Oostenrijk 2015 deel 4

27 augustus 2015 - Sankt Martin am Tennengebirge, Oostenrijk

Hoi hoi,

dinsdag 25 augustus

Het weer heeft vandaag even een dipje. Minder warm en grotere kans op regen. Tja…wat doe je er aan… De honden worden dus relatief snel uitgelaten want het miezert. We gooien broodjes in de oven en ontbijten in bed. Wat gaan we doen vandaag? Overdekt winkelen in Salzburg? We appen even met Rob en Annelies en het is daar bewolkt en droog. Zij gaan Salzburg zelf in. Zullen we nog samen koffie drinken? Wij kijken nog een keer op google maps…. (poeh…toch nog een uur rijden) We kijken nog een keer op wetter.at…. en besluiten om niet te gaan shoppen. Daarvoor zijn we niet hier en het weer gaat opklaren. We doen nog even een hazeslaapje, springen onder de douche en laten de honden goed uit. Ook lunchen we nog even thuis.

We zitten om 13.30 uur in de auto en we stellen de navigatie in op de Liechtenstein Klamm in Sankt Johann im Pongau. Mooi, dat is maar een half uurtje. Als we aan komen is het er druk, maar gelukkig nog een plekje op de parkeerplaats. Het is een aardig stukje lopen naar de ingang. We kopen entree kaartjes en gaan naar binnen. Het is inderdaad droog en met een 18C prima om hier te lopen. We lopen via kleine paadjes onder uitstekende rotsen langs een geweld aan water. Of via bruggetjes over het water heen. Ook nemen we een steile lange trap omhoog en gaan door donkere gangetjes. Erg indrukwekkend allemaal. Aan het einde van de route wordt je beloond met een waterval. Echt prachtig. Het enige nadeel wat wij vonden is dat je dezelfde route weer terug moet lopen. Maar goed, dan zie je al het moois vanuit een ander oogpunt… Na ruim een uur hebben we het gezien en gaan naar het centrum van Sankt Johann. Het is een decadent stadje met prachtige chique winkels. Wij gaan lekker op een terrasje zitten met een milkshake (M) en een Aperol spritz (J) en vermaken ons prima.

De terugweg rijden via de wintersport plaatsen Wagrein en Flachau. Allemaal even leuk en gezellig. Om 18.30 uur zijn we thuis en kan ik de benen aardig voelen. Deze avond mats ik Jeroen en kook ik. We wandelen weer wat. We bekijken even de kabelbanen in de buurt op internet voor de komende dagen. Want het wordt weer stralend weer en we hebben nog niet in één kabelbaan gezeten…. En dat kan natuurlijk niet!

woensdag 26 augustus

YES! De zon schijnt. We gaan tegen 08.30 uur weer in onze camping smoking naar het Lammertal en lopen een flink stuk met de honden. Het is al lekker warm! Op de terugweg gaan we bij een Nah und Frisch supermarkt naar binnen voor broodjes. Hier worden we helemaal vrolijk, wat een gezellige winkel en wat een aardig personeel. We dekken de tafel buiten en starten met ons ontbijt, maar het is niet te doen met de wespen helaas. Dus binnen verder. Na het douchen gaan we om 11.00 uur alleen met Yill op pad. We rijden naar Russbach en nemen de kabelbaan naar het West Dachstein gebergte. In Amerika zouden ze deze omgeving typeren met “you have dramatic looks on the tops of the Dachstein mountains” nou……..wij vinden het inderdaad DRAMATIC… wat super super mooi is het hier. We lopen een eindje en zien dan een soort treintje langs komen. (een tractor met daar 2 wagons er achter) en we mogen nog mee. Hij rijdt een flink stuk naar de volgende Alm. Fantastisch geregeld, zo kunnen mensen die niet zo goed kunnen klimmen en dalen ook wat meer zien van de omgeving. We stappen op het eind punt uit, checken even de dienstregeling en besluiten zeker meer dan een uur hier te blijven. We lopen tussen mijn vrienden door naar een gasthof en drinken daar gezellig wat. (in de schaduw!) Daarna klimmen we een stukje omhoog en hebben daar zicht op de eeuwige sneeuw. Yill rent vrolijk heen en weer, volgens ons geniet ze net zo als wij. Uiteindelijk moeten we nog even haasten om het treintje terug te kunnen halen. Bij het kabelbaan station moeten we even wachten, want ALLES zit hier tussen 12.00 en 15.00 uur dicht, zo apart! Beneden bij de auto zien we dat het 39C is in de zon….ook dramatic hahah. We pakken de route op naar de Gosausee. En ja, ik verval in clichés… het is gewoon zo S C H I T T E R E N D…. De weg er naar toe met al die toppen is al een feest. We parkeren met heel veel mazzel precies voor aan en lopen naar het meer. Daar wordt een mens stil van! We schieten natuurlijk weer veel foto’s en selfies en lopen een stukje langs het water.

Dan is het toch echt tijd voor een hapje. Ik neem eindelijk Kaiserschmarren en Jeroen neemt Goulash. Helaas valt mijn eigen eten erg tegen, het was gefrituurd i.p.v. gebakken. Dan is het alweer 17.00 uur en vinden we het tijd om naar Youp te gaan. Yill slaapt de hele terug weg hahaah.  Tegen 18.00 uur lopen we alweer met beide honden bij ons appartement. Het is nog steeds heerlijk weer. ’s Avonds eten we nog een kom soep en zijn we druk met “uitzending gemist” en foto’s selecteren van vandaag. Het was weer eens een gouden randje dag!

Donderdag 28 augustus

Vanmorgen naar het tankstation gewandeld waar ze verse broodjes verkopen. Terug in ons appartement heeft Jeroen eerst hard gelopen en daarna hebben we ontbeten met yoghurt en fruit. De broodjes werden gesmeerd voor later deze dag. Nog even wat gelezen en tegen 12.15 uur zijn we vetrokken. We hadden de Trattberg-alm panoramastrasse in de planning. Met iets meer dan een half uur rijden waren we er al. Deze keer was de Maut maar € 5.00. En hij was boven verwachting mooi. Je hebt vanaf hier uitzicht op zoveel bergtoppen. De route is 9 kilometer, je gaat uiteindelijk naar een hoogte van 1758 meter en er lopen meer dan 400 stuks vee rond. Op verschillende plekken even gestopt voor een foto momentje en een koffie en broodjes pauze. Het was een erg smalle weg waar op veel momenten maar 1 auto tegelijk kon rijden…. En iets teveel uitwijken zou wel eens verkeerd af kunnen lopen hahhaah. Aan het einde van de route geparkeerd en een stuk gelopen. Er waren 2 Almhütten waar je wat kon eten en drinken. We kozen voor de linker. We gingen lekker in de schaduw zitten en even later klonk er vrolijke muziek van een accordeonist. We klapten al gauw gezellig mee onder het genot van een biertje en een cappu. Er was een gezelschap met de bus en die werden nog even met z’n allen op de foto gezet….ik riep ze toe om allemaal te lachen en de reisleidster riep…dit kan wel eens de laatste foto worden waar we met z’n allen op staan…. Hilarisch! Bleek dat ze allemaal angstig waren vanwege de afgronden naast de weg. De oudjes wandelden allemaal (al dan niet met stok) naar de bus en de reisleidster kwam bij ons kletsen. In een hele korte tijd hadden we een heel gesprek en ze vertelde (naar aanleiding van het feit dat wij 2 honden bij ons hadden) over een dieren opvang dat waanzinnig goed werk verricht en wat veel indruk op haar had gemaakt, over haar neef die Japans studeerde in Leiden enz enz. Iedereen zat al in de bus en zij moest weg. Maar niet voordat ze speciaal voor mij nog een mooi tijdschrift uit de bus had gehaald over die dierenopvang, ze de eigenaar van de Alm had geïnstrueerd zich om haar nieuwe Nederlandse vrienden te bekommeren en voordat ze mij 2 dikke zoenen had gegeven. Daarna ging de bus weg en AL DIE MENSEN zwaaiden naar ons en wij hebben die mensen uitgezwaaid. Het klinkt nu waarschijnlijk te banaal, maar wat een indruk heeft deze ontmoeting achter gelaten. Tjonge. En dat ook nog eens in een omgeving waar we niet over uit gepraat raken. We blijven echt in herhaling vallen, maar wat is het hier MOOI!

Terug naar de auto (het was inmiddels 30C) en met een slakkengangetje terug. Net na de ingang konden we links, een mooie route oppakken naar de Seewaldsee. Deze weggetjes waren nog smaller. Aan het einde weer geparkeerd en een stuk naar het meer gelopen. Aangezien het best warm was wilden we eerst nog wat drinken. Ook hier weer een leuke Almhütte. We hadden net 2 cola light besteld toen we ontdekten dat de kippen gewoon tussen de gasten door scharrelden…. Dat is niet echt een succes met 2 Jack Russells hahaha. Dus heel snel betalen en weer weg wezen! Toen naar het meer zelf gewandeld. Ook alweer zo mooi.

Na 17.00 uur reden we richting huis en beide honden sliepen al na 1 kilometer…helemaal total loss! Onderweg een nieuw autobaan vignet gekocht en alweer wat te drinken. Het was echt warm vandaag. (we klagen niet!) De honden thuis er uit gegooid en doorgereden naar het Neubachtal, waar we van de week koffie hebben gedronken. We hebben heerlijk gegeten op het terras en ja hoor, halverwege kwamen de koeien ook weer langs. Gezellig.

Ook vandaag was dus weeeeeeer een top dag!

SERVUS

J&M

1. Miriam:
    Wauw, al weer mooi!!
  2. Jan,Janet, Colin en Dustin:
    28 augustus 2015
    Wat is de wereld toch schitterend mooi! Vooral de foto met Youp en Yill is fantastisch Mieke. Geniet nog van jullie laatste dagen in Oostenrijk, en kom heelhuids terug. Liefs ons....
  3. Anneke:
    28 augustus 2015
    top verhaal weer - en (met het appgesprek van ons gisteren in mijn achterhoofd) zie je nou wel :-) ie klets met iedereen en iedereen klets met oe.....heerlijk toch!!! geniet nog ff. Morgen is het schluss xxx
  4. Rob:
    28 augustus 2015
    Bijzonder om jullie vierde verslag thuis te lezen. Wij kijken terug om een leuke vankantieperiode, waarin wij elkaar twee hebben ontmoet in Hallein en in Hallstatt. Het was heel gezellig .
    Morgen zit het er op. Goede reis terug en 'goet oetkieken hè'.