La Spezia, Lago Trasimeno en Lago di Viverone juni 2023 deel 2

22 juni 2023 - La Spezia, Italië

Maandag 19 juni

It's easy like monday mornings... wat is het hier genieten!!

We zitten de hele ochtend in de tuin. Ons pupke loopt helemaal niet weg, af en toe trekt ze een sprintje naar een hagedis, maar Dikkertje Dap is nooit snel genoeg haha. Ze zit aan het einde van het pad ons fort te bewaken.

20230619_123526

We lezen wat en overleggen wat we gaan doen en besluiten om thuis nog even te lunchen... we stellen het douchen steeds uit... zo lekker zitten we hier😄

Uiteindelijk vertrekken we om 13.15 uur naar Portovenere, en ritje van 3 kwartier, het laatste stuk slingert langs de kust naar een uiterste punt. Parkeren op straat is helemaal vol dus we kiezen voor de parkeergarage... slik...past daar een auto in.. 🫣Maar een andere optie is er niet, dus doen. Gelukkig zijn de plekken redelijk. We lopen er uit en kijken gelijk op het mooie Portovenere.

20230619_142420

Wat een leuke sfeer hangt hier! Yill kan gelijk even zwemmen... hebben we dat maar gehad😉.

20230619_142648

We wandelen naar het eind, kijken bij de burcht, zien het beroemde Grotta di Lord Byron, waar je vanaf zee de grot in kunt zwemmen. Via de winkelstraat lopen we terug.

20230619_14402220230619_144142

Tijd voor een terrasje. Dan gaan we naar de parkeergarage terug en we zien het al mis gaan bij een ander en met een luide knal gaat er een stuk van de bumper af... niet te doen.. je moet door een smalle bocht steil omhoog. Maar er is een stukje gemaakt waar ik eerst achteruit in rij. Jeroen gaat het kaartje ergens betalen en terwijl ik wacht zie ik de grote posters hangen die aangeven dat de plek waar ik sta de "manoeuvre" plek heet... haha... dat had die vorige automobilist ook wel willen weten. Zonder schade komen we boven, alleen schade aan de portemonnee 😄🙈

We zetten de navigatie op Vezzano Ligure (hadden we als tip gekregen). Als je op de snelweg rijdt zie je dit dorp hoog op een heuvel liggen. We parkeren voordat we het dorp inrijden... we weten hoe dat gaat in zulke dorpjes... en dus klimmen we lopend omhoog. De beloning boven?

20230619_170011

Mwah... Arcola is mooier, maar het is niet verkeerd. Voor Yill is er gratis drinken,

20230619_170949

wij nemen wat op een terrasje.

20230619_171857

Om 18.15 uur zijn we thuis. Op ons balkon is het nu ook weer zooooo lekker! Het is ons de moeite meer dan waard om steeds de best wel enge trap met al je spullen (koffie, waterbak, eten, telefoon, bril, tijdschriften, hondensnack...) op te gaan... en das vaak want je vergeet nog wel eens wat hahaha.

20230620_093709

Jeroen kookt heerlijk en ondertussen lopen Yill en ik onze straat nog hoger in. Morgen vast spierpijn😉

Dinsdag 20 juni

Na een rustige start rijden we om 10.45 uur weg. Ons 1e doel is Cararra, DE marmerhoofdstad van de wereld. Eerst lopen we door het stadje zelf, veel straten zijn bedekt met marmer, zelfs het postkantoor is van binnen één en al marmer.

20230620_113358

Het is leuk om te zien, maar de stad zelf kun je wel overslaan. We rijden nog een stukje hoger, waar de marmer groeven zijn. Echt heel apart om te zien! Je zou toch denken dat het een keer op raakt haha... maar blijkbaar niet.

20230620_122247

Onze volgende stop is het kunstenaars dorp Pietrasanta. Het staat hier ieder jaar vol met steeds andere kunstobjecten. Ondertussen is het ruim 30C en lunchen we in de schaduw. Jeroen kan hier al met het eerste kunstwerk knuffelen 🤣

20230620_134027

We lopen het dorpje in, alle winkels zitten natuurlijk dicht (tussen de middag) maar daardoor is het ook heerlijk rustig! Super leuk dit dorpje!! We pakken nog een even terrasje en gaan dan via een andere straat terug.

20230620_134633l20230620_13543120230620_143208

Niet veel verder komen we aan de kust, bij Marina di Pietrasanta... en wat is het hier leuk, gezellig en mooi. Tjeeee, wat worden we hier blij van! We parkeren en steken de straat over en we zijn op het strand. En yes... de hond mag hier gewoon op het strand. We genieten hier alle 3 enorm, wij van Yill ( en oké... ook van de omgeving en het heerlijke weer) en Yill van het water. 😍😍

20230620_15071720230620_15061820230620_150834

Op de hoek zit nog een leuke bar en daar gaan we aan de koffie met zo'n typisch Italiaans mini gebakje en kan Yill een beetje opdrogen🫣 We besluiten langs de kust te blijven rijden. Zooooo leuk allemaal hier. Als we een pier zien, in Forte dei Marmi, gaan we er wederom weer uit. Aan het einde van de pier staan bankjes en Jut en Jul zitten hier een tijd heel hard te genieten! Ook lopen we het dorpje door, zien zo'n leuk LOVE sign, maar de 2 verschillende personen die we vragen om ons op de foto te zetten, zetten het beeld er maar half op... te dom. Dan maar om en om op de foto... lol.

20230620_16385620230620_164044

We blijven de kustroute volgen, doen nog snel een boodschap in ons dorp en zijn tegen 18.30 uur thuis. De taken zijn zoals altijd goed verdeeld en een half uurtje later eten we in onze tuin. Tjonge... alweer zo'n fijne dag gehad!!

Woensdag 21 juni

Oeps... we worden pas om 8.00 uur wakker.... en vandaag hebben we een klein beetje haast.

Om 10.15 uur pakken we de boot naar Cinque Terre. Na lang twijfelen toch besloten om Yill niet mee te nemen, te warm, te druk. De auto gaat in La Spezia weer in de parkeergarage en we kopen 2 retourtjes à €38.00. We zijn gelukkig op tijd en zitten boven op het dek. We varen langs Portovenere

20230621_104824

en dan een stuk langs de wat kale rotsachtige kust. Ruim een uur later gaan we er in Riomaggiore uit. Is het geen plaatje?😍

20230621_112619

Het is file lopen via allerlei trappetjes, maar het is wel héél mooi!

20230621_113647

We drinken koffie, wandelen nog wat rond en bestuderen nog maar eens de timetable. We zijn een beetje bang dat als we een boot in de loop van de middag vanuit de laatste plaats terug willen nemen, deze vol is en dat we dan pas een uur later terug kunnen. Zolang willen we Yill niet alleen laten.

Een uur later sluiten we in de rij voor de boot aan en gaan nog een klein stukje verder, naar een kleiner plaatsje Manarola.

20230621_124648

We wandelen gestaag omhoog, doen een ijsje in de schaduw en slenteren dan weer terug. Ook hier is het echt heel druk...en mooi!

20230621_12554420230621_135017

We nemen de boot van 13.50 uur, moeten overstappen in Portovenere en zijn dan om 15.20 uur in La Spezia en een half uurtje later bij Yill. (die sloom van de bank komt😚)

Conclusie: je moet C T echt een keer gezien hebben! Heel uniek en bijzonder! 😍 (en dan vooral alle tijd hebben en geen hond die op je wacht😁)

Jeroen maakt een Italiaanse maaltijdsoep en we eten in de schaduw in de tuin. Het is ondertussen 31C.

We besluiten om nog even naar Sarzana (tip via Facebook), een leuk stadje 8 km verderop te gaan. We treffen het met muziekoptredens en na een kopje koffie slenteren we weer richting auto. We vinden het na ruim 11.000 stappen goed voor vandaag...

20230621_183922

20230621_192333

Donderdag 22 juni

We zijn alweer een week onderweg... niet normaal hoe snel alles gaat.

Onze laatste dag hier beginnen we om half 12 in Lerici, 10 km van ons huisje. Ook alweer zo'n pareltje! Wederom mag je hier alleen boven parkeren en lopen we door mooie smalle straatjes naar het water en het leuke plein.

20230622_120753

Hier lunchen we en daarna proberen we een strandje op te zoeken voor Yill. De zon schijnt hard en het is ondertussen 33C🥵 Maar je kunt alleen via rotsen het water in, dus dan houdt het op. Via wat schaduw lopen we terug en zien dan een leuke patisserie. Koffie met een inieminie gebakje 😍😋😋

20230622_125634

Omdat het zo warm is besluiten we een stukje zuiderlijker te rijden om daar een strandje te bezoeken. We rijden langs de kust verder, komen door 2 kleine dorpjes en genieten van de fraaie uitzichten op de kliffen en de prachtige bloemen. Onze favo radiozender KissKiss erop... wie doet ons wat!  Op eens kunnen we niet verder... ZTL zone... hoe dan? Daar zou Google maps toch eens rekening mee moeten kunnen houden! Er zit niets anders op dan te keren en een stukje via de snelweg te rijden. Het is echt kicken dat je met je tolbadge zo door kunt kachelen 😉

Bij Massa (is kassa 🤪) gaan we er af. Als we dan proberen te betalen bij een parkeerautomaat bij het strand, lukt ons dat geen van beide... samen met een Duits stel die wel een kaartje er uit krijgt doen we nog een poging😡 Helaas...

Jeroen dacht van de week op een bepaald stuk "witte" plekken te hebben gezien, gratis parkeren, maar de 1e 5 km verder zien we niks. We zetten onze portemonnee op de kop en komen tot €1,55 Oké... het is ondertussen toch al bewolkt geworden, we gaan ergens kort naar het strand. Stoeltjes, handdoeken enz mee, stukje sjouwen en zitten, vlak bij het water. Scusa..Scusa.. komt er een jongeman aanlopen.... dit is privé terrein. Oeps... sorry...Kan er ook nog wel bij... We gaan wat verderop bij de rotsen zitten, spelen met Yill in de zee en we kijken elkaar aan... Vind jij het leuk hier? Vind jij het ook zo stinken? Hahaha.... dikke vette deuk... zo leuk als van de week wordt het nooit meer... we zijn er klaar mee. Dus we sjouwen alles weer terug. In de auto ramen wijd open.... want die kleine stinkt een uur in de wind🙈🙈🤭

Thuis alle 3 onder de douche en dan aan de koffie. We pakken alvast wat troepjes in en rijden dan even naar Sarzana. We gaan heerlijk uit eten bij Roadhouse.

20230622_195048

DE perfecte afsluiter van deze 6 TOP dagen hier! Ondertussen hebben we de auto ingepakt en de wekker gezet. Voor de route morgen naar ons volgende verblijf hebben we heel veel stops gepland,maar ook morgen wordt het warm... dus lekker vroeg op pad.

Ciao

J&M👨‍❤️‍💋‍👨

1. Jan,Janet, Colin en Dustin:
    22 juni 2023
    Jan vind de foto met de "naakte" vrouw helemaal geweldig 👌 De boys genieten bij alle foto's van Yill, en ik vind alles geweldig 😁
  2. Yvonne Evers:
    22 juni 2023
    Goede herinneringen aan Cinque Terre! Prachtige vakantie in dat gebied gehad!

Wat betekent TZL zone??
  3. Jürgen:
    Cinque Terre is heelemal prachtig
  4. Marlien Dijkers:
    22 juni 2023
    Weer een mooi verhaal en foto's leuk dat jullie zo genieten en de kleine zeemeermin ook 🤣groetjes 🥰
  5. Anneke:
    23 juni 2023
    Ik had natuurlijk heel flauw kunnen reageren met een opmerking over dat je CT moet hebben gezien😂 maar dat doe ik niet. Echt prachtige foto's!!! Italië is echt geweldig😎 maar idd de tijd vliegt! Voor ons nu wel fijn maar ik weet hoe het voelt! Extra hard genieten!!! 😘
  6. Inge:
    23 juni 2023
    Zo leuk om al die bekende plekjes te zien op de foto’s 😁
    Heel veel plezier bij Lago Trasimeno 😎☀️
  7. Barbara:
    23 juni 2023
    Idd eerste week alweer. Gaat altijd veel te snel hè.
    Maar we gaan nog niet naar huis nog lange niet nog lange niet.🎶
    Super mooie foto's weer👌🏼
  8. Xandra:
    23 juni 2023
    Alweer een week voorbij maar jullie hebben echt al veel mooie dingen gezien!! Temperatuur is prima 😃🥵
    Heerlijk om te lezen hoe ondernemend jullie zijn, veel op pad, veel bekijken en belangrijkste genieten!