La Spezia, Lago Trasimeno en Lago di Viverone juni 2023 deel 7

9 juli 2023 - Viverone, Italië

Donderdag 6 juli

We bekijken de (lokale) weerapp en vanmiddag wordt het echt mooi. We kunnen hier kiezen uit 2 zwembaden en we kiezen die met de glijbanen. Omdat wij nooit het geduld hebben om lang te liggen, besluiten we om dit na 14.00 uur te gaan doen, is gelijk het kaartje ook iets goedkoper🤭😉

Na een ontbijtje in de zon gaan we richting Vercelli. Deze omgeving schijnt beroemd te zijn vanwege de risotto rijst. Je ziet allemaal rijstvelden die (gedeeltelijk?) onder water staan. De beschrijving dat je je in Azië waant is wel een hele commerciële beschrijving🤣 maar het is apart om te zien.

20230706_110844

De stad Vercelli is werkelijk geen zak aan. Ook de route verder niet. Als je het meest lelijke stukje van Italië wilt zien kun je dat hier afvinken...tsss.

Op de terugweg stoppen we bij een begraafplaats. Die grote aparte begraafplaatsen in Italië hebben altijd een bepaalde aantrekkingskracht... prachtig om te zien.

20230706_13082420230706_130841

Als we bij ons appartement zijn komt het met bakken uit de lucht en is het de 1e 2 uur niet droog. Dus lunchen we, kletsen we met Anneke bij en hangen wat op de bank. Geen zwembad weer.🤨 En toch knapt het op en besluiten we aan de wandel te gaan... van dat gehang wordt niemand beter😆 We wandelen rechtsaf langs het water, kijken even bij de rondvaartboot maar waarschijnlijk vaart deze alleen in het weekend. Aan het einde pakken we een terrasje.

20230706_161002

We lopen even later naar links en dan is het gewoon warm en volle polle zon. Ik loop "snel" de 500 meter steile weg naar boven om Yill op te halen en ga dan met de auto weer naar beneden. Een eindje verderop is weer dat leuke strandje en we hebben het meer zowat voor ons zelf😉

20230706_17083920230706_173004

Onvoorstelbaar hoe snel het weer ook weer opknapt... ☀️het is heerlijk! Uiteindelijk wandelen we, om Yill op te laten drogen, nog een heel stuk verder. Genieten hier!

20230706_173715

We maken tegen 19.30 uur een simpele maaltijd en gaan dan als het schemert rond 22.00 uur nog weer even terug naar het meer. De plek is prachtig waar we zitten, maar na 1 drankje gaan we weg... we worden lek geprikt 🐜

20230706_220914

20230706_220816

Vrijdag 7 juli

Yill uitlaten en langs de bakker. Vandaag eens géén yoghurt maar croissants als ontbijt😋😋

Tegen half 11 gaan we naar Ivrea. Nog één keer shoppen! We beginnen bij de Carrefour. Wat een heerlijk grote winkel. We slaan hier ons slag o.a. met shirtjes, (ook voor Marlien) hamamdoeken voor onze louncheset en halen vast brood voor morgen. We lopen hier zeker een uur rond. Er naast zit de Action... kom....ff kijken of ze nog wat anders dan in Nederland hebben... yes...2 citroenboompjes. 🍋🍋😍😍

We gaan ook nog even het leuke centrum in, doen een Caffe Americano voor een euri maar verder kopen we niks meer.

Thuis even lunchen en dan doen we onze badkleding aan en gaan naar een zwembad. Niet die met de glijbanen... daar was het al mega druk zagen we. Niks voor ons. Om 14.30 zuchten we eens diep... wat een heerlijke temperatuur van het zwembad water... de zon schijnt al de hele dag... wat enorm fijn zo op onze laatste dag. Het is hier heerlijk rustig... veel ligbedjes en als je wilt kun je hier ook zo het meer in.

20230707_14373720230707_151539

Tegen 17.00 uur haal ik Yill op. Want hier mag de hond gewoon komen! Het is wederom een uurtje genieten. En dan is het echt schluss... Nog 1x een pistache ijsje (voor mij) en dubbel chocolat (voor Jeroen) eten😋

Thuis hangen we snel de natte spullen aan de lijn en doen een bakkie. We hadden nog wat laaste restantjes die we opmaken waardoor we een rare combi eten haha... maar wat maakt ons dat uit. De koffers worden ingepakt en we sjouwen de spullen naar de auto. Eerst maar eens alles er naast... 4 kwetsbare (nep) boompjes, de grote Mickey, keukenrol met Mickey afbeelding 🤣🤣enz. Alles moet er in. Maar uiteraard lukt dat prima.

20230707_20122120230707_202300

20230707_202311

En onze prinses heeft het nog steeds riant op de achterbank.

Als we dan om 21.00 uur aan de koffie zitten horen we dat het kabinet is gevallen.. tss... wat een zooi is het toch in Nederland...

We gaan niet al te laat naar bed en we zetten de wekker op 06.30 uur.

Zaterdag 8 juli

We vertrekken om 07.15 uur. De snelweg door het Aostadal is echt prachtig... rondom enorme toppen! Net voor Aosta gaan we omhoog en gaan we de Grote Sint-Bernhardpas op. Het zit hier en daar nog wat in de mist, maar man man... ook alweer zo prachtig! Als we op de top zijn is het iets na negenen.... tijd voor een bammetje en ☕️ Afwisselend zie je het meer en de weg er achter in de zon of in de mist.

20230708_09070420230708_091137

Genieten hier... en we kijken onze ogen uit naar allemaal hardlopers die op de top aankomen.... ongelooflijk! We gaan verder en zijn vanaf de top in Zwitserland. De weg daalt heeeel lang naar beneden tot aan Martigny. Hier gaan we de snelweg op. Bij Villeneuve ben je bij het meer van Genève. Nog nooit in dit plaatsje geweest, maar het ziet er zo leuk uit dat we de auto parkeren. Van 10C op de pas naar 27C aan het meer☀️ Schitterend hier😍

20230708_11034120230708_110705

Onze volgende stop is Montreux. Vanwege het Jazz festival is het hier druk en er is van alles te doen. We wandelen eerst vanaf onze parkeerplaats langs het water... één en al bloemenpracht... echt WOUW. Uiteindelijk kom je dan op het plein bij het Freddy Mercury Statue. (Ik was hier een paar jaar geleden al eens met Anneke) Hier is een stunt parachuteteam bezig. Gaaf om te zien.

20230708_11372620230708_114332

Via de winkelstraat lopen we terug naar de auto. Onze laatste stop is Vevey. Hier is een beeld te vinden van Charlie Chaplin maar ook een 8 meter hoge vork die in het water staat. (Vanwege een museum over voeding. Het hoofdkantoor van Nestlé zit hier)

20230708_12313920230708_123443

Het blijven superlatieven... ik weet het... maar het is hier gewoon zo mooi. Het is wat dat betreft TE jammer dat Zwitserland zo'n duur vakantie land is. Aan de waterkant eten we ons 2e broodje... maar ik deel het eerlijk met alle musjes!

20230708_12395520230708_124114

Onderweg nog even een stop bij Migros. We kopen een Engadiner nusstorte. Morgen eens kijken of mijn vader zich nog wat van vroeger kan herinneren.

En dan gaat de navi op H+ hotel Frankfurt Eschborn. Nog 505 km te gaan. We stoppen nog een keer onderweg, gezellig in een dorpje.☕️🍰 Het is rustig en weinig baustelles. Om 18.45 uur checken we in. Wat een gaaf (nieuw) modern hotel! Voor de hond moet je €15.00 betalen... best veel vinden wij. Maar dan kom je op de kamer en staat er een mand, kleedje, voerbakken, voer en honden snoepjes. Dit hebben we werkelijk nog nooit meegemaakt... wat leuk!😍😍

20230708_18515820230708_204756

Yill krijgt eten, we knappen ons wat op en eindigen met hetzelfde broodje Kebab als waar we de vakantie mee begonnen. En met 34C op een terrasje...🥵

Zondag 8 juli

Dit is dag 25 van onze vakantie... en tevens dus de laatste. 😔😔

Na een prima ontbijt rijden we in 4 uurtjes naar het Woolde... eindelijk weer naar mijn vader🥰 En lekker samen aan de Engadiner nusstorte 😋

20230709_130542

En hij weet dan misschien niet meer dat we ze vroeger per tientallen mee naar huis namen, hij herkende het wel meteen. Ook wist hij nog dat we met vakantie waren en hij zei steeds dat hij blij was dat hij ons weer zag. Nou lieve pap, dat is wederzijds!!

En nu is het 16.00 uur, de boodschappen zijn binnen, de was draait en is alles alweer opgeruimd. Tijd voor de eind conclusie 😄

We hebben 5291 km gereden. Dat is meer dan verwacht en ook meer dan anders. Maar logisch... Toscane/Umbrië ligt al heel wat dieper Italië in.

We hebben, zoals jullie wel hebben kunnen lezen😉, een meer dan fantaaaaastische vakantie gehad. Heel stiekem had ik verwacht dat ik Toscane misschien qua landschap saai zou vinden... maar niets is minder waar. Van de 3 plekken staat dit voor ons beide op nummer 1. Het huis was daar top, maar ook/ vooral de omgeving.

Uiteraard waren La Spezia en Viverone ook te gek. Eigenlijk is er werkelijk niets wat ons tegen is gevallen. Ook een prima verdeling zo qua plekken, afstand en aantal nachten per plek.

Bedankt weer voor alle enthousiaste reacties, hier op het blog of per app.

Héél binnenkort lezen jullie al weer wat van ons. Over 4 weken gaan we een week naar Polen ( ja ja😄) Op mijn werk kon het niet anders dan deze week. Helaas.... maar dat is gewoon een luxe probleem toch!

Dus...do zobaczenia wkrótce...met andere woorden.. tot gauw 🤣

Ciao

J&M 👨‍❤️‍💋‍👨

1. Marlien Dijkers:
    9 juli 2023
    Weer een mooi verhaal en fottos vond de verhaal en allemaal mooi om te lezen wat lief dat je vader dat zij en mooie fotto samen met je vader en yill welkom weer in Nederland 😁😁
  2. Barbara:
    9 juli 2023
    Wat heerlijk om zo op jullie vakantie terug te kunnen kijken.
    Wij gaan over 6 weken richting Toscane. Je hebt me wel erg nieuwsgierig gemaakt met dit mooie reisverslag. Heb er nu nog meer zin in.
    Ach wat lief die foto met je vader❤️
    Groetjes en tot in Polen
  3. Anneke:
    10 juli 2023
    Home sweet home, met heel veel mooie herinneringen!! Ik wil alle fotos zien, kom je logeren?? Werk ze vandaag, ik draai me nog een x om🥰
  4. Yvonne Evers:
    Welkom thuis ! Het was weer leuk om te lezen 👍🏻
    En idd, dat het te gek was, dat konden we op de foto’s al wel zien! Jammer dat Vermicelli 🤪 niet zo leuk is. En wat Zwitserland betreft: zijn wij al bijna niet net zo duur? Zucht.
    Ik betaalde zaterdagavond op de tropical night in Hengelo voor een piepklein biertje in plastic 3,20 …..

Ik ben nu al benieuwd naar de foto’s van Polen 🤔

Bedankt voor de leuke verhalen!!
  5. Xandra:
    10 juli 2023
    Weer van alles gezien, gedaan in 3 weken en mooi afgesloten bij jouw vader! Leuk om te lezen en kan ik weer inspiratie opdoen. Heb veel leuke dingen voorbij zien komen!!!
    Succes met werken 🤪