Verbano-Cusio-Ossola augustus 2022 deel 2

22 augustus 2022 - Vogogna, Italië

Zaterdag 20 augustus

Mariët, van harte gefeliciteerd met je verjaardag 🥰

Het werk ritme zit er nog in en dus lopen we al om 06.30 uur met de hondjes. Het is al heerlijk weer. Om 09.45 uur vertrekken we naar Domodossola. Elke zaterdagochtend is hier een grote markt. Het is zoeken naar een parkeerplaats en dat lukt uiteindelijk buiten het centrum. Ik moet onwijs plassen dus eerst ergens aan de koffie. Daarna lopen we verder en zien we de 1e marktkramen al. En hoe verder we lopen, hoe mooier het centrum wordt. En wat een enorme keuze op deze markt!

Op de marktDomodossolaDomodossola

En wat een gezelligheid allemaal! Het is nog geen 11.00 uur maar de terrassen zitten bomvol met mensen die aan de Aperol 🍹zitten🙈

Domodossola

.. ach... het is altijd wel ergens op de wereld 17.00 uur😉... wij wandelen door prachtige straatjes en zien dan een klein bakkertje die cannoli's heeft. Ik ben helemaal blij dat Jeroen ze nu ook kan proeven. En hij vindt ze ook heerlijk. ( kun je na gaan... die op Sicilië waren nòg lekkerder) Uiteraard app ik Anneke even een foto.

Cannoli eten😋😋

We lopen verder langs alle kramen en willen dan terug naar de auto. Mijn richtingsgevoel laat me eigenlijk nooit in de steek.... maar nu hadden we Google maps nodig om weer bij de auto te komen haha. We zetten Domobianco in de navigatie, 10 km de berg op. Het zijn weer typische Italiaanse wegen, vol met gaten en af en toe heel smal. Komt dit goed? En wat zijn we al hoog! Eenmaal boven valt ons de mond open van verbazing... wat een enorme gezelligheid. En aaaaallll die auto's en campers zijn dus ook gewoon over die hobbelweg gereden haha. Er draait een DJ heerlijke muziek en omdat de kabelbaan ( uiteraard 😉) tussen de middag dicht zit, lunchen we hier gezellig en LEKKER!

Heerlijke lunch

Man man... wat genieten hier!! We kopen voor €12.00 p.p. een kaartje en gaan de stoeltjeslift in. Als we een heuvel over zijn, zien we het eindstation al... huh... wat een kort ritje. Maar dan zien we een 2e stoeltjeslift... als we hier eenmaal inzitten is het helemaal genieten... deze gaat vrij steil en duurt heerlijk lang. Uiteindelijk stappen we op 1598 meter hoogte uit. Hier wandelen we rond, niet heul handig op mijn (geile Teva😉) sandalen 🙈 en gaan dan weer terug, genietend van het uitzicht.

Aparte huisjesPrachtigHet eindstation van de stoeltjesliftHaaaaai

Op de weg naar benenden nemen we nog even de afslag naar Vallesone, prachtig dorpje waar de tijd is stil blijven staan.

Vallesone, zo'n leuk dorpje!

Met een half uurtje zijn we thuis, waar we na een uurtje met de 2Y's op pad gaan. Ik had wat gelezen over een stukje van de rivier de Toce waar je bij kon. Na wat zoekwerk nemen we op de gok een zandpad langs maisvelden.... yes.... we zitten goed. Het moeten even steil naar beneden..ons pupke rent al vooruit😄. We zien de mooie Ponte Napoleonico met een soort van waterval. Prachtig!

Bij de rivier de ToceBij de rivier de ToceIs toch genieten dit!!

Hier vermaken we ons een tijdje. Via een omweggetje en nog een Aperativo stop zijn we tegen 18.30 uur weer thuis. We eten op het balkon, kijken de laatste aflevering van B en B vol liefde, lezen wat en dan zijn we best moe van alle stappen die we vandaag gezet hebben.

Zondag 21 augustus

Terwijl we naar de Alimentarie lopen groet iedereen ons. Het is echt een leuk plekje, zo gemoedelijk! Het is zondag... dus we nemen het er van... 2 gevulde croissants 😉

Hmmm... gevulde croissants

Lekker ontbijten op het balkon en nog wat rustig aan doen. Tegen 11.30 uur gaan we op pad. We willen een rondje Lago D'orta doen. Aan de westkant van het meer kun je op een heel stuk niet langs het water rijden. Jammer, want de weg gaat door het bos zonder mooie uitzichten. Na een kleine 3 kwartier zijn we in het plaatsje Pella. Het ziet er pittoresk uit.

Pella

We gaan bij het water op een bankje zitten om ons broodje op te eten. Inmiddels is het ruim 30C en is het vooral voor Youp te warm. We gaan verder om aan de oostkant terug te rijden. Maar dan zien we een leuk tentje met een terrasje in de tuin en doen we daar even koffie... en yes... schaduw. We genieten hier een tijdje en vervolgen dan ons route.

Ff in de schaduw aan de koffie

We kijken even in Orta San Giulio (gaan we later nog eens naar toe) en zien dat je hier buiten het centrum moet parkeren. (dat we het maar alvast weten) Aan de bovenkant van het meer ligt Omegna. Dit ziet er super gezellig uit. We toeren rond voor een parkeerplaats wat nogal een opgave is. Uiteindelijk parkeren we ergens waar het waarschijnlijk niet mocht, maar er stonden er meer...🤔 We gaan gelijk even naar het water waar de hondjes enorm genieten... Youp gaat bijna zwemmen... zo blij is hij met de verkoeling haha.

Eindelijk water!De mannen!😍😍

We wandelen wat rond, pakken een terrasje ( 2e keer nu dat we wat drinken bestellen en geen chips krijgen... we snappen na al die jaren Italië nog steeds niet hoe het zit🙈)

OmegnaHmmm😊😊

en lopen dan toch met een kriebeltje in de buik terug naar de auto.... maar hij staat er nog, geen wielklem of bekeuring...😉😄 24 minuten later zijn we thuis. Aan de 2Y's heb je niks meer... die liggen voor pampus.

Youp helemaal op....😴😴

Mooi.. haha... wij gaan nog wel even op pad. Deze keer naar Mergozzo. Ook hier druk en lastig om een parkeerplaats te vinden. We gaan maar gewoon wachten en ja hoor, nog geen 10 minuten later komt er al iemand die weg gaat. We lopen langs het water met een mooi zicht op het pleintje.

Mergozzo

We kijken even waar we willen eten en we zien nog veel lege tafeltjes. Maar die blijken allemaal gereserveerd te zijn.. shit... en nu. In een zijstraat zit een pizzeria " Secret Garden".... nou die tuin blijft geheim voor ons want ook daar was alles vol.😄 Maar binnen konden we zitten. Het duurde ruim een uur voordat we onze pizza's hadden, maar het was het wachten meer dan waard.

Heeerlijke pizza's🍕🍕

We sloten deze leuke avond af met een ijsje en een wandeling langs het water.

Mergozzo by night

Maandag 22 augustus

We komen in de vakantie modus... om 08.10 uur lopen we pas buiten. Ontbijten in het zonnetje en om 10.00 uur op pad. Ons 1e doel is Stresa ( aan het Lago Maggiore) Het ligt allemaal dichtbij, binnen een half uurtje liepen we op de passeggiata panoramica, prachtige aangelegd langs het water.

StresaStresa

We hebben fantastische uitzichten, vergapen ons aan de mooie hotels (eerst de loterij winnen)

Ons volgende plan😉😉

en aan het eind drinken we koffie met een view. 😍

Stresa... coffee with a nice view

Omdat het al best warm nemen we op de gok een route door smalle straatjes omhoog want deze hebben schaduw.

Onze volgende bestemming is Verbania. Het is even zoeken want wat willen we hier.... we zien niet echt een centrum met winkels... dus rijden we langs het water en parkeren hier. Ook alweer zo ontzettend mooi!!

Wat een prachtig zicht op het Lago MaggioreVerbania

Na vele foto's lopen we op de gok wat omhoog en eten een belachelijk duur broodje bij Café Centrale. We vragen nog even na waar we kunnen winkelen en ze verwijst ons naar Intra, heel iets verder op. Dat is dus onze 3e stop. We moeten niet te hard lopen want de winkels gaan pas om 14.30 uur open ( sommige zelfs pas vanaf 16.00 uur)  We  gunnen onze benen wat rust op een terrasje bij een grote kerk. We zitten heerlijk in de schaduw te genieten. Tot de kerkklokken beginnen te luiden en vanuit alle straatjes mensen komen aan lopen. Zoooo apart, alsof ze er op hebben staan wachten. Er komt een lijkauto voor rijden... een kist met een mega bloemstuk er op wordt uit de auto geladen, de kerkklokken luiden niet meer en het is muisstil ( doodstil is nu wel een heel gek woord 😉) op het plein. Op geen enkel terras praat nog iemand. Het was net een film waar we in zaten... zo apart en indrukwekkend!

Kerkdienst ivm uitvaart

We gaan verder, doen bij een mega Lidl nog even boodschappen en gaan naar huis. Na een koffie op ons balkon gaan we met de doggies weer naar het water. Wat houden we hier toch van.... wat een rust!! En dat op nog geen 10 minuten afstand.

Wat genieten!

Na een tijdje besluiten we een bordje te volgen... hadden we van de week al gezien dat na een plaatnaam de toevoeging Beach stond.... ehm...waar en hoe dan? Het was uiteindelijk ook niet te vinden haha... maar we kwamen wel door ons buur-dorpje en ontdekten daar een leuk restaurantje met tuin. Hier namen we een Aperativo... de eigenaar kon een beetje Engels en we vroegen aan hem waarom je bij de één wel en bij de ander niet wat bij je drinken kreeg. Pure willekeur van het bedrijf. Extra service. Al met al een erg leuk gesprek met de super aardige eigenaar op een leuke plek. Hier worden we blij van.

Wat een heerlijke Aperativo

Thuis even simpel een hamburger en sla, want veel honger hebben we niet meer.

Terwijl Jeroen de wedstrijd van Heracles op de laptop binnen kijkt, maak ik dit blog af op ons balkon. Ook vandaag weer onwijs genoten!!!

Ciao for now!

J&M 👨‍❤️‍💋‍👨

1. Yvonne Evers:
    22 augustus 2022
    Sorry, maar het is gewoon TE mooi. Ik weet niets anders te zeggen. Het kwijl druipt uit m’n mond. Alle foto’s stuk voor stuk schitterend.
    Diepe zucht
  2. Annelies:
    22 augustus 2022
    Heerlijk genieten, net als wij. Strakblauwe lucht en elke dag zon. Al is het hier langs de Weser een stuk minder druk en toeristisch.
    De bergen, het water en de plaatsjes, het ziet er allemaal even mooi uit.
  3. Anneke:
    22 augustus 2022
    Prachtige foto's, heb het niet bij elke foto gezet maar je snapt het wel.... lekker verder genieten!!!😘
  4. Edith:
    Prachtige foto’s. Enjoy!
  5. Nicole:
    23 augustus 2022
    Zijn jullie nog naar de eilandjes gevaren vanuit Stressa? Isola Bella is er mooi!
  6. Barbara:
    23 augustus 2022
    Heerlijk die afwisseling van een drukke markt naar heerlijk rustig aan het water. En idd wat een mooie foto's.👌🏼 Er zullen vast nog vele volgen. Genietze
  7. Nelleke:
    23 augustus 2022
    Wat een mooie foto's, leuk om zo weer mee te genieten! Heel veel vakantieplezier nog!
  8. Marjolein:
    24 augustus 2022
    Prachtige foto’s
  9. D&J:
    25 augustus 2022
    Tja…. Wat kun je hierop zeggen…. Zulke mooie foto’s maar de geile Teva’s staan er niet op! 😀😇 Echt super mooie kiekjes M&J.
    Dit dreigt weer een top vakantie te worden!
    👍🏻👊🏼👊🏼👊🏼🥰