Verbano-Cusio-Ossola augustus 2022 deel 3

25 augustus 2022 - Vogogna, Italië

Dinsdag 23 augustus

Wederom stralend weer 🌝 (net als bij jullie trouwens) Iets na half 11 gaan we op pad, vandaag gaan we 2 bergmeren bezoeken, die redelijk dicht bij elkaar liggen.

Als 1e gaan we naar Alpe Cheggio. 39 km rijden en daar doe je dan 54 minuten over. Het is weer een mooie slinger route de bergen in. Onvoorstelbaar hoe vaak we denken.... er past net 1 auto qua breedte op deze wegen, maar zoals we uiteindelijk boven zien, is dat geen punt voor deze bezoekers... geen parkeerplaats meer te vinden🙈 Alleen een stukje lager, maar dan moeten we steil omhoog lopen en dat gaan we onze Youp met deze warmte niet aan doen. Niet getreurd... we zetten de auto wel op deze parkeerplaats, stoeltjes naast de auto... tijd voor onze lunch. Het uitzicht is prachtig, de temperatuur heerlijk... wie doet ons wat.

Lekker bakkie koffie

Na ons 1e bakkie overleggen we... eten we ons 2e broodje nu of later.... maar dan zie ik Youp onder de stoel met het zakje met broodjes... whoehahaha..... de kaas is ons letterlijk van het brood gegeten en hij begon ook al het brood zelf.... geef hem eens ongelijk🤣🤣🤣

Foei Youp🤣🤣

Goed, geen 2e broodje dus. We rijden nog 1x naar boven en zien dan dat we zouden kunnen parkeren voor een camper. Jeroen vraagt even of ze plannen hebben om weg te gaan. Nee, dus wij kunnen daar parkeren. Top. We zien de stuwwand met daarachter het intens blauwe meer, het Lago Alpe del Cavalli. En daarachter de mooie toppen. Schitterend!!

Lago Alpe del Cavalli

Dan rijden we 8 km slingerend en smal een stukje naar beneden, slaan naar rechts om 4 km slingerend en smal😀 weer naar boven te rijden. En dan zijn we bij Lago di Antrona (bij Alpe Russi), wat kleiner maar minstens net zo mooi. Ook hier best druk. We gaan rondom het meer wandelen.. sjonge wat GAAF!

Lago di AntronaPrachtig wandelen rondom Lago di AntronaLago di Antrona

Die uitzichten steeds, de wandel route zelf, het kneuterige plekje om wat te drinken... wat onwijs genieten. We gaan zelfs nog even naar het water....Yill rent vooruit.... zie je dat kleine hondje daar beneden 😄😍

Zie dat kleine hondje beneden

We komen onderweg nog aan de praat en horen dat we aan het einde niet het pad kunnen volgen maar over rotsen moeten klimmen... echt iets voor ons🙄 We besluiten er niet op te gokken, dus lopen we dezelfde mooie route terug. Bij het restaurant drinken we nog wat en gaan dan henig an terug. Onderweg nog even een koffie stopje... zo handig onze "dure" stoelen van de Kringloop 🤣

We zijn tegen 16.30 uur thuis. Gewoon even niksen, lezen, pannenkoeken bakken en weer lezen. EN!! Eindelijk even met Marlien kunnen videobellen, zij is nu op Sicilië!

Om 21.00 uur rijden we naar Verbania. We gaan de licht en water show bekijken. Hmmm.... een beetje een tourist trap is het wel.

Fontana Galleggiante Luminosa e Musicale

Er zou ook muziek bij zijn, maar we zien alleen de fontein. Tja.... maar de sfeer in Verbania is heerlijk. We zien een leuke cocktail bar en we nemen het er van😉

Gezellig!!

En de fonteinen zijn dan wel niet zo mooi als in Las Vegas, maar je weet het...what happens in Verbania, stays in Verbania... hik...🍹🍹

Woensdag 24 augustus

Tonnie, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Wat is het toch ideaal met de hondjes lopen hier!

Om 10.15 uur rijden we naar Stresa. We kopen 2 retour kaartjes voor de boot naar Isole Bella €10,20 Om 11.05 uur pakken we de boot en nog geen 5 minuten later ben je er al.

Aankomst Isole BellaZicht op Isole Bella

We wandelen op ons gemak rond, wat een gezellige sfeer hangt hier. Marktkraampjes, terrasjes, kleine steegjes met winkeltjes. En zelfs een soort van Hard Rock Café.

Restaurant LemontreeRestaurant Lemontree

Hier drinken we koffie en lopen dan de andere kant op.

My Bella 😍

Maar we komen tot de ontdekking dat je daar ook niet veel verder kunt. Je moet dus een kaartje kopen om de tuinen en het kasteel (?) te bezichtigen. We lopen naar de ticket office en zien dat dat €40.00 gaat kosten. Daar hebben we geen zin in. Als we op het vaarplan kijken zien we dat de volgende boot pas om 13.40 uur gaat. En dus zoeken we een leuk restaurantje om te lunchen. Dit doen we uiteindelijk op het balkon van een restaurant met een mooi uitzicht. En we eten heerlijk!!

Wat een heerlijk plekje

Als we weer aan vaste wal zijn, halen we de stoeltjes uit de auto en lopen naar een strandje. Hier zwemmen we, zonnen we en genieten we van de uitzichten.

Zicht op Isole BellaFijn plekje

Maar wij hebben geen zit in ons gat, dus we doen even wat boodschappen en zijn dan tegen 16.00 uur thuis. Snel even de waterkoker aan en de thermosfles vullen, doggies in de auto en naar ons stekkie aan het water. Stoeltjes tot bijna in het water gezet, doggies lekker spelen, koffie drinken en GENIETEN!!!

Gezellig samen aan de stok😉

Thuis even lekker op het balkon, gelukkig schaduw. Want ook vandaag was het weer 32C. Maar door het windje voelt het heerlijk.

Jeroen kookt een heerlijk soepje met een broodje knakworst. En na het douchen is het joggingpak aan en game night. En natuurlijk wint Jeroen steeds...🥴

Game night

Donderdag 25 augustus

Wat een geluksdag... als we de deur open doen staat dit op onze stoep.... hoe lief is dat?

Hoe lief is dit?

Om 10.45 uur zijn we bij Agriturismo Alberobello. Wat een geluk dat Lorenzo dit ons appte nadat Jeroen met zijn zoontje het over een zwembad had gehad ( zoooo schattig, wij schatten het zoontje op een jaar of 10 en hij wil heel graag Engels met ons praten... een voorbeeld voor de rest van de Italianen 😂).

Deze plek is, zoals het in Amerika zouden zeggen, een hidden gem! Het is dus een Agriturismo. (Het woord agriturismo is samengesteld uit de twee Italiaanse woorden agriculture (agricultuur) en turismo (toerisme) en is bij Italiaanse wet gedefinieerd sinds 1985. Tot die tijd hadden steeds meer Italiaanse boeren het financieel moeilijk waardoor veel boeren werden gedwongen om ander werk te zoeken. Dit ging ten koste van de Italiaanse cultuur waarbij veel waarde wordt gehecht aan de productie van voeding op kleine schaal. Deze nieuwe vorm van plattelandstoerisme is voor de Italiaanse boeren een belangrijke bron van neveninkomsten en hierdoor kan de boer zijn boerenbedrijf aanhouden)  Goed... we zijn er dus, parkeren en lopen het terrein op. Het is hier dus gewoon GRATIS!! Hoe dan? Er zijn 5 kleine zwembaden gevuld met natuurlijk bergwater. Deze zwembaden liggen verspreid over het terrein, overal zijn ligbedden en zitjes. Daarnaast een restaurant met een gezellig terras. En je kunt hier dus ook kamers/huisjes huren. Het is in één woord: adembenemend (mooi).

Agriturismo AlberobelloAgriturismo AlberobelloAgriturismo Alberobello

We leggen onze handdoeken op een bedje en gaan de baden uit proberen... brr... wel frisjes😆 Maar het is echt heerlijk, zelfs het watervalletje dat in één van de baden uitkomt probeer ik uit☺️

Agriturismo Alberobello

We bestellen koffie en wat zijn ze hier aardig!! En wat een uitzichten hè... (dit ligt op de route naar die mooie bergmeren van van de week) En dan €1,50 betalen voor de lekkere koffie...

We zonnen, komen aan de klets met 2 Italiaanse zusjes waarvan er 1 sinds 8 jaar in Leiden woont. Enorm gezellig allemaal! We eten in de schaduw een panini ( €5.00 tssss) en zwemmen nog maar weer even. Wat een ontzettende gave plek!! Dit had je toch nooit kunnen weten...

Om 15.00 uur gaan we richting huis. 23 km/27 minuten. Ideaal toch. We zijn best moe en doen even een dutje. We douchen en gaan dan met de doggies op pad. We willen een dorpje aan de overkant van de rivier bekijken, Vogogna. Ooit, in de middeleeuwen een ommuurd dorp, nu nog een historisch stukje. We dwalen door koele stille straatjes, klauteren omhoog voor een mooi uitzicht, dalen weer af naar het plein en doen daar nog even een aperativo.

VogognaVogognaVogogna

Thuis maken we wraps waarbij we dankbaar gebruik maken van de verse tomaten. 🍅🍅😋😋

We vallen in herhaling, maar het is hier TOP!!

J&M👨‍❤️‍💋‍👨

1. Inge:
    25 augustus 2022
    Wat heerlijk allemaal! Heel veel plezier nog!
  2. Yvonne Evers:
    25 augustus 2022
    Dit is wel een HEULE mooie vakantie hè?
    Het verhaal leest weer heerlijk weg en de foto’s zijn werkelijk waar, niet te versmaden. Kwijl kwijl

Geniet nog even
    😘 ciao
  3. Barbara:
    25 augustus 2022
    De foto's liegen er niet om. Wat ontzettend mooi allemaal. Ik snap helemaal dat jullie genieten. Lekker blijven doen.
    Gr Barbara
  4. D&J:
    GM Lieffies,
    Wederom: een prachtige vakantie.
    Goed dat je mij je Gei…… nog even goed laat zien op de strandstoel. Nu ik weet dat ze zwart zijn weet ik ze te vinden.
    Ook lief van jouw M om J te laten winnen zoals afgesproken rekenen we na de vakantie wel af. 😇😂😂👊🏼
  5. Anneke:
    26 augustus 2022
    geweldig weer!! en weer prachtige foto's!! 😁😍😎 snel verder genieten!!
  6. Marian:
    26 augustus 2022
    Weer genoten van jullie verhaal en prachtige foto's..man man wat is het daar mooi❤️
  7. Xandra:
    26 augustus 2022
    Nou ik snap waarom je het daar top vindt!! Wat een mooie omgeving, altijd weer bergen op de achtergrond, mooie meertjes en gezelligheid in de dorpjes. Weet je zeker dat je niet nog langer blijft dan een week? Ik zou er nog eens over nadenken 😜