Oostenrijk 2015 deel 3

24 augustus 2015 - Sankt Martin am Tennengebirge, Oostenrijk

Hallo,

Zaterdag 22 augustus

Om 10.00 uur hadden we een tafeltje gereserveerd bij een restaurant hier in ons dorp. Ze maakten reclame om daar te ontbijten en dat leek ons wel wat. En dat was het ook! Niks geen buffet of zo, maar een prachtig gedekte tafel met een grote etagère met allerlei soorten zoet en hartig beleg, diverse soorten vis, broodjes, verse vruchtensap, prosecco en nog veel meer. Man oh man wat lekker. Gelukkig waren we lopend dus dat scheelde in ieder geval nog een paar calo's....

’s Middags niet veel gedaan. Genoten van het mooie weer op ons balkon, gelezen en uiteindelijk nog even naar Altenmarkt voor de boodschappen. Daarna aan de andere kant van ons eigen dorp omhoog gereden en daar prachtig gewandeld met de honden. We hadden vanaf die kant mooi uitzicht op ons appartement.

Jeroen heeft weer lekker gekookt (we hebben de hele dag kunnen teren op dat ontbijt!) en daarna weer op pad. Er was vanavond een “Lammer Lichtfest” in Annaberg (in het Lammertal). Het gebeuren zou bij het sportcentrum zijn. Op internet weinig over te vinden, maar de lokale aankondiging was “ feest met honderden lichtjes aan de oever”… dat zag ik al helemaal voor me! Tja, er was inderdaad een feesttent en stonden wat fakkels die later waarschijnlijk wel aangestoken zouden worden…. Liepen we daar met ons fototoestel hahaaha. We besloten om even wat te toeren, terug naar het vorige dorp en daar maar eens links af. Want sinds vandaag kwijl ik van de mooie uitzichten die we nu eindelijk hebben op het Tennengebirge. En nu scheen de avondzon er zo mooi op. Het weggetje werd steeds smaller en ja hoor, we reden weer een wild-rooster over en wie waren daar……..mijn vrienden! Het blijft leuk, die eigenwijze nieuwsgierige koeien. En helemaal aan het eind van de weg zat een restaurant. Je moest via 2 buigzame pijpen de parkeerplaats op, zodat de koeien daar in ieder geval niet kwamen. Nog nooit eerder gezien. Daar lekker op het terras een bakkie leut, al kijkend naar de prachtige omgeving en de koeien. Wat een gave afsluiter van deze avond…. Het lichtjes feest heeft ons niet meer terug gezien…

Maar de gave avond was nog niet teneinde….. Jeroen vond een gratis live stream op internet en heeft Cambuur – Heracles kunnen kijken…. Uitslag 1-6. Een top dag toch?

zondag 23 augustus

Redelijk op tijd opgestaan en snel ontbeten. We hadden om 11.00 uur een afspraak In Hallstatt met Rob en Annelies. De zon stond hoog aan de hemel. Hallstatt ligt aan het Hallstätter meer en staat op de lijst van wereld-erfgoed van UNESCO.  Het was er al flink druk, en we stonden in de rij voor de parkeergarage (er waren nog maar 30 plekken vrij) , toen Annelies belde. Ze waren het stadje per ongeluk uit gereden en waren gekeerd, op zoek naar een parkeerplek. Waar of wij waren. Terwijl we dus aan het bellen waren, schoven wij weer 1 auto op….en wie kwamen er uit tegengestelde richting aan rijden….ja hoor… Rob en Annelies. Ze konden zo voor ons de oprit naar de parkeergarage op rijden…. Toeval bestaat niet hè? Samen de stad ingelopen en alvast kaartjes voor de boottocht gekocht. En wouw……….wat is het hier verschrikkelijk mooi. Het stadje ligt zo mooi langs het water, de zon scheen er op, alles weerspiegelde mooi in het water. Genieten met een grote G! We liepen langs diverse leuke winkeltjes en op een pleintje was er nog net plek voor Kaffee und Kuchen. (Heerlijke apfelstrudel). Op ons gemak verder gelopen, veel dingen bekeken en om 13.00 uur de boot gepakt. Op het achterdek was nog plek en een lekker windje koelde ons wat af. Aan de overkant lag het plaatsje Obertraun en daar even de boot af. Het stelde hier niet veel voor, maar ook hier was een gezellig terras en dus daar wat gedronken. Met de boot van 14.30 uur weer verder. Na een kleine omweg kwamen we uiteindelijk weer terug in Hallstatt. Nu boven langs door het stadje gelopen en een laatste keer samen op een terrasje. Om 16.00 uur hebben we afscheid van elkaar genomen en zijn wij naar ons appartement gereden waar we om 17.15 uur waren. We hebben pannenkoeken gebakken en na het eten de honden in de auto en het Lammertal ingereden. Hier heerlijk met de honden gewandeld, uiteraard mijn vrienden weer gezien en weer zo waanzinnig genoten van de omgeving… mooier als dit wordt het gewoon niet!

maandag 24 augustus

Tonnie, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Voeg wakker, zonnetje hoog aan de hemel, dus eruit. Camping smoking aan, honden in de auto en weer naar het Lammertal. Heerlijk met de honden gewandeld en op de terugweg verse broodjes gekocht.  We hebben (voor het eerst) op het balkon ontbeten. Heerlijk. Daarna wat huishoudelijke klusjes gedaan, gelezen, koffie en douchen. Tegen 13.00 uur op pad. Op google maps een leuk meertje (met restaurant)  uitgezocht en een mooie route uitgestippeld. Eerst via Filzmoos en Ramsau am Dachstein (met spectaculair uitzicht op het Dachstein Gebergte) naar Schladming gereden. Dan ben je in het dal. Aan de andere kant van Schladming weer om hoog, het Rohrmoos-Untertal in. Het slingerde leuk maar op eens kregen we een bord  waar op stond dat we € 7.00 voor het parkeren moesten betalen…tja… gaan we dat doen voor een wandelingetje en een bakkie koffie? Nee. Auto ergens anders neer gezet en een stukje gewandeld met de honden. Toen via een andere route terug via Altenmarkt naar het kleine plaatsje Eben im Pongau. We wisten dat daar een parkeergarage zit en dus konden we de auto mooi koel weg zetten. Even door de hoofdstraat gewandeld en uiteindelijk bij een leuk restaurant op het terras gegeten.

Tegen 19.30 uur waren we weer thuis en toen op het andere balkon nog in de late avond zon koffie gedronken.

De kop is alweer van de 2e week af…. Time flies when you’re having fun…..

Grüsse von der Jeroen und die Mieke

Ps: met dank aan mijn broer nog mooie foto’s van Hallstatt toegevoegd. Ook kun je, als je zin hebt, meer video’s bekijken.