La Spezia, Lago Trasimeno en Lago di Viverone juni 2023 deel 6

5 juli 2023 - Viverone, Italië

Maandag 3 juli

Yill uitlaten is hier niet zo makkelijk als bij het vorige huisje. Weinig grasveldjes in de buurt. Terug van onze wandeling halen we bij de bakker even broodjes.

We ontbijten in het zonnetje aan de straatkant. De rest van de broodjes smeren we voor onderweg. Tegen half 11 gaan we op pad... de auto gaat bijna vanzelf de bergen in😄 Na 3 kwartier rijden komen we bij Het heiligdom van Oropa: een majestueuze heilige plek in de Alpen. Zelfs als niet-katholiek enorm indrukwekkend en groot!

20230703_11502120230703_12022420230703_12061820230703_121710

We wandelen tot aan boven, met als laatste het zicht op de Bovenbasiliek. De Bovenbasiliek is een imposant gebouw, met een monumentale koepel. We geven Yill nog wat heilig water🤣

20230703_122140

en zetten dan de navigatie op een dorpje nog hoger op. Alleen zien we dan dat er een erg ingewikkeld bord staat. Zelfs met foto-Google-translate blijft het een vage ZTL zone... dus we gokken het er niet op.

Er zit niets anders op dan eerst een stukje dezelfde route terug te nemen, maar dan slaan we af en rijden weer omhoog. Piedicavallo, het verste dorpje dat je hier in dit dal kunt bereiken... en dat alleen voor een watertje voor Yill... hoe gek kun je zijn😳 Maar het is hier mooi! Onze volgende stop is een plek met een panoramisch uitzicht. Het was al wat bewolkt toen we weg gingen maar nu trekt het onderweg helemaal dicht. Als je dan af en toe vergezichten krijgt, krijg je echt spectaculaire beelden... onder de donkere wolken en de zon op de plaatsjes beneden. 🤩🤩

20230703_150643

Bij het uitzichtpunt drinken we even koffie bij een leuk tentje, maken nog maar weer wat foto's en rijden dan verder.

20230703_15210420230703_152608

Je komt dan automatisch langs La Conca dei Rododendri. Een park met allemaal rododendrons. Maar ruim een kilometer voor het park heb je langs de weg, hangend over de rotsen, allemaal rododendrons. Helaas niet meer in bloei, net een paar weekjes te laat. Maar wat moet het dan prachtig zijn!

20230703_155320

De navi gaat op de M(ieke) D(ijkers) supermarkt waar Jeroen snel even wat boodschappen voor het eten haalt. We komen helaas net in de spits van Biella terecht, Yill moet nog uit dus uiteindelijk is het ruim na 18.00 uur voordat we weer thuis zijn.

We eten op het balkon en voelen al dat de wind aantrekt en even later barst de onweer en regen los... totaal niet voorspelt...🤨 Maar ach, we zitten droog en een avondje thuis is ook geen straf!

20230703_192739

Dinsdag 4 juli

Tegen 10.00 uur rijden we naar de stad Biella. Op zich niet echt bijzonder, maar wel een oud en een nieuw gedeelte. En dat oude gedeelte is te bereiken met de Funicolare. We kunnen er gratis parkeren en de kabelbaan is ook gratis.

20230704_105905

Boven is er een leuk pleintje en een paar leuke straatjes. We zeiden al tegen elkaar, de titel van deze verslagen kunnen we beter vervangen door de "door-kijkjes-vakantie". Zo vaak dat ik verticale foto's neem... grappig. We doen koffie op het pleintje en ik kon niet om de aanbieding van een crêpe met witte chocolade heen.😋😋 Ook zien we een koe op een balkon ...😂🤭

20230704_114721

We gaan weer met de Funicolare naar beneden

20230704_115114

en rijden dan naar Centro Commerciale Gli Orsi (bij de beren) en we ontdekken toch zo'n gave winkel: Kasanova. We slaan hier een paar leuke spullen in! Vrijdagavond maar eens kijken hoe alles in de auto past🫣 Maar tjeee... wat werden we hier vrolijk van. ( jij ook hè Vonne) Ook de rest van het winkelcentrum is zeker de moeite waard!

20230704_132619

Eenmaal thuis lunchen we lekker op ons balkon. Tegen 15.30 uur zitten we met onze stoeltjes aan het meer. Het weer is zoveel beter dan voorspelt! Heerlijk! En we zitten hier gewoon alleen met ons pupke. Af en toe stoppen er mensen die enorm om het zwemmen en spelen van Yill moeten lachen😍 Super hier!

20230704_15391720230704_154315

Ook op het balkon nog even wat zon mee pakken, terwijl de wasmachine draait en mijn schatje lekker kookt. Heel Italiaans hangt de was even later aan van die lange draden aan het balkon en eten we op het andere balkon. Heerlijk kneuterig!

20230704_18490920230704_190100

We gaan 's avonds nog even aan de andere kant van Viverone naar het water. Niet spectaculair mooi (zoals aan het Comomeer) maar wel een fijne plek. Proost schat!

20230704_210058

Woensdag 5 juli

WAT EEN GOUDEN RANDJE DAG!!

We gaan vandaag Colle del Nivolet rijden. Gisteravond al even naar het weer gekeken en vooral 's middags is het best goed. Dus de ochtend is een fijne relaxe ochtend.

Tegen 12.30 uur rijden we weg. In Ivrea halen we nog even vers brood en dan gaat het richting de pas. Het 1e half uur is nog gewoon door wat dorpen en B wegen. Maar vanaf Locana gaat het er al meer op lijken. We zoeken even naar een leuk plekje (het heeft in Italië niet over met picknick tafels) en eten ons broodje.

20230705_140157

Als we dan verder rijden krijgen we steeds meer zicht op de fantastische toppen, zien we watervallen en kleuren de wilde bloemen zo mooi! Bij Ceresole Reale ligt het prachtige Lago di Ceresole. Wouw.. wat een mooie kleur blauw... helemaal als de zon er op schijnt.

20230705_151353

We wandelen hier wat rond en vervolgen de pas. Aan deze route liggen 5 meren. We zien weer watervallen, we zien koeien en yes... plotseling zie ik ook een marmot..wacht.. het zijn weer 2! De foto lukt een beetje..Ze zijn in ieder geval te zien😂

20230705_155607

Even later doemt de hoge stuwwand op en daar is ook een parkeerplaats. Het sputtert iets en volgens de weerapp is dit van korte duur. Prima... doen we ff een bakkie in de auto. Achter de stuwwand ligt Lago Serrù... ook mooi!

20230705_162242

De weg begint smaller te worden en met 15% stijging gaan we steeds hoger. Ik ga bij een grindpad er nog even uit, om een marmot te filmen en te achtervolgen😂 Ook vanaf de gewone weg zien we ze. We staan stil en Jeroen maakt foto's uit het raam. Als ik toevallig even voor me kijk weet ik niet wat ik zie... een vos! 🦊Hij hinkepinkt richting onze auto en ik roep "Jeroen... kijk... maak een foto" en het lukt om 'm snel voor onze auto op de foto te krijgen. Dan loopt hij dicht langs de auto en verdwijnt de velden in... WOUW zeg.. dat was gaaf.

20230705_162527

We rijden verder en zien Lago Agnel. Hier loopt de weg heel mooi langs heen en vanaf hier zie je hoe hoog je nog gaat!!

20230705_164502

We gaan dus verder, het is trouwens heerlijk rustig, dus we kunnen gewoon af en toe op straat stil staan om foto's te nemen. Want man man.. wat zijn die toppen gaaf. Een kwartier later zijn we boven, op 2612 meter hoogte. Natuurlijk maken we een foto bij het bord.

20230705_170705

We kunnen nog heel iets verder rijden en daar kan Yill nog even in een beekje. Dat meisje moet ook maar al die bochten leuk vinden hè. Vanaf hier is het nog ruim 5 kilometer naar het laaste meer, maar dat mag helaas niet meer de auto.

Trouwens... de Giro Italia 2019 reed ook over deze pas... we moeten er niet aan denken... respect!

We draaien om en beginnen langzaam aan de afdaling. Ook dat is dan gaaf, want dan heb je weer hele andere vergezichten.

20230705_170222

We stoppen op straat om een mooi regenboog op de foto te zetten als Jeroen roept..."Miek...op die parkeerplaats loopt iets" en ja hoor... weer een vos. Ik rij er snel heen. We hebben altijd een paar volkoren koekjes bij ons en die beginnen we aan stukjes naar hem toe te gooien. Ooohhhh en die wil hij wel. Hij neemt er steeds meer in zijn bek en ik film en fotografeer er op los 🦊🤩 We kijken elkaar  aan... NIET NORMAAL DIT TOCH... hoe prachtig.

20230705_17524220230705_175535

Als hij niet meer koekjes in zijn bek kan krijgen, houden we er mee op en gaat de sluwe vos 😉 weg. Ik ga gauw even plassen en als ik weer in de auto stap om verder te gaan, is hij terug. We herhalen het allemaal nog een keer. We krijgen er geen genoeg van. Maar als hij voor de 2e keer zijn bek vol heeft, gaan we toch verder. Yill heeft er allemaal niets van mee gekregen... dat was Youp niet gebeurd🫣🤣

Klik hieronder voor 3 filmpjes:

Vos op Colle del Nivolet

2e filmpje Vos op Colle del Nivolet

Stukje met mooie regenboog op Colle del Nivolet

De hele route naar beneden zijn we er een beetje hyper van. Dat we al zoveel marmotten zagen was al mazzel, maar 2 vossen...

Inmiddels is het al 19.30 uur en moeten we nog wat eten. In een dorpje stoppen we bij een pizzeria en om 21.15 uur zijn we weer thuis.

En nu zit ik dus dit verhaal te typen en te kijken naar ALLE foto's en filmpjes... wat genieten! Deze pas is denk ik wel de mooiste die we ooit gereden hebben!😍 Helemaal happydepeppie!!

Wij gaan nog 2 volle dagen onwijs genieten hier, zaterdag richting huis (😔) via de Grote Sint-Bernhardpas, langs het meer van Genève met een mooie stop in Montreux en dan overnachten in Frankfurt. Dus hierna nog 1 blogje.

Ciao!

J&M👨‍❤️‍💋‍👨

1. Marlien Dijkers:
    6 juli 2023
    Mooi weer allemaal leuke dagen nog 🥰
  2. Laura:
    6 juli 2023
    dit klinkt gewoon als een fantastische vakantie.
  3. Jan,Janet, Colin en Dustin:
    6 juli 2023
    Oh wat geweldig allemaal! Vooral met de 🦊 Geniet nog even van de laatste paar dagen en alvast een goeie terugreis gewenst 💋
  4. Anneke:
    6 juli 2023
    niet te geloven dat het er al bijna weer op zit! Omgevlogen, maar wel super mooi gehad!
    nog even heel hard GENIETEN XXX
  5. Miriam:
    6 juli 2023
    Dat wordt voor ons ook weer afkicken 😊.
    Nog even genieten deze laatste paar dagen.
  6. Yvonne Evers:
    6 juli 2023
    Wat genieten nog steeds! De foto’s zijn gewoon TE mooi! En wat leuk dat jilliebillie het ook zo naar haar zin heeft 👍🏻
    De tijd gaat veel te vlug hè? Kan niet geloven dat jullie zaterdag al weer aan de terugreis beginnen 😱
  7. Barbara:
    6 juli 2023
    Helaas morgen gaan jullie alweer richting Nederland. Maar wat een mooie reis hebben jullie weer gemaakt!!
    De mooie foto's niet te vergeten natuurlijk. Veilige terugreis en aftellen maar weer tot de volgende vakantie. Ciao
  8. Xandra:
    7 juli 2023
    Super weer! Gaaf die marmotten en vossen, dat is zeker bijzonder om ze zo dicht bij te zien!! En verder allemaal weer heerlijke foto’s, bergen met sneeuw, beetje cultuur en die was op het balkon, voel je je helemaal thuis 🤣
  9. Sia:
    8 juli 2023
    Leuke tips opgeslagen en dat vosje....geweldig!