Italië en Oostenrijk deel 3 2013

25 augustus 2013 - Westendorf, Oostenrijk

Dinsdag 20 augustus Onze 1e dag in Westendorf. Het was gelukkig weer droog, maar de wolken hingen laag tegen de bergen aan en het was nog fris. We hebben 2 balkons, dus bij onze slaapkamer kunnen we heerlijk de balkondeur open zetten. Ook hebben we tv op de slaapkamer en hebben we even naar het ontbijtnieuws op RTL 4 gekeken. We missen niks…kunnen hier wel blijven.. ;-) De eerste tijd hebben we in ons huisje doorgebracht en tegen 11.00 uur het dorp ingewandeld. Het wemelt hier (helaas) van de Nederlanders. Er zitten een paar leuke winkeltjes en tig restaurants met gezellige terrassen. Koffie op een terrasje en met een ommetje terug. Daar een tijdje op het balkon gelezen en het weer werd steeds beter. Dus even met de auto op pad. Eerst even naar de Aldi (Hofer heet dat in Oostenrijk) en daarna een beetje rond het dorp gereden en op de gok een weggetje de berg op. Het werd steeds smaller tot het gewoon op hield. Hier even met Youp gelopen en 2 ezels begroet. Ook hier zijn weer mooie uitzichten, maar uiteraard is het niet zo hoog als in Italië. Tegen 17.00 uur waren we terug, even koffie op ons balkon in de zon. Onder ons en naast ons allemaal Nederlanders . Youp kan hier precies met zijn kop tussen de spijlen door en bewaakt het fort  ’s Avonds lekker pannenkoeken gebakken en tegen 20.30 een hele uitgebreide wandeling met Youp gemaakt. Het loopt hier allemaal redelijk gelijk, dus voor mij (en mijn pijnlijke heupen) goed te doen!

Woensdag 21 augustus HEERLIJK geslapen! Terwijl Jeroen ging hard lopen heb ik de ontbijt tafel gedekt en hebben we uitgebreid ontbeten. Rond half 11 gingen we op pad. De avond er voor hadden we via google maps een mooie route uitgezet. We wilden aan de andere kant van de berg met een stoeltjeslift omhoog. Om daar te komen kon je via de normale route om de berg heen rijden, maar wij wilden er juist over heen. We hadden wat herkenningspunten opgeschreven en zo waar…ruus kende ze ook. Het ging mooi stijl omhoog, steeds smaller en vele weggetjes waar je echt om de beurt naar boven of beneden kon. We zagen ook al wat Nederlanders rijden en we moesten ff gniffelen om "ons ondernemend volkje"…maar helaas…na driekwart van de route was er een parkeerplaats en daarna een slagboom! Het meertje waar wij dus langs wilden rijden was verder alleen lopend te bereiken…grrr. Dus weer naar beneden en de normale weg gereden (ook mooi trouwens). In het plaatsje met de grappige naam Going hebben wij de stoeltjeslift dus om hoog genomen. We hebben rond het meertje gewandeld en staan "kwijlen" bij de mooie uitzichten en natuur. Op het mooie terras wat gegeten en toen weer naar beneden. Op een grote kaart gezien dat er verder op ook nog een meertje zat waar we WEL met de auto konden komen en ook hier naar toe weer prachtige smalle weggetjes. We denken dat "haarspeldbochten-teller" ondertussen boven de 100 staat   Via de andere kant van de berg weer terug gereden en de laatste uurtjes van de middag in de zon op ons balkon doorgebracht. Vandaag ook weer zelf gekookt (Mexicaanse wraps) en voor het eerst in de zon op ons balkon in Oostenrijk gegeten. De temperaturen zijn hier een stuk minder dan in Italië en helaas zijn de voorspellingen ook niet echt geweldig. Maar goed, van de momenten dat de zon er wel is genieten we dan maar dubbel. Tegen 19.30 uur Youp aan de lijn en weer een grote wandeling gemaakt inclusief een ijsje op de hand.

Donderdag 22 augustus

Na een rustige ochtend thuis zijn we tegen half 2 naar Kitzbühel gereden. (Youp bleef thuis). Kitzbühel ligt nog geen half uur rijden hier vandaan en staat vooral bekend om het wintersport gebeuren. We hebben de auto in een parkeergarage gezet en zijn het stadje in gelopen. Niet normaal hoe decadent het hier is. Je ziet de ene Porsche na de andere, dikke Audi’s en BMW’s en natuurlijk SX4’s....... . Het centrum is niet echt groot maar heeft wel een leuk autovrij straatje met winkels waar je Louis Vuitton vindt dus totaal niet voor onze portemonnee! Wel hebben we nog een klein aandenken aan deze vakantie gekocht, een gekleurd koetje. Nog even in de zon op een terrasje gezeten en toen waren we wel klaar met Kitzbühel. Alhoewel…nog net niet helemaal. Terwijl we naar de auto lopen passeren we een sportzaak en daar stonden MIJN nieuwe wandel schoenen!! Van 79 voor 29 Euri!! Helemaal blij. Om 16.30 uur zaten we weer mooi op ons balkon in de zon. Tegen half 6 even met Youp het dorp ingelopen, waar de wekelijkse braderie is. Super gezellig, met live muziek. We hebben wat rondgelopen en op een bankje zitten genieten van de muziek. We waren helemaal heppiedepeppie, wat een leuk dorp is Westendorf toch. Met een ommetje terug naar huis en daar macaroni gemaakt en later op de avond wat tv gekeken. RTL 4 hebben we hier als enige Nederlandse zender.

Vrijdag 23 augustus. Na een heerlijke slome ochtend zijn we tegen 13.30 uur op pad gegaan. Ook nu weer op google maps een route voorbereid met kleine weggetjes. Dit keer een uiteindelijk doodlopend dal in. (Het Innertal) Zonder steeds in herhaling te willen vallen.....het was weer prachtig, Na een uurtje even gepicknickt en bij een houtwerkmuseum gekeken. Hier ontdekten we in het plaatsje Auffach een kabelbaan die via een tussenstation zelfs naar 1776 meter hoogte gaat. De dorpjes hebben veel hotels dus dit zal ook een druk bezocht skigebied zijn. Wij kenden het niet maar komen hier zeker terug! Een stuk van het dal weer terug gereden en toen naar Rattenberg. Deze stad staat bekend om zijn glas (blazen) en kaarsen. Tegen de tijd dat we er waren was het nog redelijk warm. Er was geen parkeergarage dus de auto onder een boom in de schaduw. Youp mee de stad in nemen is niet echt een optie, maar hem lang in de auto laten voelde ook niet goed. We hebben dus kort door het centrum gelopen, maar ondanks dat lukte het wel om leuke sieraden te kopen. Het is hier een walhalla voor een kraai als ik  (veel blingbling) Toen we bij de auto aankwamen lag Youp heerlijk te slapen en hadden we ons druk gemaakt om niets. Maar goed, we gaan zeker terug en dan zonder hond! Na een wat saaiere route terug naar ons dorp en onderweg in Hopfgarten eindelijk een heerlijke schnitzel gegeten. Volgens weeronline zou het ’s middags gaan regenen en het zag er inderdaad erg dreigend uit, maar we hebben heerlijk buiten kunnen eten en is het uiteindelijk droog gebleven. ’s Avonds voor de 1e keer in deze vakantie gekaart en ik ben mega ingemaakt door Jeroen. Al met al ook weer een topdag!

Zaterdag 24 augustus Hiep hiep hoera, Tonnie is jarig!! Gefeliciteerd Tonnie met je verjaardag. We deden de gordijnen open en de zon scheen al! Om 07.15 uur liep ik al buiten met Youp (Jeroen "boos" want dat is eigenlijk zijn taak…) en heb die overheerlijke berglucht diep ingeademd…H E E R L I J K! Daarna ff naar de Spar voor verse broodjes. Tegen 11.00 reden we naar een restaurant hoog op de berg. Beneden in het dorp stond een verwijzing, 5 kilometer omhoog, restaurant met panorama terras, dat leek ons een goed idee voor de koffie. Ook dit was weer een mooie klim, smal zonder vangrail en soms zelfs stukjes in de eerste versnelling. Eenmaal boven….restaurant DICHT. (Für immer???) Tsss…..Waarom dan niet even een briefje beneden over de verwijzing heen?

Onderweg reden we steeds onder de kabelbaan door en dat lokte ons wel. Met de gondel dus omhoog…prachtig uitzicht op Westendorf en verdere dorpen. Via een tussenstation nog verder omhoog. En boven op de top overtrof dit al onze verwachtingen. Op de één of andere manier leek het niet zo hoog, maar uiteindelijk waren we op 1886 meter hoogte. Die stoel in de verte(zie foto's) fascineerde ons, dus nadat we heerlijk een tijdje in de "strandstoelen" hadden gelegen zijn we daar naar toe gewandeld. En vanaf daar nog mooiere uitzichten!                               Nadat we van de stoel terug waren hadden we weer dorst. Het zou vandaag niet zo warm worden, maar dat was het wel. Het was echt heerlijk weer, volop zon en een heerlijk windje. Na ons drankje de andere kant op geklommen, naar een ander uitzichtpunt. Het was voor mij een pittige wandeling! Ze doen er trouwens van alles aan om je hier te vermaken. Met name voor kinderen is er zoveel aangelegd, van quizen onderweg, tot speeltoestellen, plekken waar je met tractoren kunt "racen", plekken waar je "kunt leren melken" enzovoort. De wandeling was ook weer de moeite waard!

Ook hier weer een Photo Point. Je gaat zitten, drukt op de knop en later kun je jouw foto via de website downloaden. Een leuk initiatief!! Na ons laatste terrasje naar de lift gelopen en weer naar beneden gegaan. Daarna even wat boodschappen gedaan en weer naar Youp. Best fijn zo’n dagje zonder hem op pad…. Ik ben wel een beetje over mijn grenzen heen gegaan (maar het was me het meer dan waard!) maar ik kon nauwelijks meer de trap naar ons appartement op komen. Dus mijn keukenprins is aan het werk gegaan en ik ben ff lekker een uurtje gaan pitten. ’s Avonds wat RTL 4 gekeken terwijl het begon te donderen en te flitsen…het slechte weer is begonnen.

Zondag 25 augustus. Vooral Jeroen heeft slecht geslapen, ondanks zijn toch al bruine kleur is hij gisteren op de berg behoorlijk verbrand. Het regende nog steeds dus we hebben de hele ochtend in bed gelegen. Ook prima voor mijn lijf…. We hebben een fantastische wifi verbinding dus we konden mooi tv kijken via de laptop. Om 13.30 uur was het droog en dus zijn we opgestaan en op pad gegaan. We hadden wat gelezen over een wildpark, niet al te ver van hier. Bij aankomst bleek het park tegen een berg aan was gebouwd en hierdoor alle wandelpaden klimmen en dalen. Helaas, dat trek ik op dit moment niet. Geen punt, het was nog steeds redelijk weer dus naar een buur-stadje gegaan Kirchberg. Dit bleek een leuker stadje dan van te voren gedacht en er waren zelfs wat winkeltjes open. Hier op ons gemakkie rond gelopen en later in een ander dorpje Youp uitgelaten. Thuis heeft Jeroen wederom gekookt en heb ik wat was weg gestreken. Nog nooit een huisje gehad met een wasmachine. Ideaal, scheelt een hoop wasgoed volgende week na 3 weken vakantie! Nu gaan we met Youp aan de wandel en dan eens kijken of ik Jeroen kan inmaken met kaarten. Volgende week om deze tijd is onze vakantie echt voorbij, dus komende week gaan we nog harder genieten…of kan zoiets niet…;-) Duim even voor ons dat het weer nog een beetje mee gaat werken!!