dat we juist op dit tijdstip hier zijn. En zie dat kleintje. Piccolo zegt de boer.

Filmpje:

Klik HIER voor de koetjes die achter bleven

Klik HIER voor het schattige kleine koetje

🐃🐄🐂

Zucht.... wat leuk en lief weer!!! Stiekem moeten we wel even lachen om de kreten die de boer steeds roept. We hebben het lang na gedaan in de auto😂😂

Filmpje:

Klik HIER voor de kreten van de boer

De rit naar huis gaat een stuk sneller (naar beneden) en om 18.30 uur zijn we in onze straat. Het is nog steeds niet gewoon voor ons, we rijden altijd langzaam richting huis.... en ja hoor.... links voor het huis zijn ze weer...🦌🦌

Jeroen kookt een heerlijke pasta maaltijd, ik ruim wat op, en dan is het tijd om even te proosten op Anneke....EN.. de ruim 40 hertjes nu vanaf het balkon te zien grazen.

Proost Anneke

Elke avond 🦌🦌🦌

Die boefjes wachten alleen net zo lang tot het schemert....😂😂😍

Wederom een TE gekke dag!