Oostkust Amerika 2016 deel 3

10 mei 2016 - Lancaster, Pennsylvania, Verenigde Staten

Hi,

Zondag 9 mei

Bedankt voor de leuke reacties! Ik mis de “like” knop.

New York zit er op. We gaan naar een wereld die compleet het tegenovergestelde is, namelijk die van de Amish.

We rijden om 8.30 uur in stromende regen bij ons hotel weg. Lekker weer in onze eigen dikke bak i.p.v. de overvolle metro. We hobbelen weer door Brooklyn en we gaan weer de $16.00 brug over. We hebben de tol-vrije route nog even overwogen, maar die gaat dan dwars door Manhattan. Niet echt een optie vonden wij.

Om 10.00 uur parkeren we de auto in Princeton.(We zijn inmiddels in de staat New Jersey….weer een vinkje op ons statenlijstje). We maken deze stop omdat we de universiteit graag wilden zien. Wat een prachtige gebouwen en natuur er om heen. Princeton is een van de meest prestigieuze universiteiten ter wereld en sinds 1756 gehuisvest  in Nassau Hall, genoemd naar Willem III van Oranje. Einstein heeft hier bijvoorbeeld gewerkt en Michelle Obama gestudeerd. Tot zover deze culture les …… De zon schijnt ondertussen en we lopen over het terrein en door de hoofdstraat van Princeton. Echt schitterend hier!

Onze 2e stop is in het plaatsje Southampton (in de staat Pennsylvania, vinkje). Dit lag op route maar we zijn even door de straten met de leuke namen Rotterdam road, Amsterdam road, Holland road en Almelo road gereden. Grappig om al deze Nederlandse invloeden te zien.

straatnamen uit Nederland

Daarna afwisselend via wel en geen tolwegen, met een koffie stop in een prachtige Amerikaanse Diner waar ik zelfs een anjer voor Moederdag kreeg, naar ons hotel (Travelodge Amish Country) in Lancaster gereden. Tja, we zijn blij dat het weer wat tegen zit hahah, want het seizoensgebonden zwembad gaat pas in juni open. Gelukkig dan maar, anders waren we vast gefrustreerd haha.

We hebben even wat gerelaxt en zijn toen naar de Denny’s aan de overkant van de straat gegaan. Het water liep al in onze mond bij de gedachte aan de Zesty Nacho’s! Wat schetst onze verbazing.. dat hebben ze niet op zondag????? Huh… mag je soms geen Nacho’s eten op zondag van het geloof hier??? Tja…Denny heeft natuurlijk volop keuze, dus dan maar wat anders eten. Na het eten een beetje door het Historic Downtown gereden en  E I N D E L I J K even naar de Walmart om boodschappen te doen. Gelukkig betaal je hier nog niet voor alle plastic zakjes…

plastic zakjes te over hier

Maandag 10 mei

Het hotel heeft enkele dingetjes voor het ontbijt voor de gasten in de lobby klaar staan, maar je kunt er niet zitten. We nemen ons eten mee naar de kamer waar we dus ontbijt op bed hebben. Het stelt allemaal niet veel voor, maar het vult. We doen lekker kalm aan en gaan tegen half 11 op pad. We gaan eerst even naar de Tanger outlet. Geen grote outlet maar ik slaag goed met goedkope licht gewicht gympies. We lunchen in weer zo’n mooie Amerikaanse Diner.

American dinner

Daarna begint onze Amish tocht. Het landschap is licht glooiend en doet liefelijk aan. We hadden geen idee wat we nou precies zouden zien of wat we konden verwachten. Maar al gauw zagen we diverse paarden met die buggy’s (koetsjes) er achter. Ook zag je de boerderijen waar ze wonen, vooral te herkennen door de grote silo’s er naast en de waslijnen waar hun voornamelijk zwarte of blauwe kleding hing te drogen. Echt heel apart om de normale auto’s en de buggy’s zo samen op de weg te zien. We zijn in plaatsen geweest met gekke namen als Bird-in-Hand. Maar het gekste is wel de plaatsnaam Intercourse , geslachtsgemeenschap dus….hahhaah. In Intercourse zit een groot complex met winkeltjes en restaurants. (kitchen kettle village) Natuurlijk is het toeristisch opgezet, maar wij vonden het erg leuk en er werden veel producten verkocht die door de Amish zijn gemaakt. Na ruim een uur de auto weer in en eigenlijk gewoon maar eens rechts afgeslagen of ergens weer links af. Zulke mooie weggetjes, Amish boerderijen naast Amerikaanse boerderijen en huizen. We hebben best wat foto’s gemaakt en gefilmd. Maar we voelden ons daar ook wel wat ongemakkelijk onder. Ze willen beslist niet op de foto (mag ook niet van hun geloof) maar ze leven ook (naast hun eigen werk) van het toerisme. Het laatste plaatsje wat we bekeken hebben is Strasburg waar ze nog ouderwetse stoomtreinen hebben.

Daarna hebben we op 2 verschillende plekken covered bridges (van die houten overdekte bruggen) bekeken en gefotografeerd. Ik vind ze erg mooi en moest gelijk denken aan de prachtige film ”bridges over Madison County” Over deze mocht je nog met de auto heen, de meeste zijn gesloten voor verkeer.

Inmiddels was het einde van de middag en hebben we even op de kamer koffie gedronken. We wilden graag naar een Amish restaurant maar gek genoeg zat er veel op maandag dicht. Uiteindelijk hebben we een 2 gangen menuutje gegeten bij Friendly’s.

Het weer was best goed vandaag, droog met zo’n 18C. Heel wat minder warm dan bij jullie hè?

Morgen gaan we weer verkassen, tot in Gettysburg!

Ps: er zijn ook een paar kleine filmpjes geplaatst. Deze kun je bekijken onder het kopje video’s.

J&M

1. Marijke:
    10 mei 2016
    Wat een leuk verhaal weer! Kunnen jullie niet het hele jaar op vakantie? Zo gezellig om bij het wakker worden dit te lezen!

Veel plezier!
  2. Edith:
    10 mei 2016
    Ja wij voelde ons ook opgelaten als we snel een foto namen. Wel indrukwekkende he! Geniet ze verder!!!
  3. Loes:
    10 mei 2016
    Leuk om jullie verhalen zo 's ochtends bij het ontbijt te lezen. Een hoop inspiratie!
    Geniet ervan!
  4. Ingrid:
    10 mei 2016
    Geniet ook lkkr mee en sla alle tips en ideeën op voor mijn reis. Leuk. Jullie ook heerlijk genieten.
  5. Eva:
    10 mei 2016
    Wat leuk en herkenbaar,wij zijn een paar jaar terug ook in Intercourse en the Kitchen Kettle Village geweest.
    Heerlijke kaas daar gekocht.
    Hoop voor jullie dat het weer wat beter wordt!!!
    Groeten Eva
  6. D&J:
    10 mei 2016
    Mooie tegenstelling. Auto's en overdekte koetsjes.
    Ik schrok toen ik even die enkele video's wilde bekijken.... 3 pagina's vol! Had ik zoveel gemist?? Pfffft het zijn maar een paar USA tjes! Alsof wij bij in de auto zitten. Gavisch....
  7. Hetty:
    11 mei 2016
    Lijkt me geweldig daar enneh vandaag geen verhaaltje voor het slapengaan ?