Oostenrijk 2015 deel 1

18 augustus 2015 - Sankt Martin am Tennengebirge, Oostenrijk

Zondag 16 augustus 2015

De aftel app stond op 79 dagen na Amerika en die zijn omgevlogen. En dus zijn we vandaag na het feestje van mijn 85 jarige pa om 14.15 uur vertrokken richting Oostenrijk. Het regende gestaag maar het eerste stuk via Münster en Kassel waren er geen problemen. Nog even snel er uit in de miezerige regen  voor koffie en de hondjes laten plassen toen we op de A7 een file in reden. We kwamen tot stilstand en dit bleef ruim een uur zo. We stonden gewoon muurvast in de stromende regen dus even de benen strekken was er niet bij. Uiteindelijk reden we weer en in de buurt van Würzburg een broodje Bratwurst gegeten. Om 21.30 uur kwamen we aan in Wachenroth, bij pension Manfred Klaus…. Het was even terug in de tijd qua dorpje en pension, maar het was er super schoon, de honden konden om de hoek uitgelaten worden en de bedden waren prima. € 50.00 voor 2 personen (2 honden) en een uitgebreid ontbijt. Top dus.

Maandag 17 augustus

Na een heerlijk ontbijt reden we om 09.15 uur weg. Het was iets beter qua weer, maar toch vele buien. We hoorden op de radio over de vele file meldingen en besloten om München te mijden. We zijn richting Passau gereden en via een B-weg zuidelijk gegaan naar Salzburg. Bij de McCafé even koffie en wifi…. :-) Daarna de snelweg weer op en om 14.15 uur stonden we voor de deur van ons appartement in Sankt Martin am Tennengebirge. We zitten 2 hoog dus dat was ff sjouwen met alle zooi, maar dan heb je ook wat. Het is erg ruim en zowel bij de woonkamer kant als bij de keuken kant hebben we een balkon. Verder is het van alle gemakken voorzien met zelfs in de woonkamer EN in de keuken een tv. We hebben alles opgeruimd en zijn even het dorpje in gegaan, want daar hadden we een Spar gezien. Deze bleek te gaan sluiten (definitief) en hadden dus bijna niets meer in de vakken staan. Wat nu? Links of rechts het dorp uitrijden? Rechts dan maar. Uiteindelijk bijna 25 kilometer gereden voor een supermarkt!

Terug in ons appartement even met de eigenaresse gekletst en we hadden dus voor links moeten kiezen hahaha. Jeroen was zoals altijd in de vakantie de chef-kok en heeft lekkere macaroni gemaakt.  ’s Avonds nog even een rondje met de honden gelopen en de internet weer-goden verzocht om mooi weer….volgens internet  zou het een stukje zuidelijker wel droog zijn, dus we gaan de tip van Rob gebruiken….we gaan naar Malta.

Dinsdag 18 augustus

HEERLIJK geslapen! Om 8.00 uur met de 2Y’s gelopen naar het tankstation dat ook verse broodjes verkoopt en weer terug via de steile weg naar ons appartement. Het was droog en een waterig zonnetje begon te schijnen. Ontbijten, douchen en op pad. We gingen de A10 op, richting Villach/Klagenfurt (Karintië dus). Eerst de Tauerntunnel en dan krijg je nog een tunnel waar je dus Toll voor betalen moet…€ 10.00…hoppa…We hebben toch ook al een Autobahnvignet??? Maar goed… afslag Gmünd. Daar even gekeken bij het kleine Porsche Museum, het enige privé Porsche Museum dat bestaat. Toen door naar het plaatsje Malta, waar het Maltatal begint met een prachtige route (Malta Hochalmstrasse…. Hoppa….€ 18.50 Toll ) naar de hoogste stuwmuur van Oostenrijk. De route was gaaf, haarspeldbochten, prachtige uitzichten op watervallen en smalle tunneltjes. We moesten zelfs 2x wachten omdat het verkeer om en om door de tunneltjes mocht. SCHITTEREND. Af en toe wat miezerige regen maar toen we boven parkeerden was het droog. We zijn de stuwmuur opgelopen en hebben genoten van het uitzicht en de prachtige tinten blauw van het water. Ze hadden een supergave Airwalk aangelegd, die hing aan de stuwmuur en was dus doorzichtig. Als je de trappen af liep of op het plateau liep keek je 200 meter naar beneden… WOUW. Het was iets wat ik wel alleen moest doen….Jeroen bleef veilig op de muur…hahhaah.  Ook op de terugweg wat sputters maar toch nog droog kunnen wandelen bij een watertje met de doggies. In Gmünd vonden we nog net een plekje voor de auto. Een geluk met dit weer (hoogste temperatuur vandaag was 21C) dat we de honden gerust even achter konden laten in de auto zodat wij rustig een broodje konden eten op een overdekt terras.

We besloten niet weer via de A10 terug te gaan, dus de navigatie anders ingesteld. Ook dit bleek een goed plan. Wat is het mooi hier. Onderweg zagen we ook waarom ze €10 vragen op de snelweg. We reden er nu hele stukken onderdoor en we waren diep onder de indruk van het bouwwerk… niet normaal hoe hoog die snelweg over het dal gaat…wat een werk zal die aanleg zijn geweest. Helaas konden we nergens goed stoppen om het duidelijk op de foto te zetten. Ook kwamen we door de plaats Obertauern (volgens Tripadvisor, las ik later, het paradijs op aarde als skiën je lust en leven is) Hier is een hotel waar The Beatles 50 jaar geleden waren om sneeuw opnames te maken voor hun film “Help”. Voor het hotel staat een Beatles standbeeld en bij het hotel hangen diverse foto’s. (Ik heb alles op de foto gezet voor mijn oud-collega Nelleke en haar man Ger die grote Beatles fan zijn) Hoe leuk is het dat we hier langs kwamen?

Onderweg nog even wat boodschapjes gedaan en uiteindelijk waren we om 18.30 uur thuis. Wat een gaaf begin van onze vakantie hier!

Groetjes

J&M

ps: er zijn ook een paar video's toegevoegd. Klik bovenin op het blokje Video's om ze te bekijken.

1. Barbara:
    19 augustus 2015
    Je hebt in het verleden al vaak verteld hoe mooi Oostenrijk is. Sinds dit jaar zijn wij ook enthousiast Heel veel plezier samen☕
  2. D&J:
    20 augustus 2015
    De rest van de week hebben wij zon voor jullie besteld.
    Mooie foto's weer. Enjoy ....