Val di Susa

3 juni 2019 - Bussoleno, Italië

Zaterdag 1 juni

Wat een heerlijk bed! En het hele huis heeft rolluiken dus mooi koel en donker.

We lopen even met de hondjes aan de overkant en gaan dan met koffie op ons balkon zitten. Wat is het heerlijk hier!!! En zo brengen we eigenlijk de hele ochtend door. In de zon, ontbijten,  lezen,  videobellen met Y en J vanaf hun plek, nog maar eens koffie, kijken hoe de 2Y's alles beneden in de gaten houden ( daar hebben ze een hond en een kat) en we lunchen ook nog even thuis.

Uitzicht vanaf ons balkon

Ons prinsesje 😍 ons prinsesje 😍

En maar naar beneden kijken

Om 14.00 laten we de doggies nog een keer uit en gaan we zonder hen op pad. Onze 1e  stop is Sauze d' Oulx. Tijdens de olympische winterspelen 2006 in Turijn werden er van meerdere plaatsen gebruik gemaakt. Dit was er één van. Ik had op foto's leuke stoeltjesliften gezien. Maar helaas,  het hele dorp was uitgestorven.

Sauze d' Oulx.. de stoeltjeslift die niet in gebruik is

Sauze d' Oulx

En dus gaan we via het mooie slingerweggetje weer naar beneden. De vergezichten zijn prachtig maar iets wat we nog nooit eerder ergens in de bergen zagen waren de lelijke reclameborden....

Lelijke borden

We zien een leuke picknicktafel waar we een CocaColaZeroBreak houden. Wat een mooi gezicht blijven die witte toppen toch!

CocaCola Zero break

Even later rijden via Col Sestiere naar Sestiere. Wat een afschuwelijk lelijke wintersport plaats. Dit is de 2e plek die we bezoeken waar de olympische winterspelen werden gehouden.  Het zal er best mee te maken hebben dat het ook hier uitgestorven is, maar het ontbreekt aan elke gezelligheid!

Sestiere

We overwegen nog even koffie op zo'n beetje het enige terras dat open is, maar het zit daar al vol met motorrijders. We rijden weer naar beneden en stoppen even bij een kudde schapen. Ik loop een stukje naar beneden voor een goede foto maar dan komen er 3 honden blaffend op me af die de kudde verdedigen...slik...

Schaapies

Als we weer in de bewoonde wereld zijn doen we nog een paar boodschapjes en drinken hier koffie.

Jeroen stelt voor om in Susa uit eten te gaan en goh... dat vind ik best een goed plan..😉 Eerst wandelen we wat door Susa, de grootste stad in het Val di Susa. Sommige straatjes zijn echt leuk maar sfeervol is het niet.

SusaSusa

Veel huizen/panden staan leeg. We eten lekker op een terrasje en zijn dan tegen 20.00 uur thuis.

Uit eten

Het waait veel minder dan gisteren en daarom is het nog prima om buiten te zitten. Met een Aperol kan hubbie mooi naar de Champion League finale kijken!

Champion League finale

Zondag 2 juni

Het is net als thuis,  we zijn vroeg wakker. De hondjes laten we aan de overkant uit, wat is dit super makkelijk! Met koffie gaan we op het balkon zitten. We kijken naar Youp, we zouden er onderhand aan gewend moeten zijn, maar toch... hier beneden (de eigenaren) hebben een hond die hij in hun tuin ziet lopen... dat is nog te doen... maar ze hebben ook een kat... en dat kan hij niet handelen... pfff... helemaal hieper loopt hij de hele tijd (soms zelfs jankend) langs het hek. En steekt steeds verder zijn kop tussen de spijlen door om alles te zien. Volgens ons kan hij er niet tussen door vallen 😧🤞Gelukkig is de kat ook een hele tijd uit beeld en is Youp iets rustiger....🙄

Voordeel is dan wel dat als hij binnen is, helemaal kapot is... En dus gaan we zonder hem op pad.

3 kwartier verder op liggen 2 meertjes bij elkaar. Bij het stadje Avigliana, lago Grande en lago Piccolo. Door het prachtige weer zijn er VEEL Italianen op pad en is het mega druk. Het ziet er allemaal gezellig uit. Maar eerst nemen we de 12 km slingerweg omhoog. Steeds krijg je een inieminie stukje zicht op het Susa dal, maar het staat vol met bomen dus als je al wat ziet kun je niet zomaar stoppen voor een foto ( helaas) We houden ff een echtechocomelkbreak en zien het echte Italiaanse leven. Gezinnen op kleedjes met heel veel speelgoed voor de kids en verderop, gekomen op scooters, jeugd die met wijn en vlees aan het bbq-en zijn.  SUPER!!!

Dan zijn we boven bij Sacra di San Michele. We lezen op een bordje dat honden niet mee naar boven mogen, dus we doen de wandeling niet,  jammer 🙄🙄

Uitzicht op Susa dalSacra di San Michele

Sacra di San Michele

Even verderop parkeren we en kunnen we in ieder geval mooie foto's maken.  In een kwartiertje zijn we bij Lago Piccolo. We hebben mazzel en vinden net 1 parkeerplaats. We wandelen naar het stukje waar je bij het water kunt komen en gaan daar lekker met Yill in het water spelen. Wat is dit toch altijd genieten met haar!

Met Yill spelenLago PiccoloLago Piccolo

😍 😍

En daarnaast is het hier gewoon mooi, 29C , zonnetje, water en bergen... super combi!

We gaan terug naar de auto en rijden naar het andere meertje,  Lago Grande. Ook daar net mazzel met een parkeerplek. We pakken hier een terrasje met zicht op het water en bestellen een ijscoupe.. hmm 🍧

Lago Grande

Hmm... lekker

We rijden in 3 kwartier weer naar huis en nu is er geen zon meer op ons balkon en dat is heel erg fijn haha want het ging héél hard vandaag met de zon 😎

We koken weer zelf, een 3 sterren restaurant is er niets bij...

Carpaccio

Pizza

Onze KPN interactieve tv doet het goed op onze telefoons en laptop en we kijken naar Married at first sight... zijn we mooi weer bij 😉

Maandag 3 juni

We rijden even naar de Penny Market om broodjes te halen. Niet alleen voor het ontbijt maar ook voor onderweg. We houden de hele boel bij kassa op als blijkt dat we voor elk verschillend broodje zelf een scan sticker uit hadden moeten printen... bloody tourist 🤣

Penny Market

mooi plekje voor de boodschappen hè?

We ontbijten buiten waar het al goed warm is. Dan gaat de bel, de eigenaresse verteld ons dat er in ons dorp elke mamo een leuke markt is. Grazie!

Dat gaan we dus eerst maar eens doen. Er hangt een heerlijke sfeer, het lijkt wel of iedereen er elkaar kent. We kopen aardbeien uit Sicilië waardoor we aan R&A denken. En terwijl we verder lopen trilt mijn telefoon en appt hij een verhaaltje en foto's... toeval bestaat niet. Voor mijn andere broer hebben we Barolo wijn gezien. De familie is ( in gedachten) compleet ❣

Markt

Aardbeien uit Silicie

We halen de doggies op en gaan op pad. Het doel is even een gokje, anders gooien we zo ons programma om. Dichtbij ons is het begin punt van Colle delle Finestre. Of de pas open is weten we niet, maar volgens mij kun je 'm wel een stukje op tot aan een bepaalde picknick plek. Kww dus.

Even een feitje. In 2011, 2015 en 2018 werd deze pas opgenomen in de Giro d'Italia! EN...bijna 8 km is onverhard. We gaan op pad en na 20 minuten zien we dit bord:

Gesloten.... joa joa

Hmmm 🤔 .. we rijden verder en eigenlijk verwachten we een slagboom maar we kunnen de smalle weg vervolgen. Het rijdt mooi dus we gaan maar verder. We komen ook een auto en een motorrijder tegen, dat geeft een goed gevoel... we zijn niet de enige gekken... we zien dit op onze navi... kicken!!

Dit gaan we doen 🤣

We rijden veel tussen de bomen door en raken de tel kwijt met het aantal haarspeldbochten. Dan zijn we bij een vlak stukje waar de weg overgaat in een onverharde weg.  Mooie plek voor onze koffie en broodjes.

Wachten op de Giro 😉

( wachten op de Giro...🤣🤣)

Youp 😍Youp 😍

Terwijl we heerlijk zitten zien we naast een paar wielrenners ook een gewone personen auto naar beneden komen. 🤔🤔 is de pas dan toch helemaal open??? En wat die auto kan, kunnen wij toch ook... en een beetje living on the edge is leuk! WE DOEN HET GEWOON! Bijna 8 km rijden we stapvoets en de ooh's en aah's zijn wel 100x voorbij gekomen. Echt SCHITTEREND! En ONVOORSTELBAAR  dat de wielrenners hier overheen moesten!!

GrindwegMooie weg omhoogMooi uitzichtColle delle Finestre

Colle delle Finestre

En dan zijn we op 2179 meter hoogte en hebben we weer asfalt.

Even terug blikken:

Wouw

Op de top verwijzingen naar de GiroColle delle Finestre

Op de top van Colle delle Finestre auto lekker vies

We lopen hier wat rond en gaan dan verder. Jeuh... we zien marmotten aan de kant van de weg. Als ik parkeer en nog meer foto's wil nemen zijn ze al weg .

Marmotten aan de kant van de weg

Met een dik half uur zijn we beneden. Ons pupke is een beetje wagenziek 🤢 en dus stoppen we nog een keer extra. En beter... vanaf nu gewone B weg en een stukje snelweg naar huis.

Wat was dit gaaf zeg!!! Heel blij dat we ondanks het bord toch zijn gegaan... en dat we geen lekke band opgelopen hebben...😯

Op ons balkon aan de koffie en in de verte dondert het al. Het was ondertussen ruim 30C geworden en broeierig. Het begint te gieten, te waaien en te hagelen.

Terwijl ik het blog bij werk gaat Jeroen weer met zijn hobby bezig. Zeg nou zelf... zo'n man gun je toch iedereen!

Diner time

J&M 💏

Ps: dank voor je compliment pap 😘😘

1. Anneke:
    3 juni 2019
    Ik vind het weer geweldig hoe Jeroen voor je zorgt 😊 niet anders verwacht. Heerlijk weer en prachtig die foto's!
  2. Jürgen:
    Helemaal prachtige foto's en de rijs verhaal.......... Top geschreven 😘😘
  3. Marlien Dijkers:
    3 juni 2019
    Weer een mooi verhaal en mooie foto's zo tezien hebben jullie het egt naar jullie zin en yill en youp ook fijne vakantie nog groetjes marlien
  4. Rob:
    3 juni 2019
    Prachtig verhaal weer Mieke. En die uitdagende pas was een kolfje naar je hand. Misschien kom je nog eens op Sicilië. Qua smalle, bochtige en stijle weggetjes een walhalla. Veel plezier nog. Jullie hebben beter weer dan wij.
  5. Edith:
    3 juni 2019
    Mooi verhaal mooie fotos. Geniet ze Enjoy!
  6. Yvonne Evers:
    4 juni 2019
    Dat navigatiescherm met die bochtjes 😍Daar word ik ook altijd zoooo blij van!!!
    En die ijscoupe 🍨 ziet er ook niet verkeerd uit moet ik zeggen.
    Wat lief dat Jeroen zulke lekkere maaltijden in elkaar flanst.
    Wel een beetje eng die onverharde weg.. Ik weet niet of ik dat wel gedaan zou hebben. Dan ben ik toch wel wat schijteriger 🤭

Doei pupkes 💋
  7. Barbara:
    4 juni 2019
    Wat heerlijk toch weer allemaal. Grappig dat jullie zo gek zijn op die slingerweggetjes. Ik wordt daar altijd zo misselijk van🤢🤮. Jeroen je kunt altijd nog kok worden als de Xenos geen uitdaging meer bied😉.
    Gr Barbara
  8. Jan,Janet, Colin en Dustin:
    5 juni 2019
    Wat een prachtige foto's.....en wat een omgeving, heerlijk hoor! Ik ben blij dat ik die route niet heb hoeven rijden pffff wat een bochten!! Heel veel plezier nog
  9. Jan Wegink:
    11 juni 2019
    Wat zijn jullie toch GENIETERS. En Mieke wat "schrijf" je weer ontzettend leuk. Ik ben super trots op je!!! Pa.