Verbano-Cusio-Ossola augustus 2022

19 augustus 2022 - Almelo, Nederland

Hebben jullie vorig jaar gekeken naar het programma "B&B vol liefde"? Daarin deed ene Vincent mee met zijn B&B in Valduggia. Elke aflevering waarin hij mee deed, zaten we te kwijlen bij de mooie omgeving. Maar waar ligt dat nou eigenlijk? Google maps er bij. Oké... noord-west Italië dus. Met het Lago Maggiore en het Lago D' Orta in de buurt. Fantaaaaastisch!

En zo begon onze zoektocht naar een accommodatie. En deze vonden we een half uurtje onder Domodossola. (sinds Yvonne het Domme-doos-ela noemt krijgen we dat niet meer uit ons hoofd🤣🤣) Wel een uur noordelijker dan Valduggia, maar voor ons gevoel centraler en ( hopelijk) net zo mooi... We boekten Villa Alexandra in Megolo di Mezzo. Met een 9.8 op Booking.com zijn we zeer benieuwd hoe het appartement er in het echt uit ziet. Met Google view al de straat bekeken en 250 meter verder zit de Alimentarie... altijd handig 's morgens voor de broodjes 😉😋 En aan de overkant voldoende gras voor het uitlaten van de doggies. Het is maar dat we het weten...😉

Zo... nu kon de voorbereiding beginnen. ( mijn hobby 🤩) Wat is er veel te zien in de omgeving!! De stad Domodossola ligt op het punt waar 5 Ossolaanse dalen samen komen. Kabelbanen, stoeltjesliften, prachtige valleien, diverse meren, watervallen, safaripark, een therme, heel veel leuke plaatsjes, 2 grote shopping malls.... we zijn bang dat 2 weken niet genoeg is 😉

En dan heb ik het nog niet eens over de route er naar toe. Tuurlijk... het stuk tot aan Bazel kunnen we dromen en is saai...het is niet anders. Maar dan rijden we nog een uurtje verder en slapen we de 1e nacht in de Holiday Inn Aarburg. De dag er na gaat het echte werk beginnen. Via de Grimselpas, een stukje van de Furkapas en de Simplonpas rijden we Italië binnen.

Heerlijk deze voorpret!

En dan is het toch zo maar donderdag 18 augustus geworden. We zetten de wekker op 05.00 uur...

Is dat echt nodig? Neuh...

Is dat leuk? Ja 😄

We rijden iets na 05.30 uur weg. De hele route wisselt het qua weer. Wat vooral opvalt is dat het overal zo heiig is. We hebben ook best wat regen en drukte, maar geen files. We pauzeren een paar keer en omdat we alle tijd hebben gaan we vlak voor de grens even Weil am Rhein in. We doen even koffie bij een conditorei. Jammer dat het geen helder weer is want je hebt mooi zicht op Bazel.

Blik op Bazel

Om 15.00 uur zijn we in ons hotel. Mooi allemaal, hier worden we blij van. We relaxen even met de 2Y's, laten ze goed uit en gaan dan op pad. Aarburg moet een historische Altstad hebben (Städtli) Het is dichtbij en we rijden een brug over en vanaf daar heb je een mooi uitzicht op het kasteel.

Blik op burcht Aarburg

Helaas is de brug under construction waardoor je een minder mooi zicht hebt,

Jammer van de bouw activiteiten

maar waardoor je ook maar vanaf één kant er op mocht. We moesten echt belachelijk ver omrijden, maar ach... we hebben vakantie en gingen via zo'n mooie houten brug weer de rivier over.

Mooie houten brugMooie houten brug

Toen we eindelijk terug waren hebben we nog even de binnenstad bekeken maar zijn er verder niet uit geweest. Terug bij het hotel hebben we het grote winkelcentrum dat naast dit hotel zit bezocht en een hapje gegeten. In tegenstelling tot de voorspelling bleef het de hele middag droog. Dat geeft hoop voor morgen...🙏🙏

Bij de COOP ontdekte ik nog een soort van Engadiner nusstorte 😋 Lekker bij de koffie vanavond!

😋😋😋#sweetfamilymemories

We kijken wat tv en ons lampje ging vroeg uit...

Vrijdag 19 augustus

Na best een redelijke nacht zitten we tegen 09.00 uur aan een prima ontbijt. En ze zijn zo lief om onze thermoskan nog even met heet water te vullen voor de koffie onderweg. Om 09.45 uur rijden we weg terwijl het miest ( twents voor zachtjes regenen)... maar hoe dichter we bij de Furkapas komen, hoe dichter de wolken worden en hoe harder het regent. Boven op de top zitten we totaal in de mist... erg jammer! Gelukkig hebben we de foto's van 2 jaar geleden nog....😉 Nu maken we natuurlijk ook een paar mist foto's....

Boven op de FurkapasCoffee with a small view

Boven op de top van de Furkapas

Filmpje: boven op de Furkapas

Furkapas

Beneden slaan we deze keer rechts af, richting Brig.

Vanaf de Furkapas

Heel eerlijk... het valt me tegen... het is een saai stuk van ruim 40 km. Gelukkig wordt het wat droger. In Brig gaan we de Simplonpas op. Deze reden we nog niet eerder.... en het maakte alles weer goed. Boven maken we een mooie stop met de doggies.

SimplonpasSimplonpas

Prachtig hier, zelfs met iets minder mooi weer. We zetten de afdaling in, appen naar de eigenaar van het appartement en een uurtje later zijn we in Megolo di Mezzo. De mevrouw staat al buiten en ondanks dat ze eigenlijk geen Engels kan snappen we haar. Het is een groot appartement en super schoon. We moeten er aan de achterkant in en het straatje naast het huis is te smal voor een auto. Ik zet de auto zo dicht mogelijk bij de trapopgang en dan sjouwen we alles naar binnen. Een half uurtje later is alles op z'n plek en zitten we aan de koffie op ons balkonnetje. Youp zat daar al vanaf het 1e moment.... helemaal zijn ding!

Youp geniet

Gelukkig hadden we onze eigen klapstoelen bij ons, want op het balkon stonden van die K U T  bistro stoelen.

Na de koffie rijden we even naar Lago di Mezzola. Wouw!! Prachtig hier. Helaas vinden we geen parkeerplek, dus laten we het zitten en gaan boodschappen doen. De omgeving is echt prachtig. Één en al toppen om ons heen 😍 Het stukje waar wij zitten is heerlijk rustig. Jeroen kookt een heerlijke pasta maaltijd terwijl ik de honden uit laat. Ook dat is hier geweldig mooi!!

We eten op ons balkon en de mevrouw van het appartement ziet ons eten en gebaart en praat iets met piccolo... even later gaat de bel en heeft ze tafels bij zich. Haha, hoe lief. We nemen een klein tafeltje van haar aan. Inderdaad veel handiger.

Nou.... wij gaan ons hier zeer zeker vermaken. Het weer is in ieder geval de komende week top.

Ciao for now

J&M 👨‍❤️‍💋‍👨

1. Marijke:
    19 augustus 2022
    Fijne vakantie! Lekker genieten samen. We zwaaien volgende week naar jullie als we op de terugweg zijn richting NL 😀.
  2. Loes:
    Fijne vakantie!
  3. Jan,Janet, Colin en Dustin:
    19 augustus 2022
    Heerlijk om met jullie weer onderweg te zijn. We genieten weer van alle mooie foto's en verhalen. Geniet er van 😘
  4. Anneke:
    19 augustus 2022
    En al weer over en op jullie plek. Morgen maar eens videobellen om mee te kijken naar de prachtige omgeving!!
  5. Marlien Dijkers:
    19 augustus 2022
    Het ziet er allemaal weer mooi uit en de fottos ook fijne vakantie 🥰
  6. Edith:
    20 augustus 2022
    Fijne vakantie!
  7. Barbara:
    20 augustus 2022
    En dan is het weer vakantie🥳🥳
    Ik ga weer meegenieten. Zo leuk dat dat kan.
    Heel veel plezier samen!
  8. D&J:
    21 augustus 2022
    Dat jij geen travelagency begint. Maak van je hobby je werk en…… alles moet getest worden! 😇. Een hele fijne vakantie gewenst van de Olsmannetjes 😀😂
  9. Yvonne Evers:
    21 augustus 2022
    En ja hoor… ze zijn weer weg!! En ook alweer gearriveerd op de plaats van bestemming. Jammer van het mistige weer tijdens de passen rijden maar ja, beter goed weer de hele vakantie dan alleen tijdens de reis. Geniet ervan en ik ben al weer benieuwd naar het volgende verhaal. DIVERTITI !!
    Ciao 😘
  10. Xandra:
    21 augustus 2022
    Volgens mij een prima plekje en uitzicht op de bergen zo te zien. Ga genieten samen!!
  11. Miriam:
    21 augustus 2022
    Een goede voorbereiding is het halve werk 😜. Wij reizen weer gezellig met jullie mee. Heel veel plezier 😘.
  12. Sia:
    24 augustus 2022
    Fijne vakantie voor jullie, benieuwd naar jullie verhalen! Enjoy!
  13. Marjolein:
    24 augustus 2022
    Geniet ervan!!!
    De grimsel en de furkapas….nostalgie, komen uit in het dorp Oberwald waar ik in het verleden vaak ben geweest.
    De omgeving waar Vincent van B&B zat is inderdaad prachtig