La Spezia, Lago Trasimeno en Lago di Viverone juni 2023 deel 4

28 juni 2023 - Tuoro sul Trasimeno, Italië

Maandag 26 juni

Er is hier een grote outlet in de buurt en om 10.15 uur zijn we daar. Het is prachtig aangelegd en door de opzet wanen we ons even in Amerika. Alleen die prijzen...das nie Amerikaans...🫣 Ik koop alleen leuke oorbellen bij Guess.

20230626_105233

Eenmaal thuis halen we Yillie op en gaan naar het meer. Naast het strand met de bedjes kunnen wij even met haar spelen. Het water staat enorm laag, voor Yill top! Maar het geeft een wat viezige indruk. Ach... hond blij... baasjes ook blij🤣

20230626_130528

We lunchen heerlijk in onze voortuin en zijn allebei enorm loom. Dus do like the Italian do... we houden een siësta. Als we 2 uur (!!!😵) later wakker worden duiken we het zwembad in en vermaken ons daar heerlijk. Het is ruim 30C.

Jeroen kookt en ik maak een lange wandeling met Yill. Daarna douchen en nog even op pad. Deze keer naar Castiglione del Lago. Met een oud paleis en historisch plein. Niet groot, wel mooi. We eten een ijsje, genieten van het uitzicht en kijken beneden nog even bij het strand.

20230626_20455420230626_21194420230626_212320

Tegen 22.00 uur zijn we thuis.

Dinsdag 27 juni

Na een relaxte start van de dag, blijven we lekker sloom... even zwemmen en zonnen. Wederom niemand aanwezig bij het zwembad, alleen af en toe wat grappige vogeltjes die met hun onderkantje over het water scheren... zo grappig. Iemand een idee hoe ze heten?

20230626_17443220230626_174605

Douchen en op pad, we rijden naar het meer en daar pakken we om 13.05 uur de boot naar Isola Maggiore, een klein eilandje dat wel 10 minuten varen was 😁 Het is 30C dus heerlijk met dat windje op de boot.

20230627_131653

Als we het eilandje op lopen gaan we eerst lunchen in de schaduw. En wat zijn ze hier ook weer aardig. En zo lief voor Yill (Italië en honden is altijd een goede combi) De ober brengt een bakje, ze krijgt zelfs water uit een fles, hij gaat door zijn knieën en kriebelt haar onder de kin😍

20230627_134436

Na de lunch wandelen we op ons gemak rond. Het is niet bijzonder en tegelijkertijd ook weer wel. Geen massa toerisme, pandjes die al eeuwen oud zijn... het straalt allemaal rust uit. Yill kan even in het water, tot nu toe de schoonste plek van het meer en dan wandelen we richting kade. Om 15.00 uur varen we weer terug. Heerlijk in de schaduw op de boot🥵... t' is 33C nu.

20230627_13253720230627_14221520230627_143341

We zetten de navigatie op La Foce, ruim een uur rijden. Onderweg genieten we weer van het mooie landschap van Toscane... de vele wijnvelden, vergezichten en natuurlijk de cipressen...En daarvoor rijden we dus naar La Foce... daar zou dus een mooie slingerweg zijn omzoomd met cipressen. We maken vanaf een parkeerplaats foto's van die weg (helaas compleet tegen de zon in)

20230627_170134

en dan bereiden we ons helemaal voor:  DE zomerhit van Italië zetten we op (wij vinden het een TOP nummer!) en dan filmen maar.... bochtje door... nog een bocht...nog een bochtje...huh.... waar zijn die bomen dan? We liggen helemaal in een deuk... het slingert mooi naar beneden maar geen cipres te zien... hoe dan?

De hit die hier 10x per dag te horen is: ( hele domme clip trouwens, maar het gaat om het liedje🤭)

We besluiten het er bij te laten en rijden nog iets verder en zetten dan ons huis weer in de navigatie. Maar Truus van Google maps is wat in de war en daardoor rijden we per ongeluk langs zo'n leuk barretje!! Inmiddels is het 18.05 en smachten we naar koffie☕️. Ook hier treffen we weer zo'n leuke dame! We genieten op het terrasje..besluiten om ook nog een ijsje te eten (man man WAT is dat pistache ijs toch lekker!😋😋)

20230627_175056

en lopen nog even naar de overkant... want grote cipressen 😉 en een begraafplaats.

20230627_18032520230627_180401

(Even een leermomentje:

Cipressen staan niet alleen symbool voor het Toscaanse landschap, maar ook voor het contact tussen hemel en aarde, tussen de doden en levenden. Vanwege hun enorme lengte (ze worden soms wel zestig meter hoog) reiken cipressen niet alleen letterlijk naar de hemel, ook figuurlijk vervullen ze deze rol.

Het is dan ook geen toeval dat cipressen nog steeds vaak op of rond kerkhoven te vinden zijn; de inwoners van Toscane geloven nog steeds dat cipressen de geest van de overledenen in alle rust naar de hemel begeleiden.)

Ik vind het een erg mooie gedachte!

We zetten de navigatie weer aan en rijden grotendeels dezelfde route terug. Wat we op de heenweg al hadden gezien... een Yill-beekje.

20230627_183629

Even lekker afkoelen hier. En verder op is dus weer dat stukje met die bomen. En nu ontdekken we dat je daar dus helemaal niet komt te rijden. Is ook geen verharde weg, maar een privé weg. Maar het is wel een beroemd stukje... want zodra je Googled op Toscane en cipressen komt dit in beeld.

Om 20.00 uur zijn we thuis, koken samen en eten in de tuin. Het muggenspul helpt! Hoe fijn. Dus we kunnen lekker lang buiten blijven zitten en dus spelen we Mens Erger Je Niet... stand 1-1

20230627_212532

Het was een super leuke veelzijdige dag!

Woensdag 28 juni alweer... we zijn al over de helft...🙄

Om 09.15 uur zitten we al in de auto, op weg naar Gubbio. Ruim een uur later staan we op de parkeerplaats. Wouw... het is nu al mooi hier. We kopen gelijk 2 kaartjes voor de Gubbio Express (à €9.00 p.p.) We lopen een klein stukje omhoog, kunnen dan met een lift hoger en stappen dan uit de lift gelijk op Piazza Grande. En hoe mooi sluit het aan.. om 10.45 uur vertrekt het treintje. Dus maar 10 minuutjes wachten.

20230628_105035

Gubbio is nog echt een middeleeuwse stad met veel bezienswaardigheden. Hoe leuk om dan 40 minuten, met een audio ondersteuning in een taal naar keuze, langs alles te rijden.

20230628_11083020230628_111142

Van oude kerken tot aan een Romeinse theater dat in de eerste eeuw werd gebouwd. Wij vonden het in ieder geval geweldig. Yill ook... ze lag de hele route tevreden te pitten 🤭😍

20230628_111333

Daarna wandelen en winkelen we wat. Weer wat leuks voor aan de muur buiten gekocht... het is straks net Little Italy in onze tuin😂 Natuurlijk doen we even koffie en slenteren dan terug.

We besluiten om binnendoor terug te rijden, zodat we bij dat leuke restaurant uitkomen met zicht op het meer. En daar genieten we van een heerlijke panini.😋

20230628_135416

Nog even wat vlees voor de bbq halen en door naar huis. We duiken weer lekker het zwembad in. Tegen 18.00 uur koelt het wat af en steken we alvast de fik in de bbq. Terwijl we een salade e.d. aan het voorbereiden zijn, steekt de wind enorm op... kortom... de bbq-masters uit Almelo waren er maar druk mee om er nog iets van te maken...🤣🤣

Omdat we het centrumpje van ons eigen dorpje nog steeds niet hadden bezocht, tutten we ons nog even op en gaan we nog even op pad.

20230628_205206

Tja.... wat zullen we er van zeggen... De koffie was lekker...😉

Nog 3 dagen met grootste plannen nog en dan verkassen we alweer naar de laatste plek. We gaan dus gewoon door met het grote genieten 🇮🇹

J&M👨‍❤️‍💋‍👨

1. Inge:
    28 juni 2023
    Die grappige vogeltjes zijn zwaluwen 😄
  2. Jan,Janet, Colin en Dustin:
    28 juni 2023
    Prachtig......😍 We genieten weer volop met jullie mee.
  3. Marlien Dijkers:
    28 juni 2023
    Het ziet er allemaal weer mooi uit zo tezien vermaken jullie jullie goed en mooie fottos en weer een mooi verhaal maar de zomer hit vind ik wel leuk klinken maar de clip 🤣🤣 leuke vakantie nog en nu is yill er aan gewend thuis ook sparood of barladuuk 😘😘
  4. Anneke:
    heerlijk weer!!! 😍
  5. Yvonne Evers:
    29 juni 2023
    Zucht…. Wat een prachtige vakantie! De mooiste foto’s, een Truus die wat in de war is, de lekkerste koffiestopjes, zon, yill-beekjes, een zomerhit, een leer-moment … wat wil een mens nog meer? 🤷‍♀️
    ❤️ meraviglioso!!!
  6. Barbara:
    29 juni 2023
    Samen weer veel moois gezien. Wat genieten! En dan afkoelen in je eigen zwembad. Wat wil een mens nog meer😃
  7. Marian:
    30 juni 2023
    Weer genoten van jullie verhaal en foto's ❤️
  8. Jürgen:
    1 juli 2023
    Herrlijk, om jullie verhaalen te lezen, voor mij lekker op nederlands. Nog een fijne vacantie gewenst
    Groetjes van Jürgi ❤️