Oberstaufen 2010 deel 3

3 september 2010 - Oberstaufen, Duitsland

31 augustus:

Hieperdepiep HOERA, Anneke is jarig!                                                                    Na weer een heerlijke nacht, ontbijtje binnen gedaan. Het is droog maar nog niet zo warm. Wij zijn vandaag naar Liechtenstein geweest. De heenweg gekozen voor een route zonder snelweg zodat we (zuinig als we zijn....) geen autobahnvignet nodig hadden.

Dat was dus geen succes...haha.............elk dorp door, dwars door Dornbirn en Feldkirch en max 60 km per uur. De 1e "grote" plaats in Liechtenstein is Schaan, maar daar viel niets te beleven. We hadden gelezen over belastingvrij inkopen maar ook dat de mensen in Liechtenstein redelijk rijk zijn.  Dus 5 minuten doorgereden naar Vaduz, dat was wel mooi maar dan vooral vanwege het kasteel, het parlementsgebouw en de moderne kunst op straat. Ook hier niets gekocht. Ohja...toch...een soort "slaap T-shirt met koetjes er op en "het symbool" van Liechtenstein, leuk straks voor in het ziekenhuis....LOL.

De terugweg toch maar gekozen voor de snelweg, een tientje voor zo'n vignet, maar dat ging mooi sneller!

Onderweg nog even in de buurt van Hittiesau Youp laten rennen in een weiland, te leuk! Qua weer was het vandaag beter, een waterig zonnetje. Toen we om 11 uur wegreden was het 7C en later 13C.Nu giet het weer, maar ach...we zijn binnen en de kachel is aan.

De vooruitzichten zijn voor de rest van de week beter, dat hopen we ook echt, want een kabelbaan pakken of een stadje bekijken in de stromende regen is niet leuk! Maar je hoort ons niet klagen!

1 september:

Vanmorgen eerst lekker kalm aan gedaan, zonnetje scheen al lekker. Wel hoorden we van de eigenaresse hier dat het vannacht gevroren heeft...tssss.

Omdat we de Oberstaufen Pluskaart natuurlijk goed willen benutten :-) gingen we met de laatste gratis kabelbaan (de Hündlebahn) omhoog. Dit was een stoeltjeslift. Het leek ons niet zo hoog en wel aardig, maar wat een meevaller daar boven! Wat een heerlijk uitzicht, alle kanten op en dan met name mooi uitzicht op de Alpsee. Na een mooie wandeling (Youp vond het trouwens gaaf in de stoeltjeslift) kwamen we bij een boerderij aan die zelf kaas maakt en verse vleeswaren heeft/snijdt. Eerst even een bakkie gedaan op het terras en toen naar het kruis boven gelopen. Daarna weer terug naar het terras voor een "Schinkenplatte" en verse boerenmelk. Ook nu zaten we weer heerlijk in de zon!

Weer terug met de stoeltjeslift en toen via hele smalle weggetjes (weer het geluk dat we niemand tegen kwamen) naar Buchenegg. Ken je dat toevallig pa? Als je door rijdt kom je bij een parkeerplaats en daar vandaan kun je naar de Buchenegger Wasserfall. Ik had op google earth al verschillende foto's gezien en het leek ons wel wat. Na de vele regen van de afgelopen dagen was het aardig nat nog in het bos, wat de afdaling niet makkelijk maakte! Het zou volgens de bewegwijzering 20 minuten zijn....ik denk dat ze de 1 ervoor vergeten zijn...hahah. Halverwege hadden we een prachtig uitzicht, foto's gemaakt en besloten om terug te keren. Deze astmatische, reumatische patiënt (lol) moest ook nog weer omhoog en Jeroen had Youp aan de lijn die al heel veel geleerd heeft de laatste dagen, behalve om netjes aan de lijn te lopen, dus die trok hem af en toe bijna omver.Het viel mee maar het was een aardige klim. Weer een heel klein stukje in de auto en gestopt bij een local ding voor een colaatje. Ook weer een spectaculair uitzicht (o.a. op Steibis) en een heerlijk terras, in de zon.

We moesten nog wat boodschappen doen, dus via hetzelfde smalle weggetje weer terug naar Oberstaufen. Daar ontdekten we dat er een braderie was (waar was je nou Anneke....) en ook die even bezocht. Boodschappen gedaan en zeer tevreden naar huis.

Dit was echt zo'n gouden randje dag!

2 september:

Vanmorgen voor ons doen redelijk op tijd uit bed. Wat een heerlijke luxe dat er elke dag verse broodjes voor onze deur liggen. Het is een prima ritueel dat Jeroen Youp uit laat en ik alles voor het ontbijt klaar maak. Daarna douchen, bakkie leut en voor de laatste dag op pad. Vandaag zijn we naar het kasteel Neuschwanstein geweest. Het was een aardig stukje rijden en we zijn zelfs nog even van de route afgeweken...Ik had gelezen over een Streichelzoo...en tja, daar word ik nou eenmaal blij van. Maar goed, de praktijk viel tegen.

Bij het kasteel was het al erg druk, maar we konden de auto mooi in de schaduw zetten, zodat Youp op de auto kon passen. We zijn met de bus omhoog gegaan, hebben alles rondom het kasteel bekeken en zijn lopend terug gegaan. Walt Disney heeft dit kasteel bezocht en daar is zijn droom begonnen voor het bouwen van Disneyland. Hoe leuk dat we "het ene moment" hier lopen en "het andere moment" in Disney! Het is een leuk toeristisch gebeuren rondom het plaatsje Schwangau en daar met Youp nog even rond gelopen. Op de terugweg nog even in de leuke plaats Füssen geweest. Wat een prachtige omgeving zeg, hier komen we zeer zeker terug.

We moesten nog ruim een uur rijden, dus onderweg bratwurst und pommes gegeten en met Youp gewandeld.

3 september:

regen, regen en nog eens regen. En tja........Youp moet er toch echt uit... :-( Daarna weer heerlijk lang in bed gebleven, ontbijten en lezen. Het klinkt misschien simpel, maar deze huizen zijn zo mooi gebouwd dat je de ramen wijd open kunt hebben zonder dat het nat wordt (valt onder het uitstekende dak) en zo kijken we toch prachtig naar buiten en zien de toppen in de wolken zitten. Uiteindelijk klaart het op en gaan we nog even op pad. Nogmaals richting Hochhäderich, in de winter een mooie plek om te skiën. Hier lopen de koeien nu gewoon los rond en dat vinden we natuurlijk erg leuk. Met Youp (aan de riem) gewandeld, koetje geaaid en koffie gedronken.

Daarna boodschappen gedaan, ook voor thuis...het thuis in Almelooooo dan he. Voor de laatste keer vanuit Oberstaufen naar Steibis "scheuren". Volgens Jeroen ken ik nu elke bocht, dus we gaan steeds sneller om hoog...;-)

Morgen weer naar huis. Zo jammer! Het was een korte maar te gekke vakantie. En vooral voor mij erg leuk om herinneringen op te halen!