Italië augustus 2021 deel 5 ( laatste deel)

4 september 2021 - Verceia, Italië

Woensdag 1 september

September begint met prachtig weer. Geen wolkje te zien.🌞  We rijden dit keer vanuit Ballano omhoog om een kabelbaan te gaan doen, de Funivia Pian delle Betulle in Margno. Net iets meer dan een half uur rijden. Heel gek, maar het aantal "bakjes" is blijkbaar beperkt en hij gaat op bepaalde tijden omhoog en omlaag. Wij kunnen die van 12.00 uur pakken. We kopen kaartjes à €12.00 p.p. en we doen de 2Y's een muilkorf om. Helaas verplicht.

Alle 4 een mondkapje 😷

De rit is maar kort. Boven is het lastig oriënteren. Niet zoals je gewend bent met een vlakte, restaurant enz. We proberen een bepaalde route te wandelen maar die gaat te steil naar beneden en is ook nog eens saai, want alleen maar uitzicht op bomen. (In gedachten ben ik bij mijn collega Xandra die gewoon 7 uur wandelt in Dolomieten.. hoe knap!!!) We lopen dus weer terug en volgen dan de borden naar een restaurant. Dit ziet er gezellig uit. Het is hier zo rustig, we zitten boven alleen op het terras.

Terrasje pakken

Ook hier weer zulke aardige mensen in de bediening. We eten een broodje en gaan dan op ons gemak weer naar de lift. Naar beneden heb je een mooi uitzicht.

Klik HIER voor het uitzicht

Maar dit was toch wel een minst leuke uitje van de hele vakantie.....

Uitzicht vanuit de kabelbaan

We doen nog even een koffie op het terras naast de ingang en gaan dan met de auto weer richting het meer. Ondertussen is het 28C. We willen even ergens het water in en weten van vorig jaar nog een leuk plekje in de buurt van Varenna. Helaas lukt het niet om hier een parkeerplaats te vinden en rijden dus iets verder. Ook dikke prima.

Wat heeft ze weer veel gezwommen

Hier zwemmen en zonnen we een tijd. Wat heerlijk! En we hebben al eerder filmpjes geplaatst maar deze is echt zo gaaf!

Filmpje:

Klik HIER om te zien hoe Yill bij de opruimingsdienst werkt😉

We kijken even op Google maps en besluiten nog iets verder langs de kust te rijden om dan bij Lecco de snelweg te pakken. Dit stukje kennen we niet en zien ook hier weer zulke gave plekjes. In het kleine dorpje Lierna pakken we een aperativo en lopen we langs het water. WOUW!

Aperativo in LiernaLiernaLierna 😍

Via de snelweg zijn we met een half uur thuis. Koffie op het balkon in de laatste zon. De doggies liggen compleet op apegapen haha. Wij tutten ons op en rijden even naar Colico. Hier eten we op een terras aan het water. Maar brr.... de wind maakt het koud, jammer.

Uit eten in Colico

Uit eten in Colico

Donderdag 2 september

Het is wat bewolkt als ik om 07.15 uur met een bakkie koffie op het balkon zit, maar als Jeroen er even later ook bij komt en we de hondjes hebben uit gelaten ontbijten we heerlijk in het zonnetje.

Om 10.00 rijden we naar Chiavenna en daar slaan we rechtsaf,  Zwitserland in. Ook nu weer totaal geen controle. We zien links de mooie watervallen, maar die bewaren we tot vanmiddag. Het is nog maar 11.00 uur als we de Majola pas oprijden. Deze pas is vrij kort, heerlijk breed op z'n Zwitsers aangelegd en de haarspeldbochten zijn snel achter elkaar. Boven op de top maken we weer mooie foto's

Uitzicht vanaf de Majola pas🙈😂

en rijden dan door naar de Silsersee. We kennen het van een paar jaar geleden, maar wat is het hier toch verschrikkelijk mooi!

We besluiten om koffie te drinken op een parkeerplaats langs het meer

Bij de Silsersee 😍Lol bij de Silsersee

en rijden dan door naar Silverplanasee. Precies tussen deze 2 meren in ligt Sils im Engadin. Een ontzettend mooi en decadent plaatsje. Je kunt de weg ook maar een klein stukje op, daarna mag je alleen verder als je er een hotel kamer hebt geboekt. We keren, maken foto's

Zicht op de Silsersee

en gaan dan naar de parkeerplaats van de Silverplanasee. We wandelen hier wat rond, Yill is in het water en als ik er ook een stukje in ga,  weet ik niet hoe snel we er uit moeten gaan.... brrr.... steenkoud!!

Silverplanasee

We rijden terug richting Silsersee en gaan daar op een prachtig terras zitten. Ik vraag of ze Engadiner nusstorte hebben,  en Jawohl.... das gibt es...😋😋😋 ( Ik mocht van mezelf niet weer een hele taart halen bij de Migros, maar dit moet kunnen) En hmmmm, vers gemaakt. Op en top genieten, mijn big smile gaat niet meer weg. Zelfs niet toen de rekening kwam.... €15.50 voor 2 koffie en 1x taart 😂🙈

Aan de koffie met Engadiner nusstorteHmmmmmm😋😋

We komen weer bij het begin, gaan nog 1x er uit hier.... weer foto's maken, weer Yill in het water....fantaaaaastisch!

Mag ik er al uit 😉Silsersee

Dan rijden we de Majola pas weer af, houden een lunch break en stoppen dan bij de waterval Acquafraggia. Ook deze bezochten we al eens, maar pfff... zo mooi. Onze Youp doen we al die trappetjes en zo niet meer aan, dus Jeroen blijft aan de zijkant en ik steek met Yill over, spelen even in het water...

Klik HIER voor de waterval

en maken dichterbij de waterval foto's. Prachtig!

We wandelen terug

AcquafraggiaSamen bij de Acquafraggia

en daar hebben ze een gezellig tentje met terras EN natuurlijk uitzicht op de waterval.

Filmpje:

Klik HIER voor bij de waterval

We doen hier uiteraard een aperativo en zeggen nog maar eens tegen elkaar wat een top dag dit is!

Aperativo bij de waterval

Als we tegen 17.00 uur thuis zijn, doen we de zwemkleding aan en gaan nog even een uurtje naar G L om te zwemmen en te zonnen.

We eten gewoon lekker thuis, tellen als het schemer wordt weer 40 🦌🦌 en zitten nog lang buiten. En je kunt merken dat het september is.... de mannen zijn op zoek naar welwillende vrouwen.... het burlen is begonnen.... tot diep in de nacht horen we ze. Gelukkig gaat het hier thuis er een stuk rustiger aan toe...😂😂

Yep.... geteld, 40 stuks

Met recht een dag met een gouden randje.

Vrijdag 3 september

Wat een nacht....😔.... dat burlen ging heel lang (en hard) door.... om 05.00 uur begon de hond beneden ons (die helaas zo'n beetje dag en nacht in een ren zit.... TE ZIELIG😪) enorm te keer te gaan en om 06.00 uur onze eigen honden... er zal buiten wel iets geweest zijn wat alleen dieren kunnen waarnemen want wij snapten er niets van. Om 06.15 de honden uit gelaten en terug naar bed. Maar een goede nachtrust hebben we niet gehad.

Het is erg bewolkt dus we doen rustig aan. We lezen op het balkon en rond het middaguur zijn we een tijdje bij het water. Er was wat meer zon en het werd gewoon weer 26C.  Bij de Iperal doen we de laatste boodschapjes voor morgen onderweg.

Thuis ruimen we wat op, pakken de koffers vast in, douchen en gaan met de eigenaresse afrekenen. Niet eerder hebben wij wat gehuurd waar je na je verblijf je verbruik van gas en electra nog moet betalen. (Wisten we van te voren) En wederom een super onhandig gesprek via de vertaal apps....

En dan rijden we voor de laatste keer naar Domaso. We eten hier lekker bij Ristorante Da Mario. Meloen met ham delen we vooraf en daarna een pasta maaltijd.

Maar één foto gemaakt vandaag, dat compenseert de andere dagen😜

Wat gaat hij dit missen!

Wat gaat ons mannetje dit missen! Wij trouwens net zo!

Zaterdag 4 september

De wekker staat op half 6. Maar Jeroen is voor die tijd al wakker en heeft bijna alles al geregeld 💪 iets voor zessen kunnen we dus al rijden. Het is al bijna licht en we zien op de route naar de Splügenpas in elk dorpje dat de barretjes allemaal al open zijn en dat het er best druk is. Te leuk die Italiaanse traditie van een espresso en een croissant!

Om 7.00 uur zijn we al boven op de pas. Met de zon die je ziet opkomen, de rust, de koeien.... ik vind het een cadeautje. 😍😍

Lago di MontesplugaSplügenpasSplügenpas

Splügenpas

Filmpjes:

Klik HIER voor de koetjes op de Splügenpas

Klik HIER hoe we Zwitserland binnen rijden

Helaas is het klaar en moeten we verder. Door Zwitserland rijdt het top, prachtig langs de Walensee waar we met uitzicht op dit meer ontbijten.

Walensee

Om exact 11.00 rijden we bij Bazel de grens over. Tja.... dan krijg je dus die eeuwige baustelles.... maar al met al mogen we niet klagen.

Iets na 19.00 uur staan we bij Snekkie😋 voor de deur om patat te halen en zijn de 2Y's al uit geweest.

Vanavond dus auto leeg halen,  wasjes draaien en voetbal kijken🙄

De eind conclusie:

Wat een waanzinnig heerlijke vakantie hebben we gehad. Alles bij en in de buurt van het Lago di Como is prachtig!!! 😍

Ons appartement was mooi compleet, super fijn balkon ( met natuurlijke het unieke uitzicht op de hertjes) en een hele centrale ligging. Alleen die muggen hè..... daar moet nog iets op gevonden worden....

We vonden de reacties die we op het blog en op de app kregen erg leuk, Thanx🥰

Wanneer we ons weer melden? Nog geen idee. In ons hoofd zitten al wel veel ideeën. 😉😎

Ciao

J&M 💏

1. Anneke:
    4 september 2021
    Jammer, moeten we de verhalen weer missen... maar wel fijn dat jullie gewoon weer lekker veilig thuis zijn! Nu mooi nagenieten en.....oant moarn 🥰
  2. Yvonne Evers:
    4 september 2021
    😂😂😂😂😂😂 geen geburl in jullie slaapkamer dus 😂😂😂😂 whoeoeaaahhhahaha
    Bedankt voor de prachtige verhalen weer! Genot om te lezen. Ben benieuwd waar de volgende reis naar toe gaat.

Groetjes 😘 Yvonne
  3. Jürgen:
    😍😍
  4. Edith:
    5 september 2021
    Fijn dat jullie veilig thuis zijn. Erg genoten van alle fotos en filmpjes. Op naar nieuwe plannen..
  5. Miriam:
    5 september 2021
    Wij zullen alle leuke verhalen, foto's en filmpjes weer gaan missen. Fijn dat jullie veilig thuis zijn gekomen. En veel plezier gewenst met het uitzoeken van de volgende vakantie 😃😃.
  6. Xandra:
    5 september 2021
    Bedankt voor de leuke verhalen, ik ga nog een keer uitzoeken waar jullie allemaal geweest zijn, een heel reisplan met mooie dingen. En ook bijzonder zo vroeg al op de pas te rijden, genieten van de zon die opkomt, prachtig. En oh ja we wandelen maar zitten tussendoor ook zeker bij een hutje dus dan kom je wel aan 7 uur 😜 Tot morgen 🙋🏽‍♀️
  7. Barbara:
    5 september 2021
    Wat genieten was dit weer. En die mooie foto's Echt prachtig 👌🏼 Bedankt weer voor het delen en heel graag tot de volgende keer. 😘
  8. Sia:
    7 september 2021
    Heerlijk weer mee genoten van jullie reis en belevenissen. En die doggies....so cute!