Polen augustus 2023 deel 2

8 augustus 2023 - Świeradów-Zdrój, Polen

Zondag 6 augustus

Het kan nog erger....

We laten Yill in de stromende regen uit, zetten koffie en gaan met een bakkie in bed zitten. Op eens roept Jeroen... er loopt daar een muis 🐁 iiieks🫣 In de slaapkamer staat de deur naar het balkon op de kantelstand. Is dat de reden? Eerst gaat ie er nog even van door en hebben we geen idee waar hij zit (nog erger) maar dan zit ie weer bij de deur in de slaapkamer. Snel open gezet en hij vlucht via het balkon naar beneden. Gatverdegatver!! We doen beide deuren de komende tijd maar potdicht!

20230806_081240

Op de één of andere manier voelt het niet fijn, die muis, steeds als je naar de keuken of badkamer loopt, kijk je ongemerkt naar de vloer. We zijn er klaar mee en kijken op de weerapp waar het wel mooi weer is. Tja... dan moet je al wel echt Italië in. 1300 km vanaf hier...Dat gaan we niet doen. En dan lees je van de overstromingen in Slovenië, sommige mensen zijn alles kwijt. Dan geven wij onszelf een draai om de oren. Weg met dat verwende gedrag! Kijk hoe luxe we het hier hebben. We kunnen vanuit ons bed tv kijken, zetten Netflix er op en eten een bakje yoghurt. Zo... nu is het over en uit.. positief zijn en genieten!

20230806_110934

Tegen 12.00 uur douchen en gewoon op pad. Eens even door het stadje rijden. Veel mensen met regenpakken, poncho's en plu's maken er het maar het beste van. Er zijn opvallend veel hotels hier en er wordt nog enorm veel gebouwd. Alles is vooral gericht op de wintersport. Jeroen had op internet een leuke lunchroom gevonden: Monica. Een heerlijk truttig tentje met onwijs lekkere wafels. 😋😋

20230806_134343

Na een ommetje terug naar huis waar we verder gaan met Knokke Off (Netflix) Als we koeiebellen horen rinkelen kijk je toch echt gek op... maar beneden loopt een kudde schapen met bellen 😆🐑

20230806_153251

We bakken pannekoeken en dan regent het iets minder hard en rijden we onze berg iets verder op. We gaan aan de wandel tussen de 🐄🐄 🥰 En we zien de skywalk. Hopelijk kan ik daar deze week nog op.

20230806_192310

Als we uiteindelijk om 23.15 uur naar bed gaan hebben we de 10 afleveringen doorheen gejast😆

Maandag 7 augustus

Werkelijk... het is droog en er is een waterig zonnetje👍We dekken gezellig de tafel en gaan uitgebreid ontbijten. Einde van de ochtend gaan we Świeradów Zdrój in. We parkeren aan de rand van ons stadje en lopen via een mooi park naar het centrum.

20230807_111035

Ziet er leuk uit!  We aaien de beroemde kikker voor wat geluk en ik zoen 'm zelfs... je weet maar nooit...🤣

20230807_11151820230807_11355820230807_114158

Qua winkelaanbod is het niks, maar gezellig is het wel. We pakken een terrasje maar we hebben onze 1e slok nog niet genomen of het regent alweer. Naar binnen dus. Als het iets minder regent lopen we terug naar de auto. De navigatie gaat op Liberec, Tsjechië. 3 kwartier rijden. Hier zit een groot overdekt winkelcentrum... handig met dit weer😆 We eten een broodje in de foodcourt en winkelen wat, maar kopen verder niks.

De terugweg doen we via een andere route. We komen door een paar wintersport plaatsen. Gewoon te sneu... proberen ze in de zomermaanden nog wat volk te trekken... zitten alle terrasjes dicht vanwege het K-weer. Ook de stoeltjeslift staat stil. #zomer2023😔☔️ Wij stoppen ook nog even bij een stuwmeer. Opvallend trouwens, zowel in Polen als in Tsjechië, kun je werkelijk nergens parkeren zonder te betalen. Hier gokken we het er op... slecht weer en niets te doen. We negeren het bod dat je niet bij het water mag komen en vanuit het niets komt er een soort van beheerder aan die compleet uit zijn dak gaat tegen ons. Zo dan!! Niet normaal. Hij heeft gelijk, maar dit was echt niet nodig 😳🫣

Op noar huus dan maar. Nog even boodschappen doen en dik 18.00 uur zijn we terug. We maken macaroni en omdat het dan een uurtje droog is maken we nog een wandeling door ons stadje.

'S avonds een potje kaarten en B &B vol liefde kijken.

Dinsdag 8 augustus

Met een bakkie koffie, terwijl Jeroen nog lekker slaapt, zit ik om 07.30 uur op het balkon van het zonnetje te genieten. Het is maar een klein half uurtje, maar toch!

20230808_073055

Na een wederom een rustige ochtend thuis gaan we tegen 12.00 uur op pad. Ik heb een beetje een route uitgezet met wat dingetjes te zien volgens Google maps om uiteindelijk uit te komen in Karpacz. Ach.... die dingetjes waren niet wat, de waterval die op internet erg mooi leek, daar was het water op...

We parkeren in Karpacz en lopen het autovrije centrum in. Het is er gezellig druk met vooral veel toeristische winkeltjes. We hebben honger gekregen en ik eet een tomaten soepje en Jeroen goulash met brood. Smaakt prima.  Daarna lopen we verder en zien wederom een leuk terrasje in het zonnetje. Daar doen we koffie en een chocolade-fruit-marshmellow-dip die we delen ( 30% J en 70%M 😁) Echt super lekker en door al het verse fruit voelt het nog een beetje gezond.

20230808_15310420230808_153331

Tegen 17.30 uur zijn we weer thuis. Even aan de wandel met Yill. Veel honger hebben we niet. Dus tegen 19.00 eten we een broodje bal. We beginnen maar aan een nieuwe serie op Netflix want... het regent alweer...

20230808_202042

Zo... dat waren 3 vrolijke dagen in Polen 😂

1. Xandra:
    8 augustus 2023
    Tja jullie zijn in ieder geval bij met de series 😃 en zie zeker regelmatig fruit op de bordjes, dus echt goed bezig! Jammer van de muis, de vele regenbuien, de lege waterval en de aardige parkeerwachter, maar gelukkig hebben jullie elkaar 😃
  2. Anneke:
    8 augustus 2023
    Ik blijf het zeggen, beter met regen in Polen dan met regen in Hengelo.... Het kan altijd erger maar het klinkt als éénmalig.....
  3. Laura:
    8 augustus 2023
    dat klinkt niet als een geweldige vakantie. jullie hebben gelukkig wel een lekker appartement.
  4. Yvonne Evers:
    🤭🤭🤭🤭
    Je hebt er toch nog een leuk verhaal van weten te maken met een behoorlijk aantal woorden!! knap hoor 🤪

Ik heb goede hoop dat het morgen toch wat beter wordt!

En die foto in dat kneuterige restaurantje vind ik geweldig met Yill ook aan tafel 😂😂

Ik vind trouwens al die eetdingetjes er wel heerlijk uitzien hoor! Maar ja, daar ben je er eigenlijk niet voor hè?

Doegggggg 😘😘
  5. Edith:
    8 augustus 2023
    Ach wat jammer al dat slechte weer. Maar geen wekker, dier en man bij je dus johhh, genieten. Hoop op beter weer voor jullie🤞🏼
  6. Marlien Dijkers:
    8 augustus 2023
    Jammer dat jullie zo slecht weer hebben de hele tijd maar ik hoop dat jullie wel gezellig hebben en geniet yill rust mooi uit zo tezien op de fotto gekke hond 💜 en wat ziet die schaal met dat fruit en shocolaa er lekker uit heerlijk aleen jammer geen wit maar ziet er lekker uit mieke daar hadden wij ons ook wel mee geret toch 😄 en dat restorand met de prinses op de stoel vind ik ook leuk 💋
  7. Sia:
    9 augustus 2023
    Het is helaas niet anders! Maar jullie vermaken je gelukkig toch prima!
  8. Barbara:
    10 augustus 2023
    Wat jammer als het weer niet mee werkt. Hopenlijk is het nu wat beter. Maak er nog een paar mooie dagen van
  9. Annelies:
    10 augustus 2023
    Idd. niet klagen, Na dat super mooie weer in Italie is dit wel een tegenvaller, maar he, je hebt vakantie! En het weer wordt beter!
    Veel plezier nog
  10. Marian:
    11 augustus 2023
    Ziet er weer prachtig uit..nog nooit in Polen geweest maar lijkt wel een aanrader.
    Jullie genieten weer heerlijk..maar niet meer bij het water komen hoor🤣