La Spezia, Lago Trasimeno en Lago di Viverone juni 2023 deel 3

25 juni 2023 - Tuoro sul Trasimeno, Italië

Vrijdag 23 juni

Al om 07.30 vertrekken we en 3 kwartier later zoeken we een parkeerplaats in Lucca. We parkeren net buiten de stadsmuur (die geheel om de binnenstad loopt) en zetten het beroemde plein Piazza dell'Anfiteatro in de navigatie, een kwartiertje wandelen. Het zijn niet echt pittoreske straatjes waar we doorheen lopen valt ons op. En dan zijn we op het ovale plein. Oké.... hier hadden wij eigenlijk meer van verwacht. Komt vast omdat het nog zo stil is🤔

20230623_084625

We drinken koffie, maken wat foto's en wandelen via wat andere straatjes naar de stadsmuur.

20230623_093027

We wandelen daar een stuk overheen richting onze auto. Tja... waren onze verwachtingen te hoog? Geen idee. Het was wel leuk, meer ook niet, voor ons!

De volgende stop is Pisa, een half uur verder. Het laatste stukje is een beetje filerijden, maar gelukkig is er nog plek genoeg om te parkeren. Het is maar een klein stukje lopen en dan ben je al bij de scheve toren. Het is druk maar niet vervelend of zo. En eigenlijk vinden we het allebei super leuk om dit enorm toeristisch gebeuren te zien en te ervaren. Kunnen we ook weer een vinkje zetten ✔️

20230623_10572420230623_110759

Ondertussen is het erg warm, dus we gaan terug naar de auto. Lekker de airco aan.

De route van 1,5 uur naar San Gimignano gaat via het prachtige glooiende landschap van Toscane. En dan die gave cipressen 😍 PRACHTIG! We rijden door een "gat van een dorp" en daar zit een winkel/ fabriek? met kerstverlichting... haha... te leuk!

20230623_12044920230623_12074220230623_120837

Ook zien we zo'n prachtige laan met die cipressen, dus ook daar stoppen we voor foto's.

20230623_123316

Al slingerend zien we San Gimignano dichterbij komen. Het wordt door de torens ook wel het Manhattan van Toscane genoemd.

20230623_131618

Ooit waren er 72 torens, nu nog 14. Ook hier parkeer buiten de stad en dan lopen we naar boven. Daar gaan we eerst op een terrasje zitten... het is 31C! We hebben alle 3 dorst. Dan bekijken we S G verder... echt héél bijzonder dit!! Voor de beroemde en vele prijzen winnende ijssalon staat helaas een rij. We wandelen nadat we nog wat foto's genomen hebben terug naar de auto en besluiten om Siena te laten zitten. Het is teveel op één dag met deze warmte.

20230623_14101220230623_141133

Ruim 1,5 uur moeten we nog rijden en onderweg hebben we al even contact met het echtpaar van ons volgende huis. Als we er bijna zijn, zien we de we Toscane verlaten en nu Umbrië in rijden. Tegen 16.30 uur zijn we bij ons huisje. Het echtpaar staat al op ons te wachten. Echt te grappig... zij praat Italiaans tegen mij en als ik zeg dat ik geen Italiaans kan, zegt zij... ik kan geen Engels. Neemt niet weg dat ze gewoon lekker door kletst😄 Hij kan een beetje Engels en dan vertelt hij dat we een ander huis hebben gekregen dan we geboekt hadden, we hebben een upgrade!!😵 Het is ons ontgaan waarom... maar het is TE GEK! ZOOO groot allemaal. Voor het huis een tuin, achter het huis een tuin. Zoveel zitjes, alles omheind. En dan het (gemeenschappelijke) zwembad... wat gaaf, wat gaaf. Het echtpaar is zo ontzettend hartelijk, we zijn helemaal onder de indruk. We vragen nog even naar de zwemmutsen en die zijn inderdaad verplicht. Als we vragen of hij weet waar we die kunnen kopen hier in de buurt, zegt hij.. ik breng ze wel. En werkelijk.. we staan de spullen uit te laten en hij is al terug met nieuwe badmutsen.

We laten alles ingepakt staan... eerst naar het zwembad. Even bijkomen.

20230623_172035

20230623_172254

(🤪🤪🙈🙈🤣🤣)

Een uurtje later rijden we naar de Conad, even wat makkelijks voor in de oven halen. Maar dat is er eigenlijk niet, en er naast zit Hannibal (aanrader van de eigenaar) dus de keuze is snel gemaakt. We gaan alweer uit eten😄 En onze lieve Yill ligt heerlijk onder tafel te slapen!

20230623_18460620230623_185303

Na het prima eten rijden we nog naar het meer. Even aan de wandel. En ook rijden we ons plaatsje Tuoro sul Trasimeno nog even door. Leuk allemaal.

20230623_192718

Thuis koffie, spullen opruimen en nog even buiten zitten. Helaas wel veel muggen🦟😔

Zaterdag 24 juni

Waar zullen we ons 1e bakkie koffie doen... voortuin of de achtertuin😆😆 Wat een luxe! Ik maak nog even wat foto's van alles:

20230624_09360420230624_09425220230624_094558

In de loop van de ochtend gaan we een rondje Trasimeno meer rijden. Het 1e plaatsje waar we stoppen is Passignano Sul Trasimeno. Het ligt pal aan het water en heeft een leuke kleine promenade en een paar leuke winkels en veel restaurants. We zien zo'n winkel met enorm veel aardewerk (#ikwordgek😍) en we kopen weer wat voor aan de muur buiten. En we doen even een koffietje.

20230624_114351

We rijden verder langs het water, en met ruim een half uur zijn we bij de Lidl in Castiglione del Lago (de grootste plaats aan het meer) We slaan gelijk veel voor de hele week in en gaan terug naar huis. We lunchen gezellig in de tuin en gaan daarna naar het zwembad. Bijna de hele tijd hebben we een privat pool! Wat HEERLIJK hier!  We laten de deur naar onze tuin open, zodat Yill daar rond kan scharrelen en ons kan zien.

20230624_153908

Einde vd middag gaan we terug en gaan we de bbq voorbereiden. Hier hadden we ons thuis al op verheugd haha. We hadden gezien dat we zo'n bbq-haard hadden. En het was leuk en lekker. En dat terwijl wij thuis nooit bbq-en...🤪

20230624_18451820230624_184912

Na de koffie tutten we ons nog even op, we gaan terug naar Passignano. Daar zou vanavond een soort van Paasvuur zijn. Het hele dorp is enorm gezellig, veel leuke lampjes, de terrasjes zitten vol en het Paasvuur is een vuurtje 🤪...ach het gaat om het idee hè... Om hier op zaterdagavond lekker rond te slenteren is al voldoende!

20230624_215846

Zondag 25 juni

Ontbijten in de voortuin en dan duiken we het zwembad in. Anneke&Martin zwemmen even virtueel mee, lachen ons uit vanwege onze zwemmutsen 😉🙈 en krijgen even een grand tour door ons huis.

Tegen 12.15 uur gaan we van huis. Leuke route uitgezet naar een Big Bench en nog een stadje. We rijden nog geen kwartier (omhoog) als we een leuk uitzichtpunt zien. Wat een mooi uitzicht heb je hier op het meer. En wat een leuk hart om te fotograferen. We besluiten accuut om hier maar koffie en gebak te doen haha... wat een verrassing deze plek. We komen hier beslist deze week nog terug.

20230625_13010020230625_124730

We vervolgen onze route, mooi hoor hoe het er doorheen slingert. Als we 3 kwartier verder zijn nemen we de afslag naar Big Bench #245

20230625_143814

Sinds we in Porlezza op zo'n grote bank zijn gaan zitten ben ik me er in gaan verdiepen. Er is dus een Big Bench community project, mocht je er meer over willen lezen: https://bigbenchcommunityproject.org/  Er staan er veel in Italië (ook in andere landen) We parkeren de auto en moeten een stukje lopen om er te komen. In de verte zien we de hel blauwe bank al.

20230625_140434

We maken natuurlijk vele foto's en eten hier ons broodje op. Tof dat we deze gezien hebben.

20230625_14075720230625_141003

We zetten de navigatie op Cortona. Google maps laat ons via een wel heel slingerend weggetje met een enorm slecht wegdek rijden....tss... maar gelukkig is dat na een half uurtje voorbij. De natuur is echt prachtig hier, af en toe hebben we plek om even een foto van de vergezichten te maken.

20230625_153259

De auto moet (uiteraard 😉) in Cortona weer buiten het centrum geparkeerd worden. Via een stadsmuuringang loop je het oude centrum in. We treffen het alweer... joehoe... een grote rommelmarkt 🤪 Nadat we wat rond gelopen hebben, zijn we toe aan een drankje. Met eindelijk die Aperativo. Als Jeroen via het rietje een slok van zijn Aperol wil nemen, blijkt dat er in het rietje een wesp zit en wordt hij in zijn tong gestoken... wat enorm schrikken!! Gelukkig loopt het goed af🙏

20230625_163355

We zijn tegen 18.00 uur thuis. Het is vandaag 28C, niet zo bloedheet als bij jullie dus, maar het zwembad lonkt. Even heerlijk afkoelen.

We eten vandaag weer in de voortuin, doen koffie in de achtertuin 😆 maar gaan dan toch naar binnen... stomme 🦟🦟

Ciao

J&M👨‍❤️‍💋‍👨

1. Anneke:
    26 juni 2023
    jeetje wat schrikken met die wesp.... dat kan zomaar helemaal anders aflopen! Gelukkig niet allergisch dus! Mooie foto's weer en ja die omgeving is fantastisch. Italië blijft prachtig!! Snel verder genieten daar!
  2. Sylva van Osch:
    26 juni 2023
    Prachtig daar en gelukkig dat het goed is afgelopen met die wespensteek!
  3. Xandra:
    26 juni 2023
    Gaat weer mooi daar! Prachtige laan met cipressen 🤩 en wat een geluk met de upgrade! Fijne plek, veel ruimte en zwembad 👌 daar kunnen jullie het wel even volhouden.
  4. Barbara:
    26 juni 2023
    Wat een prachtige accomodatie. En die ruimte. Heerlijk gewoon. Gelukkig is het met de wesp goed afgelopen.
  5. D&J:
    26 juni 2023
    Wat is Italië toch mooi! Mooi meer maar wat staat het water laag of lijkt dat zo? @ Jeroen: de Volgende keer eerst in je rietje blazen! 😁
    In jullie grote huis past wel een bigbankproject…..

Fijne dagen nog…..
  6. Yvonne Evers:
    27 juni 2023
    Mooi! Ik herken het heel goed van wat je geschreven hebt over die bekende plaatsen. Ik had precies hetzelfde. En inderdaad, Pisa is best wel leuk.
    Wat een joekel van een huis zeg! Niet normaal.
    En ooh ooh die wesp 🐝, ik zou al een hartverzakking hebben gehad.. brrrrr
  7. Sia:
    27 juni 2023
    Prachtige foto's en zo te lezen is het fantastisch! Die badmutsen..... ha,ha. Verder ben ik altijd onder de indruk hoe relaxed jullie dagen zijn, heerlijk! Dat lukt mij meestal niet.... Geniet nog van alles!