Oostkust Amerika 2016 deel 4

12 mei 2016 - Gettysburg, Pennsylvania, Verenigde Staten

Hoi hoi,

Dinsdag 10 mei

Ja hoor, het regent alweer. Gelukkig kunnen we via een overkapping naar de lobby lopen om ons ontbijt-op-bed spullen te halen. Grappig om te zien hoe iedereen in pyjama en haar in de war gewoon daar komt. We kijken weer even “Good Morning America”….heerlijk!

ontbijtje op bed

Om 10.00 uur zitten de koffers weer in de auto en gaan we met een coffee to go rijden. Het is maar een kleine afstand, nog geen uur.

We stoppen als 1e bij Hershey’s Chocolate World. Hershey’s is een van de bekendste producenten van chocolade van de Verenigde Staten. Het hoofdkantoor staat in Hershey, een dorpje dat op sommige dagen door de geur van chocolade wordt overheerst. Ik denk dat de meeste vrouwen hier wel willen wonen…. Het is echt mega groot, het deed ons wat denken aan de afslagen vanaf de snelweg bij Disney. Wij hebben de tour gedaan (in karretjes door een interactief gebeuren, erg leuk!) en ons vergaapt aan alle chocolade die je kon kopen. De merken Reese’s, Twizzlers, Kitkat en Kisses (deze laatste bij ons totaal onbekend) vallen ook onder Hershey’s. En natuurlijk gingen we met wat lekkere (witte) chocolade weg.

Toen naar Harrisburg (de hoofdstad van Pennsylvania), wat maar 3 kwartier verder ligt. Het regenen was over gegaan in R E G E N E N dus besloten we om nergens te parkeren maar even langs de State Capitol te rijden en een foto te schieten. Al met al een half uurtje door Harrisburg getoerd. Of het nou door het weer komt of door alle weg werkzaamheden weten we niet, maar we waren niet erg onder de indruk.

Dus de TomTom op Gettysburg gezet. Onderweg bij Subway een heerlijk broodje gegeten. Om 14.30 uur kwamen we bij onze hotel (Quality Inn Gettysburg Battlefield) aan. WOUW, wat een mooi en stijlvol hotel. Ze hadden de open haard al gezellig aan in de lobby. Geen overbodige luxe, het is gewoon koud hier….BAH.

open haardje aan

We checken in en ook onze kamer is super. We zetten koffie en lezen wat folders door. En we doen een hazenslaapje. Heerlijk, even helemaal niets, genieten van de regen i.p.v. zonnen bij het zwembad…

Einde van de middag even in het historic district gekeken. Dit hotel ligt in het historic district, een echte aanrader! Het is een paar minuten droog en dus wandelen we wat rond.  Daarna rijden we nog even naar de The Outlet at Gettysburg en winkelen wat.

We willen graag eten bij een lokaal restaurant, sommige zit echt bomvol maar het lukt bij Pike Restaurant & Lounge. Echt super lekker gegeten en natuurlijk weer leuk gekletst (met Amerikanen die weer eens dachten dat Denemarken hetzelfde wat als Nederland).

De wifi is goed dus we kijken Voetbal International en Ik vertrek en we zien dat het nog steeds prachtig weer is in Nederland. (zucht)

Woensdag 11 mei

Dit hotel heeft een schattig huisje (Breakfast Cottage) waar het ontbijt wordt geserveerd. Lekker uitgebreid met ook warme dingetjes. Daarna gaan we zwemmen!! Eindelijk de bikini aan…. Voor het binnenbad dan hè… Er is ook een heerlijk bubbelbad bij en we hebben het rijk alleen. We zwemmen en bubbelen net zo lang tot we helemaal rimpelig zijn. We douchen en lopen dan het historic district in. Leuke winkels, musea en de begraafplaats.( Soldiers' National Cemetery) In Gettysburg heeft een belangrijke slag van de oorlog tussen Noord- en Zuid-Amerika plaatsgevonden. Het was een oorlog om slavernij af te schaffen  Tijdens deze bloedigste slag in juli 1863 werden binnen 3 dagen ruim 50.000 soldaten gewond of gedood. Alleen hier al liggen 6000 soldaten (waarvan de helft onbekend) begraven. Erg indrukwekkend. Al met al lopen we zo’n 1,5 uur en gaan nog even koffie drinken op onze kamer. Daar kan ik eindelijk met Anneke skypen hahah.

Dan pakken we de auto en gaan een uitgezette Auto Tour doen.

auto tour Gettysburg

Deze route is zo’n 20 miles en we doen er ruim 2 uur over. De route gaat langs ruim 1300 (!!!) monumenten. Alle staten die mee hebben gevochten in de oorlog hebben hun eigen “gedeelte” en bijbehorende gedenkplekken en monumenten. We zijn maar gestopt met fotograferen….. het is gewoon teveel. Natuurlijk weten we te weinig van de echte geschiedenis maar volgens ons is nergens een plek ter wereld waar zoveel monumenten bij elkaar staan, precies op de plek waar de oorlogsgevechten plaats vonden. Echt heel mooi en indrukwekkend om te zien. Voor alle Amerika gangers eigenlijk een Must See!

Na deze toch wat treurige bezigheid naar de Walmart gereden voor wat boodschapjes.

We gingen eten bij General Pickett’s Buffet. Werd op diverse plekken aangeraden. We waren goed en wel op onze plek toen er 4 touringcars stopten. Leerlingen van rond de 12 jaar kwamen binnen en in no-time zaten er 200 kinderen van één of andere highschool. We hebben onze ogen uitgekeken. De Amerikaanse discipline was nadrukkelijk aanwezig en naast het feit dat ze natuurlijk lawaai mee brachten hadden we totaal geen last van ze. Sterker nog, we hebben ons kostelijk vermaakt. En ter compensatie van deze drukte kregen we van het restaurant ook nog eens 10% korting. We hebben prima gegeten en een leuke tijd daar gehad.

Als afsluiter van deze mooie dag zijn we ook nog even naar de bar geweest die bij dit hotel hoort.  Een spooky ingang van een oude mijn en de bar zat onder de grond. Wat daar verder gebeurde…. What happens in Gettysburg stays in Gettysburg……….. LOL

Bye

J&M

PS: ook nu weer wat video's toegevoegd

1. Edith:
    12 mei 2016
    Zo jammer van het weer. Ik weet nog hoeveel indruk het ook op ons en mijn schoonouders maakte!! Geniet ze verder.
  2. Loes:
    12 mei 2016
    Wij hebben ooit het Battlefield in Vicksburg,MS bezocht, inderdaad heel indrukwekkend en groot.
    Dat er een chocoladefabriek te bezoeken is, zal ik maar snel vergeten!
    Ik hoop dat het weer beter wordt voor jullie!
  3. Barbara:
    12 mei 2016
    Wat jammer dat het weer zo tegen zit. Maar gelukkig vermaken jullie je en valt er genoeg te zien. Mooie foto's weer en die filmpjes ook superleuk!
    Verheug me al weer op het volgende verslag :-)
  4. Anneke:
    12 mei 2016
    ik weet inmiddels dat het weer jullie stemming in ieder geval niet beïnvloedt. En zo hoort het. Je weet het: we zitten liever met regen in Gettysburg, dan met zon in Almelooooooo whuhahahaha. have fun nog, geniet er lekker van!! x
  5. Marian:
    12 mei 2016
    Jammer van het weer..maar zo te lezen vermaken jullie je prima!..heel veel plezier verder.
    Ik heb weer heerlijk jullie verhaal zitten lezen
  6. Yvonne Evers:
    15 mei 2016