Tirano

19 juni 2019 - Tirano, Italië

Maandag 17 juni ( jarig 🎉🎈)

De dag begint met heel veel appjes en Facebook berichten. Super leuk.

We rijden naar de Lidl en laten daar de hondjes rennen. We halen even broodjes en gaan terug.

Om half 11 zitten we in de auto. Vandaag gaan we de Gavia pas rijden.. stond al heel lang op mijn bucketlist.. hoe leuk om dat nu op mijn verjaardag te doen!

Toen we gisteren hier naar toe reden zagen we hoe leuk het plaatsje Ebolo was. Daar start eigenlijk onze mooie route ( 1e stuk was wat saai) dus daar hadden we onze 1e stop gepland. En het was er super. Ook een geweldige foto van ons laten maken. #makingmemories 💕

Zooo gaaf hier 💕Op mijn verjaardag!

Edolo

Ebolo was zeker de moeite waard. Vanaf daar gaat het dan richting Ponte di Legno. Het hele gebied is hier wintersport gebied en ziet er zó gezellig uit... doet een beetje Oostenrijks aan. En zo komen we langs Sozinne park... een super gaaf aangelegd park met picknick plekken... ligstoelen... houtsnijwerk enz enz. We gaan hier even onze yoghurt op eten.  Wow zeg!!!

SozinneparkPicknick plek Sozinne parkSozinnepark

Sozinnepark

Een half uurtje later begint de Gavia pas. We hebben schitterende uitzichten en witte toppen.

EN... SMALLE WEGEN.

Het is een van de hoogste paswegen van Europa. De weg voert dwars door het ongerepte Nationaal Park Stelvio. De weg is aangelegd in de Eerste Wereldoorlog voor de bevoorrading van Italiaanse soldaten die vochten in het Italiaans-Oostenrijks grensgebied. De pashoogte behoort tot de mooiste van de Alpen. Gedurende de winter is de pas afgesloten vanwege de enorme sneeuwval. De pas is tot in mei en juni nog vaak afgesloten vanwege de grote hoeveelheid sneeuw. ( bron Wikipedia)

Gavia pasGavia pas

Gavia pas

Er zit een stuk bij van ruim 3 km dat zo smal is dat je bij elke bocht moet claxonneren. Erg spectaculair!!

Het stuk tot aan de top is 17 km. Allemaal even mooi!  Het is gelukkig niet zo druk. Op de top ligt nog erg veel sneeuw wat het nog gaver maakt. Iedereen maakt overal foto's.

Jaaaaa... we zijn er!Gavia pasGavia pasGavia pasOp de top van de Gavia pas

Super gezellig hier. We gaan ff plassen en ik had een wc with a view 😄

Wc with a view

Dan gaan we aan de andere kant naar beneden, dat is nog 26 km. We rijden langs hoge sneeuw wanden.

Gavia pasGavia pasGavia pas

Video's:

Veel sneeuw op de Gavia pas

En nog één met veel sneeuw

Wat is het hier verschrikkelijk gaaf!!!

Als we bijna beneden zijn gaan we nog even een broodje eten bij alweer een leuke picknick plek.

Gavia pas

Vanaf Bormio ( leuk stadje!) rijden via heel veel tunnels naar huis. Daar gooien we gelijk de 2Y's in de auto en rijden dan Zwitserland in.. het is nu een stuk rustiger bij het meer en Yill zwemt zich een slag in rondte en Youp rent, kijkt, snuffelt, rent, kijkt en snuffelt... wat zijn ze toch verschillend!

Miralago

Yill bij Miralago

Thuis klungelen we wat... ik bekijk nog veel meer berichtjes en Jeroen kookt weer heerlijk.

We maken er verder een gezellige avond van. Het was een dag met een dikke vette gouden rand!

Nog meer romantiek

Dinsdag 18 juni

In ons appartement lag een folder over een thermen (spa) in Bormio. Dat ziet er allemaal heerlijk uit, laten we dat vandaag eens gaan doen.

Om 10.00 zitten we in de auto en het is 38 km naar Bormio waarbij we weer die vele tunnels hebben, in totaal 14 km. Iets na half 11 rijden we de parkeergarage in... hé nog maar 1 auto. Top, dan is het nog mooi rustig. We zoeken even de ingang en zien dan het bordje "closed on tuesdays" NEE...sukkels.. waarom hebben we dat ook van te voren niet gecheckt??? 😡😡

Oké.. changing plans... Dan gaan we vandaag de Zwitserland route rijden. Terug door de tunnels en thuis de koeltas gevuld en uiteraard de 2Y's mee genomen.

Het 1e stuk rijden we door het Italiaanse dal. Het is wat saai rijden maar je hebt met al die leuke plaatsjes ook wat te kijken en zowel links als rechts alleen maar toppen.  Na 66 km slaan we rechts af en dan wordt het mooi. We hebben ondertussen mega honger en gaan picknicken aan het meer bij Verceia (uitloper van het Comomeer) Wat is het hier al mooi.

Meer bij VerceiaGenieten bij het meerKijken naar de vijand 😳kijken naar de vijand 😉

Het is weer schitterend weer, net als de vorige dagen. In het meer zitten veel zwanen en als we Yill even in het water willen laten, blazen ze agressief. Oké oké ... we gaan al weg.

Als we een half uurtje rijden zien we in de verte al een prachtige (dubbele) waterval.

Cascade Acquafraggia

We rijden er naar toe en zien hoe het water verder gaat in een prachtig.. ja wat is het eigenlijk... stroompje via stenen en gemetselde muren. JA... DIT IS MOOI VOOR YILLIE.

Video: Cascade

Het water stroomt best hard dus ze blijft aan de lijn maar het is prachtig! Omdat we Youp even in de auto in de schaduw hebben gelaten gaat Jeroen terug en loop ik nog even naar de onderkant van de waterval. Gaaf!!!

Cascade Acquafraggia

Dan gaan we de grens over en moeten voor het eerst onze paspoorten afgeven, de auto aan de kant zetten en vragen beantwoorden. Maar we mogen door 🙋‍♀️😉

Via de Alpenfreaks groep op Facebook hadden we een tip gekregen over het plaatsje Soglio, net over de Zwitserse grens.  Het ligt 3 km de berg op vanaf de doorgaande weg. Soglio behoort tot één van de meest authentieke dorpen van Zwitserland. Het is er mooi maar meer ook niet. Wel hebben we een spectaculair uitzicht op de gletsjer bij Sankt Moritz.

Zicht op SoglioSoglioSoglio met zicht op de gletsjer

Even later zien we een leuke parkeerplaats bij mijn vrienden. Tijd voor onze CocaColaZeroBreak.

Picknick  plekkie met mijn vriendje bij mijn vriendjesPrachtige koeienMijn vriendenOoohhh wat krijgen wij te eten?We love to picknick 🤣

Ik val in herhaling maar wat is dit heerlijk en wat is het hier mooi.  Dan begint de Majola pas. Ik had hier nog nooit van gehoord maar wat een cadeautje.

Voor de grap even een hyperlapse filmpje gemaakt:

Marjola pas

Majola pasMajola pas

We komen weer langs een meer en zien een geschikte plek voor onze Inge de Bruin... niet te houden die hond 🐕❣

StilserseeStilsersee

Het water is steenkoud dus we houden het kort. Aan de overkant van het meer ligt een decadent plaatsje wat autovrij is gemaakt. We rijden tot aan de slagboom en kijken kwijlend in het rond. Onvoorstelbaar mooi hier allemaal....

Op een bepaalde plek kun je even parkeren en heb je mooi uitzicht op het stuk wat je gereden hebt. Het is nog steeds 28C  maar er komt wat bewolking op zetten... Dit geeft een WAANZINNIG MOOI effect. Als je nou praat over "mooie momenten maken samen"... Dit was ook weer zo'n moment!!

Blik op het dalMajola pasThanx hon voor deze prachtige vakantieWouw!

We tuffen verder langs het 2e meer en ook hier staan we even stil bij al het moois. Dan rijden we Sankt Moritz binnen. Helaas zit hier geen Migros ( echt belachelijk!!!) dus proberen we even bij COOP of ze hier de Engadiner Nusstorte hebben. Wel van een eigen merk... 🤔🤔 Je kunt ook 1 stukje kopen dus dat doe ik... ff testen. Ik wil er namelijk wat mee nemen naar mijn werk om te trakteren maar dan moet het wel de echte lekkere zijn. We twijfelen nog even bij deze Toblerone

Haha ... lekker duur

maar doen het toch maar niet.

Na Sankt Moritz rijden we de Bernina pas naar huis. Het gebied is hier ruig en heeft ook weer een mooi meer. Met de auto kom je er niet helemaal dichtbij. Donderdag gaan we de treinreis maken en dan wel! Heel apart hoe op sommige stukken de rails gewoon door de hoofdstraat lopen...

Zo apart hier, het spoor loopt af en toe door de straten

Het is ondertussen al 20.00 uur en we besluiten bij het leuke eettentje in onze staat te gaan eten. We kiezen allebei niet voor iets warms maar een uitgebreid broodje. Het is allemaal heerlijk en de plek is ook zo leuk met al die locals.

Heerlijk broodjeLekker plankje

We laten de hondjes uit en om 22.00 uur zijn we thuis. We zijn alle 4 moe maar zó ontzettend blij. We kunnen niet in de koppies van de hondjes kijken maar volgens ons hebben zij het net zo naar de zin. Maar ze zijn's avonds kapot haha. Deze dag valt ook onder de noemer gouden randje!!

Woensdag 19 juni ( vandaag precies 3 weken op pad)

Na het bekende ochtend ritueel gaan we opnieuw naar Bormio.

Bormio

We zien jullie hotel nog Anneke. Prachtig! Deze keer staan er zo'n 15 auto's in de parkeergarage en is de thermen open 😁

We betalen,  inclusief de verplichte badmuts ( geen foto's 😳😳) €47.00

Het is aan deze kant van de berg iets frisser ( 23C) maar één van de baden is echt lekker van temperatuur. De thermen is oud zien we. Het is verder prima maar niet luxe of zo. Maar het uitzicht en de ligging maakt alles goed 😍

Thermen Bormio uitzichtThermen BormioThermen BormioThermen Bormio

Omdat het nog geen hoog seizoen is, is het restaurant bij de zwembaden gesloten. Beneden is wel open en daar drinken we koffie. We genieten van de baden en de zon en ik ga zelfs nog een keer van de lange glijbaan. ( heb je me gehoord Vonne 😁😁😁)

Tegen 15.30 uur gaan we weer weg en vlak voor Tirano is er politiecontrole. Alle Italianen mogen door maar als enige Nederlander worden we staande gehouden.  Motor afzetten, paspoorten en rijbewijs inleveren en oom agent gaat bellen of alles klopt. De andere oom agent met de gun houdt ons in de gaten.

Oom agent met gun tijdens controle

Het duurt best lang maar dan krijgen we te horen dat we verder mogen. Als we vragen waarom dat is, is het antwoord... Normalo controllo... En hij wil best op de foto 👮‍♂️😁

Oom agent

Even later op ons balkon koffie met de Engadiner nusstorte... maar nee... Dit is niet de echte...😙

Ff voor proeven... maar niet goed gekeurd

We gaan even op pad voor de boodschappen en laten de doggies uit. Het is ondertussen 30C en benauwd. Gelukkig steekt er later een fijn windje op en zitten we mooi op ons balkon.

Ons uitzicht

Het einde is helaas in zicht. Maar morgen gaan we de prachtige treinreis maken.... save the best for last!!

J&M 💏

1. Anneke:
    19 juni 2019
    PRACHTIGE foto's en wat hebben jullie het heerlijk....ik heb een foto gejat en als screensaver nu..... morgen heel veel plezier. Kijk nu al uit naar dat verhaal! 😘
  2. Jürgen:
    19 juni 2019
    Ahhh, Mieke en Jeroen .Wat find ik het m
    ooi dat jullie so een fijne vacantie heeft.
  3. Yvonne Evers:
    20 juni 2019
    Ik blijf steeds in herhaling vallen. Ook nu weer "FANTASTISCH"!
    Mieke, ik heb je gehoord. Ik hoorde een "hoehhhh" in mijn oren 🤭😂🤭😂
    Te leuk 😂😂😂
    S c h i t t e r e n d e foto's!
    Komen jullie wel terug?

Groetjes Yvonne
  4. Jan Wegink:
    22 juni 2019
    Mieke en Jeroen, ik vind het nog steeds fantastisch zoals jullie van de vakantie één groot feest maken. Ik heb je met je moeder jaren geleden enthousiast gemaakt voor het Alpengebied. Maar dit overtreft het op een reuzenmanier. Ik ben super trots op jullie, levensgenieters. Lieve groeten, Pa.