Italië augustus 2021 deel1

21 augustus 2021 - Almelo, Nederland

Bijna dezelfde titel.. alleen andere maand 🤣😉

Na heel veel uren zoekwerk hebben we een hotel gevonden dat aan al onze voorwaarden voldoet, iets verder Zwitserland in, niet al te duur, prachtige locatie en een bijbehorend restaurant. Let's go dus!!

Vrijdag 20 augustus

Om 05.30 uur feliciteren we Mariët via een appje met haar verjaardag en stellen we de navigatie in.

Als we de A31 in Duitsland opdraaien is het helemaal licht. Ondanks de vele baustelles hebben we nul file en rijdt het heerlijk. Na 2 stops rijden we tegen 13.00 uur de grens bij Bazel over. Altijd een fijn gevoel om Zwitserland in te rijden. We eten ons broodje langs de A2, zwaaien even naar de Holiday Inn van 5 weken geleden, rijden langs Luzern en nemen bij het water de afslag Beckenried. ( in de pre-Corona tijd hier wat leuks geboekt met Anneke maar helaas door Corona niet kunnen gaan) Wat een verrassing... wat leuk hier! Dus Anneke.... we MOETEN HIER NAAR TOE! Het is heerlijk weer, dus wandelen we even bij het water.

VierwaldstätterseeGenieten in Beckenried

In Altdorf gooien we de tank vol en nemen de afslag naar Isenthal, het dorpje waar ons hotel ligt. 9 km = 34 minuten zegt de navigatie.... dat beloofd wat. Maar voordat we de slingerweg omhoog nemen komen we alweer langs zo'n leuk plekje aan het water.

Vierwaldstättersee

We besluiten hier vast de hondjes uit te laten. En dan draaien we naar links maar moeten eerst het bord lezen. Op bepaalde rijden rijdt de Post bus en mag je niet omhoog.

Weggetje naar ons hotel in Isenthal

We hebben mazzel en kunnen door. We lazen het al in de reviews van het hotel.... de weg weer naar toe is een uitdaging. Maar ons krijg je niet zo gauw gek.

Weggetje naar ons hotel in IsenthalWeggetje naar ons hotel in IsenthalWeggetje naar ons hotel in Isenthal

Het was puur genieten! En OMG.... wat is het hier schattig allemaal. We checken in, in hotel Urirostock in Isenthal, prima standaard kamer met uitzicht op de bergen. En naast een ruizende beek. We drinken even koffie, de 2Y's krijgen te eten en vallen als een blok in slaap. Mooi.... dan gaan wij nog even aan de wandel. Het is erg fotogeniek hier! Wat genieten.

Isenthal 😍Kerk in Isenthal

Kerkje in Isenthal

Om 19.00 uur gaan we in de tuin zitten en eten hier heerlijk. Rondom de bergtoppen, mij kun je niet gelukkiger maken!

Mien skattie🤩

Zaterdag 21 augustus

Klaar voor alleen maar superlatieven? 😄

Na een prima ontbijt rijden we om 08.30 uur weg. Er komt ons steeds verkeer tegemoet dus de route is best spannend, maar zonder krassen maar met een waanzinnig mooi uitzicht zijn we veilig beneden aan gekomen. Op dezelfde plek als gisteren laten we de doggies nog een keer extra uit, wordt de waterbak met vers Zwitser bergwater gevuld en maken we nog een laatste foto.

Vierwaldstättersee

In Altdorf nemen we de afslag Klausenpas. Door wat dorpjes gaat het gestaag omhoog. Het is best druk, veel wielrenners ook, maar dat mag de pret niet drukken. Het is al behoorlijk warm en de zon schijnt volop. Dit maakt het foto's maken wat moeilijk.... je krijgt erg flets licht zo.... maar volgens mij zitten er wel een paar mooie bij 😉😉

KlausenpasKlausenpas

Als we na vele prachtige haarspeldbochten boven op de top zijn is er geen parkeerplaats meer vrij. We zetten even het bordje op de foto voor ons archief

Klausenpas

en dalen dan af. Maar hé.... kijk dan toch.... dit is pas een waaaanzinnig mooie plek om te stoppen. W O U W!!!

We parkeren, de stoeltjes gaan er uit, koffie er bij en G E N I E T E N! Natuurlijk mag Yillie in het kabbelende beekje zwemmen. Man man.... hier doen we het toch voor!!

KlausenpasKlausenpas

Klausenpas

VIDEO: Klausenpas

Na een uurtje pakken we de boel in en dalen verder af. Het is nog een behoorlijk stuk door het dal maar dan kunnen we rechtsaf slaan, de A3 richting Chur op en vanaf daar de A13 richting Splügen. Maar pfff.... wat een drukte. Het kost ons al met al een uur extra, maar dan kunnen we toch echt aan de Splügenpas beginnen. Deze staat bekend om zijn steile klim en vele haarspeldbochten.

Splügenpas

We weten het nog van vorig jaar. Alleen hebben we nu veel mooier weer. We passeren de grens maar hier is niemand aanwezig.

GrensovergangYep... we zijn in Italië

We zien weer het dorpje Montespluga bij het gelijknamige meer, ook al zo'n plaatje!

Montespluga

En yes.... er is weer plek achter de stroomdraad. Ondertussen is het 30C.... wat heerlijk. De koeien 🐂🐃🐄 zijn weer volop aanwezig. Zouden ze me nog kennen?

VIDEO: Klik HIER voor de koetjes op de Splügenpas

We houden weer een heerlijk coffee break.

Coffee break bij Montespluga🐄🐃🐂

Wat een topdag, één met een dikke gouden rand! Met tegenzin stap ik weer in de auto.... we moeten echt verder... zucht. Jeroen opent "de poort" ..... VIDEO: Kijk hier voor de Splügenpas

Het volgende uur was saai (de vorige keer in de stromende regen... wat een verschil) en we treffen nog een omleiding maar dan zijn we in Sorico, bij Locazione Turistica Pippo. We bellen aan en er komt een mevrouw aan. Ik had al een keer met haar gemaild en ze beantwoorde mijn Duitse mail in gebroken Italiaans waar Google translate niet goed raad mee wist haha🙈 Anna was zelfs zo lief om even te bellen om onze vragen beantwoord te krijgen.  Goed.... ze komt met haar telefoon in de hand, het electrische hek gaat open en wijst waar we de auto neer kunnen zetten. En vanaf toen gingen onze "gesprekken" via een translate app... echt heel onhandig en niet echt leuk. Maar verder is het appartement erg groot, de plek onwijs rustig en van alle gemakken voorzien.

We halen de auto leeg, drinken wat want het is echt warm😎 en gaan dan even boodschappen doen. Thuis kookt Jeroen en pak ik de koffers uit. We eten buiten en drinken nog even koffie buiten, maar ondanks de spiraal die al brandt en de citroen kaarsjes die aan zijn, wordt Jeroen lek geprikt. (Ik ben niet lekker genoeg🤪) We gaan dus naar binnen. Ondertussen voelen we ons zoals hieronder haha dus erg laat zal het niet worden.

Total lossTotal loss

Maar wat een fantastisch begin van deze vakantie!!!