Polen augustus 2023 deel 1

5 augustus 2023 - Świeradów-Zdrój, Polen

Tja... Polen... het moet niet gekker worden...😉

Omdat we Dresden al wat langer op ons wensenlijstje hadden staan, maar daar niet echt een betaalbaar OF leuk appartement konden vinden, keken we wat op Booking.com verder. En zo kwam het dat we zomaar een schitterend (hopelijk ook in het echt😉) appartement hebben geboekt in Świeradów-Zdrój. Het lijkt gunstig te liggen op de grens van Tsjechië en Polen. We gaan het mee maken.

Maar eerst 2 nachten (in de buurt van) Dresden. Een basic hotel geboekt, maar het gaat ons om de stad en de omgeving.

En nu maar duimen dat het weer beter wordt dan wat er voorspeld wordt🤨🌧🌦☔️

Donderdag 2 augustus

Tegen 8.00 uur rijden we weg. Het is net herfst... 15C, regen en harde wind... In de buurt van Melle bij een super leuke conditorei ontbeten. De route is saai en het rijdt niet fijn met die stortregen en rukwinden. Maar we zijn positief gestemd want de weergoden voorspellen goed weer in Dresden🤞Ruim een uur voor Dresden wordt het droog en loopt de temperatuur op naar 23C. Om 16.30 uur rijden we een parkeergarage in en lopen de Altstad in. Onze mond valt open... niet normaal hoe mooi allemaal.😍😍 Vooral de Frauenkirche en de Semperoper vallen op.

20230803_164620

Terwijl ik nog wat foto's neem heeft Yill weer fans... of zou dat stiekem aandacht voor Jeroen zijn...🤩

20230803_165042

Er staat wel heel gek een enorme harde wind, maar het is echt terrasjes weer, dus op het plein voor de kerk drinken we koffie.

Na 1,5 uur rijden we Dresden uit en gaan richting ons hotel, dat ruim een half uur buiten Dresden ligt. We hadden geen hoge verwachtingen maar dat was ongegrond. Ondanks dat het misschien oud is, is het super schoon en zijn ze buitengewoon aardig. Onze kamer is prima en nadat Yill gegeten heeft gaan wij naar beneden, naar het restaurant.

20230803_18404620230803_190719

En eten we heerlijk! We buurten nog even in een dorpje verderop voor een wandeling met Yill en om de auto weer vol te tanken en dan houden we het voor gezien vandaag. Al met al een goede start!

Vrijdag 4 augustus

Ook het ontbijt is basic maar voldoet prima. We doen nog even rustig aan en vertrekken tegen 10.30 uur richting Dresden. Er staat veel op de planning 😄

We rijden via B wegen naar Dresden. De omgeving hier is niet onaardig en apart om (voormalig Oost-Duitse) dorpen hier te zien. Onze 1e stop is een uitzichtpunt, daar waar de Schwebebahn omhoog komt. (feitje... deze bahn is de oudste van Europa) Het uitzicht is best mooi, de koffie lekker en Yill heeft wederom een fan er bij.

20230804_11290420230804_113426

We rijden verder door een oude wijk waar ze lelijke flatgebouwen hebben voorzien van zogenaamde Murals. Het briefje waar het adres op straat ligt op de hotelkamer🙈 dus we rijden wat op de gok rond. We zien wel wat graffiti maar of dat het is?

En dan wordt het hoog tijd voor een 2e bezoek aan Altstad Dresden. De auto gaat in Contipark Tiefgarage Semperoper ( tip.. dagkaart €6.00) Helaas sputtert het iets maar het is 6 minuten lopen naar de start van de hop on hop off Stadsrundfarht. We kopen 2 kaarten ( à €20.00) en stappen in en lopen door naar boven. Even later rijdt de dubbeldekkerbus weg en krijgen we onderweg enorm veel informatie over alles wat je ziet. Het is een wat oude bus en we zitten in de lengte op een bank waardoor we steeds schreef moeten zitten als we wat willen zien.🤨

20230804_13085520230804_131117

Ondertussen is het droog en een stuk warmer. We genieten van alles wat we zien en gaan bij stop 17 eruit. Even verderop zit een conditorei waar we koffie met wat lekkers doen. (Na 3 weken Italië schrikken weer steeds van de bedragen die ze hier rekenen 😳) En dan is het Yill time. We wandelen richting de Elbe en zien dat we helemaal naar beneden, naar het water kunnen. Het is gewoon warm, het uitzicht schitterend en ons pupke geniet in het water. Super dit!

20230804_15075920230804_151448

De bus waar we nu instappen is veel nieuwer en fijner... we zouden het rondje van 2 uur bijna nog een keer doen😆

20230804_160120

Terug in de stad wandelen we een stuk de andere kant op... doen een terrasje en gaan dan op ons gemak richting de parkeergarage. Nog één keer al het moois op de foto!

20230804_16175020230804_173427

Op weg naar ons hotel zien we toch een mooie Mural👍

20230804_180422

We eten wat makkelijks in een dorpje onderweg en zijn om 20.00 uur op de kamer. Eindelijk kan Yill eten, we laten haar uit en ploffen dan moe maar zooooo tevreden op bed. ECHT!! Wat is Dresden een onwijze aanrader!! 🤩

Zaterdag 5 augustus

Iets na 09.00 uur checken we uit en zetten we de navigatie op de 1e plek in het nationaalpark Sächsische Schweiz. Het is (nog) droog en 18C. We komen langs Sebnitz en maken even een D-tour door het centrum. Tip voor R&A.. ziet er super leuk uit hier. Maar wij gaan door en net als we het bord van het nationaalpark voorbij rijden begint het te miezeren🤨..why.. De rotsformaties laten zich steeds vaker zien en het groen is met recht groen hier...prachtig!

20230805_101753

Door dit park rijdt ook een tram, de Kirnitzschtalbahn, de enige tram ter wereld die door een nationaalpark rijdt. En die zien en passeren we een paar keer.

20230805_102956

We maken tussen de buitjes door diverse stops maar het weer is te slecht voor een echte wandeling.

20230805_103304

Aan de andere kant van het park ligt Bad Schandau. Ook alweer zo leuk. (Goed keuze R&A) Hier kun je met een historische personenlift naar boven, naar een uitkijkplateau. Door het wat grauwe weer niet de allermooiste foto's maar we vonden het erg leuk.

20230805_11112520230805_11201520230805_112120

En dan... naar Tsjechië. Bij het toeristische plaatsje Hřensko slaan we links af. Het is hier mega druk en om de zoveel meter staan ze op straat om je over te halen om te parkeren... duh...€8.00 ... of je nou een half uurtje staat of langer. Dus door... het nationaalpark Boheemse Schweiz in. Nu nog mooiere rotsformaties. Maar helaas... het miezeren is overgegaan in hard regenen...🌧

20230805_114923

Ondertussen hebben we best honger en nemen op de gok een afslag naar een restaurant. Jawohl... de hond mag mee naar binnen en Jawohl... Sie können mit Euro's zahlen👍Met Google translate kiezen we allebei een gerecht uit. We denken dat Jeroen een worst plankje krijgt (zoals in Oostenrijk) en ik een soort hotdog met zuurkool. Dit kregen we:

20230805_130258

We proesten het uit van het lachen en ach.. het smaakte niet echt verkeerd. Als we het park uit zijn en nu normale B wegen krijgen zien we een Penny. Met de Google translate app EN de valuta app doen we voor de komende dagen boodschappen..😆😆 Te grappig. EN.. goedkoper dan bij ons👍

Tegen 15.30 uur zijn we in Swieradow. Omdat we voor Yill en de toeristen belasting in Zloty's moeten betalen, pint Jeroen even bij een Bancomat. En dan zetten we het adres van ons appartement er in. We hebben diverse codes ontvangen, voor de slagboom,trappenhuis en voordeur. Wat we ook doen, de slagboom gaat niet open. Na tig keer proberen wel..maar waarschijnlijk omdat er iemand in wilde. Voor mijn gevoel (op basis van de foto's) moeten we rechts maar die deur gaat niet open en links gaat die auto in en dus rijden we daar in. Parkeerplaats 21. Yes.. die zien we. Laten we maar eerst eens kijken hoe we boven komen, spullen komen later wel. In de lift staat niets van nummering... op de 1e verdieping zitten we fout, 2e verdieping appartement 21... wat we ook doen met de code...sleutelkastje gaat niet open. Ik zeg tegen Jeroen... dit kan het gewoon niet zijn... het appartement zit niet aan de zijkant. Dus weer met de lift naar beneden... willen we de parkeergarage in.. gaat die deur alleen maar open als je zo'n druppel hebt... OMG.. en nu.. we zitten opgesloten. Uiteindelijk zien we iemand en bonzen hard op de deur. Zij doet open en gelukkig kan deze mevrouw een beetje Duits. Lang verhaal kort, na vanalles geprobeerd te hebben, laat Jeroen haar de foto's zien. Moeten we toch in dat andere complex zijn. Ook daar is een nummer 21. Eerst maar naar boven.. yep.. sleutelkastje gaat open en er valt een hele bos sleutels uit. We bekijken ons alles (erg mooi)

20230805_16262720230805_165509

en halen dan alle spullen. Zo.. eerst koffie!! Onder het koffie drinken kijkt Jeroen op de pinbon... 😡😡 kost het gewoon €30.00 om geld te pinnen... niet normaal toch! Ons humeur was al niet goed haha... we zakken nu onder nul...

20230805_172800

Het weer doet mee... waar we eerst al niet echt een uitzicht hadden, trekt het nu helemaal dicht... sjongejonge...🙄

We pakken de ☔️ ☔️ uit de auto en laten Yill in de stromende regen uit.. als we dan de parkeergarage weer in willen, krijgen we die roldeur niet open... diepe diepe zucht. Alle sleutels proberen we maar niets. We zien op een gegeven moment een trap aan de achterkant en gaan omhoog. Daar ben je dan op verdieping nul en kun je naar binnen. Okeeeee... En nu maar hopen dat de roldeur morgen wel open gaat als we er met de auto voor staan... want die behulpzame dame heeft 'm voor ons geopend (volgens Jeroen via haar telefoon)

En of het nog niet erger kan... Jeroen staat te koken en op eens gaat de kookplaat op slot... wat we ook proberen... het lukt niet... Gelukkig was het eten net gaar, dus eerst maar eten. En nu... een uurtje later hoorden we een piepje en issie van het slot... tssss

Al met al dus niet echt een leuke start hier... T/M maandag 99% kans op regen en 14C... dus dat wordt uitslapen, lezen en tv kijken🤭🫣