Oberstdorf 2018 deel1

2 september 2018 - Oberstdorf, Duitsland

Donderdag 30 augustus

Hallo, daar zijn we weer!

Het is deze keer, voordat we op vakantie gaan, eens anders verdeeld. Jeroen doet alles in huis en pakt de auto in en ik werk nog van 7 tot 12. Het was even een race tegen de klok, maar ik heb het gered.

Om 13.00 uur rijden we de straat uit en het valt allemaal best mee op de Duitse snelwegen. Natuurlijk zijn er de gebruikelijke baustelles maar we staan nergens stil. We lunchen weer onderweg aan een picknick tafel en tegen 17.30 uur rijden we het dorpje Ostenhofen binnen. (eindje onder Frankfurt) Voordat we ons melden laten we de honden goed uit. Het is een leuk hotelletje met grappige details. De inrichting is oud en overal zijn details van ridders en jonkvrouwen aangebracht. We voelen ons er helemaal thuis. Er zit een restaurant bij en een biergarten… Wie schön! We eten dus heerlijk in de tuin en sluiten af met een werkelijk niet te pruimen koffie. We halen de honden op, wandelen wat in de buurt en om 23.30 uur zijn deze ridder en zijn jonkvouw compleet onder zeil.

Vrijdag 31 augustus

Anneke is jarig, van harte gefeliciteerd skattie!!

We ontbijten om 08.30 uur en een klein uurtje later rijden we de snelweg weer op. Ook nu geen echte files, het is wel een stuk drukker dan gisteren. We rijden met 20C en een waterig zonnetje weg maar hoe zuidelijker we komen, hoe meer het regent. We doen nog een keer een bakkie onderweg en in Sonthofen halen we vast boodschappen. Om 14.30 zijn we bij het boekingskantoor in Oberstdorf. We halen hier de sleutel van het appartement op. Zo’n 5 kilometer buiten Oberstdorf ligt ons appartement. Het ligt mooi iets van de grote weg (richting het Kleinwaltsertal) af en ieder appartement heeft een eigen parkeerplaats. Ondertussen giet het nog steeds en rennen we heen en weer tussen auto en het appartement. Het is grappig ingericht, maar wel piep klein. Op de foto’s hadden we dat wel gezien maar stiekem hoopten we dat het in de praktijk mee zou vallen…. Ehm…NOT. We ruimen onze spullen op en doen koffie op het overdekte balkon. We lezen wat en besluiten dan om toch ff op pad te gaan. We zitten 3 kilometer van de Oostenrijkse grens af en rijden zo het Kleinwaltsertal in. In het plaatsje Mittelberg woont een oud collega van me, we waren  benieuwd waar ze nu precies woont en dat hebben we even uitgezocht en langs gereden. We denken dat het hier best mooi is, waarschijnlijk aan beide kanten hoge bergen, maar het is nu alleen maar regen en nevel. Dus we keren om en laten de hondjes ff snel uit.

Jeroen kookt en ik was af. Je kunt echt net alleen in de keuken staan, er kan niets bij in hahaah. De rest van de avond kijken we tv, er zit de zender BVN op en we lezen. Internetten gaat sloom, het moet via het 4G netwerk want we blijken geen wifi hier te hebben (zucht…hahahaha) Gewoon ouderwets vroeg naar bed dus.

zaterdag 1 september

Ondanks het  kleine bed niet eens zo gek geslapen en om 08.15 uur lopen we, in de miezerige regen, met de hondjes buiten. Ideaal, ze kunnen gelijk achter het appartementen complex worden uitgelaten. We ontbijten en relaxen nog wat. Na elven besluiten we op pad te gaan….kom op zeg…we laten ons toch niet de vakantie verpesten door slecht weer!!! We hadden een tip gekregen om via een tolweg naar het plaatsje Rohrmoos te gaan. We betalen de € 5.00 en rijden het doodlopende dalletje in. Het komt echt niet door de regen, maar we snappen niet dat je hier tol voor moet betalen. Het is echt niet mooier dan de normale (mooie) wegen hier. We parkeren en gaan lekker met de doggies een pad volgen, richting de koeien en met een ienieminie watertje er langs. Yill blij! En ik even later ook want daar zijn ze…mijn vrienden.

Het is gelukkig zo goed als droog, dus het loopt prima. We vermaken ons een tijdje en gaan dan terug naar de auto. We zien een aankondiging van een wildpark en rijden naar toe. Hoe leuk is het hier! Helaas kunnen we binnen in het restaurant niet meer terecht vanwege een grote groep die er zit en het is helaas geen terrassenweer…. Maar we lezen dat er elke dag om 17.45 uur voedertijd is, dus we komen gewoon van de week terug.

We besluiten en een mooi rondje te gaan rijden en gaan richting Balderschwang. In Obermaiselstein zien we een leuk restaurant en daar doen we Kaffee und Kuchen. Via de Riedbergpass klimt het nog mooi tot 1420 meter en dan rijden we Oostenrijk weer in. In Aach gaan we de grens weer over (hoe vaak zou ik deze grensovergang in mijn leven gepasseerd zijn, vroeger met mijn ouders en later al een paar keer met Jeroen) en via Oberstaufen komen we in Immenstadt. We shoppen even bij de DM Drogerie en doen nog even wat boodschappen. Ondanks de mooie route en het heerlijke wandelen is en blijft het erg jammer hoe triest het buiten is. Ik mis vooral de toppen, je ziet echt niets…. Tegen 18.00 uur zijn we thuis en koken/afwassen we weer. Voor een ijsje rijden we even naar de Mac, dit is eigenlijk een smoesje….. we maken even gebruik van het snelle internet hahah. We laten de honden uit en doen gezellige thuis op de bank een bakkie en kijken naar “de beste zangers”.

Zondag 2 september

It’s easy like Sunday mornings! En het is droog! We ontbijten op ons balkon, weliswaar met een vest aan, maar toch.

Het is al 12.00 uur geweest als we op pad gaan. We rijden Oostenrijk in en ons doel is een kabelbaan. We kijken in Riezlern en besluiten om de Kanzelwandbahn te nemen. We hebben mazzel want we krijgen van aardige Duitsers (ja die bestaan!) de dagkaart om te parkeren. Met onze Gästekarte kunnen we gratis naar boven. Het 1e stukje zien we nog iets, maar dan gaat het al snel de nevel in. Heel apart om te zien. We zitten best lang, het is een aardig stuk naar boven en uiteindelijk stappen we op bijna 2.000 meter hoogte uit. Hahahaah, je ziet helemaal niets. Maar we horen wel wat!! We gaan het panorama restaurant in en daar speelt een groot blaasorkest. Wat super gaaf dit! We nemen wat te drinken en GENIETEN!! Na een uurtje gaan we weer naar beneden. Wat een mazzel dat we dit mee konden maken!!

Dan halen we de hondjes op en gaan naar een watertje waar we even met de bal bij het water gooien. Helaas heeft Yill steeds een blessure aan haar rechter pootje en nu lijkt het of ze zich weer verstapt, dus we kappen er mee. We gaan mooi weer wat toeren. Het is nog steeds droog en al iets helderder. Dit gaat vast goed komen. We pakken onderweg nog een cappu op een terrasje, wandelen met de honden en we gaan bij een typisch Bayrisch restaurant uit eten. Hmm, lekker hoor.

En omdat we jullie natuurlijk niet langer kunnen laten wachten, parkeren we op de parkeerplaats bij de Mac en gaan online. Ik plaats alleen de tekst en zet er dit keer geen foto’s tussen. Die staan er allemaal onder, want het uploaden vanaf mijn telefoon lukt in het appartement, al gaat het erg sloom. Maar met de laptop kan ik geen 4G pakken, dus dit is een prima oplossing.

Groeten vanuit een nevelig Oberstdorf!

J&M

1. Marlien Dijkers:
    2 september 2018
    Mooi verhaal weer ziet er gezellig uit groetjes marlien
  2. Anneke:
    2 september 2018
    Dank je wel! Hele gezellige dag gehad! Mooie foto's al, ondanks het slechte weer. Gaat vast beter worden, hier was het prachtig vandaag maar hier geen blaasorkest helaas.... Dus ja, elluk nadeel hep zun voordeel... 😁
  3. Miriam:
    2 september 2018
    Wel balen van het weer, maar ja, je moet het er mee doen. Hopen dat het wat beter wordt, in ieder geval helder, zodat je de bergtoppen weer ziet.
  4. D&J:
    2 september 2018
    Zon..de dat er geen zon is. Komt vast goed.
    We zijn benieuwd naar de komende dagen.
    Zullen mooi weer dansje doen...... 😇😂
  5. Jan Wegink:
    3 september 2018
    Het doet me goed, dat jullie het gebied waar we jaren geleden met het hele gezin waren, nog eens bezoekt, en er heel leuk over schrijft. Blijf genieten, Pa.
  6. Yvonne Evers:
    6 september 2018
    Ik weet hoe het is, als berggek, als het in Oostenrijk geen mooi weer is. Das gewoon dik vet balen. Je gaat uiteindelijk toch voor de mooie vergezichten en prachtige (besneeuwde) toppen.
    Ik hoop zó dat het beter wordt!
    X Y Z(on)