Verbano-Cusio-Ossola augustus 2022 deel 4

28 augustus 2022 - Vogogna, Italië

Leuk, al jullie reacties, hier of op de app. En ja...Jan heeft gelijk... het dreigt inderdaad een erg leuke vakantie te worden😂😂

Vrijdag 26 augustus

Voor vandaag een route bedacht van 148 km en daar gaan we dan de hele dag over doen. Om 10.40 uur rijden we weg. Ons 1e doel was Santa Maria Maggiore. Vanaf Domodossola de bergen in. Helaas geen route met mooie uitzichten of haarspeldbochten, maar gewoon saai en veel geslinger. In S M M staat het schoorsteenveger museum. Geheel gewijd aan alle arme jongetjes die vroeger als "levende bezems" door de schoorsteen moesten kruipen. Ik heb vroeger het ontzettende indrukwekkende boek van Lisa Tetzner gelezen.

Levende bezems, dat waren jongens tussen de negen en de veertien jaar die als hulpjes van Italiaanse schoorsteenvegers werkten. Dat was geen fijn baantje; ze moesten in stikdonkere, nauwe schoorstenen kruipen, werden vies en kregen vaak roet in hun longen.
Dit boek gaat over zo'n 'levende bezem'. Giorgio wordt door zijn vader verkocht aan de man met het litteken. Na een lange en avontuurlijke reis komt hij aan in Milaan. Als schoorsteenvegerjongen moet Giorgio keihard werken en wordt hij slecht behandeld. Hij sluit zich aan bij de 'Bond van de Zwartgezichten'. Die bestaat uit allemaal levende bezems. Samen proberen ze vrij te komen..

Het is best druk in dit plaatsje. Nadat we geparkeerd hadden liepen we richting het museum. Maar het was zo druk en totaal niet handig dat wij de 2Y's bij ons hebben, dit gaat dus op de bucketlist voor de volgende keer.

Schoorsteenveger museum in Santa Maria Maggiore

We hadden nog wel een ander plekje hier bedacht, aan het einde van een dal naar Agriturismo Valle Loana, echt zo'n plek waar je gewoon niet verder kunt. Het was de hobbelweg zeker waard, wat mooi hier! We kijken bij de koeien (yes... eindelijk😂), we nemen koffie en gebak, we wandelen en we maken veel foto's.

Agriturismo Valle LoanaAgriturismo Valle LoanaDe 2Y's 😍😍Agriturismo Valle Loana

Als we weer op de grote weg zitten, rijden via het plaatsje Re, richting Locarno. In Re zit zo'n grote basiliek... de mond valt je open. Geen idee waarom hier,  want het is een gehucht, maar apart is het wel.

De basiliek in Re

In Locarno (Zwitserland) rijden we even rond ( ik was hier 17 jaar geleden met Jan en Diana) en gaan dan langs het Lago Maggiore zuiderlijker rijden. Het is ondertussen weer 30C, maar de hele dag bewolkt. Nog net voor de grens zien we vanaf de hoofdweg een leuk plekje aan het water, we zijn nu in het plaatsje Brissago. Als we eenmaal beneden zijn is het zelfs nog mooier! We vermaken ons een tijdje bij het water en gaan dan op een leuk terrasje zitten. Wat een uitzicht!!

BrissagoBrissago

We vervolgen de route langs het water en het wordt steeds drukker. In Cannobio wordt het verkeer zelfs door agenten geregeld. Dit laten we nu even aan ons voorbij gaan, maar komen hier van de week zeker terug. Wel stoppen we in Cannero Riviera. Een schattig authentiek plaatsje. We wandelen met de doggies langs het water en genieten van een heerlijk ijsje. Het historisch centrum slaan we ook helaas over. Dit soort plekken is niet heel fijn met onze hondjes ( lees krengen🙈🥴) Pakken we van de week gewoon mee.

Cannero RivieraCannero Riviera

Via Verbania is het een beetje file rijden maar dan is het richting ons huis weer heerlijk rustig. Iets na 18.30 uur zijn we thuis. Veel gezien vandaag. We eten op ons balkon en kletsen 's avonds zeker een uur met Lorenzo

Zaterdag 27 augustus

Er schijnt slechter weer op komst te zijn, dus laten we dan nog maar even lekker van de zon gaan genieten. We starten wat traag op en hebben zin om buiten de deur te gaan ontbijten. In Gravellone (10 minuutjes rijden) zit een leuk tentje. Er is nog plek in de zon... alle Italianen zitten in de schaduw🤪... en wij genieten! Van een kop koffie en ieder 2 gevulde croissants... voor €8.00 Alleen hierom is Italië al geweldig hahaha.

Lekker ontbijten

We rijden naar Feriolo. Hier kwamen we van de week langs en het zag er zo schattig uit allemaal. Maar het is zaterdag, er zal wel geen plek zijn. Maar dat valt mee, we kunnen zelfs gratis parkeren🤭 Onze stoeltjes gaan mee en we gaan lekker op dit leuke strandje zitten. Het water is totaal niet koud, dus we wisselen het zonnen met zwemmen af, want het is behoorlijk warm al. Ook wandelen we even langs het water en drinken we wat. En dan is het zo maar 15.00 uur geworden.

Feriolo

We doen bij de Penny boodschappen en stiekem wordt ik hier extra blij😆

Hier word ik blij van🤪

Thuis eten we een broodje, zitten we heerlijk op balkon en wandelen we een mooi stuk met de doggies. We lezen, ik kook een Mexicaanse maaltijd en dan gaan we nog even op pad. We hadden laatst gezien dat er boven het water in Omegna allemaal lampjes hangen. Dat willen we graag 's avonds zien. Wederom net mazzel met een parkeerplaats! Het is gezellig druk en we zien ook allerlei marktkramen. We lopen een heel rondje

OmegnaOmegna

en gaan uiteindelijk op een terrasje zitten. Op een gegeven moment valt ons op dat er zich steeds meer mensen langs de weg en waterkant verzamelen. We vragen de serveerster wat er te doen is, maar heel veel verder dan het eren van een heilige komen we niet. We zijn wel nieuwsgierig want het wordt steeds drukker. Het is een soort Disneyland wachten op de parade haha... en we wachten... en we wachten... man man... schiet eens op... en we weten nog steeds niet waar we op wachten... haha Maar dan...komt er een stoet mensen langs...fakkels bij zich...muziek, nonnetjes, de fanfare... EN... een glazen kist met een "mens" er in. Waarschijnlijk is dit San Vito (we zagen aanplakbiljetten met een feestweek San Vito) "De Paus" leest een verhaal voor, er wordt gezongen, gebeden en gezegend...en dat was het. Aan de ene kant moeten we lachen ( wat is dit??) aan de andere kant was het ook wel heel mooi... De plek, de sfeer en wanneer maak je zoiets nou mee?

Viering San Vito in OmegnaViering San Vito in Omegna

Viering San Vito in Omegna

En voor de echte belangstellenden, hierbij 2 filmpjes:

Klik hier voor filmpje 1

Klik hier voor filmpje 2

Zondag 28 augustus

We gaan vandaag een stukje noordelijker rijden. De route waar ik mij het meest op verheugde deze vakantie 😊

Om uiteindelijk in Riale te komen moet we 81 km rijden. Maar first things first. Nadat je de grote weg verlaat en meer de bergen in rijdt, kom je in het plaatsje Crodo ( yes, hier komt de Crodino vandaan) Hier zit een bakker waarvan ik had gelezen dat ze er van heinde en verre naar toe gaan. En dat is te zien. Je moet een nummertje trekken buiten en op je beurt wachten. Het gaat snel en binnen bestellen we van die heerlijke mini gebakjes. En een croissant crema en een brioche 😋😋 Wat een keuze!!

Wat een keuze!!Bij de bakker

We vervolgen de route en stoppen een eindje verder voor een picknick. Koffie met wat lekkers, maar de kleine gebakjes blijven in de koelbox.

Hmmm😋😋

Een half uurtje later gaan we weer verder en dan.... DE WATERVAL... Wouw zeg... in het echt nog mooier dan gedacht. We gaan er eerst even uit op een plekje waar je 'm in de verte ziet en later nemen we boven foto's op een speciaal uitkijk plateau. Spectaculair!

Cascata del Toce

Cascata del Toce

Klik hier voor filmpje van de waterval

We rijden weer verder, tot het eindpunt. Er staat een hek op de weg, je mag niet meer aan het einde parkeren. We betalen €5.00 voor een parkeerplek. Er is alleen helemaal aan het einde van het grasveld nog plek. We zien dat er vanaf daar al mensen richting het einde van het dal lopen. Dat doen wij dus ook maar. Eerst is het vlak maar wat glibberig maar dan gaat het best omhoog.

RialeDaar gaan we

Poeh... de zweetdruppels komen los. Hoe verder we lopen hoe dichterbij de grote stuwwand komt. Pffff... na 3 kwartier zijn we er nog niet... wat doen we? Opgeven is nu geen optie meer! De zon schijnt heerlijk en ja.. het is pittig... maar achter die wand ligt waarschijnlijk iets moois. En man oh man.... die bergtoppen.... hoe mooi!! Ruim een uur nadat we bij de auto vertrokken waren we boven. Het water is weer intens blauw😍😍 S C H I T T E R E N D!!

Lago di MorascoLago di MorascoLago di Morasco

We lopen over de stuwwand en beslissen om aan de andere kant, via de asfaltweg naar beneden te lopen. Gelukkig komen we beekjes tegen waar de 2Y's kunnen drinken.... want wat doen ze het goed. Vooral die Youp... knap hoor!

De wandel route

We dalen af, moeten nu wel wat om lopen om bij de parkeerplaats te komen, maar dat is niet erg, want dat stuk is vlak. 2 uur en 3 kwartier later, met bijna 5 km in de benen zijn we weer bij de auto. Inmiddels is het bijna15.00 uur, klappen de stoeltjes uit... koffie en een broodje... eindelijk. Maar wat was het gaaf!!

Yes... we kunnen weer zitten

We rijden weer naar beneden en zijn tegen 16.30 uur thuis. We relaxen even en kunnen dan met een gerust hart de hondjes even alleen laten... die slapen😁

We gaan uit eten en zoeken naar een lokaal tentje, dit vinden net even buiten Gravellone. Omdat we net iets te vroeg zijn, de keuken gaat vanaf 19.00 uur open, beginnen we met een drankje... en hier maken ze echt werk van de Aperativo 😋😊

Heerlijke Aperativo

Om 19.00 uur brengt het meisje een groot krijtbord. Een voorafje, een hoofd- en een bijgerecht voor €10.00 Een menukaart is er verder niet... Jeroen vindt dit geweldig ( hij lust alles... ik ben een teutebel) De1e gang is lekker, de 2e gang met gekookte kippepootjes laat ik aan mijn hubbie over. Ik red me wel met de aardappels en de rauwkost. Maar het was een leuke ervaring.

De menukaart1e gang2e gang

En deze dag, net als alle andere dagen trouwens, was weer fantastisch!!

Nog een klein weekje te gaan!! Ciao.

J&M👨‍❤️‍💋‍👨

( sorry...wéér veel foto's 🙈)

1. Jan,Janet, Colin en Dustin:
    28 augustus 2022
    Wat fijn om nog even met jullie "mee" op vakantie te zijn, als wij alweer druk aan het werk zijn. We genieten samen met jullie nog even na! Enjoy ☀️
  2. Yvonne Evers:
    28 augustus 2022
    Heel stom

😉
  3. Laura:
    29 augustus 2022
    Wat is het mooi om jullie ervaringen te lezen. 😊
  4. Jürgen:
    Altijd mooi om te lezen
  5. D&J:
    29 augustus 2022
    Een aan zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid: TOP vakantie.
    Weer mooie foto’s maar die met de 3 eentjes is wel de mooiste, wel jammer van dat pootje.
  6. Anneke:
    29 augustus 2022
    heerlijk weer en weer prachtige foto's!!
  7. Barbara:
    Bellissimo👌🏼👌🏼
  8. Xandra:
    29 augustus 2022
    Wat een prachtige foto’s weer! Super omgeving en fijn dat jullie genieten! En lees dat jullie nog van alles op de planning hebben staan, lees regelmatig hier komen we zeker terug… en anders volgend jaar 😃
  9. Marlien Dijkers:
    30 augustus 2022