Lang weekend Harz Januari 2018

21 januari 2018 - Bad Suderode, Duitsland

Op woensdag 17 januari rijden we tegen 09.30 weg om 6 dagen naar de Harz te gaan. Deze keer gaan we terug naar Bad Suderode, waar we in 2008 ook waren. Mijn vader was toen ook een paar dagen mee. We huren bij dezelfde mensen weer een huisje, deze keer een 2 persoons (nieuwer) huisje. http://Www.feriengarten.de We hebben huisje nummer 10.

Als we een kleine 2 uur onderweg zijn worden we gebeld door mijn werk met een hele slechte mededeling. Ik wil er op deze plek niet al te diep op in gaan.

Met een heel dubbel gevoel (moeten we terug gaan of niet) gaan we verder en zijn tegen 14.00 uur in Bad Suderode. Het is werkelijk een prachtig huisje. We pakken de spullen uit, drinken een kop koffie en doen wat boodschappen. De rest van de dag zijn we thuis, bellen, appen en praten.

Donderdag 18 januari

Na een slechte nacht met een heel onwerkelijk gevoel, zijn we al vroeg wakker. Jeroen haalt broodjes bij de bakker in het dorp en hangen we wat in huis.

We besluiten 's middags eens richting het nationaal park Harz te rijden. Eerst gaan we naar Quedlinburg, tanken, DM en de REWE. We hebben af en toe een waterig zonnetje en hier ligt iets meer sneeuw als bij ons. We rijden naar Thale waar vooral zomers veel te doen is, maar helaas zijn de kabelbanen gesloten. Het begint ook harder te waaien en besluiten om naar huis terug te gaan. We zien bomen over de weg liggen en met meerdere mannen kunnen we alles aan de kant slepen en weer verder.

slecht weer onderweg

We lachen er nog een beetje om. Als we 3 kilometer van ons huisje zijn, zien we dat er een grote boom omgewaaid is en over de weg ligt. Aan de andere kant van de boom staat een touringcar te wachten en zien we dat de brandweer er aan komt. We besluiten ook te wachten en kijken toe hoe de mannen aan het werk gaan.

slecht weer onderweg

Af en toe steekt een felle ruk wind op en zegt één van de brandweer mannen dat we beter kunnen keren. Dat doen we en besluiten over Thale terug te rijden. Even later komt een auto ons tegemoet en maant ons te stoppen. Verder op ligt er een grote boom over de weg en kunnen we daar niet meer langs. Dus we besluiten om toch maar terug te gaan om te wachten.We zien dat de brandweer een aardig eind is op geschoten. Voor ons staat nog 1 auto, een grote Volvo. En ik klets nog even met die man. Hoe gek ook, het heeft allemaal ook iets spannends. We zitten weer in de auto als we uit het niets de wind horen, veel gekraak en er vallen diverse bomen om waarvan 1 op de motorkap van die Volvo..... wouw.... niet normaal....dit is echt niet grappig meer. Gelukkig stapt de eigenaar uit en heeft hij niets, behalve schade. We gaan opnieuw terug en proberen diverse routes maar steeds moeten we terug. We vragen een brandweerman

slecht weer onderweg

en hij zegt, je kunt beter wachten en ergens gaan koffie drinken. We gaan weer terug naar Friedrichsbrunn want daar hadden we een koffie tentje gezien. We mogen de honden mee naar binnen nemen en de eigenaar verteld dat hij ook nog kamers vrij heeft in zijn hotel, mochten we echt niet naar huis kunnen.....

omdat we (nog) niet naar ons huisje konden, verplicht even aan de koffie

Na een klein uurtje gaan we weer op pad en nemen we weer de kortste route met het idee dat die boom nu wel weg zou zijn....

De brandweer maant ons wederom om weg te wezen en we proberen maar weer eens wat routes. Nu kan het wel via Allrode. Af en toe kunnen we maar net langs omgevallen bomen heen.

we konden er nog net langs

Ook nu treffen we niet ver van huis weer een boom over de straat, maar gelukkig staat in de rij met auto's iemand met een kettingzaag en met een paar minuten kunnen we er langs. 3 uur laten dan we van plan waren zijn we thuis. Ergens hebben we wel een engeltje op onze schouder gehad!!!

Vrijdag 19 januari

Zoals verwacht ook nu geen goede nacht. Het enige positieve is dat ik op eens onverwachte kansen krijg en wat licht aan het einde van de tunnel zie.

Na een lekker ontbijt gaan we einde van de ochtend op pad. We zijn benieuwd of we overal langs kunnen. Dat lukt wel maar het is onvoorstelbaar hoeveel bomen compleet met GROTE wortels en al er uit de grond zijn gerukt.

We gaan naar Braunlage en hier ligt veel sneeuw.

veel sneeuw in Braunlage

Toevallig komen we weer langs het plekje van april 2015 en ook nu baggeren we hier weer mooi door de sneeuw met de doggies.

lekker buiten in de sneeuw

Het wordt vroeg donker en we gaan nog even boodschappen doen voor het avond eten. Thuis wandelen we over het mooie terrein hier, van alle 10 huisjes zijn wij op dit moment de enige en kunnen mooi met de bal gooien met Yill.

Zoals altijd is Jeroen de chefkok en verder dan veel appen, videobellen en wat lezen komen we niet vandaag.

Zaterdag 20 januari

Jeroen loopt weer naar de bakker en we ontbijten gezellig aan het kleine tafeltje met zicht op de tuin. Na het eten gaan we nogmaals hier rond wandelen, de zon schijnt en er ligt een klein laagje sneeuw. Werkelijk prachtig!! Ook hebben die mensen een kleine Tiergarten (ohja, we hadden ook al verse eieren gekregen en vers geperste appelsap van appels uit eigen tuin) en natuurlijk ga ik met de bokjes/geitjes knuffelen... heerlijk.

de tuin die bij het complex hoort de tuin die bij het complex hoort

de tuin die bij het complex hoort jaaaa, altijd met ze op de foto!

We hadden gisteren bedacht dat we vandaag naar Magdenburg zouden gaan, maar vandaag komt de man met de hamer en komt er niets uit mijn handen. We besluiten het maar te nemen zoals het komt, zetten nog eens een bakkie troost, maken de haard aan en blijven fijn thuis. Hondjes blij want wat we kunnen we hier mooi lopen en spelen.

Onvoorstelbaar hoe de dag toch voorbij vliegt met eigenlijk niets doen en een beetje triest zijn.

Zondag 21 januari

Yes,iets beter geslapen. En als we de gordijnen open doen zien we dat het vannacht weer een beetje gesneeuwd heeft. De bakker zit dicht en dus ontbijten we ook prima zonder verse broodjes. We kijken “Ik vertrek”, wandelen met de doggies, douchen en gaan op pad. Ik voel me weer iets beter en opgewekter...

Onze 1e stop was de teufelsmauer, een aparte rotsformatie. We hadden geen zin om via het drekkerige pad dichter bij te komen en we proberen wat weggetjes via een dorpje om er in ieder geval een foto van te krijgen. Dat lukt.

Teufelsmauer

Dan gaan we wederom richting het nationaal park, dit keer als 2e stop de Rosstrappe (De Rosstrappe is een 403 meter hoge rots, aan de linkeroever van de Bode en geldt al een van de mooiste rotsformaties ten noorden van de Alpen. Op de rots bevindt zich een indruk, die op een reusachtige hoef lijkt, waardoor er  sinds eeuwen talrijke mythen rondom de Rosstrappe zijn. ) De route er naar toe is weer fantastisch met mooie slinger weggetjes door het besneeuwde landschap. Boven parkeren we en gaan met de 2Y's aan de wandel.

Rosstrappe rosstrappe

Heerlijk door de sneeuw. We kijken even bij de stoeltjesliften, maar we gaan niet mee. We gooien de hondjes weer in de auto en gaan een bakkie koffie doen. We kijken nog wat bij het uitzichtspunt. Het is mooi maar helaas niet super helder.

happy selfie

Onze laatste stop is in het plaatsje Schierke, echt een toeristisch dorp. Erg leuk en een lading sneeuw hier.

Op de terugweg naar huis gaan we lekker uit eten en om 19.00 uur zijn we weer thuis. We doen voor de laatste keer de open haard aan en genieten van het mooie huisje.

ons huisje

Morgen gaan we naar huis. Een dag eerder dan gepland. Ik (wij allebei!) heb er geen goed gevoel bij om langer weg te blijven. Er zijn een paar collega's die ik graag even wil knuffelen.

Groeten,

J&M

1. Marlien Dijkers:
    21 januari 2018
    Ziet er weer leuk en gezellig uit ik wens jullie nog fijne dagen liefs van mij !!
  2. Anneke:
    22 januari 2018
    Mooi verwoord. De vreemdste vakantie ever denk ik.... Goede terugreis en talk to ya soon xx
  3. Miriam:
    22 januari 2018
    Een stormachtige vakantie op allerlei fronten. Goede terugreis.
  4. D&J:
    22 januari 2018
    Echt een vreemd weekend! Één om nooit meer te vergeten terwijl je dat juis zsm zou moeten doen. Spreek jullie snel en om maar met een wijze spreuk te eindigen:
    Vanuit het dal kan het alleen omhoog.......
  5. Yvonne Evers:
    22 januari 2018
    Wat een verschrikkelijk raar en ook gevaarlijk weekend met die Westerstorm. Wat een geluk dat jullie geen schade aan de auto hebben gekregen. En inderdaad heel mooi verwoord Mieke. Ik hoop voor je dat het lichtje aan het eind van de tunnel nog steeds zichtbaar is.
    Dikke knuffel
    Yvonne x
  6. Barbara:
    22 januari 2018
    Idd een heel raar weekend. Zo wil je niet op reis gaan. Gelukkig zonder schade en persoonlijke ongelukken. Thuis zal het allemaal wel heel onwerkelijk zijn. Heel veel sterkte.
    Liefs Barbara
  7. Annemarie:
    Hey liefies!
    Wat een absurde week, dat hadden jullie niet verdiend!
    Maar de knuffel was super fijn 😘
  8. Rob:
    22 januari 2018
    Weer een mooi verslag maar wel van een bizarre week. Knap werk dat dat er nog van gekomen is. Maar misschien ook juist daardoor een mooie afleiding.
    Mooie sfeer plaatjes in de sneeuw. Hopelijk hebben jullie nog een beetje vakantieplezier gehad.
    Sterkte en wijsheid de komende dagen.
  9. Daisy:
    23 januari 2018
    Wederom enorm mooi verwoord Mieke. Erg jammer dat het slechte nieuws nu net tijdens jullie vakantie moest komen, na de drukke dagen had je samen met Jeroen wel wat afleiding verdiend. En wat lief die laatste regel 😘 Hopelijk komt het toch ergens nog goed. Liefs Daisy.
  10. Marian:
    4 februari 2018
    Mooi verhaal en weer prachtige foto's..alleen jammer van dat vervelende bericht tijdens de vakantie.