Van Tirano naar huis 😕

22 juni 2019 - Sankt Moritz, Zwitserland

Donderdag 20 juni

Terwijl we met de hondjes door de drukte van de stad lopen komen we alweer Marco (eigenaar) tegen.  Wat is het toch een aardige man!! We kletsen wat en gaan dan naar ons uitlaat parkje.

Om 10.07 gaan we met de panorama trein. We hadden van de week de kaartjes al gekocht (€171.00) en plekken gereserveerd en dat is maar goed ook want het is druk.

Vertrek

Het is een prachtige rit van 2,5 uur.  Deze treinrit van de Rhätische Bahn heet Bernina Express en staat op de Unesco wereld erfgoedlijst. We vertrekken dus vanaf Tirano (vanaf ons appartement is 3 minuten lopen naar het station) en de rit gaat naar Sankt Moritz.

Het is onvoorstelbaar hoe het spoor zich een weg baant,  via bruggen, door tunnels, hoog door de bergen en soms gewoon naast de rijbaan. Door de panorama ramen heb je goed zicht. We zien prachtige stukken natuur!

Beroemde afdaal viaductUitzicht op miralagoOnderweg vanuit de treinOnderweg vanuit de treinOnderweg vanuit de trein

Onderweg vanuit de trein

Video: Vanuit de trein

Video: Vanuit de trein, dicht op de gewone weg en door een dorpje

Om 12.36 uur waren we in Sankt Moritz. Deze stad staat bekend om het aantal zonnige dagen. 322 dagen zon, in alle uitingen zie je het 🌞 symbool. Laten wij er nou net op 1 van die andere 43 dagen er zijn...☔ We lopen het centrum in langs alle dure zaken en gaan binnen aan de ( dure) koffie.

Sankt MoritzIn Sankt MoritzDure koffieSankt Moritz

Wij hebben een T-shirt en korte broek aan,  de rest lange broek, jas en sommige mensen zelfs een sjaal haha... goed voorbereid waren we 😳

Het centrum is werkelijk geen donder aan, het is gewoon lelijk. Wat alle rich and famous er aan vinden weten we niet... het begint steeds harder te regenen en gaan een winkelcentrum in. Alles zit tussen de middag dicht en dus gaan we domweg zitten...

Schuilen voor de regen

Na een dik half uur klaart het wat op en slenteren we terug richting station. Er is wel een leuk toeristisch winkeltje open en daar scoren we in ieder geval nog een koetje voor de verzameling.

Sankt MoritzSankt MoritzHulp bij het dragen van alle gekochte spullen 😁

We maken bij het meer nog wat foto's en gaan dan naar de trein. Om 15.11 uur vertrekt deze weer. Onze gereserveerde plekken zijn nu aan de andere kant van de wagon, dat is tof.

Beroemdheid In Sankt Moritz 😉Onderweg vanuit de treinOnderweg vanuit de trein

Het 1e stuk is nog genieten, daarna is het wel veel van hetzelfde en je ziet iedereen in dommelen... We zien nu het mooie viaduct om het grote hoogteverschil op te vangen en ik kan het mooi filmen.

Video: Spiraal viaduct

Het spiraalviaduct van Brusio is een cirkelvormige boogbrug op de Berninabahn vlak buiten het dorpje Brusio in het Zwitserse kanton Graubünden. De stenen brug is geopend in 1908 en bestaat uit negen overspanningen van elk 10 meter.

Om de hellingsgraad onder de 7% te houden rijdt de trein net buiten het dorp in een cirkel om vervolgens onder het eigen spoor door te rijden. Hierbij is de boogstraal slechts 70 meter. Door het stijgingspercentage laag te houden, hoeft men niet met een tandradspoorweg te werken, wat toelaat om met langere treinen te rijden. Dit vereist wel de nodige spoorlengte om de hoogteverschillen te overwinnen.(Bron Wikipedia)

Om 17.32 uur zijn we weer in Tirano. Gauw naar de 2Y's en aan de wandel. Om 18.15 uur zetten we de tv op de telefoon aan en volgen de wedstrijd Nederland - Canada en yes .. onze meisjes winnen alweer!! ⚽️

Het appartement is echt van alle gemakken voorzien en ik werk mooi wat was weg. Ideaal! Om 22.00 uur zitten we nog zo lekker buiten dat ik ( voor het eerst... best knap toch😉) even naar beneden loop voor een ijsje. Naast onze ingang zit een ijssalon. Als ik wil bestellen komt er een grote glimlach bij die mevrouw...aaahhh la signora dell'appartamento... Si 😁😁 We blijven het leuk vinden dit soort contacten!!

Vrijdag 21 juni

Gisteravond kregen we een appje van Marco of we morgenochtend kwamen koffie drinken, na het honden uitlaten. Normaal lopen we dan nog in onze oude kloffie...😉😉... dus nu eerst douchen en optutten haha. Om 8.45 uur zitten we bij hem en zijn vrouw en baby Iris van 11 dagen aan de keukentafel. Typisch Italiaans met kleine zoete gebakjes. We kletsen er onwijs gezellig een uurtje. Wat leuk!!

Marco en zijn gezinMarco

Het zonnetje laat ons wat in de steek maar we vinden het prima. Vandaag is een relax dag. Ook voor de doggies 😊

Youp geniet

Af en toe even naar beneden kijken...

Even beneden alles in de gaten houden

We lezen de laatste tijdschriften uit en klungelen nog wat thuis. Om 15.00 uur lopen we de stad in en pakken even een terrasje. Helaas geen chips e.d. er bij.  ( wij denken dat dat met het tijdstip te maken heeft)

Proost

Het is broeierig warm. We bekijken nog wat winkels en dan geloven we het wel. We halen de auto op:

Video: Vanuit ons appartement weg rijden

en gaan richting supermarkt. We zien een soort kruitvat en we gaan even naar binnen. En ja hoor... alsof ze wisten dat ik kwam.... Mickey Mouse... helemaal blij haha.

Blij kind

Daarna nog even naar mijn supermarkt MD voor wat spulletjes voor onderweg morgen.

Blijft leuk

We halen de hondjes op en gaan net buiten Tirano met ze aan de wandel.

'S avonds gaan we nog even naar een leuk pleintje om uit eten te gaan en dan is het hier echt gebeurd. Zo ontzettend jammer!!

Madonna del TiranoLeuk pleintjeLekker uit eten

We gaan er vroeg in want de wekker zetten we op 05.00 uur.

Zaterdag 22 juni

Het onweert en bliksemt en het stortregent zo'n beetje de hele nacht... en of het door de bergen komt.. Het is erger als normaal. We slapen dus slecht en om 04.30 uur besluiten we op te staan. We rijden om 05.15 uur weg... snik... ciao Italië 😕

We hebben verschillende opties bekeken qua route want Tirano ligt niet handig bij de snelwegen. Maar we besluiten niet eigenwijs te zijn en te doen wat Google Maps en onze navigatie aangeeft. Dat betekent dus ook over 2 passen terug 💪😉😁😁

We gaan weer via de Bernina pas richting Sankt Moritz.

Terugweg

En vanaf daar de Julier pas op... weer een nieuwe...✔ Als we dan net over het hoogste punt heen zijn en het nog steeds niet droog is, doen we de koffie in de auto.

Gezellig...☔

Marmorera stausee bij de Julier pas

Door de bewolking krijgt het water wel weer zo'n mooie weerspiegeling.

Om precies 8 uur zijn we in Chur en rijden we de parkeergarage van de Migros in. Yes... Engadiner nusstorte gekocht om maandag te trakteren! Vanaf hier is het snelweg. En op wat baustelle en wat drukte na gaat het eigenlijk heel goed en zijn we om 17.45 uur thuis.

Zoals altijd de eind conclusie:

De 3,5 week zijn werkelijk OMGEVLOGEN.  We hadden er met gemak nog 2 weken aan vast kunnen plakken 😁😁

Het leuke begon al aan het begin van de reis. Vooral het stukje Frankrijk was top!

Het Susadal is een erg onbekend en niet erg toeristisch dal. We zijn er (heerlijk!) geen Nederlander tegen gekomen. Het is er mooi qua natuur en voor ons gevoel hebben we alles gezien wat er te zien valt. We misten wel de gezelligheid in de dorpen. Het is er allemaal erg grauw. Het appartement daar was heerlijk ruim. En super aardige eigenaren.

De omgeving van het Iseomeer is leuk en heeft beslist wat leuke plaatsjes, met als hoogtepunt het eiland. Maar ik had het allemaal wat pittoresker of zo verwacht. Op sommige plekken aan het water zat lelijke industrie. Het appartement daar was prima, maar wij houden er eigenlijk niet zo van dat je zo dicht op elkaar zit haha. Maar het had ook wel weer wat.. Het uitzicht was natuurlijk fantastisch!! En het zwembad heerlijk!

Tirano heeft ons erg verrast. We hadden niet verwacht dat we het zo leuk zouden vinden om midden in de stad te zitten. En doordat het appartement iets van de straat af lag merkte je niks van de drukte. En we zaten daar tussen de locals en dat vonden we ook geweldig leuk. En dan die Marco... wat een aardige man!! Ik ben nog steeds met hem aan het appen 😉😉 Ook de omgeving is top en we hebben wat dingen/dalen ontdekt die we (volgend jaar??) zeker gaan bezoeken.

Het was echt een gewéldige vakantie. Super weertje gehad, de hondjes zijn zo lief en makkelijk geweest... we hebben zó van ze genoten!

We hebben 4665 km gereden. 😳Heeeel veel passen en ontelbaar veel (haarspeld) bochten en smalle en steile straatjes. Het verveelt echt NOOIT! Net als al die bergen 🏔🏔

Dank weer voor het mee lezen!

De aftel app staat op 63 dagen. Dan gaat het richting Canada en Amerika!

J&M 💏

1. Yvonne Evers:
    23 juni 2019
    Heel erg bedankt voor de leuke verhalen en dat we weer mee mochten reizen.
    Maar, ook blij dat jullie weer terug zijn.
    Ooooh... Nog maar 63 dagen.. Dat is een poep en een scheet

Ciao!!
    Yvonne
  2. Edith:
    23 juni 2019
    Zo eindelijk bij gelezen. Wat veel moois hebben jullie.gezien en gedaan! Zo fijn dat de hondjes ook meekunnen! Gaaf Canada en USA. Heerlijk om naar uit te kijken.
  3. Anneke:
    24 juni 2019
    EINDELIJK een reactie van mij.... het was weer heerlijk om alles te lezen en om je tijdens de vakantie toch ook live te spreken. Nu ben je gewoon weer aan het werk en is het vakantie gevoel ver te zoeken. Jammer is dat toch..... maar gelukkig staat de aftelapp weer aan....!! Blij dat jullie er weer zíjn xxx
  4. Jan Wegink:
    25 juni 2019
    Mieke, jij weet van alles in je vakantie een geweldig leuk verhaal te maken. Ik blijf je bewonderen. Ik ben super trots op je. Jouw Pa.
  5. Barbara:
    25 juni 2019
    Wat een leuke reisverhalen weer. Met een kopje koffie ga ik er altijd heerlijk voor zitten. Het was weer een feestje om te lezen. En wat een mooie foto's en video's. Dank jullie wel voor het meegenieten. Gr Barbara