Lago d'Iseo

13 juni 2019 - Iseomeer, Italië

Maandag 10 juni

Even vertellen over de top koffie service hier. Een apparaat waar je lekkere espresso mee kunt maken en met extra warm water café Americano. Er liggen voor ons gewoon 48 cups klaar! Wat een service ☕

Koffie zetten48 cups gratis

We hebben nog een klein beetje muesli en melk en natuurlijk koffie en dat eten we buiten met zicht op het meer. Het is bewolkt. ☁️☁️

Gelukkig maken de honden er geen probleem van dat het uitlaten hier lastig is en doen hun ding...

We gaan tegen 10 uur op pad en informeren in ons dorpje naar een boottocht die we van de week willen doen. Bij ons favo tentje gaan we naar binnen en bestellen café Americano en een croissant. Het is hier gezellig druk en al die Italianen maken veel lawaai 🙂🙂 Ook de carabinieri staat geruststellend met de gun in de holder aan de bar voor een espresso. 👮‍♂️👮‍♂️

Ontbijtje

We rijden een half uurtje verder en parkeren dan in Iseo. We wandelen wat langs het water en door het centrum en doen ook hier koffie. (3× zo duur als "bij ons" en 3x minder lekker haha)

IseoIseo

Iseo

Op de terugweg naar de auto nemen we een klein ijsje.

Ik had gelezen over granieten rotsen met spitse punten, heel apart hier voor deze omgeving. Bij het dorpje Zone. Via ( alweer -- we dachten dat we dat enigzins minder zouden hebben😉) een slingerweg 5 km omhoog. We parkeren de auto en bekijken de aangegeven route.. tja... daar worden we niet veel wijzer van. We lopen al een ruim 20 minuten als we pas bij het beginpunt staan... hier gaat een pad steil naar beneden met allemaal los liggende keitjes ... de lucht boven ons wordt donker en het dondert in de verte... oké..genoeg redenen om om te keren. En ja hoor... we zijn nog niet halverwege en het giet... bah.

Ach... of we veel gemist hebben...

Piramides Zone

We rijden vlak langs het water terug en gaan dan bij de Lidl boodschappen doen.  Als we weer buiten staan is het droog en drukkend warm. Thuis zien we een invasie van Duitsers 🇩🇪 aan beide kanten naast en boven ons... gedaan met de rust haha. Ach Jürgen, dann denken wir noch manchmal an dich 😍 ( dir..du... K%*U^T taal 🙄🤣)

Het waait enorm en het is koud... niet te geloven toch. Dus het wordt binnen lezen en koken. Gelukkig klaart het later op en besluiten we nog even te gaan zwemmen. Het water is koud en na een paar baantjes houdt Jeroen het voor gezien... maar Erica Terpstra gaat door tot de 100 🏊‍♀️

100 baantjes trekken

De rest van de avond zitten we heerlijk op het balkon te lezen.

Ons appartement

( geel is waar wij zitten)

Dinsdag 11 juni

Wouw... wat komt de zon mooi op ☀️

Opkomende zon

Het geeft een heel apart effect bij het eiland Monte Isola waar we op kijken... je ziet de schaduw in het water.

Zie die schaduw hoe mooi

Het is al goed warm en na het ontbijt gaan we lekker naar het zwembad. De kids van het ene Duitse gezin zijn er ook en vooral het jongetje is erg grappig!

Genieten

We liggen 2 uurtjes en houden het dan voor gezien. We klungelen de rest van de dag wat aan, kijken hoe de dames van Nieuw Zeeland  winnen ⚽️

Onze meisjes kijken

en gaan uiteindelijk tegen 17.00 uur even op pad. We zoeken een betere plek om eens even met de doggies te gaan wandelen.

Het weer is wat omgeslagen, donkere luchten en het waait hard. We gaan even naar een kleiner meertje hier in de buurt (Lago de Èdine) en onderweg zijn ze met de weg bezig... de plastic bakken die ter afscheiding van de opengebroken weg staan vliegen door de lucht en gaan rakelings langs onze auto 😯😯

Bij het meer is het lekker vlak, Yill kan het water in en we wandelen een heel stuk. 👌

Lekker wandelen

Op de terugweg zien we een leuk eettentje dat Mama Burgers heet en we eten echt heerlijk! 🍔🍟

Via Lovere rijden we terug. Dit moet één van de mooiste plaatsen aan het meer zijn maar het GIET! Water klotst over de straten dus we rijden terug. Hoe dichter we bij huis komen hoe droger. Volgens ons is het hier droog gebleven maar heeft de wind wel wat huis gehouden.. ligbedden liggen in het zwembad

Na de storm

We kunnen daarna zó genieten van het uitzicht... in de verte bliksemt het steeds wat erg mooie effecten geeft!

Heel bijzonder om alle weersinvloeden van zon, regen, wind en onweer zo aan het meer mee te maken!!!

Onweer flitsen

Woensdag 12 Juni

Ook nu weer wat bewolkt 🤔 We ontbijten natuurlijk wel buiten!

Ontbijten

En gaan daarna douchen en op pad. We bezoeken het plaatsje Sarnico, dat ligt hier zo'n 20 minuten vandaan. Schijnt leuk te zijn, vooral om de vele witte zwanen die in de haven zijn. We parkeren bij een ijskraampje en beloven ons zelf na de stadswandeling een ijsje. Het ziet er allemaal wel leuk uit, we lopen eerst langs het water met de "hangende neushoorn" ( why? Kunstobject denken we)

Geen idee waarom deze neushoorn hier hangt

en via de kleine straatjes van het centrum naar een ander stuk water. Daar doen we ff koffie.

Koffie met mooi uitzicht

Ook hier weer zo'n leuke #lakeiseo

#lakeiseo #sarnico

Vanaf hier lopen we door een parkje en zien we wel 1 zwaan....

Werkelijk 1 zwaan

We zien onderweg ( ook al steeds op andere plekken) weegschalen staan... is dit een hint 🤔🤣

Hoezo overal weegschalen

SarnicoSarnico

Sarnico

Terug bij de auto blijkt de ijskraam dicht te zitten... 2e hint...🤣🤔

We gaan terug naar ons appartement en filmen even hoe we er komen. Eerst keren op straat, anders haal je de bocht niet, dan steil omhoog en weer naar beneden, code slagboom intoetsen en de auto in de garage zetten.

Video:

Bij het zwembad is niemand. Mooi,  ligbedjes uit de garage en liggen. Youp en Yill nemen we even mee.

Yill bij ons zwembad

Video:

Yill vindt iets héél interessant... dan gaat ze er plotseling in... niet helemaal de bedoeling want ze kan er niet zelf uit. Maar leuk was het wel 😁😁🐕

Heerlijk knuffelen

De rest van de middag lezen we op ons balkon en maken we weer een onwijze regenbui mee. Balen hoor.. hiervoor kwamen we natuurlijk niet naar het Iseomeer...

Maar het klaart op en tegen 19.30 uur besluiten we om nog even een klein ommetje van zo' n 10 km te doen. Na 5 km slingerend omhoog komen we op een plek waar ons de mond van open valt ... zo ver van de bewoonde wereld ligt dus op eens het dorpje Vigolo: alles goed onderhouden, kleine en mega grote kerk, herdenkingsmonument van de oorlogen, schilderij ter nagedachtenis van de grote immigratie van de Italianen ten tijde van armoede... en grote "flat gebouwen" ofzo die of nooit zijn afgebouwd of lang geleden bewoond zijn geweest en nu allang leeg staan. Maar het past zó niet in deze omgeving. We parkeren en lopen vol verbazing rond. Wat is dit een cadeautje zeg om even te zien!!

VigoloVigoloVigoloBeeld ter nagedachtenis aan de grote immigratieVigolo

Wat zijn dit nu? Flatgebouwen?

Tevreden rijden we richting Parzanica en zien af en toe mooie door kijkjes op het water. Er steekt vlak voor onze auto een ree over en niet veel later zien we er nog één aan de kant van de weg. ( zoek plaatje)

Iseomeer

Reetje

We laten de hondjes nog even uit en gaan verder.

In Parzanica twijfelen we even welk weggetje we nu moeten nemen richting ons appartement. Dus we zetten de navigatie even aan... en dan begint de ellende! Ze stuur ons steeds kleiner wordende weggetjes in, midden door het dorpje heen. Af en toe kijken we elkaar aan... is dit wel goed... maar ja... zij zal het wel weten... Maar dan wordt het echt te smal.. dat gaat echt niet passen. Zucht...achteruit en keren...

Ken net...niet 😯Oeps...

We luisteren nog één keer naar Truus maar dat komt ook niet goed...

Ook smal

We rijden terug naar "de grote weg" en volgen ons richtingsgevoel en 5 minuten later zijn we thuis. Het was wel een avontuur 😬😬 (12 km gereden en 2 uur weg geweest....)

Donderdag 13 juni

The sun is shining ☀️ Jeroen wordt er zo blij van dat hij aan ochtend gymnastiek doet..

Ochtend gymnastiek

En de 2Y's denken....🤔😉

Wat doet baasje toch?

Na het ontbijt gaan we naar het zwembad en zonnen en zwemmen 2 uurtjes. Heerlijk.

Dan gaan we douchen, de hondjes nog een keer naar buiten en op naar beneden. We parkeren gratis in Tavernola en gaan bij ons koffietentje nog even op het terras zitten.

We wíllen met de boot van 12.35 uur naar het eiland Monte Isola dat pal tegenover ons ligt.

Monte Isola betekent letterlijk berg eiland. Zoals de naam al aangeeft, is het dus een berg en een eiland tegelijkertijd. Berg is overigens wel wat overdreven. Met een hoogte van 600 meter kunnen we het beter een heuvel noemen. Monte Isola is geen klein eiland. Met een oppervlakte van 4,5 vierkante km en een omtrek van 9km is het in Europa het grootste, bewoonde eiland in een meer. Verspreid over het eiland vind je 10 dorpjes, die allemaal met elkaar zijn verbonden door hike en fietspaden. Er zijn ook geasfalteerde wegen, maar die worden alleen gebruikt door bussen, motoren en scooters. Het eiland is namelijk autovrij.

Eigenlijk snappen we echt NIKS van de dienstregeling... het enige wat we weten is de vertrektijd.

Op de veerboot

We betalen €1,50 p.p. en gaan bij Sensole van boord.

Sensole

Het is onduidelijk of we hier met de bus kunnen en aangezien niemand Engels spreekt komen we daar niet verder mee. Maar het is hier prachtig en een super lekker weertje dus we gaan aan de wandel.

Mooi uitzicht

Grappig die bomen in het water

Na een klein half uurtje komen we in een levendig dorpje Peschiera. Wat leuk hier!!! Eerst wandelen we wat rond en dan zien we een Tourist Office. En yes... deze dame spreekt Engels. Zij kruist aan op het overzicht met welke boot en hoe laat we weer naar Tavernole kunnen. De enige rechtstreekse mogelijkheid is om 18.07 uur. Zeeën van tijd dus nog.

Peschiera

Peschiera

We houden een CocaColaZeroBreak met een tosti en zitten heerlijk naar alles te kijken. Omdat het nog steeds vroeg is besluiten we om een heel stuk langs het water naar het volgende plaatsje te gaan wandelen.

Haaai 😁Collega van die ene andere zwaanCarzano

Zulke mooie straatjes

Poeh.... best warm zo in de brandende zon! Dan zien we een schattig tentje en gaan even in de schaduw aan de koffie. Maar we moeten verder, het volgende dorpje is nog zeker een half uur lopen.

Maar dan zijn we in Carzano... prachtig weer!

PeschieraZulke mooie straatjes

Mooi

We eten een ( overheerlijk!!) ijsje en zitten te genieten op een bankje. Toch al mooi 8 km in de benen. Dan worden we aangesproken door een Belgisch stel met 2 hondjes die ook niets van die dienstregeling snappen... haha.  We komen gezellig aan de praat en besluiten gezamenlijk met de bus terug te gaan naar Peschiera. Zij weten waar de bushalte is. Al kletsend gaan we er naar toe en 5 minuten later is het busje er al. We betalen € 1,50 p.p. en maken een mooi ritje over het eiland... als wij gisteravond al dachten dat het smal was.. hahaha... de bus past er soms maar net door maar zijn voet ging niet van het gaspedaal 😬🙄😁 Fantaaastisch!! Een half uur later zijn we er en nemen hartelijk afscheid van het stel.

Wij lopen verder en we zeggen tegen elkaar dat het zo'n top dag is. En dan zegt Jeroen dat hij ook zo blij is dat hij dit allemaal weer kan. Het wordt even een emo momentje en dat wordt nog erger als we een mooi kerkje in gaan en hier voor Ger en Wolter een kaarsje branden 😥

Kaarsje aansteken om diverse redenenMooi kerkje

Maar het zijn vooral gelukstranen!! We hadden op de heenweg al een restaurant gezien met zo'n mooie tuin en hier drinken we nog wat.

Wouw 💕Zo mooi

Plaatje 😉

We lopen naar de aanlegsteiger en wachten nog even op de boot.

arrivederci Monte Isola

Nu gaan we via 4 tussenstops terug... heerlijk op de boot en wat is het allemaal mooi! En dit ritje kost €2.00 p.p. Bus en boot zijn dus belachelijk goedkoop hier!

Sail awayBlik op de rest van het meerarrivederci

Onderweg naar huis

Om 19.00 uur zijn we thuis bij de doggies. Het blijft lang mooi weer dus eten we buiten ( schnitzel met tomaten salade) en maken we mee dat de Duitse familie morgenochtend niet weg kan omdat ze een lekke band hebben.

J&M 💏

1. Jürgen:
    14 juni 2019
    Al weer een mooi reisverhaal .
    Sorry vor ons duitse 😄😄😄
  2. Yvonne Evers:
    Hallo lieverds,
    Deze keer was het wel HEEL mooi om te lezen. Ik heb een paar keer hardop gelachen.

Echt fijn dat de carabinieri met hun gun ook aan de bar hun espresso drinken :) en ja het Duits is ook een K&%#$U<@T taal maar je hebt het helemaal goed geschreven (dich) en ach.. dan denk je tóch nog even aan Jürgen :)

Wat het zwemmen betreft: ik ben trots op je, Erica !
    en hoezo... 'een hangende neushoorn' whoeoehaaaahahaha . En ik moest heel erg lachen om het zinnetje: '...en we zien wel 1 witte zwaan' hahaahaa --> hoe bijzonder :P

De hints van de weegschalen en de ijskraam die dicht zat: hmm…

Prachtig om te lezen. Het emo-momentje deed mij ook wel even wat. Zo is het maar net. Dankbaar voor elke nieuwe dag.

Ben wel benieuwd of de DE-familie wegkomt. Dus... zie weer uit naar jullie volgende verhaal.

GENIET ER NOG VAN

liefs Yvonne
  3. Anneke:
    14 juni 2019
    Prachtige foto's en verhaal, hahaha wat een bak met die kleine weggetjes.... it brings back memories...toen Martin en ik niet meer hebben gegeten's avonds omdat we het weggetje niet nog een keer wilden rijden haha... maar geweldig. En mooi; het besef dat niet altijd alles maar gewoon is maar heel bijzonder♡
  4. Barbara:
    14 juni 2019
    Wat een mooie foto's weer. Al die dorpjes in dat prachtige landschap. En wat zitten jullie daar heerlijk met uitzicht op het eiland in het water. Idd bijzonder dat je dat samen mag beleven. Goed om af en toe bij stil te staan. Geniet van het leven en van elkaar.❤
    Gr Barbara
  5. Ennie:
    14 juni 2019
    Geweldige foto's en wat een prachtige omgeving. Fijn dat de hondjes ook mee konden.Hebben jullie maar mooi weer mee gemaakt. Genieten toch. xxx
  6. D&J:
    14 juni 2019
    Wat heb je het weer super geschreven, alsof we erbij zijn. Kijken weer uit naar de komende dagen. Geniet er van samen!😘☀️
  7. Marlien Dijkers:
    16 juni 2019
    Weer een mooi verslag en fottos en filmpjes zo tezien genieten jullie egt mieke je bent bijna jarig 🎉🎉🎉je word egt een oude doos 🤣🤣🤣 maar je bent mijn liefste schoonzus, 💋