Val di Susa deel 2

6 juni 2019 - Bussoleno, Italië

Dinsdag 4 juni

En weer schijnt de zon volop. Wat is dat toch altijd extra fijn op vakantie. We ontbijten op ons balkon en doen hennig an 😉😎

We laten de 2Y's nog een keer extra uit en rijden dan tegen 12 uur weg. We rijden opnieuw de SS24 richting Frankrijk en komen weer langs fort d'Exilles

Kasteel Excilles

Altijd weer mooi die tunnels

en rijden weer door vele tunnels. Maar nu nemen we een andere afslag. Voordat we Col del Monginevro op gaan houden we een yoghurtmetaardbeienbreak en zien hier hoe de weg zich mooi omhoog slingert.

Genieten onderweg

Bij Claviere gaan we de grens over en zien weer een serie saaie wintersport plaatsen. Hierna gaat het met 8% schitterend naar beneden en komen we uit in Briançon. Maar dat later, want alles zit hier 3 uur lang tussen de middag dicht. We rijden rechts van rivier Clarée Parc National des Écrins in. Wouw..links van ons is de kloof DIEP!!!! Waar ik zó van baal is dat ze hier ( in tegenstelling tot Oostenrijk en Zwitserland) zo weinig parkeerplaatsen hebben dus lukt het niet om dit op de foto te zetten. We slaan weer rechtsaf en komen in L'Argentière-la-Bessée ( haha.. ik heb het net opgezocht)

Zicht op..?

We rijden nog richting een mooi torentje met de naam Horloge des Hermès maar heb niet kunnen ontdekken waarom het zo heet.

Horloge

Om daar te komen rijden we via een smal weggetje omhoog waar je echt rakelings langs huizen gaat...onvoorstelbaar...

Oeps.. gaat dat passen?

Nu gaan we langs de andere kant van de rivier terug en zo waar... een parkeerplaats. Hier is het tijd voor onze CocaColaZeroBreak 😁

CocaColaZeroBreak

Deze weg slingert weer mooi breed richting Briançon en het geeft ons het gevoel alsof we in Amerika rijden. Ooit gaan we naar dit gebied terug want Écrins heeft nog veel te bieden maar dat gaan wij qua tijd nu niet redden.

We zien nog een prachtig beeld. Dit blijkt van Edward Whymper te zijn. Een Engelse bergbeklimmer, schrijver en illustrator. Zijn interesse in klimmen begon in 1860 toen hij gevraagd werd om schetsen te maken van de Franse Alpen. Hij beklom de Mont Pelvoux, de Barre des Écrins en als 1e de Matterhorn.

Whympert

We parkeren in Briançon en wandelen hier rond. Nog even een leermomentje...😉 Briançon is de hoogst gelegen stad in Frankrijk. Ik had er van te voren veel over gelezen en foto's van gezien maar het viel ons wat tegen.

BriançonBriançonBriançon

Briançon

Na een cappu en een aperolletje rijden we dezelfde route naar huis. Bij de Lidl nog even boodschappen gedaan en om 18.30 uur zijn we thuis. Ik ga de hondjes uitlaten en Jeroen maakt een lekkere tomatensoep.

We videobellen met Marlien en Anneke en we kijken wat tv.

Woensdag 5 juni

Het weer is iets minder... de bewolking overheerst, maar nog steeds lekker warm. We hebben geen haast, slapen wat uit en zitten in de zon die zich af en toe laat zien. We passen onze levensstijl aan de Italianen aan en houden ook een siësta. Maar tegen 14.00 zijn we er ook wel klaar mee met dat geniks, springen onder de douche en gaan op pad. We gaan een beetje cultureel doen 😚

Susa is een oude verdedigingsstad en de restanten zijn bewaard gebleven in Parco di Augusto. Erg mooi allemaal.

Parco di AugustoParco di AugustoTerme Graziane e Roca Cappelliformi

Daarna door naar het Susa "beeld".. leuk zonder S staat er USA 🤣

USA 🤣

Omdat we nog tijd genoeg hadden besloten we om "even" naar Frais te rijden. Ook daar had ik over gelezen dat ze stoeltjesliften hadden (Maar geen website) en dat het vanaf Susa maar 12 km rijden was. Konden we daar mooi aan de koffie.

We nemen de afslag naar Frais en meteen stijgt het hard, 5 haarspeldbochten en dan een bord Frais 9 km...🤔 gaan we dit doen of niet. Ik kijk op Google maps en zie dat ze iig een pizzeria hebben.. het is inmiddels na 16.00 uur dus die zal wel (weer) open zijn. We krijgen er weer 10

Het zijn er maar 10 😉

We zien mijn vrienden...

Hoi

En hier schijnt nog de zon... 2 minuten later zijn we in Frais 😧

Frais

Hoe dan?  Hoezo zit hier compleet alles in de mist? Het blijkt wederom een doodse toestand hier... maar nu lijkt het wel een spookstad!!!

Frais

Diepe diepe zucht... daar gaat ons koffie momentje. Maar we kunnen er hartelijk om lachen. We scheuren naar beneden en parkeren in Susa. We lopen naar Pasticceria Pietrini. Wouw wat leuk... zo heerlijk Italiaans. Terwijl we staan te wachten zien we Italianen ff binnen lopen, een espresso aan de bar drinken en weer gaan.

Typisch Italiaans

Hmmm

Wij ( lees ik 😉) bestellen er wat piep kleine dingetjes bij. Het is over heerlijk!

Op de terugweg nog bij de Carrefour hier in ons dorp wat boodschapjes gedaan en dan lopen we met de hondjes.

We eten groentepannekoeken. Een nieuwe mix op mijn werk en deze mocht ik van de leverancier proberen.

Zal dit nog wat worden?

Wat gaat dit worden haha..

Groentepannenkoek

Maar zowel met fruit als hartig best lekker.

Na het eten gaan we met de doggies nog even touren. Vanaf ons balkon zien we in de verte een torentje en dat maakt ons nieuwsgierig.

Blik op Bussoleno

Dit is het dus en vanaf hier een blik op Bussoleno

Mooie regenboog

Prachtige wolken voor de zon

Het zijn mooie plaatjes zo 's avonds door de mix van wolken, zon en regen.

Donderdag 6 juni

Ook nu iets minder weer... laten we er maar aan wennen want dit zijn tevens de vooruitzichten.

Vandaag iets anders leuks: de dierentuin! Om 11.00 uur zijn we bij Zoom Torino. Het is een niet al te grote dierentuin waar je, zo las ik, dicht bij de dieren kunt komen. We betalen € 20.00 p.p. entree en € 3.00 voor het parkeren. We bekijken de kaart en hebben door de Italiaanse taal best een beetje moeite met oriënteren. We zien verschillende tijdstippen staan en richten ons op de Asia tour. Tijd genoeg dus we wandelen al wat rond en nemen een cappu. Bij binnenkomst sputterde het iets maar daarna werd het goed, niet al te warm en af en toe zon. We zien al veel en komen dan bij de plek. Haha...tour... verwend als we zijn met Amerikaanse plekken dachten wij aan een open wagen die ons rond ging rijden of zo. Maar nee... hier was een aller aardigste man die veel vertelde over de tijgers en de apen. We waren de enige buitenlanders maar hij deed zijn best om na het italiaanse verhaal ook nog wat in het Engels te vertellen. Echt top! En het was nog leuk ook!

Zoom TorinoLui!!!!😴

Zoom Torino

Daarna liepen we naar een grote Savanne en hier liepen giraffen,  antilopen en andere "hert-soorten" Je kon er van verschillende kanten bij... zó mooi. En koppeltje van 2 stond op een heuvel lekker tegen elkaar aan te schurken.

Verder kijken we nog bij neushoorns, stokstaartjes 😍😍, flamingo's, kamelen en nog veel meer. Maar steeds weer even terug naar die giraffen....

Zoom TorinoZoom TorinoZoom TorinoZoom Torino

Zoom Torino

Ik kreeg er geen genoeg van!!

Om 14.30 uur begon het voeren van de pinguins. Ook al zo leuk.

Zoom TorinoZoom Torino

Je kunt bij deze dierentuin vanaf 8 juni ook gebruik maken van het strand en water. Het zag er allemaal gaaf uit,  plekken om te snorkelen en,afgescheiden door een doorzichtige plaat, zwemmen met de pinguïns.

Op het gedeelte van de video's heb ik wat leuke fimpjes van de dieren geplaatst.

Op de terugweg naar huis hebben we nog een klein ommetje gemaakt. We gingen ff shoppen bij shopville le Gru (net onder Turijn). Eigenlijk maar met één doel:

Disney!!!

🤣🤣🤣 ... en ik koop een boodschappen tasje... altijd handig 😉😉

De 2Y's zijn weer blij met ons en we laten ze weer aan de overkant uit. TE handig hier!

Honden uitlaatveld

IK (!!) kook, macaroni met Smack uit Nederland maar met heerlijke Italiaanse uien, tomaten, kaas en pasta... het is net of alles hier beter smaakt!

Koffie op het balkon, Jeroen gaat buiten met Yill en een bal spelen en ik begin aan dit blog...en dan "moeten" we naar binnen 🤔😏😁

Voetbal kijken

Het waren weer heerlijke dagen! Morgen zijn we hier alweer een week. Gelukkig nog 2 dagen tochtjes rijden en dan zondag naar Lago d'Iseo.

En voor de echt oplettende... geen ontmoeting met Yvonne en Jürgen helaas. Door een wijziging in hun schema zitten ze nu toch te ver weg om elkaar even te ontmoeten. Héél jammer!!

J&M 💏

Balletje

1. Yvonne Evers:
    6 juni 2019
    Leuk mieke. Ik zat er al op te wachten.. Wanneer komt het verslag van mieke online te staan. En daar is het weer ! 😊
    Was benieuwd wat jullie vandaag hadden gedaan. Naar de zoo! Het weer ziet er nog best goed uit. Bij ons was het ook weer helemaal zonnig.
    En ja hoor.. Je hebt weer een Disney store ontdekt. Prachtige foto's.
    Ik krijg alleen weer de melding dat ik teveel commentaar geef vanaf deze internet verbinding. Tsss
    Veel plezier morgen en idd zoooo jammer dat onze ontmoeting niet door gaat
    Ciao 🙋
  2. Jürgen:
    6 juni 2019
    Al weer heel mooi bildjes
  3. Anneke:
    7 juni 2019
    Gisteravond nog even met je gesproken, dus veel wist ik al. Het verslag kwam vanmorgen pas onder mijn ogen, en nu, om 0643 in de auto op weg naar Harlingen lees ik het. Mooi verslag, mooie foto's maar wat gaat het snel.... extra blijven genieten!!! Xx
  4. Marlien Dijkers:
    7 juni 2019
    Mooi weer allemaal met verhaal en fottos groetjes marlien 👌💋👌💋
  5. D&J:
    7 juni 2019
    Wij reizen wel mee hoor! Het is weer echt een M&J reis. Veel doen veel zien veel verschillende weersomstandigheden en weer veel mooie foto’s. Vooral die groentepannenkoeken lijken mij heerlijk..🤥 ( zien jullie de lange neus van Pinneukio?) NOT dus.
    Gelukkig is er nog maar 1 week voorbij. Tot de volgende editie dan maar en GENIETEN!!!
  6. Rob:
    10 juni 2019
    Weer een mooi verhaal Mieke. Jammer dat in die bergdorpen (nog) zo weinig te doen is. Misschien te vroeg in het seizoen?
  7. Jan Wegink:
    11 juni 2019
    Het is weer genieten van jullie verslag. Het is een voor mij volkomen onbekende streek. En wat zijn jullie enorme genieters van een heerlijk vrij leven. Pa.