New York en Forida deel 1

20 mei 2012 - New York, New York, Verenigde Staten

Hallo allemaal, na 3 dagen staat hieronder het eerste verslag en bijbehorende foto’s.

Om 03.45 ging de wekker en om 04.30 uur reden we het Terras af. Het was erg rustig op straat dus we waren we waren al voor 6-en bij lang parkeren. Daar was het druk en werden veel mensen naar een andere plek verwezen. Maar omdat wij ruim 3 weken staan mochten wij doorrijden. De shuttlebus stond al klaar en binnen 5 minuten stonden we op Schiphol. De balies waren al open en we waren zo aan de beurt. Grappig dat we vorig jaar op de borden Newark zagen staan en ons afvroegen waar dat was. Bleek dat dus het vliegveld bij Manhattan te zijn. En hoe grappig is het dan dat wij een jaar later daarvoor in de rij staan. We kregen al gelijk te horen dat we 3 kwartier vertraging hadden.  We zijn ff lekker  aan een bakkie koffie gegaan om daarna ff te gaan shoppen. Staan we bij de tijdschriften te kijken hoor ik op eens mijn naam noemen….staat Nelleke daar (mijn lieve collega uit de showroom in Delft) Hoe toevallig is dat. Ger en Nelleke gingen een lang weekend Liverpool. We wisten wel van elkaar dat we op Schiphol zouden zijn, maar om elkaar daadwerkelijk tegen te komen..erg leuk. Daarna na de gate en tegen 10-en kon het boarden beginnen. Pfff…wat een drukte. Het toestel zat bomvol. Gelukkig hadden we een upgrade geboekt en was onze zitplek erg ruim.  8 uur en 9 minuten later zijn we geland en de douane en het ophalen van de koffers was al binnen een uur klaar. Buiten werden we gelijk aan gesproken of we een taxi wilden. Een erg leuke, vrolijke praatgrage man met een dikke Chevrolet SUV nam ons mee en vertelde honderd uit over New York en wat we allemaal wel of niet moesten doen. Erg leuk…tot we moesten betalen…hahah. (nog wel ff met ‘m op de foto en 3 Hollandse zoenen….)We hebben ons wel beet laten nemen met zijn fooi en durf hier niet te schrijven wat we hebben betaald voor een rit van een half uur. Ach…we zijn in NY en we stonden netjes voor ons hotel, het Amsterdam Court. Met was slijmwerk kregen we “de laatste” gerenoveerde kamer en konden we naar de 7e verdieping. Ehmmm kamer? Een piepklein kamertje….;-) Bed, kastje en tv…thats all! Maar wel schoon, ook de kleine badkamer. We kijken met het ene raam uit op een muur en vanuit het andere raam konden we iets van de skyline zien. Nadat we ons even hadden opgeknapt zijn we op pad gegaan. Het was nog maar 15.00 uur plaatselijke tijd, hoe onwerkelijk dat je al zo snel in NY loopt!! (Ons hotel ligt super centraal en Times Square is letterlijk om de hoek). De zon stond hoog aan de hemel. We zijn begonnen om te kijken waar het Rockefeller Center is omdat we daar morgen omhoog gaan. Terwijl je daar naar toe liep kreeg je al echt een goede indruk van NY….de gele taxis, sirenes, vele mensen op straat. Maar ook viel het ons op hoe gemoedelijk alles is. We hebben koffie gedronken bij Tim Horton (een Canadese tegenhanger van Starbucks maar dan goedkoper). We hebben tot 19.00 uur rond gelopen en in Bryant park een colaatje light gekocht en met alle New Yorkers languit in het gras gelegen. En onze ogen uit gekeken op Times Square. Eigenlijk is het niet eens mooi, al die schreeuwende lichtreclames, maar het feit dat we op deze wereldberoemde plek stonden!!!! Opvallend is op hoeveel plekken je in NY kunt zitten. Overal staan tafeltjes en stoeltjes, niemand vernielt iets, het is er super schoon. We zijn echt onder de indruk. En we hebben onze ogen uit gekeken en onze nek bijna verdraaid doordat je zo vaak omhoog kijkt! Ondertussen hadden we honger gekregen en zijn we gaan eten bij Ellen’s Diner. Ook alweer zo leuk! Alle mensen van de bediening konden ook zingen. Om de beurt deden ze dat, en ook nog eens goed ook, de inrichting was zo’n typische jaren 60 Diner, en het eten was meer dan goed. Een top afsluiter. Nog even een flesje water gehaald en toen naar de kamer. En daar ging om 21.30 uur letterlijk en figuurlijk het lampje uit…we waren 23 uur wakker….(en al 95 foto’s genomen…hahahah)

Na een prima nacht waren we uiteraard te vroeg wakker, maar met koffie uit de lobby en alvast een gedeelte van dit stukje schrijvend was dat geen probleem. Ontbijten deden we bij Tim en om 10.00 uur waren we bij The Top Of The Rock, het observatiedek van Rockefeller Center. Voor Jeroen een hele overwinning op zichzelf, maar hij heeft het maar mooi ff gedaan!! Vanaf de 68e verdieping hadden we uitzicht over heel NY….WOUW!!!  Central Park was misschien wel het mooiste om te zien, maar je kon ook alle wolkenkrabbers van Lower Manhattan zien. Maar natuurlijk ook de Empire State en The Crlystler Building enz. enz.  En het was weer prachtig weer, dus we konden ver kijken. We hebben erg genoten. Omdat we onze reserve batterij voor de camera nodig hadden zijn we even teruggegaan naar het hotel. Met een bakkie koffie even op het dakterras in de zon gezeten terwijl de batterij aan de oplader lag. Heerlijk! Daarna de andere kant opgelopen naar de Hudson River. Daar hebben we de boot van 13.00 uur gepakt voor een boottocht van 75 minuten. De gids vertelde veel over NY en we hadden natuurlijk weer prachtige uitzichten…het fototoestel maakte overuren…;-) Gaaf om te zien waar op de plek ooit de Twin Towers stonden nu The Freedom Tower wordt gebouwd. Het moet eind 2013 klaar zijn. En het hoogtepunt was natuurlijk het Vrijheidsbeeld!! Miss Liberty stond er mooi bij…..;-) (Leuk weetje, The Statue of Liberty is ooit door de Fransen geschonken en gemaakt van Noors koper, nu dus helemaal groen door het oxideren). Terug aan wal even op de hoek van een straat een hotdog gegeten. Nadat we op de kaart hadden gekeken besloten we dat we nog wel een hele wandeling wilden maken. We zijn een stuk zuidelijk gelopen om The High Park te bekijken. We liepen langs een weg met alleen maar file rechts en links een mega opslagpand of zoiets. Om de zoveel meter had je nisje, we zeiden nog tegen elkaar, handige plek voor zwervers. Bijna aan het eind lag er inderdaad een zwerver, z’n broek half naar beneden in z’n eigen urine. Hij lag er als of hij dood was…maar tja…wat moesten wij hiermee? We zijn dus maar door gelopen. Vroeger liep er een spoorlijn door dit gedeelte van NY, hoog tussen de gebouwen door. De spoorlijn was al jaren buiten gebruik en een doorn in het oog van de bewoners. Nu hebben ze de spoorlijn betegeld en voorzien van planten en bankjes. De voormalige spoorlijn ligt gedeeltelijk in het Art Gallery District en dat was aan sommige huizen te zien. Erg gelachen om sommige moderne kunst die bewoners voor de ramen hadden gemaakt. Daarna eerst wat oostelijk gelopen, onze arme voetjes laten rusten bij de Mac voor een milkshake en ja……eindelijk kon ik even op internet dankzij de gratis wifi. (afzien hoor geen wifi in het hotel!!) Een stukje noordelijker naar Macy gelopen, ’s werelds grootse winkel!!!! Het hele pand beslaat gewoon meerdere straaten, niet normaal. Het was er vreselijk druk en we wilden toch niets kopen, maar het was geweldig om dit te zien. Lopend via de 8e straat, met allerlei winkels waar we voor onze collectie een leuke mok hebben gekocht, kwamen we weer bij ons hotel. Languit op bed, voeten omhoog en even een hazeslaapje…..pfff…..we waren kapot! Tegen 20.00 uur Times Square opgelopen, gegeten bij een Italiaan en weer onze ogen uit gekeken. Het was zooooo druk, zoveel lawaai van sirenes en claxons, ondanks dat het al bijna donker was lijkt het wel overdag door alle neonreclame. Zo ontzettend apart. We zijn de 3 verdiepingen M&M store in geweest, witte M&M’s gekocht die 10x zo duur zijn dan normaal en net zo smaken als normale…hahah…en rond gelopen door de Disney Store. Eindelijk kon Jeroen zijn 1e biertje doen aan de bar van het hardrock Cafe, dat was weer genieten daar. Om 23.30 uur waren we weer op onze kamer. Wederom een TOP dag.

Zaterdagmorgen kalm aan gedaan en heerlijk ontbeten op een terrasje in de zon. Tegen 11.00 uur voor het eerst de metro (subway) opgezocht. Het leek makkelijker dan het was, we hadden helaas niet de perfecte plattegrond, dus we gingen het eerste ritje al verkeerd…haha. Toen we weer boven de grond waren en nog eens goed alles uitzochten besloten we om eerst een stukje verder te lopen. Wat een goede beslissing! Het stuk waar we over 7th street liepen was prachtig. Ondertussen was het alweer 23C met een heerlijke zon en een lekker windje. Ook hier viel het ons hoe groen NY is en vooral hoe schoon het is. Iedereen gooit gewoon zijn afval in de afvalbakken…waarom kan dit in Nederland niet? Het heeft vast zo moeten zijn dat we verkeerd gingen met de metro want we kwamen langs een pand waar een bord buiten stond met “rooftop garden” en een aardige mevrouw vertelde ons dat we ook naar boven mochten als we alleen maar foto’s wilden nemen, het was gewoon gratis. Op de 20e verdieping zat dus een mega gezellig dakterras waar je kon eten en drinken EN genieten van het uitzicht, welke kant je ook op keek. Je zat tussen de palmbomen, gezellig muziekje er bij, echt helemaal leuk. We hebben hier wat gedronken  en zeker een uur met onze kop in de zon gezeten. Echt zo’n gouden randje moment!! Beneden nog een stukje door gelopen tussen één al gezelligheid van marktjes en muziek. Gelukkig kon ik ook nu de Flatiron building op de foto zetten, beroemd om zijn aparte bouw en bekend van tv. Nu de goede subway genomen naar de overkant van het eiland, naar Brooklyn. Hier over de Brooklyn Bridge terug gelopen naar Manhattan. De gene die het misschien nog weten herinneren zich al die mensen die na de aanslagen van 11 september lopend Manhattan verlieten, compleet onder het stof en compleet in shock. Erg indrukwekkend om nu ook over de brug te lopen! Vele mensen met ons deden dit. Weer aan de overkant gekomen even in de schaduw gezeten en op de plattegrond gekeken. Door naar de plek waar ooit The Twin Towers stonden en waar ze nu opnieuw aan het bouwen zijn. Deze toren wordt nu liefkozend the Freedom Tower genoemd maar dat is niet de officiële naam. Daar wat rond gekeken en door gelopen naar Wallstreet. (afgelopen dagen veel in het nieuws geweest natuurlijk door de beursgang van Facebook). Met best wel zere voeten hebben we ons zelf naar de subway gesleept….tjonge…wat hebben wij veel gelopen. Maar het is zo heerlijk om te doen hier. We hebben een tussen stop gemaakt in SOHO. Een bekende wijk met een historisch centrum waar je al die panden ziet met die gietijzeren trappen. (ook bij menigeen denk ik wel bekend uit films). Het was hier vreselijk druk (vanwege het decadente winkel aanbod???) en de vermoeidheid begon te tellen, dus weer op naar de subway. Wat ook leuk was om te zien is hoe de New Yorker leeft. Ze hebben hier verschillende sportvelden waar druk werd gebasketbald, gesquasht of geijshockeyd, moeders met kleine kinderen in speeltuintjes enz. enz. De subway zette ons bijna voor het hotel af. We besloten gelijk maar even een hapje te gaan eten zodat we daarna onze vermoeide benen even konden laten rusten. Op weg naar het restaurant hoorden we gejoel van diverse mannen. Ze keken in een pub tv. Wat bleek…de wedstrijd Bayern – Chelsea was er op, penalty’s schieten en wat waren deze mannen blij: Chelsea won. Wie deze mannen waren en waarom ze zo blij waren…shoot us…maar leuk was het wel! En toen……………was het op eens 18.00 uur….dus 00.00 uur in Nederland en was Jeroen jarig. Op Times Square gekust worden door je vrouw voor je verjaardag maak je niet elk jaar mee……;-) Gezellig op bed de cadeautjes van pa (leuk boek: Amerikanen fietsen niet), Anneke  en Martin (gaaf T-shirt waarop Obama Jeroen feliciteert) en mij (helikoptervlucht  zondagmiddag om 15.00 uur boven Manhattan EN een kaart van Youp aan het baasje…;-) ) uitgepakt.  En nu zitten we in de Starbucks aan de koffie. De wifi is hier gratis, dus konden we jullie eindelijk even van een verslag voorzien!!
Tot de volgende keer in Florida!