Oostkust Amerika 2016 deel 2

8 mei 2016 - New York City, Verenigde Staten

Hallo,

Vrijdag 6 mei

Het was geen beste nacht. Het bed was prima en ook geen lawaai of zo, maar gewoon veel wakker. Om 06.30 uur koffie van beneden gehaald en rond 08.00 uur gaan ontbijten. Het regent gestaag, bah!  Ontbijt is simpel maar prima. We douchen en hangen nog wat op de kamer…het is echt te erg om nu van huis te gaan, het giet en het waait onwijs. Om 10.00 uur gaan we dan toch echt. We trekken een hippe en erg flatterende poncho over onze vesten aan en lopen 1 block naar de metro. Daar kopen we een metrocard. De plattegrond van de metro had ik gedownload op mijn telefoon, erg handig.  We rijden een half uurtje en stappen op 42 Straat (Bryant Park) uit en lopen dan verder naar Grand Central Station. Deze prachtige (en niet te bevatten grote) stationshal wilden we graag van binnen zien. Een goede plek met deze regen…. Dit station heeft de meeste perrons ter wereld: 44 perrons, en 67 sporen en heeft per dag ongeveer 575.000 bezoekers. Onder het station zijn tientallen restaurants en pubs te vinden. Natuurlijk ook even gekeken bij de Magnolia Bakery (deze keten is beroemd uit de serie Sex and the City) maar er was werkelijk geen stoel meer vrij. Geen punt, we gaan het gebouw weer uit en lopen E 42nd straat op. Daar zit Cafe Metro en daar drinken we koffie en delen we een real New York cheesecake….hmmm.

Dan beginnen we aan een grote wandeling naar de 59e straat. Daar is het start punt van de Roosevelt Island Tramway, een gondelbaan die Manhattan en Roosevelt Island met elkaar verbindt. Dit is de eerste gondelbaan in de Verenigde Staten die ingezet werd als openbaar vervoermiddel. En zo apart! Het is een kabelbaan die je verwacht in de Oostenrijkse bergen, maar niet hier. Vanwege de regen gaan we alleen heen en terug en wandelen we dus niet op Roosevelt Island.  Inmiddels is het al ruim in de middag en besluiten we dat we willen eten bij Ellen's Stardust Diner. Ook hier gaan we weer lopend naar toe, via de 50e straat. Daar lopen we langs het Rockefeller center, radio city music hall en Saint Patrick’s Cathedral. Allemaal al door ons bekeken tijdens ons vorige bezoek, maar daarom nog wel steeds super gaaf! Het is inmiddels droog dus de poncho’s gaan in de tas. Helaas staat bij het restaurant een mega rij en besluiten we om niet aan te sluiten. Heel jammer, dit is zo’n leuk restaurant met allemaal zingende obers en serveersters. Iets verder op gaan we eten bij Appelbee’s. Het was hier lekker warm en het eten trouwens ook…. We zijn blij dat we even zitten!

Daarna lopen we door naar Times Square. Wat is en blijft dit toch een belevenis. Het is eigenlijk zo NIET mooi. Maar wel weer zo herkenbaar (o.a. van tv), een drukte, schreeuwende neon reclame, restaurants en winkels, file, loeiende sirenes en een mensen massa. En toch aantrekkelijk…heel apart. Uiteraard gaan we de Disneystore in maar we kopen niets. Wel gaan we nog even lekker aan de bar hangen in het Hardrock Café. De vermoeidheid begint toe te nemen en we zakken weer af richting W 42nd straat waar we de metro weer naar Brooklyn nemen.

Wat een gave dag, ondanks de regen en de best wel lage temperatuur!

Zaterdag 8 mei

Deze nacht was iets beter. Pas na 8-en wezen ontbijten en kalmpjes aangedaan. Het is gelukkig droog en qua temperatuur zal het vandaag rond de 14C zijn. We nemen de metro helemaal naar de 86e straat en dat kost ons met overstappen en wachten ruim een uur. Maar dan heb je ook wat! Central Park. De vorige keer hebben we alleen het onderste gedeelte gezien en daarom starten we nu bij het Jacqueline Kennedy Onassis Reservoir. Wat is het hier weer prachtig. Het is qua weer nog wel wat grauw maar het blijft mooi om te zien hoe groen zo’n park midden in een wereld stad kan zijn. Joggers, fietsers, mensen die de hond uitlaten, mensen die picknicken of een balspel doen, een show van breakdancers, tal van kraampjes, verliefde stelletjes op bankjes, fiets-taxi’s, koetsen met paarden er voor…..je kijkt je ogen uit. En vlak achter die prachtige bomen de wolkenkrabbers van Manhattan. Te gek. We lopen bijna 2 uur en zien ook nog even Strawberry Fields, een 10.000 m² groot deel van Central Park, opgedragen ter nagedachtenis aan muzikant John Lennon. Het is vernoemd naar het Lennon-McCartney-lied Strawberry Fields Forever. Ik kon het niet op de foto krijgen zonder mensen er bij op, zo druk. Ook zat er een muziekkant Beatles liedjes te zingen.

We namen de uitgang bij het beroemde Apple pand, maar wij als echte Samsung fans hebben daar niets te zoeken…hahah. Even verder op zit the Trump building. We zijn via de roltrappen naar boven gegaan en op het dakterras geweest, maar wat een aanfluiting. Wij zeiden al tegen elkaar, zijn geld gaat allemaal naar de campagne want aan onderhoud van het gebouw wordt niets meer gedaan….haha.  Maar wel leuk om het gezien te hebben. Sowieso is dit een leuk stuk, zeg maar duur stuk. Alle dure merken hebben hier winkels, Louis Vuitton, Bergdorf Goodman, van Cleef en Aarpels enz. Wij doen alleen aan window shoppen…. Daarna de hoek om naar het Love Sculpture. Grappig om te zien en natuurlijk een love foto gemaakt. Bij de Mac een klein hapje gegeten en even de benen laten rusten en de plattegrond verder bekeken. Op de planning stond het gave dakterras in de buurt van het flatiron gebouw. We besloten om de metro niet te nemen en vanaf de 55e straat naar de 23e straat te lopen. Het was heel erg druk, echt een mensen massa waar je in mee loopt, maar wat zie je toch gave gebouwen! Je verdraait bijna je nek. We hebben een foto genomen van Macy’s maar we zijn niet in NY om te shoppen.

Gelukkig was er nog plek bij 230 fifth, we gingen met de lift naar de 20e verdieping en hebben heerlijk wat gedronken op het dakterras met een waanzinnig uitzicht op The Empire State Building! WOUW!!! Daarna toch maar de metro genomen want het was te ver om naar het zuidelijke puntje van Manhattan te lopen. We stapten uit om door Battery park te lopen om in de verte Statue of Liberty te kunnen zien. Maar ter plekke bedachten we ons dat het gaaf zou zijn om de gratis ferry te nemen naar Staten Island. En dat was een te gek plan. De zon scheen zelfs een beetje en wat hadden we vanaf de boot een prachtig uitzicht op Lower Manhattan! Een perfecte afsluiter van deze ook weer te gekke dag. Op Staten Island meteen weer de boot terug genomen. Vanaf South straat de metro naar huis genomen. Inmiddels was het 21.00 uur en hadden we na ons middag snackje niets meer gegeten. In de buurt van ons hotel zijn diverse leuke kraampjes en we nemen nog een taco mee naar de kamer. En daar…pffff….mogen de schoenen uit en gaan we languit.

Groeten

J&M

(ps: de foto's kun je stuk voor stuk bekijken door steeds op de foto te klikken, maar je kunt 'm ook op dia show zetten)

1. Marian:
    8 mei 2016
    Weer een mooi verhaal Mieke en Jeroen..ik heb het weer met veel plezier gelezen.
    Een hele pretige voortzetting van jullie prachtige reis!
  2. Miriam:
    8 mei 2016
    Grand Central Station ziet er heel mooi uit. Hopelijk wordt het weer de komende dagen beter en kunnen iig die hele mooie poncho's uit.
  3. Theo:
    8 mei 2016
    Alsof ik naast jullie liep, en de smaak van de cheesecake zit nog in mijn mond, bedankt voor deze NY experience....
  4. Anneke:
    8 mei 2016
    Heerlijk verhaal weer. Het wordt echt tijd om weer eens te gaan. New York is voor mij toch al weer 27 jaar geleden.... Blijf genieten X
  5. Barbara:
    8 mei 2016
    Zondagmorgen. Koffie er bij en heerlijk lezen :-) Volgens mij is dit de eerste keer dat het weer niet zo mee zit. Maar ach het wordt vast wel beter. Vorige week was het hier waardeloos en nu is het gewoon dik boven de 20 graden. Komt dus allemaal goed.
    Wat een grote stad is het toch. Je raakt er nooit uitgekeken. Die Trump kan ook beter iets meer uitgeven aan zijn kapsel. Ziet er toch verschrikkelijk uit!! hahaha
    Mooi rugtas heeft Jeroen om. Goeie reclame! Heel veel plezier maar weer en geniet samen. gr. Barbara
  6. Edith:
    8 mei 2016
    Jeetje wat veel gedaan en gelopen! Veel plezier!
  7. Yvonne Evers:
    8 mei 2016
    Fan-f*cking-tastic! Ik moet ook echt een keer naar NY hoor... zoals je schrijft lijkt het net een beetje of ik er al ben. Wat GROOT dat Central Park of niet?
    Veel plezier maar weer en hopelijk klaart het weer wat op.
    X Yvonne
  8. Rob:
    Hallo Jeroen en Mieke,
    Leuk om weer te lezen hoe jullie je vermaken in een - dit keer qua weer - wat somber NY.
    En weer originele foto's. Mooi ook met dat rugzakje met reclame. We weten nu dus ook hoe jullie deze reis bekostigd hebben...
    Die kabelbaan lijkt ons ook gaaf. Dan zie je nog wat van de stad, want in de metro reis je het grootste deel ondergronds.
    Veel plezier en hopelijk wat beter weer (het is hier zomers...). We zien uit naar jullie volgende reisverslag. Groeten !
  9. Pauline:
    9 mei 2016
    Mooie foto's, heerlijk, ik geniet.
  10. Marlien Dijkers:
    9 mei 2016
    heey alles goed met julie met mij wel
    weer een mooi verhaal en fotos
    fijne vakansie nog groetjes marlien
  11. D&J:
    10 mei 2016
    Weer gaaf behalve het weer.
    Als jullie terug zijn zijn jullie alweer toe aan een rust vakantie.
    Gaaf hoor!