Weekendje Delfzijl juni 2021

27 juni 2021 - Almelo, Nederland

Laatst vertelde ik Jeroen dat ik iets leuks had gezien.... zeehonden kijken, achter een wand met kijk gaten, zodat ze jou niet kunnen zien en dus rustig op het strand liggen. Misschien leuk als zondag-corona-uitje.... maar enkele reis 2 uur was toch te ver....

En toen was ik jarig en kreeg ik een weekendje weg. Alles was geregeld, een leuk hotelletje met ontbijt en diner,  honden naar het honden hotel... EN... maar een half uurtje van de zeehondenkijkwand! Hoe lief is dat? 😍👍

Vrijdag 25 juni

Om 10.30 laten we de doggies achter bij de opvang en rijden we via de A31 noordwaarts. Onze 1e stop is Papenburg Duitsland. Een leuk plaatsje waar een riviertje door heen stroomt en links en rechts van het water is het centrum.

Papenburg

En over het riviertje leuke bruggetjes en veel mooie bloemen. We lunchen en wandelen wat. Het is 21C en wat bewolkt.

Papenburg

Nog even naar de DM drogist en tanken en dan rijden we langs één van de grootste scheepswerven en zien een cruiseschip in aanbouw... tjee wat groot...

We rijden Nederland weer in en gaan naar het dorpje Nieuwe Statenzijl, noord/oostelijker kan niet. Hier lopen we via een vlonderpad met een lengte van een kilometer naar de Kiekkaaste.

In de verte de KiekkaasteHet vlonderpadHet pad naar de Kiekkaaste

Kiekkaaste😍

Ter plekke kun je naar boven en heb je zicht op natuur gebied Dollard.

KiekkaasteKiekkaaste

Leuk om eens gezien te hebben.

Dan zetten we de navigatie op ons hotel. We komen nog langs het dorpje Hongerige Wolf 😁

Hongerige Wolf 😁

Morgen zullen we nog meer gekke namen zien. De wegen zijn hier slecht en eindeloos.... onvoorstelbaar saai.

Ons hotel ( de Boegschroef ) ligt niet op een hele pittoreske plek, maar is verder top! Heel aardig personeel, prima kamer en we eten echt super lekker. We wandelen een stukje door het verlaten centrum en lopen dan naar het lelijkste strand ooit. Haha nog nooit zoiets gezien. Er gaat niets boven Groningen 😉😉🤪🤪🙈🙈 ( maar.... het is hier ook nog niet aan de Waddenzee)

Stand Delfzijl

Lelijkste strand ooit

Zaterdag 26 juni

Vanaf vandaag geen mondkapjes plicht meer 👍Wat een mazzel! Dus hier werd hier vanaf vandaag ook weer een ontbijtbuffet geserveerd. We eten lekker en daarna gaan we met de Telegraaf even in het waterige zonnetje voor het hotel zitten.  Super relaxed!

Bij ons hotel

Voor vandaag had ik een route uitgezet met o.a. grappige plaatsnamen. En waar mensen in Californië voor het pand van Google gaan staan voor een foto, doen wij dat gewoon in Groningen 😁

Google

Verder verbazen we ons in Eemshaven over de grootte van de industrie hier. Oneindig kun je rijden langs de oer-lelijke haven.

Onze 1e stop is Doodstil. Hoe apart.

Doodstil

We slingeren via stille weggetjes naar Kleine Huisjes,

Kleine Huisjes

rijden langs Lauwersoog en zo rij je Friesland in. In Moddergat gaan we er uit ( in 2004 uitgeroepen tot één na mooiste dorp van Nederland) en pakken een terrasje. Het is de hele dag wat bewolkt. We wandelen wat rond, kijken uit over de Waddenzee en bij het monument van Moddergat.

ModdergatModdergatModdergat

En dan is het, weer via kleine wegen waarbij zelfs de navigatie af en toe de weg kwijt is, nog zo'n 1,5 uur terug naar het hotel.

Daar strekken we even weer de benen en drinken we wat. Tegen 17.00 uur vertrekken we naar wat het hoogtepunt van dit weekend moet zijn....

EN DAT IS HET!

Via een wandelroute, door een prachtig natuurgebied, kom je uiteindelijk bij de wal tussen land en zee.

Zeehondenkijkwand

Je loopt iets omhoog en daar is de wand met diverse kijk gaten. Zoooo leuk dit. We genieten van het luie gedrag, lachen om de zeehonden die zich steeds weer in het water laten glijden en verbazen ons weer over het lawaai ze maken.

ZeehondenkijkwandZeehondenkijkwandPanorama view

Video:

Zeehondenkijkwand zie ze liggen dan

Zeehondenkijkwand

Echt SUPER gaaf! Als we terug lopen, klim ik even over een hek en wandel tussen de schapen. Ook al zo leuk!

🐑🐑Haaai 🐑

Het zonnetje schijnt en de wandeling terug is ook genieten. We zien pootjes afdrukken in het pad (ik denk van ganzen of eenden) en we hebben er lol om... " ik zei nog.... wacht nou tot het cement droog is"....🦆🦤

Ik zei nog....

Om 19.00 uur zitten we weer in het restaurant en genieten weer van het 3 gangen diner. Het eten is overheerlijk! Om alles even te laten zakken wandelen we langs het water, maar dat doe je niet voor de pittoreske uitzichten 😉🤪

Pittoresk uitzicht 🤪

Zondag 27 juni

Na weer een prima ontbijt rijden we iets na 10.00 uur weg. We zetten de navigatie op Bourtange. Dit is een vestingsdorp dat tijdens de Nederlandse Opstand is aangelegd. Je waant je even in het jaar 1742.

BourtangeBourtange

Het is 22C en het wandelt dus heerlijk met deze temperatuur. We doen nog even een bakkie

Bourtange

kijken nog wat rond en wandelen dan terug naar de parkeerplaats.

BourtangeBourtange

Via de A31 (inclusief Baustelle en file 🙃😉) naar huis.

We halen de 2Y's op. De familie Dijkers is weer compleet 😍

Alhoewel dit noordelijke stuk van Nederland ons niet erg heeft bekoord, was het een heerlijk weekend.

Over 2,5 week mag ik weer wat vaker bloggen. Dan gaan we naar Italië 🚘🚠🌞🍡🧃🍕🏊‍♂️

J&M 💏

1. Edith:
    27 juni 2021
    Leuk verjaardag kadotje! Lekker er effe uit.
  2. Anneke:
    27 juni 2021
    Wat lief toch dat Jeroen dat zo top geregeld heeft.... en nu ben je er al weer.... het vliegt voorbij, maar erg leuk weer!
  3. Inge:
    27 juni 2021
    We hadden elkaar tegen kunnen komen. Wij waren daar ook op zaterdag 😄
    Wij hebben de kustroute gefietst en dit was inderdaad niet het mooiste stukje Groningen. De zeehondjes waren natuurlijk wel heel erg leuk.
  4. Marlien Dijkers:
    27 juni 2021
    Wat leuk met die zeehonden ik zag zelf nog een zeehond jeroen 🤣 maar jullie hebben genoten zo tezien en lekker gegeten en ik vind die naam borden ook leuk 😉 groetjes marlien
  5. Yvonne Evers:
    27 juni 2021
    Wat een super leuke verrassing! 😍
    En inderdaad, ik ben ook geen fan van Groningen, maar die zeehondjes hadden mij ook wel leuk geleken! En Bourtange is ook leuk. Maar dat was het dan ook wel 🤪

Op naar ITALIË 🇮🇹 😍
  6. D&J:
    28 juni 2021
    Geweldig die gekke plaatsnamen. Mooie plekjes weten jullie altijd gaaf op de foto te zetten! Mooi man! 😀
    Ps gelukkig dat die eend geen platvoeten had, dan waren de afdrukken veeeeeeeeel erger geweest! 😂
  7. Barbara:
    28 juni 2021
    Meestal lees ik in Juni altijd iets over jullie zo geliefde Amerika. Dan is het noorden van Nederland wel even iets anders😉
    Maar leuk verjaardagskado. En zeehonden spotten is ook echt iets voor jou. En straks Italië. Heerlijk. Lekker van genieten. En ik verheug me weer op de verhalen. Wij gaan in September ook naar Italië. Zin in🍝🍕😃
  8. Jan Wegink:
    28 juni 2021
    Jullie blijven grote genieters van het leven. En .....je hebt een heel prettige manier van "vertellen".
    Jullie trotse Pa.
  9. Sia:
    2 juli 2021
    Gezellige verhalen weer! Plezier in Italië!