La Spezia, Lago Trasimeno en Lago di Viverone juni 2023 deel 1

18 juni 2023 - La Spezia, Italië

Wat een vooruitzicht! Ruim 3 weken vakantie, met allemaal nieuwe plekken in Italië. En de heenweg verspreiden we over 2,5 dag waardoor we in Zwitserland een mooi ommetje ( lees passen rijden 😉⛰️) kunnen maken. Helemaal blij.

Donderdag 15 juni

We werken allebei de ochtend nog maar hebben kunnen regelen om de middag al vrij te zijn. Om 13.30 uur vertrekken we.

Yes... daar gaan we

Tot aan Frankfurt druk, wat files her en der maar daarna gaat het prima. We gaan er 2x uit en zijn dan om 20.15 uur in het hotel, Sunparc in het plaatsje Rust. Niet gek, 7 uur over de 1e 588 km.

Het hotel heeft ons een code gegeven waarmee we naar binnen kunnen, een envelop ligt op de balie en we hebben kamer 104 beneden. De kamer is hartstikke prima,lekker ruim. Yill mag eindelijk eten en daarna gaan we aan de wandel. Een eindje verderop eten wij een broodje Kebab.

Kebab eten

We pakken nog even de auto en rijden Rust in. Even nieuwsgierig naar het grote Europa Park. Altijd als we richting Basel rijden, zie je rechts in de verte de rollercoasters van dit park. Het geeft een inieminie Disney gevoel om zo om het park heen te rijden.

Over de rollercoaster van Europa park door

Op een terrasje naast het hotel doen we nog een terrasje en dan doet Yill haar laatste plas. We gaan naar bed. We zijn echt zo blij dat we hier al zijn, geeft morgen alle tijd voor de mooie route!

Vrijdag 16 juni

Na een prima ontbijtje gaan we om 09.15 uur rijden. Een uur later gaan we bij Bazel al de grens over. In Zwitserland zijn ze ook volop met de wegen bezig en dus moeten we ons strak aan de snelheid houden.(overal trouwens hier) Gelukkig werkt Flitsmeister hier ook😉

Bij de Vierwaldstättersee gaan we er natuurlijk uit, vaste prik en altijd waanzinnig mooi.

20230616_11491020230616_115338

Omdat we nu alle tijd hebben gaan we ook Altdorf in. Zo'n leuk dorpje, waar ook het Wilhelm Tell Denkmal staat. We beginnen op een terrasje en wandelen dan wat rond. Prachtig!

20230616_12562020230616_125843

Daarna vervolgen we onze route en gaan er bij Wassen af en gaan even later de Furkapas op. Het is alweer een paar jaar geleden dat we hier waren en we rijden 'm nu andersom. Maar man man... het blijft mooi! En het is ook helemaal niet druk, zo fijn.

20230616_13584520230616_14275220230616_144741

We maken diverse stops, lunchen op de top en gaan dan een voor ons nieuwe pas op, de Nufenen. Deze is ook mooi en gaat lekker steil omhoog 😍 Na diverse foto's op de top, dalen we af. We verbazen ons over een meneer die ergens foto's staat te maken... zo mooi is het uitzicht op die plek niet... maar dan ziet Jeroen dat het om berggeiten gaat🐐🐐🐐 Door de schut kleur vallen ze bijna niet op... Een eindje verderop keren we en natuurlijk gaan wij ze ook op de foto zetten. En als we dan ook nog van die mooie koeien zien, kan de dag helemaal niet meer kapot.

20230616_161703

20230616_163759

20230616_164838

Om 17.30 uur zijn we in ons hotel Defanti in Lavorgo. Voor Zwitserse begrippen nog wat betaalbaar. Het is simpel maar schoon. Yill kunnen we hier prima uitlaten en er is hier ook een restaurant. Dus 's avonds eten we hier lekker op het terras.

Lekker eten

Wat een TOP DAG! (totaal 348 km gereden)

Zaterdag 17 juni

Wakker worden in Zwitserland op je verjaardag... dat is toch gewoon een cadeautje! En het andere gave cadeau had ik een paar dagen geleden al gekregen... kijk😍😍:

20230610_123112

We hebben hier ook een prima ontbijt

20230617_082403

en rijden om 9.00 uur weg. Het stuk in Zwitserland is nog rustig, maar bij de grensovergang Chiasso hebben we file. En rondom Milaan is het ook enorm druk. Gelukkig wordt dat vanaf Parma beter. Maar deze weg, de A15, heeft nog net geen haarspeldbochten haha... nog nooit zo'n snelweg gereden met zo enorm veel bochten (en tunnels) Iets voor 14.00 uur zijn we bij La Casetta del nonno in Arcola. De eigenaresse woont er naast en ze laat ons alles even zien. Natuurlijk hadden we op Booking.com al het gave uitzicht gezien, maar in het echt nog mooier🤩🤩

20230617_142425

De rest is trouwens ook erg leuk, we hebben een tuin EN vanuit de slaapkamer boven een mooi balkon. We pakken alles uit en gaan even boodschappen doen. Dan gaan we aan de koffie met cheesecake 😋 en heb ik even tijd voor alle appjes en Facebook berichtjes.

20230617_164759

We relaxen wat en gaan tegen 19.00 uur naar Arcola. Er is een parkeergarage en op de 3e verdieping mag je als toerist staan. Sjeeeeeezus.... via twee HELE smalle weggetjes omhoog... het ken net...🙈 Vanaf hier loop je zo het pleintje op. Cafe Centrale Pizzeria, daar wilden we naar toe. Om deze tijd nog plek genoeg. We bestellen beide een pizza en Jeroen heeft zijn allerlekkerste pizza ooit gegeten!

20230617_194542

We kijken precies uit op een bocht en het is niet goed uit te leggen .. maar het is genieten! Iemand heeft zijn auto gewoon in de bocht geparkeerd, waardoor het verkeer niet meer langs elkaar door de bocht kan. En als dan ook nog de carabinieri EN de brandweer het pleintje op moeten is het feest compleet .... haha.... we smullen van dit spektakel!!

20230617_201440

20230617_193132

20230617_203022

👍😄 Na het eten wandelen we door kleine smalle steegjes en genieten van het uitzicht. Deze geweldige verjaardag eindigt op ons balkon...what a view😍

20230617_220043

Zondag 18 juni

We slapen hier prima, we hebben heel luxe airco op de slaapkamer. Maar om 06.30 gooi ik het raam en de deur naar het balkon open... het waait heerlijk door. De ezels verder op balken en de hanen kraaien... zo gezellig om buiten de stad te zitten!🤣 Onze 1e koffie doen we in bed with a view!

20230618_074015

Ontbijten doen we later op het balkon.

Tegen 11.00 uur gaan we naar La Spezia. Eens kijken waar we op de boot naar Cinque Terre kunnen van de week en hoe laat. Dit is een erg leuk stukje, verder is L S erg lelijk door de industriële haven. Het is zulk lekker weer, 27C met een windje en we wandelen rond en doen uiteraard koffie en een croissant crema... hier had ik mij op verheugd.

IMG-20230618-WA000620230618_11163720230618_124113

Trouwens... we hebben een Fulli tolbadge aangeschaft, omdat we deze vakantie veel tolwegen moeten rijden. Je gaat dus bij het tolstation door "de poortjes" met het gele T teken. Ideaal. Vandaag reden we een parkeergarage in, drukten op de knop, de boom gaat omhoog maar geen kaartje. Huh? Zou het gratis zijn op zondag? Bij de betaalautomaat staat duidelijk dat je je kaartje er in moet doen. Jeroen loopt terug en vraagt aan een dame of zij meer weet. Na wat twijfel, zij kreeg wel een kaartje, vroeg ze op eens... hebben jullie een tolbadge... Haha... dat ding ligt gewoon bij de pook maar reageert dus. En ja hoor... bij het uitrijden ging de boom gewoon omhoog 👍😉

We wilden eens even aan het stand kijken, bij Lerici. Dat dachten de Italianen ook🙈 Geen parkeerplaats te vinden. Prima.. dan komt dat van de week wel. Dan gaan we de omgeving verkennen. In een stil dorpje Aula is alles dicht, behalve de ijssalon... tja... dan wordt dat toch onze lunch😋 Daarna slaan we rechtsaf de Passa del Cerreto op. Voor mij voelt dit niet als een pas, maar Jeroen vond het mooi haha. Is het ook hoor, we zien leuke dorpjes en bezoeken Fivizanno. Er wordt een rommelmarkt gehouden... echt iets voor ons🙈

20230618_15063220230618_151254

Op de top drinken we wat en buigen ons dan "over de kaart"... hoe rijden we terug. We willen niet dezelfde route, ook al is dat het snelst. We kiezen voor de witte weggetjes. Echt prachtig allemaal en doordat het zo helder is, kun je onwijs ver kijken.

20230618_153409

Het is hier allemaal onderdeel van de Appenijnen. En Yill.... zij vindt alles goed. Hoeveel bochten we ook rijden... ze ligt gewoon lekker in haar mandje🥰

Tegen 18.00 uur zijn we thuis. Jeroen kookt heerlijk en de rest van de avond zijn we lekker op ons balkon!

20230618_191546

Wat een geweldige start van deze vakantie!!

J&M 👨‍❤️‍💋‍👨

1. Miriam:
    18 juni 2023
    We gaan weer lekker meegenieten met jullie vakantie. Nu al weer leuke foto's. Heel veel plezier 😘😘.
  2. Marijke:
    Yes! Nieuwe vakantieavonturen!
    Ziet er heerlijk uit en wat een mooie foto's.
    Leuk om voor ons wat herkenbare punten van afgelopen zomer te zien :-).
  3. Jan,Janet, Colin en Dustin:
    18 juni 2023
    Heerlijk dat we weer mee mogen genieten. Prachtige uitzichten en hele mooie foto's. En wat een geweldige foto van Yill, Dustin vind hem prachtig 👌
  4. Anneke:
    18 juni 2023
    en jaaaaaaaaaaaaaaaaaa daar is het dan, het eerste verslag. Ik vroeg me al af...komt er nog iets??? Fijn om weer mee te kunnen reizen! Heel veel plezier en nee Mieke.....je ziet er niets van ;-) Ciao xxx
  5. Sia:
    18 juni 2023
    Lekker weer op reis! Mooi verhaal over bekende gebieden! Veel plezier!
  6. Johan en Tonnie:
    18 juni 2023
    Wat fijn dat jullie een goede reis , hebben gehad.En wat een mooie foto, s.Gr van uit Almelo
  7. Marjolein:
    18 juni 2023
    Ohhhh wat leuk, furkapass langs oberwald obergesteln en dan bij ulrichen eraf . Nostalgie dat gebied!
    Geniet van jullie vakantie
  8. Xandra:
    18 juni 2023
    Wow zeker een heel mooi begin van de vakantie!! Mooie uitzichten, mooie foto’s!! En het verjaardagscadeau is ook super leuk.
    Heerlijk weer erbij, en jawel de koetjes en geitjes deze keer, mag niet ontbreken 😃
  9. Marlien Dijkers:
    18 juni 2023
    Weer een mooi verhaal en foto's fijne vakantie ik wacht weer op het nuwe verhaal en foto's wat jullie allemaal doen !! En even een opmerking voor mijn schoonzus let op mijn broer hij is nog wel eens de weg kwijt dus laat die asjeblieft bij de begeleiding blijven!!! 🤣🤣🤣💜
  10. Barbara:
    18 juni 2023
    Wij gaan op afstand weer meegenieten. Helemaal leuk🤗
    Maak er samen weer een mooie reis van en op naar vele bijzondere plekken🌞😎
  11. Yvonne Evers:
    18 juni 2023
    Jaaaaa het is weer zo ver!! De verhalen gaan weer binnenstromen. Altijd zo leuk om te lezen omdat je ook zo heerlijk kunt schrijven! Je ziet het dan gewoon voor je.
    Prachtig verhaal weer Mieke en wat een geweldige foto’s!! En oh ja, nog van harte gefeliciteerd. Ben gisteren helemaal vergeten een appje te sturen 😳. Perdona me !

Veel plezier nog en tot het volgende verhaal
    🇮🇹
  12. Laura:
    19 juni 2023
    Heerlijk genieten samen. Wat een mooie verhalen
  13. D&J:
    19 juni 2023
    Wij staan in de startblokken om jullie te volgen. Super begin met al die fotomodellen op de foto! 🥰😍😘
  14. Marian:
    19 juni 2023
    Heerlijk om jullie verhaal en mooie foto's weer te volgen..heel veel plezier.