Italië en Oostenrijk deel 1 2013

15 augustus 2013 - Bolzano, Italië

Zaterdag 10 augustus waren we om 10.00 uur bij het Hoogspel om de verjaardag van pa te vieren. Na koffie en gebak, cola light en hapjes en ter afsluiting soep met broodjes reden we om 12.45 uur weg. We werden nog even gezellig uitgezwaaid door Rob en Bob. Het was niet heel druk, net over de grens kregen we nog wat regen, maar hoe zuidelijker we reden, hoe meer zon en warmte we kregen. We hadden maar liefst 14 Baustelles maar verder was het prima te doen. Nog even met "de grote jongens" hard mee gereden maar over het algemeen een mooi tempo van 140 aangehouden. In de zon, na ruim 3 uur rijden, even een broodje gegeten en een sanitaire stop gemaakt. Uiteindelijk waren we om 18.00 uur in ons hotel in Hirschaid. Het is een simpel hotel, maar schoon en Sky sport op tv………wat wil een mens nog meer? Nadat we onze spullen op de kamer hadden gezet zijn we even naar de Lidl gelopen die iets verder op zat. En is het gewoon geen toeval… in Duitsland hebben ze nu de Amerikaanse weken dus nog even heerlijk Amerikaanse sla dressing en pindakaas ingeslagen. EN wat lekkers voor onze kleine boef. Daarna heerlijk buiten een bradwurstwrap (Mieke) en een broodje Döner speciaal (Jeroen) gegeten en door gelopen naar de Mac voor een ijsje en een kop koffie, ook dat kon fijn buiten. Tegen 20.00 uur weer op de kamer. Daar gelezen, voetbal gekeken en voor de laatste ronde nog even met Youp gelopen.

Zondag 11 augustus…vandaag is pa officieel jarig…hieperdepiep HOERA! Na een redelijke nacht (het was wel vreselijk warm op de kamer) vroeg wakker. De zon scheen alweer dus er uit. Prima douche en dito ontbijt. Ons kleine beetje spullen weer in de auto en weer op pad. Iets na half 9 reden we. Na ruim een half uur werd het erg druk op de weg en hebben we flinke stukken file gehad. Het kostte nog bijna 4 uur om de Oostenrijkse grens te bereiken. Daar even aan de koffie. Gelukkig bij de Brenner geen problemen en om 14.30 uur waren we bij pension Gruenwald. Wouw! Het is een vrij groot gebouw met vele hotel kamers en appartementen. De voordeur stond open maar niemand te zien. Toen maar aangebeld…niemand kwam. Toen haar opgebeld….niemand nam op. En nu? Andere gasten waren net ingecheckt en zeiden dat ze er wel moest zijn. Wij nog maar weer een paar keer "hallo" roepen en zowaar….daar was ze. Een heel apart stil vrouwtje, we kregen de sleutel en dat was het. We vroegen naar de mogelijkheid van broodjes service en dat kon. Je moest ze wel beneden ophalen. Ook goed. Daarna gauw naar de 1e verdieping want we waren erg nieuwsgierig naar ons appartement. Dat maakte veel goed. Het is niet groot, een keuken-woon-slaapkamer in één met een mooi balkon. Daarna tig tassen (echte Hollanders met veel etenswaren bij ons) naar boven gebracht en gauw de zwemkleding aan voor een frisse duik in het zwembad. Dat ziet er allemaal prachtig uit. Tegen 17.00 uur kregen we zin aan koffie en zijn we terug gegaan naar onze kamer (en Youp). Alle spullen uit gepakt, koffie op het balkon (pff…heul warm in de zon) . Jeroen heeft een lekkere maaltijd in elkaar geflanst en in de schaduw op het balkon gegeten. Na het eten een kleine wandeling gemaakt en genoten van de bergtoppen en de uitzichten. En ik kon gelijk ons nieuwe fototoestel weer uitproberen/oefenen. De tv heeft ook BVN dus Jeroen happy……..kon hij mooi ff voetbal kijken.

Ook daarna nog een hele tijd op ons balkon naar de sterrenhemel zitten kijken en wat plannen gemaakt voor de komende dagen.

Maandag 12 augustus Het weer past wel een beetje bij mijn humeur. Er hangen wat sluierwolken voor de zon. We waren weer boerensvroeg wakker, dus op tijd ontbijten op het balkon. Jeroen liet Youp uit en kon zo mooi de verse broodjes mee nemen. Na het ontbijt nog een poging gedaan om wat te slapen, maar dit lukte niet. Dus een verfrissende douche en op pad. De navigatie op "vermijd snel- en tolwegen" gezet en een klein uurtje gereden naar Ritten. De route liep door de stad Bozen (Bolzano)…mijn god…wat hebben die Italianen een belachelijke rijstijl. De wegen zijn smal, fietsers, scooters en auto’s vliegen alle kanten langs je heen. Ze rijden door rood, doen aan bumper kleven enz. Mijn humeur kreeg donkere wolken! Maar goed, na de stad kwam het mooie werk en na vele bochten en flink geklim kwamen we al op 1200 meter. Daar hebben we de kabelbaan gepakt en zijn we naar 2070 meter gestegen. Helaas was het uitzicht wat beperkt, maar het was hier prachtig. We zijn naar het zonneplateau gewandeld, erg mooi aangelegd. (zie foto). Daarna weer naar beneden en terwijl we naar de auto liepen zag ik een aanplakbiljet over het Elvis Presley Museum (Eintritt Frei). Weg waren de donkere wolken van mijn humeur en in het echt trouwens ook…  Dus een tussenstop gemaakt in Oberbozen en ons heel erg verbaasd over het kleine leuke museum, zomaar ergens hoog op de berg in een klein dorpje. Why??? Geen idee, maar het was kicken voor deze Elvis fan. 16 augustus is trouwens zijn sterfdag. Op weg naar huis bij de enige supermarkt in heel Bozen die de hele dag open is (de rest zit dicht tussen 12. 00 en 16.00 uur… wat boodschappen gedaan. Inmiddels was het bijna 15.00 uur toen we weer terug in ons huisje waren en daar een broodje gegeten. Het was erg warm en steeds wat bewolkt, dus we hadden geen zin om te gaan zwemmen en hebben daarom lekker binnen zitten lezen. ’s Avonds zijn we de steile weg naar ons dorpje af gelopen en onder de druivenranken van een pizzeria een pizza gegeten. Via een ommetje terug.

Dinsdag 13 augustus Vandaag de tocht der tochten! Wekker op 07.00 uur, douchen en ontbijten en om 08.30 uur reden we. De weg richting de Stelvio was niet bijzonder maar verliep goed. Zodra je de afslag richting de Stelvio nam werd het al mooier. Halverwege de tocht op een parkeerplaats aan de koffie en broodjes en maar G E N I E T E N!!!! Met diep respect keken we naar alle fietsers die de klim maakten. Boven gekomen auto geparkeerd en rond gelopen. Het was er 11C maar met een lekker zonnetje. Het was er druk, veel motorrijders en natuurlijk die blije fietsers. Ook hier weer de nodige foto’s gemaakt. Daarna aan de andere kant naar beneden, ook weer kicken…wat een ver-gezichten. Het was nu 79 km naar Livigno, via weer een mooie pas, de passo Foscagno, 2291 hoog! Livigno is een belastingvrij stadje, dus we gooiden de tank vol voor 1,16 de liter!!!! In Italie kost een liter benzine trouwens 1,80..niet normaal! Het was hier mega druk, we kregen met moeite een plekje in de parkeergarage. Het was lekker koel en donker hier, dus we konden Youp mooi even in de auto laten. We hebben wat door het dorp gelopen, allebei een flesje parfum gekocht en een ijsje op een terrasje gehad. Terug naar Youp en op naar Zwiterserland. Langs een stuwmeer waar een 6 km lange weg is aangelegd ga je via een tol-tunnel (13 euri!!) 2,5 km de berg door en kom je in het Müstertal.

In een piepklein dorpje een supermarkt in geweest voor Nusstorte. Ze hadden hier niet de Engadiner, maar wel een soort gelijke. En een taartje kostte maar liefst 22 euro. Ik heb het maar bij 1 puntje gelaten. De weg liep hier prachtig door het dal en we namen de afslag naar de Reschensee. Uiteraard hebben we gebruik gemaakt van "het fotopoint". Via de website kon je later je foto downloaden, echt leuk bedacht. Minder leuk is de geschiedenis van dit kunstmatig aangelegde meer. Er ligt dus een compleet dorp onder water! Op een teras in de zon lekker gegeten en daarna begonnen aan de terugweg. Uiteindelijk in ons naast gelegen dorpje ter afsluiting van de leuke dag een cappu op een terrasje en waren we om 20.00 uur thuis! We hebben ruim 400 km gereden waar we dan ook de hele dag over hebben gedaan. Het was een gouden randje dag!

Woensdag 14 augustus Vandaag een rustige dag. Tot 13.00 uur in ons appartement en op ons balkon doorgebracht. Daarna op pad naar het beroemdste meer van de Dolomieten, de Karersee.(Lago di Carezza) Het staat bekend om zijn mooie kleuren. Ik zal jullie niet vermoeien met de mythe rondom het meer, maar het is er P R AC H T I G! Het is best klein, maar je ziet de regenboog kleuren er mooi in terug. Uiteraard liep de route via een mooie pas. In Bolzano bij de Euro Spar boodschappen gedaan. Thuis lekker gekookt en vanuit ons huisje mooi gewandeld. Als je onze straat uitloopt heb je een fantastisch uitzicht over het dal en kijk je verder op naar Bolzano. Omdat ik graag wilde proberen of ik mooie avond foto’s met de lichtjes van Bolzano er op kon maken, zijn we om 20.30 uur nog met de auto op pad gegaan. We hadden zin om verder op de berg op te rijden. Terwijl we dit deden zagen we hoog op de berg "iets moois verlicht". Bordjes gaven aan dat dit naar een kasteel ging. De weggetjes werden steeds smaller, gelukkig geen tegenliggers, en uiteindelijk stonden we op de parkeerplaats. We waren echt nieuwsgierig en liepen naar boven. Bleek het een poepie chique hotel met restaurant te zijn. Met een adembenemend uitzicht. We vroegen of het mogelijk was om iets te drinken en dat kon. We zaten heerlijk onder de overkapping op het terras en voelden ons wel opgelaten in onze korte broek, T shirt en slippers. Het galajurkengehalte was hier hoog hihi. We werden er gewoon giechelig van. Het lachen werd iets minder toen we de rekening kregen. Bijna 10 euro voor een pilsje en een cola light. Maar ach…we hebben een mooi verhaal!! (En geen mooie nacht foto’s)

Donderdag 15 augustus. Vandaag is het Maria Himmelfarht en dus een vrije dag voor de Italianen. We hadden in de planning om gebruik te gaan maken van het zwembad bij ons appartement, maar ondanks de prima temperatuur was het bewolkt en zijn we op het balkon gebleven. Aan het begin van de middag Youp nog even goed uitgelaten en zijn we zonder hem op pad gegaan. Onze 1e bestemming was Dorf Tirol (Tirolo). Dit ligt boven Merano en moet een toeristisch plaatsje zijn. En dat klopte. We hebben lekker een terrasje gepakt en wat rond gelopen. De meeste winkeltjes waren wel open.

Daarna naar Merano. Het schijnt dat Merano de meeste zonne-uren van zuid-Tirol heeft en het doet ook zeer mooi aan met al die palmbomen. We hebben wat door de beroemde Lauchenstrasse gelopen en langs het water over de promenade. Echt prachtig. Helaas kan ik geen foto’s laten zien. Ik heb die gemaakt met mijn telefoon en de internet verbinding is hier erg traag dus ik kan ze niet goed binnen halen helaas. In één van die mooie smalle straatjes in de schaduw een lekkere italiaanse cappu gedronken en daarna weer naar huis. Ook deze avond gewoon zelf gekookt. Na het eten weer heerlijk gewandeld, goed voor de kuitspieren want het klimt en daalt goed!