Italië juli 2021 deel 3

23 juli 2021 - Porlezza, Italië

En het vervolg.... nadat ze mijn appje had gelezen waren ze er binnen 5 minuten. Anna en haar man Paolo. Hij fikste het in 5 minuten. Mooi! En we kregen wel 1000 maal excuses.... niet nodig.

Jeroen voelt zich sinds vanavond niet zo lekker. (Voor de volgers die het niet weten, dinsdag voor vertrek heeft hij een cardioversie gehad om zijn hartritmestoornissen te verhelpen) Heel jammer, want het ging juist zo goed. Maar geen paniek, doen wat hij nog wel kan doen en vooral genieten! Woensdag 11 augustus wordt er weer een hartfilmpje gemaakt. En we wachten af hoe snel hij op geroepen wordt voor de "grotere operatie", de ablatie. 🤞🤞

Dinsdag 20 juli

We beginnen de dag bij het zwembad. Maar eerst melden we dat er helaas weer geen warm water is....Paolo komt nu met een loodgieter en we hebben weer warm water.. Uit de gesprekken die "onze boze Duitser" heeft met zijn buurman maken we op dat ze vanmiddag naar huis gaan. Ze komen nog 1x baantjes trekken en yep, rond het middag uur gaan alle luiken dicht. Tjuuuuusch.... wij gooien morgen lekker weer het luchtbedje in het water 😜

Genieten!!

Het is behoorlijk warm vandaag en de zon brandt hard op je lijf, dus we besluiten om terug te gaan en in de schaduw in onze tuin hebben we een late lunch. Jeroen gaat even lekker een tukkie doen en ik begin aan een nieuw boek. Heerlijk! Als we einde van de middag willen douchen.... je voelt 'm al aan komen... hebben we geen warm water. Dit is niet leuk meer. We hebben rond 18.30 uur met Anna afgesproken op een terrasje aan het water. We zitten net als Anna en haar dochter er aan komen. Even later schuift ook Paolo aan. Hij vertelt dat ze er nu een professioneel iemand bij gaan halen en vertelt hoe we tijdelijk even iets aan knop moeten draaien als we willen douchen.

We kletsen ontzettend gezellig met elkaar en we worden uitgenodigd voor het eten, donderdagavond. Hoe leuk!

Thuis flatsen we snel wat te eten, want inmiddels is het 20.30 uur want we hebben honger. 😋

Het was een prima rustig dagje met maar 1 foto 😉

Woensdag 21 juli

Om 7.00 uur zijn we aan het meer met de doggies. Toen we gisteravond op het terras zaten, zagen we mensen met hun hond bij het water. En dat wilden wij dus ook 😄 Het was er prachtig, alleen Jack Russels samen met zwanen en eendjes.... das geen goede combi 🙈🤣Ze moesten dus aan de riem blijven.

Porlezza ontwaaktPrachtig hè...Porlezza ontwaakt

Thuis even ontbijten en WARM 😉douchen en op pad. Vandaag gaan we het Val Verzasca in (vanaf Locarno in Zwitserland de bergen in) Het riep mooie herinneringen op aan de vakantie met Jan, Diana en Gwen! Je rijdt omhoog en kijkt tegen een gigantische stuwwand aan.

Mega stuwwand

Het 1e stuk was onwijs druk. Elke parkeerplaats was vol. Iedereen wil bij de rivier naar beneden, om op de vele vlakke stenen te zonnen en daar te zwemmen. Dit wilden wij niet, maar ergens stoppen voor foto's van de mooie bruggen was er helaas niet bij.

Prachtige stenen brugDe stenen brug gauw uit de auto gefotografeerd...

Maar hoe verder we reden, hoe rustiger het werd. We houden even een mooie koffie break

Ff een bakkie

en rijden dan tot aan het einde. Je mag het plaatsje Sonogno niet met de auto in. Dus parkeren we en wandelen we dit authentieke plaatsje door.

SonognoSonogno

De bouw en materialen van de huizen is typisch voor deze streek, het kanton Ticino. We kopen nog een aandenken en gaan dan dezelfde route weer terug. Het is een stuk rustiger nu, maar elke parkeerplaats is vol. Het rijdt hier prachtig en het is wederom stralend mooi weer. (31C)

Typisch Ticino stijl.... ik hou er van

Op een leuke plek langs de snelweg richting Lugano lunchen we en dan is het weer langs het meer naar Porlezza. Handig dat we hier steeds kunnen tanken, want dat is nog steeds het goedkoopst in Zwitserland. We halen snel nog even wat boodschappen en dan op hoes an.... de luchtbedjes roepen ons al🤪🏊‍♂️ Er is niemand bij het zwembad dus we vermaken ons heerlijk.

We dobberen weer!

Na het eten rijden we even naar San Mamete, een schattig dorpje, 10 minuten verderop. Ik weet niet waarom, maar ik vind het gewoon een magisch plekje.

San MameteSan Mamete

We zitten bij een bar op terras, tussen een zee van geurende bloemen 🌹🌺🌻🌼 Als het helemaal donker is, lopen we nog een keer door het dorpje. Prachtig met al die lichtjes

San Mamete

Donderdag 22 juli

De dag begint met wat regen, maar tegen 09.30 uur is het droog. We ontbijten buiten, douchen en op pad. We willen naar Balcone D'Italia. De route is maar 24 km, waarvan de laatste 5 een ware attractie 🥴.... de weg is enorm slecht met enorme gaten er in. En zo smal🙈 Maar de beloning is groot.... Wouw! Wat een uitzicht.

Balcone D'ItaliaZicht op LuganoLago di LuganoGenieten!Lago di Lugano

Helaas is het wat heiig, maar je ziet het Lago di Lugano, Lago di Varese en zelfs verderop Lago Maggiore, en natuurlijk de San Salvatore berg. Echt zooooo mooi allemaal.

Klik hier voor het filmpje met het mooie uitzicht

We maken tig foto's en hobbelen dan weer met 10 km per uur de 5 km naar beneden. We komen in het pittoreske dorpje Lanzo d'Itelvi waar we gaan lunchen. Met handen en voeten leggen we uit, nadat er geen menukaart blijkt te zijn, dat we wel hetzelfde willen eten als de mevrouw naast ons. (lijkt op Carpaccio met grote schaafsels parmezaanse kaas 😋) Maar we krijgen iets anders hahaha. De 1e happen denk ik nog... best lekker.... een soort rollade of zo, maar het begint me steeds meer tegen te staan, vooral de geur en de nasmaak.... blijkt later dat in de saus tonijn zit.....whoehahaha 🤣🤢

Lanzo d'ItelviZo leuk om Italië, je krijgt er altijd wat lekkers bijEhm.... tja.... het was wel lekker....

We zetten de navigatie op Pigra, 13 km en 30 minuten rijden.... dus slingeren 😊 Nu zijn we dus aan de andere kant van de berg en hebben we een waanzinnig uitzicht op Lago di Como. Wat liggen al die meren toch mooi bij elkaar hier, prachtige bergen, zonnetje.... het is gewoon TOP!!

Wouw! Zicht op Lago di Como

Terwijl we naar huis rijden zeg ik nog tegen Jeroen, hoe mooi en gaaf alles is, maar dat ik het soms zo jammer vind dat we geen koeien onderweg zien. Ik heb het nog niet gezegd, of Italië biedt een alternatief.... geitjes 🐐🐐

Geitjes onderweg

En zien we hoe ze ook weer het bos in verdwijnen....

Klik hier voor de geitjes

Einde van de middag zijn we thuis genieten nog even van het zwembad, hondjes moeten uit en om 19.30 uur gaan we naar Anna en Paolo. Ze wonen dichtbij, maar het advies was om wel met de auto te komen want het is onwijs steil naar beneden. Anna zei "met een volle buik deze klim terug maken raad ik je niet aan"😁 Wat wonen ze prachtig en wat een uitzicht!!!!! We krijgen een heerlijke Italiaanse maaltijd, precies zoals je je dat voorstel... veel eten op tafel en lang aan tafel zitten. Super super gezellig!!

Met Anna en Paolo in hun tuinHeerlijk gegeten!

What a view!!!!!

Vrijdag 23 juli alweer.... we zijn hier dus al ruim een week.

We houden een relaxte ochtend en gaan tegen 12.30 uur Porlezza in. We hebben eigenlijk nog niks van de winkeltjes hier gezien.  Als domme Hollanders op het warmst van de dag en natuurlijk zit alles tussen de middag dicht 🙄🙈. We reserveren bij de pizzeria voor vanavond. Als we met een ommetje terug lopen naar de auto komen we langs DE ijswinkel van Porlezza en dus is dat maar onze lunch 😋😋

😋😋😋🍦

De middag brengen we bij het zwembad door, Anneke zwemt virtueel even mee en we maken kennis met Mauro, een vrolijke typische Italiaanse man met een strakke witte zwembroek🥴 waar we Engels,Duits en Italiaans mee kletsen in het zwembad.... hilarisch leuk.

Om 19.00 uur zijn we bij de pizzeria. We krijgen het gereserveerde tafeltje toegewezen en het klopt inderdaad.... Daycous 😉

Daycous 😆😆

We krijgen een BN'er met zijn gezin aan het tafeltje naast ons... Lodewijk Asscher. De pizza is verrukkelijk 🍕 en we kunnen nog 1x genieten van het uitzicht.

Lodewijk Asscher ( Paparazzi 🤪)

Thuis pakken we alvast wat spulletjes in, maar het is nog best warm, dus genieten we nog even van ons tuintje met alle kaarsjes aan.

J&M 💏

Ps: erg leuk alle reacties, of via blog of via app 😘