Italië juli 2021

16 juli 2021 - Almelo, Nederland

JAAAAAA, we zijn op pad....🚘 💏 🐶🐶

Pffff.... we vinden ( en vonden) het steeds spannender worden met die oplopende besmettingen en veranderende regels per land. Maar het lijkt goed te gaan....

Onze geplande vakantie in juni kon door Corona niet doorgaan en we wilden beiden volledig gevaccineerd zijn, dus geannuleerd en toen op het werk kijken naar de mogelijkheden. En dat resulteerde in 2 vakanties die nu wat dichter op elkaar zitten, maar who cares? Het GROTE GENIETEN gaat beginnen! 1 nacht Zwitserland, 9 dagen Porlezza en 8 dagen Riva del Garda 🇮🇹

We lezen over baustelles in zowel Duitsland als Zwitserland en over lange wachttijden bij de grens, dus onze wekker gaat om 04.00 uur.

Woensdag 14 juli

We zijn net kleine kinderen, ruim voor de wekker wakker 🙃 en om 03.50 uur rijden we.

Lang verhaal kort: zon, onwijze regenbuien, ongelukken, baustelles en files. Toen we de navigatie instelden zouden we er om 10.24 uur zijn😆 Het werd "iets" later, maar nog te vroeg om naar het hotel te gaan. Ons hotel zit 23 km voor Luzern dus mooi door gereden. Even door de binnenstad gereden

Luzern

en een snelle blik op de mooie Kapellbrücke, maar we wilden graag naar het water. Maar het was of privé grond, of alles was afgezet vanwege overstromingen.

Weg afzetting

Uiteindelijk de auto kunnen parkeren en langs de Vierwaldstättersee gelopen. En natuurlijk heeft Yill gezwommen.... niet te houden die hond....Het weer zat niet helemaal mee dus we zijn niet lang gebleven.

LuzernVierwaldstätterseeOverstroming bij de Vierwaldstättersee

Vanwege het stuk wat af was gezet, konden we niet dezelfde weg terug. En omdat de zon begon te schijnen, besloten we nog even 1,5 uur extra te gaan rijden ( hoe gek kun je zijn hè) door om het hele meer heen te rijden. Het was prachtig!

VierwaldstätterseeRondje om de Vierwaldstättersee

Einde van de middag waren we bij onze Holiday Inn Express Luzern-Neuenkirch. Super handig aan de A2 en een heel fijn hotel. We deden even een hazeslaapje 😴 en hebben bij de naast gelegen Burger King gegeten. Naast het hotel ben je eigenlijk gelijk al in een buiten gebied en konden we heerlijk met de 2Y's lopen.

Holiday Inn express

Donderdag 15 juli

Wat een heerlijke bedden! Goed geslapen, prima ontbijtje en pas tegen 09.30 uur vertrokken.

Zij zijn er klaar voor!

We moeten via de Gotthard Italië in en natuurlijk nemen wij weer de pas. Deze keer ligt er minder sneeuw dus is de oude route ( Tremola pas) ook open. Via oude kinderkopjes slingert het omhoog. Geheel in oude tijden rijdt er een koppel paarden die een koets voort trekken voor ons. Hoe leuk!

Paard en wagenPaard en wagen

Boven nemen we de tijd om rond te lopen en we nemen bij de auto een bakkie koffie. Heerlijk om hier te zijn. Ik heb een smile van oor tot oor!

Joehoe we zijn er weerKijk haar mijmeren 🤩Boven op de Gotthardpas

Maar ja, we moeten toch verder. Via de Tremola gaan we onwijs slingerend naar beneden. We zien een Murmeltier en het lukt Jeroen 'm goed op de foto te krijgen.😍

Ein MurmeltierZicht op de GotthardpasTremola passTremola pass

Na de pas is het via een mooie snelweg naar Lugano en dan via de weg langs het meer naar Porlezza.

Anna, de eigenaresse van het appartement, heeft via de app al alle info gegegeven. De sleutel krijgen we via een code, met een afstandsbediening gaat de poort open en onder het complex zit een parkeergarage met een vaste plek. Via een paar trappen komen we bij ons appartement met OMHEINDE tuin.  Hoe Youp ook zoekt, hij kan er niet uit 👊😉🤣

We zijn ontzettend tevreden met alles, het is wat warmer geworden en dus laten we alles ingepakt staan en gaan naar het zwembad. Wouw, groot (en koud) en wat een waanzinnig uitzicht!!

Ons appartementOns appartement"Ons" zwembad

Vanaf het zwembad zicht op Porlezza

Het blijft wat bewolkt en na een uurtje hebben we het gezien. We pakken de koffers en tassen uit, doen in onze tuin een bakkie en gaan de ff met de 2Y's aan de wandel. Zoals altijd kookt Jeroen, regel ik de wifi e.d. en kijken we onder het eten via de laptop tv. Zowel het overlijden van Peter R. de Vries, als de overstromingen in Limburg maar ook in België en Duitsland maken indruk. Verschrikkelijk allemaal  😒

Tegen 20.00 uur rijden we even naar beneden. We lopen langs het meer

Meer van Lugano

en drinken wat onder de luifel bij een restaurant.... het GIET!

Regen 🙈 in Porlezza

Vrijdag 16 juli

Zoals altijd vroeg wakker....why🤔😒 Er is een waterig zonnetje als we om 7.00 uur de hondjes uit laten. We kijken even bij het zwembad en genieten van het mooie plekje.

We hoorden van Anna dat de schoonmaakploeg ook nog komt 👍Uitzicht de andere kant opGenieten van het uitzicht

We hebben in ons tuintje nog geen zon maar de temperatuur is redelijk, dus we ontbijten buiten.

Tegen 10.45 uur rijden we richting het Comomeer, naar Menaggio. Het is onwijs druk!

File

De parkeerplaats aan de rondweg die we nog wisten was vol. We rijden uiteindelijk 3 rondjes door de stad en vinden dan toch een plekje. We wandelen weer door dit pittoreske plaatsje, doen een Café Americano op een terrasje en lopen langs het water terug.

Het pleintje in MenaggioComomeerMenaggio met in de verte Bellagio

In de verte zie je het slechte weer al aan komen. Zo jammer...

Slecht weer op komst

Maar eigenlijk valt het best mee. Het is geen zwembad weer, maar we zitten heerlijk in de tuin te lezen, heel af en toe even onder het afdakje. Einde van de middag gaan we op pad. We rijden vanuit Porlezza naar links, langs het water. 6 km verderop ligt een schattig plaatsje Osteno. Werkelijk nog 1 parkeerplaats 👊

Osteno

We wandelen langs het water, bij de boten kan Yill in het water.

OstenoOns waterratje

Als het lukt qua parkeren dan willen we hier morgenavond gaan eten. Wederom geen zon, maar het geeft wel mooie plaatsjes zo met die wolken.

Osteno

Op de terugweg laten we de hondjes uit en doen we boodschappen.

We eten heerlijk buiten en kijken ondertussen naar het nieuws. We klagen over de weervoorspellingen die weer voor geen meter kloppen en dan denk je bij jezelf.... waar hebben we het over? Wat een E L L E N D E met al die overstromingen!! Met tranen in de ogen kijken we alle beelden 😥

We gaan nog even aan de wandel, even de buurt verkennen. Steeds weer die mooie door kijkjes richting het meer 🤩 Wat is het hier mooi!!!!

Wat een uitzicht 🤩Wouw

We eindigen de dag super romantisch in de tuin. 🤩

Romantisch hè 😉

Groetjes

J&M 💏

1. Jan,Janet, Colin en Dustin:
    16 juli 2021
    Het ziet er allemaal weer heerlijk uit! Wij zitten (terwijl we lezen) heerlijk in onze mooie chalet op de camping. Onze vakantie is nu ook begonnen en zoals het er nu voor staat krijgen we heerlijk weer komende week. Geniet er heerlijk van, liefs Jan, Janet, Colin en Dustin
  2. Marlien Dijkers:
    16 juli 2021
    Weer een mooi verhaal en mooie foto's wat leuk dat de zeehond yill lekker het water in kan en youp mooi los op het balkon- tuin ik wens jullie nog mooie dagen toe ik wacht op het volgende verslag 😁
  3. Anneke:
    Super ziet het eruit. Lekker genieten!!! 😍
  4. Marijke:
    17 juli 2021
    Wauw, ziet er mooi uit! Veel plezier.
  5. Jan Wegink:
    17 juli 2021
    Ik ken geen grotere levensgenieters, dan mijn dochter Mieke met schoonzoon Jeroen. Tegenwoordig komen jullie op voor mij onbekende plekken. Maar het vertellen is nog steeds op de zelfde prettige manier.
    Grote genieters, ga nog even lekker door. Ik volg het met grote belangstelling. Jullie trotse Pa.
  6. Barbara:
    Vakantie😃 Wat heerlijk.
    Op naar nog veel meer moois. Veel plezier.
    Gr Barbara
  7. D&J:
    17 juli 2021
    Tjeeeeee, zo vroeg weg! Wij vinden 06.00 al vroeg!
    Altijd mooi een vakantie aan of bij een meer! We gaan ook donderdag. Geniet soam! 🥰
  8. Ennie Jansen:
    18 juli 2021
    Mooi verhaal Mieke en Jeroen. Wat is Europa toch prachtig. Weer leuk om te lezen. Wij zitten nu in Spanje. Dinsdag vertrokken. Ook heel vroeg. En dat was ons geluk. Bij de Eiffel in Duitsland was het bar slecht weer. Woensdagavond op tv zag ik pas alle ellende. Geniet van jullie vakantie dan geniet ik van jullie mooie belevenissen.