Oostkust Amerika 2016 deel 5

15 mei 2016 - Washington D.C., Verenigde Staten

Hallo allemaal,

Donderdag 12 mei

De 5 staten dag…..

We ontbijten weer in de schattige cottage en gaan om 10.30 uur rijden. We hebben even getwijfeld of we, voordat we naar Washington gaan, Baltimore aan zullen doen. Ondanks dat het een mooie stad schijnt te zijn besluiten we toch voor de natuur te kiezen. We zetten de navigatie op Harpers Ferry. Een tochtje van nog geen uur. We verlaten nu de staat Pennsylvania (1) en we doorkruizen kort de staat Maryland (2). Het landschap is zeer glooiend en doet ons wat denken aan Duitsland. Uiteindelijk ligt dan Harpers Ferry in de staat West Virginia (3). We rijden even door het dorpje waar het wederom om de historie draait. We rijden door naar Harpers Ferry National Historical Park, daar waar 3 staten, 2 rivieren en 1 park bij elkaar komen. We gaan eerst naar het visitor center en komen dan tot de ontdekking dat je niet zelf met de auto het park in mag. We twijfelen maar besluiten toch om verder te gaan. Het is erg heiig en daardoor krijgen we waarschijnlijk geen mooi wijds uitzicht. Een mens moet keuzes maken en we gaan nog meer doen, dus met een kleine baal gaan we toch verder. Maar we vinden het wel leuk om hier geweest te zijn.

3 staten

Dan rijden we een weggetje binnendoor richting Leesburg en dit ligt in de staat Virginia (4). Het weggetje is zo waanzinnig gaaf, het gaat soms heel kort en zo stijl om hoog dat je niet ziet wat er achter ligt en dan weer kort en stijl naar beneden. Net een 8-baan, maar dan recht…haahaha. In Leesburg shoppen we even bij de Leesburg Corner Premium Outlets. Het is zowaar lekker qua temperatuur en lopen zelfs zonder vest!

En dan gaat de Tomtom op Arlington. Het is best druk op de 20 baans brede snelweg… 10 aan de ene kant, 10 aan de andere kant en het treinspoor in het midden…tsss.

Om 16.15 uur zijn we bij ons hotel (Best Western Rosslyn/Iwo Jima). We checken in en kunnen de auto kwijt in de ondergrondse parkeergarage (gratis). Op de kamer gaan we aan de koffie en spitten de foldertjes door. We besluiten te gaan eten in Georgetown en daarna willen The White House by night op de foto zetten. We rijden weer weg bij ons hotel en ontdekken dat dit geen slimme zet is om deze tijd…..hahaha….SPITS. Niet normaal hoe druk. In Georgetown ook en met zoveel mazzel vinden we een parkeerplek die ook nog eens gratis i. We lopen wat rond, eten een hapje en zijn er dan wel klaar mee. Het ziet er mooi uit, on-Amerikaans qua bouw zeg maar, maar niet echt ons ding. Het is een beetje hip and happening en dat zijn wij nou eenmaal niet….

EN DAN….. naar 1600 Pennsylvania Avenue Washington D.C. (staat 5). Ik ben zo verschrikkelijk blij!!! We zijn bij the White House. We vinden na wat zoeken een parkeerplek en lopen er naar toe. Het is nog heerlijk weer en we maken van zowel de voorkant als de achterkant foto’s. We kijken onze ogen ook uit naar de prachtige panden er om heen. (bijvoorbeeld the office building).

Compleet tevreden lopen we terug naar de auto en zijn binnen 10 minuten weer in ons hotel. Een dikke vink op mijn bucketlist!!!

Vrijdag 13 mei

Helaas zit bij dit hotel geen ontbijt. Omdat het weer eens regent (diepe diepe zucht) pakken we de auto en rijden we naar een Dunkin Donuts. Daar ontbijten we met koffie en egg bagels. We halen de poncho’s van de kamer en lopen naar de metro, zo’n 10 minuten lopen vanaf ons hotel.

poncho's waren helaas nodig

We nemen de oranje lijn en stappen uit bij Capitol South Metro Station. Als 1e gaan we bij het Capitol naar binnen. We moeten door de security en ook mijn tas moet door de X-ray. Gelukkig hadden we onze gun op de kamer gelaten want deze mocht niet mee naar binnen……

geen guns

We hebben hier rond gekeken maar geen tour gedaan.  We lopen via Union Square en Madison Drive naar de National Mall. Dit vonden het minst mooie stukje. Ze zijn podia aan het opbouwen, ze zijn er aan het graven en natuurlijk werkt het weer ook niet mee.

We lopen naar de Sculpture Garden en gaan met een drankje onder een parasol zitten. De temperatuur stijgt aardig, het is zelfs wat benauwd. En het wordt steeds droger! We maken even een zij uitstapje om het FBI gebouw op de foto te zetten. Weer terug op de National Mall lopen we langs de musea. Al deze musea zijn gratis! We besluiten dat we natuurlijk niet in Washington kunnen zijn geweest zonder in ieder geval één museum te bezoeken en we sluiten aan in de rij bij het National Museum of American History. Binnen gaan we eerst aan de koffie om even te rusten. Het museum vinden we wel leuk, meer ook niet. (ligt vast aan ons….)

Na het museum lopen we naar het Washington Monument. Het werd opgericht voor de eerste Amerikaanse president, George Washington. Met een hoogte van ruim 169 meter is het Washington Monument de hoogste obelisk ooit gebouwd. Ik had online al gekeken om toegangskaartjes te kopen maar dat had ik dus (las ik later ergens) al maanden geleden moeten doen. Je kunt er met de lift naar boven en dan heb je natuurlijk een prachtig uitzicht. Maar goed….ons uitzicht werd ook steeds mooier. De zon scheen inmiddels en het was 24C. Vanaf hier kijk je, via het World War 2 Memorial over de Reflecting Pool, naar het Lincoln Memorial . S C H I T T E R E N D!

We zijn de trappen opgelopen en binnenin zie je het beeld van de zittende Abraham Lincoln (president van 1861 tot 1865). Op deze trappen was het dat Martin Luther King zijn beroemde “ I have a dream” rede uitsprak. We hebben een tijdje op de trappen gezeten en alles nog eens in ons opgenomen.  Iets verder op zagen we een aanlokkelijk terrasje en daar hebben we ook nog even weer wat gedronken.  De hele National Mall is bijna 4 kilometer lang.

Toen begonnen we aan de laatste grote wandeling, nog 20 minuten naar de Metro. We konden gelijk mee en halte Rosslyn weer uitgestapt. Maar eerst vanaf het station met de roltrap omhoog. Echt….nog nooit zo’n lange en steile roltrap gezien… je staat er gewoon een paar minuten op.

lange roltrap

En toen zuchtend en steunend de laatste 10 minuten afgelegd naar de pizzeria naast ons hotel. Ik ben kapot…. Mijn lijf wil even niet meer mee doen. Maar wat was het allemaal waard!!

Zaterdag 14 mei

Ppffff…ik ben niet echt vooruit te branden…. Jeroen gaat hard lopen en als hij terug is gaan we even naar de Target. We doen boodschappen voor het ontbijt (voor een paar dagen).

boodschappen

We ontbijten dus op onze kamer en doen heanig an. We kijken op google maps naar een paar dingen en besluiten als 1e naar het national cemetery arlington te gaan.  Het is zo waar mooi weer, de zon doet haar haar best en het is ruim 20C.

Het is erg druk bij de begraafplaats en sluiten aan in de rij om een kaartje te kopen voor de tour. Het is hier zo groot, 2,53 km² en het klimt en daalt nog al wat. Het is echt weer indrukwekkend allemaal. Het is een hop off, hop on systeem dus we gaan er af en toe uit om graven of monumenten te bekijken. O.a. het graf van John F. Kennedy (waar een eeuwige vlam te zien is, Arlington huis en het graf/monument van de Onbekende Soldaat. Hier vindt elk half uur de wisseling van de wacht plaats. Al met al hebben we uit respect erg weinig foto’s genomen.

Een kleine 3 uur later zitten we weer in de auto en rijden naar het verder op gelegen Pentagon, het gebouw van het Amerikaanse ministerie van Defensie. En ik denk ook het bekendste militaire gebouw. Er staat steeds weer op borden dat je geen foto’s mag maken (helaas) maar zo aan de buitenkant is het ook echt niet mooi. Het Pentagon wordt door velen gezien als een van de efficiëntst ontworpen kantoorgebouwen. Hoewel het gangenstelsel ruim 28 kilometer meet en de totale oppervlakte ruim 11 hectare is, is het mogelijk lopend binnen zeven minuten elke plaats binnen het gebouw te bereiken. In het gebouw werken ruim 26 000 mensen .Het schijnt een stad op zich te zijn en alles schijnt er te zijn, van restaurants tot stomerijen, van kinderopvang tot kappers.  Er naast  zit het Pentagon 9/11 memorial. Ter nagedachtenis aan 11 september 2011 waarbij zich een vliegtuig in het Pentagon boorde.  Terwijl we daar waren begon het kei hard te waaien en 5 minuten later goot het uit de lucht.

We rijden een stukje van de route die de hop off, hop on bussen in Washington ook doen maar het is erg druk en door de regen weinig te zien. En we zijn er ook wel klaar mee, geen monumenten, begraafplaatsen of gebouwen meer. We zetten de navigatie in op het Hard Rock Café. Helaas vinden we geen parkeerplek en besluiten om dan ergens in Arlington (dicht bij ons hotel) te gaan zoeken. We komen terecht bij een super leuk en gezellig Mexicaans restaurant en eten heerlijk.

’s Avonds gaat Jeroen nog even zwemmen en ik werk het blog bij.

In één week hebben we 2 mega steden en 1 kleinere stad bezocht . Vanaf morgen gaan we lekker de natuur in en daarna simpele dingen doen als shoppen en zo hahahha.

Bye bye

J&M

1. Ingrid:
    15 mei 2016
    Super zeg. Leuk om te lezen en wat een indrukken. Volop genieten.
  2. Kimberly:
    15 mei 2016
    Wat enorm gaaf en leuk om te lezen wat jullie allemaal doen! Heel veel plezier!
  3. Yvonne Evers:
    15 mei 2016
    20 baans??? Slik! Niet normaal.
    Heel verstandig dat jullie je gun op de kamer hebben gelaten.
    Nou, en nu lekker de natuur in.. Dat is meer mijn ding dan al die 'dooien'.. Over de doden niets dan goeds natuurlijk...
    Veel plezier en ik hoop echt dat het nu wat beter weer wordt!
    Doeggg
    Yvonne
  4. Miriam:
    15 mei 2016
    Een rechte 8-baan, hahaha. En die roltrap; gigantisch!! Wat een mooie foto's van the White House by night. Het was weer leuk om te lezen en de foto's te bekijken.
    Enjoy!!!!!!
  5. Barbara:
    15 mei 2016
    Ik kan me voorstellen dat jullie vanf nu geen monumenten meer gaan bezoeken maar de vakantie heerlijk ontspannen gaan voortzetten. Wel weer veel gezien de laatste dagen zeg! Indrukwekkende foto's. Nu maar hopen dat het weer ook een beetje gaat mee werken.
    gr. Barbara
  6. Rob:
    15 mei 2016
    Weer leuk om te lezen wat jullie doen en zoal beleven. Het weer lijkt gelukkig weer de goede kant op te gaan. We zullen duimen voor jullie dat het zo blijft.
    En een heleboel mooie foto's. Indrukwekkend al die monumenten.
    We zijn benieuwd wat jullie de komende dagen nog gaan beleven. Jullie reisverslagen lezen lekker weg. Complimenten Mieke !
    Hartelijke groeten, Rob en Annelies.
  7. Marian:
    17 mei 2016
    Mooi verhaal weer Mieke en Jeroen..en idd de foto's zijn prachtig..