Tannheimer Tall Oostenrijk deel 2 (juli 2016)

20 juli 2016 - Gemeinde Schattwald, Oostenrijk

Zondag 17 juli

Dank voor alle beterschapwensen….het heeft geholpen!

De zon schijnt al wat waterig en voor ons ontbijt wandelen we al lekker met de doggies. We ontbijten op ons gemak en hebben ARD1 er op….Immer wieder Sonntag (haha) en natuurlijk is Klubbb3 er op. Mijn dag kan niet meer stuk… LOL.

Klubbb3

We overleggen wat we zullen gaan doen. Het is namelijk best druk in dit gebied en het is ook nog eens zondag, dus het lijkt ons beter om niet vandaag met de honden met de kabelbaan te gaan. Ik zet op Google Maps een mooie route uit, met een stukje bekende route van een paar jaar terug, een stukje nostalgie van heeeel vroeger en een mooi nieuw te ontdekken gebied. Het is best een heel stuk, 189 kilometer, maar we hebben de tijd.

route

Om 12.30 uur vertrekken we. We gooien de tank nog even vol met goedkope benzine (€ 1.13 de liter) en rijden door het Tannheimertal en langs een prachtig meer, de Haldensee. Schitterend zo met die machtige toppen er achter. De parkeerplaats staat bomvol en mensen liggen volop te zonnen. Bij Weißenbach am Lech slaan we rechtsaf het Lechtal in en drinken een niet te zuipen cappu op een terrasje. We rijden door Bach en hier hebben we in 2012 10 dagen doorgebracht. Vanaf Warth gaan we de Bregenzerwaldstrasse rijden en dat is M E E R  D A N  M O O I! Ook doordat het zulk mooi weer is en de sneeuw op de hoogste plekken ligt te glimmen. We gaan op het hoogste punt er uit en wandelen wat rond. We maken vele foto’s …mede onder toeziend oog van Jezus…. :-)

Jezus :-)

Man man, wat is het weer genieten, wat hebben we mooi weer! We hebben een hele fruitmand voor de nodige vitamientjes bij ons en picknicken dus gezellig in de buurt van mijn vrienden, de koeien. Dan moeten we helaas toch weer verder richting Hittisau en gaan bij Aach de grens over. Natuurlijk zet ik de boerderij van de familie Schälling op de foto (ontelbare vakanties door gebracht met mijn broers en ouders in Oberstaufen/Aach en met Jeroen in 2010.)

schälling

Langs de Grosser en Kleiner Alpsee rijden we weer naar Sonthofen. Daar eten we een ijsje van de Mac en weer via Bad Hindelang en de Oberjochpas naar huis. En daar zijn we dan om 18.30 uur. Mooi ritje van 6 uur dus…hahaahah.

We laten de honden in huis en gaan op het terras van het Alpengasthof zur Post zitten en eten een Jägerschnitzel en een Grillpfannderl. Het is redelijk lekker. We drinken nog een koffie op ons balkon en dan koelt het helaas wat af.

De hele avond hebben we geen kind aan onze honden…ze hebben werkelijk de hele avond geslapen!

Maandag 18 juli

Jeroen is er vroeg uit en wandelt vast met de honden terwijl ik “uitslaap”. We doen een bakkie koffie en een broodje (vers aan deur gehangen) en dan gaan we zonder doggies op pad naar Füssen. Mooie route via Pfronten waar we weer koeien op de weg zien. Ik blijf dat toch altijd zo leuk vinden. In Füssen is het druk, we parkeren in een parkeergarage en lopen dan de binnenstad in. De vorige keer waren we hier maar kort, dus nu nemen we de tijd om uitgebreid rond te kijken en een terrasje te pakken. Füssen is een erg leuke, toeristische stad.

Füssen

We doen nog boodschappen bij de Lidl en rijden dan weer dezelfde route terug. Ook nu weer stilstaan om de koeien voor te laten gaan.

koeien onderweg

Thuis eten we een broodje op ons balkon. Het is prachtig weer en besluiten de rest van de middag lekker hier te blijven. Aan het begin van de avond rijden we naar de Vilsalpsee, een kwartiertje van ons vandaan. Alleen voor 10.00 of na 17.00 uur met eigen auto te bereiken. We kijken wat bij het meer maar (hoe verwend kun je zijn) na de Gosausee van vorig jaar valt bijna alles in het niet. We rijden een eindje terug en parkeren illegaal bij het riviertje Vils waar we lekker met de honden het water in gaan. Yill leeft zich natuurlijk heerlijk uit, maar zelf onze Youp gaat diverse malen het water in…. We weten niet wat we zien. Echt genieten.

Yill in de Vilp

Daarna kookt Jeroen en eten we in de laatste zon op ons balkon. Na het eten gaat Jeroen sporten en in de infrarood cabine en ik Skype met Anneke. En zo heeft ieder zijn prioriteiten hè? ;-)

Later op de avond lopen we bijna een uur met de honden langs het water. Wat een heerlijk weer nog en zucht….. wat is het mooi hier!

Dinsdag 19 juli

Als we om 07.00 uur wakker worden staat de zon al hoog aan de hemel. We dommelen nog wat en laten dan de honden uit. De verse broodjes hangen alweer aan de deur.

verse broodjes

Maar we besluiten om karig te ontbijten omdat we boven op de berg willen lunchen. Voordat we weg gaan laten we de honden nog even goed uit. Het is echt te warm vandaag om ze mee te nemen.

Om 11.15 uur vertrekken we en rijden in een kwartiertje naar Grän. Daar nemen we de 8 persoons gondellift (waar we gewoon met z’n 2-en in zitten) naar 1818 meter hoogte. (De Füssener-Jöchle baan). We doen er een kwartiertje over om boven te komen en genieten van het uitzicht. Boven is de temperatuur nog steeds lekker en we wandelen wat rond. Aan de ene kant kijk je dus over het hele Tannheimer Tal en aan de andere kant over Allgau en zie je de meren in de buurt van Füssen. Het is mooi, maar we kennen mooiere plekken. Er is hier verder ook weinig te doen. En dus gaan we lekker lunchen. Ik eet Kaiserschmarren en Jeroen een Wurst-Käse-platte. Na een tijdje hebben we het hier gezien en gaan weer naar beneden. We rijden 5 minuten verder en parkeren bij de Haldensee. We gaan om het meer heen wandelen, met op de helft als doel Oma’s Geschenkladen und See café. We lopen in de zon en af en toen zitten we even op een bankje om te genieten en gekke selfies te nemen. Na ruim een half uur komen we aan in het dorpje….zit deze leuke winkel op dinsdag dicht….tsss. Dan maar door naar een restaurantje aan het water voor een GROTE Radler en een cola light. Heerlijk….daar waren we aan toe.

cola light en radler

Daarna gaan we verder met ons rondje om het meer. Hier was weer zo’n leuk stuk met los lopende koeien. Uiteindelijk hebben we 5.6 kilometer gelopen. Best goed van ons hahaha. Bij de MPreis nog snel een paar vergeten boodschappen meegenomen en toen terug naar huis. Op ons balkon aan de koffie en even relaxen. Om 17.30 uur zijn we weer naar de Vils gereden waar we wederom zoveel plezier hebben gehad. Het is echt genieten hoe de honden in het water gaan, Yill achter steentjes aan duikt en hoeveel kracht het haar uiteindelijk kost om toch uit de wat lichte stroming te komen. We gaan een eindje verder op nog even “gewoon” met ze lopen want ze vergeten door al dat zwemmen om hun behoefte te doen :-)

We maken samen macaroni en sluiten af met yoghurt en verse frambozen. Hmmm…. Het was, ik val in herhaling, weer een mooie dag! Met ruim 28C en af en toe wat heerlijke wolken…….

Woensdag 20 juli

We houden een rustige ochtend, we slapen uit, ontbijten op ons balkon en lezen een paar uur. Tussen de middag lopen we in de brandende zon nog een keer met de hondjes en laten ze dan achter in het koele appartement. Het is weer een stralende dag en zo rond de 30C.

We rijden iets na 14.00 uur weg, richting de Oberjochpas. We stoppen op de 1e parkeerplaats en lopen naar Aussichtspunkt Kanzel. Hier zit een kioskje en een winkeltje en er staan diverse bankjes….want…hier heb je een S P E C T A C U L A I R uitzicht op de Oberjochpas haarspeldbochten en het dal waar je kijkt van Bad Hindelang tot aan de toppen achter Oberstdorf. We drinken hier wat en genieten!!

oberjochpas

Dan rijden we door naar Oberstdorf. Het is ook nu weer best druk onderweg. Je merkt gelijk dat ook dit een heel toeristisch gedeelte is. We parkeren aan de rand van het centrum en lopen het autovrije stuk in, op zoek naar Shoko-Oberstdorf. Dit is een winkel annex koffie zaak die sinds 2012 is geopend door een Nederlands stel. Wij zagen de uitzending bij “Ik vertrek” en het sprak ons erg aan. (http://www.npo.nl/ik-vertrek/25-12-2014/AT_2027826 ) Maar dom-dom-dom   vergeten te kijken naar openingstijden… Ze zitten op woensdag dicht.

shoko

Dus verder gelopen door het stadje maar eigenlijk was het gewoon te warm om te shoppen. Dus maar een terrasje opgezocht en daar wat gedronken. Via een klein ommetje terug gereden naar Bad Hindelang en daar hebben we heerlijk (buiten, in de schaduw) gegeten bij de Schnitzelalm. Een echte aanrader dit restaurant. Toen weer via de pas terug en om 19.30 uur waren we weer thuis.

Nadat de honden hadden gegeten zijn we even gaan “hobby-en”… (en nu geen rare gedachten hebben!) Wij vinden het niets leuker om met de auto kleine weggetjes in te slaan in de hoop dat die ons richting de top van de bergen brengen. Nu had ik op Google Maps al gezien dat die mogelijkheden hier niet zo uitgebreid zijn maar het was het proberen waard. En ja…het was weer geweldig, ondanks dat we niet zo hoog kwamen. We hebben in de late avond zon heerlijk met de honden gewandeld, over prachtige velden en paadjes met alleen maar rondom mooie uitzichten. (ze kunnen mij wel inhuren om een reisgids te schrijven hahah)

Youp

Om 21.00 uur waren we weer terug en met een bakkie koffie hebben we op ons balkon gekaart, tot het echt te donker was om harten nog te kunnen onderscheiden van ruiten……

kaarten

Deze keer weer een blog met foto's er bij. Staat veel leuker hè? De vorige keer kon ik het ff niet opbrengen.

We zijn hier alweer bijna een week. De tijd vliegt echt voorbij. Maar wat hebben we het getroffen met het weer!!

Jullie sterkte met de warmte in Nederland... helemaal als je ook nog moet werken...