weekendje Eifel (sept 2016)

25 september 2016 - Schleiden, Duitsland

Donderdag 22 september

We werken allebei de ochtend nog en vertrekken om 14.00 uur voor een weekendje Eifel. Het is nog steeds prachtig weer (te mooi voor deze tijd van het jaar) en dus drinken we onderweg koffie in de zon aan een picknicktafel. We zijn om 17.30 uur in het dorpje Morsbach bij Schleiden. We rijden een straat in en precies aan het einde van de straat, aan het begin van de natuur, staat een mega groot huis. We bellen aan en John verwelkomt ons. Hij is een Nederlander en is getrouwd met een Duitse vrouw. Het beneden gedeelte is voor ons. Het is niet heel groot, maar modern en netjes met vooral een MEGA gaaf uitzicht. We pakken de boel uit en lopen gelijk heerlijk het pad af naar een uitkijkpunt over/naar nationaal park de Eifel. Echt prachtig hier! En ook hier zijn weer mijn vriendjes die nieuwsgierig komen kijken. Leuk!

vrienden!! :-)

Dan gaan we naar het dorp en eten Curry Bratwurst und pommes. We zitten om 19.30 uur nog steeds buiten! De rest van de avond kijken we tv (jaja….BVN is hier te ontvangen) en internetten een rondje maar de buitenlucht maakt moe en om 23.00 uur zijn we onder zeil.

Vrijdag 23 september

Het was een redelijke nacht en dik half 8 liepen we buiten. Wouw….achter de sluierbewolking schijnt al de zon en daardoor krijg je een prachtige oranje-achtige gloed te zien. We drinken een bakkie koffie maar gaan dan toch douchen. Om half 10 liepen we onze straat in naar het Bauern Café.

das bauerncafe

Een heel leuk restaurantje met souvenierswinkeltje in zo’n historisch vakwerk pand met een prachtig binnen plaatsje. We ontbijten hier uitgebreid en wandelen dan weer terug. We doen gelijk de honden aan de riem en gaan een mooi stuk wandelen. Yill kan bijna overal los lopen en we genieten weer van het grappige rennen van haar als de koeien dichterbij komen. Ze is een held op sokken….

Dan gaan we om 11.30 uur, zonder honden, op pad. Eerst rijden we de mooie, wat kleinere wegen maar MET haarspeldbochten, door de Eifel om uiteindelijk uit te komen in Monschau. Deze plaats stond al heel lang op onze bucketlist…. Vinkje dus. Je parkeert buiten de historische Altstadt en loopt via een pad langs de Roer het stadje in. Monschau staat bekend om zijn mooie vakwerkhuizen.

monschau

Ook is er een erg gezellig plein met terrassen. En ook nu nog steeds mooi weer, af en toe een wolkje maar verder alleen maar zon en 19C. Niet te geloven, wat een mazzel. We zitten op 2 verschillende terrassen en lopen door alle kleine straatjes. Tegen 15.30 uur gaan we, zonder omwegen, naar huis. We drinken koffie in de zon en lezen wat. We lopen weer prachtig een stuk met de honden en Jeroen kookt iets makkelijks. Na het eten gaan rijden we naar Dreiborn. Daar is aan de rand van het nationaal park een speciale tribune gebouwd waar je wild kunt spotten. Het zit er vol met de echte spotters…mega camera’s met mega lenzen, verrekijkers….en wij met onze Samsung S7…hahahah. Dus we genieten gewoon zonder mooie filmpjes of foto’s. Op dit moment is het bronsttijd en dus zijn de mannetjes herten op zoek naar vrouwtjes. Ze stoten hier nogal luide kreten bij uit die op onze plek goed te horen zijn.

Het resultaat:

het resultaat met de telefoon....

In het donker rijden we weer terug. Het was een topdag!

Zaterdag 24 september

Prima nachtje en we lopen pas om 08.30 uur buiten. Het is werkelijk schitterend weer. We dekken buiten de tafel en ontbijten op ons terras in de zon. We hadden vandaag de Ardennen op de planning maar we besluiten om dat te skippen. Hoezo in de auto gaan zitten met dit mooie weer? We gaan lekker in de zon zitten, lezen en gaan nog een stukje met de honden lopen. Je ziet hier veel van die "huisjes" die je met een ladder kunt bereiken en waar men in alle stilte dieren kunt bekijken. Ik was er altijd al nieuwsgierig naar en ben dus naar boven geklommen...ouw...wat stijl. Het was gewoon open en ik had een mooi uitzicht. Zag honden en een beer....lol

.uitkijktorentje

Uiteindelijk lummelen we tot 15.00 uur bij ons appartement en lopen nog een keer de bult op naar het mooie uitkijkpunt. Dan gaan we toch nog even op pad, naar het stadje Schleiden. Maar zoals we al hadden verwacht zaten de winkels dicht. We gaan op een terrasje in de zon zitten en eten allebei een lekkere ijscoupe. Dan rijden we naar de REWE en kopen wat dingetjes voor het avond eten. Thuis rekken de doggies zich eens uit…. Ze zijn kapot van het vele lopen hahah. We lopen na het eten nog even een ander stukje en bewonderen het giga grote huis met tuin waarvan wij een klein stukje huurden nu vanaf de achterkant.

Na het eten zit ik zeker een uur buiten terwijl de schemering begint in te vallen. Volgens de eigenaar kun je aan de overkant tegen de bosrand de herten zien. Helaas zie ik niets.

’s Avonds kijken we wat tv en werk ik dit verslag bij.

Zondag 25 september

Waarom weten we niet maar we slapen allebei slecht. Maar dat mag de pret niet drukken als we om 07.30 uur de gordijnen open doen. Man oh man…wat is het hier mooi en wat straalt de zon alweer! We lopen met de honden en dan spring ik in de auto om bij de bakker verse broodjes te halen terwijl Jeroen de tafel dekt. We ontbijten weer heerlijk buiten in de zon. Ik lees de laatste bladzijdes van mijn boek, ik heb gewoon EEN HEEL BOEK gelezen dit weekend. Ongekend relaxt! Ondertussen heeft Jeroen al wat spullen ingepakt. We douchen en pakken de spullen in de auto en rekenen met de eigenaresse af. We komen beslist terug!

We hebben besloten om de dingen te gaan zien die we eigenlijk gisteren hadden willen zien. En op deze manier rijden we via Nederland terug en mijden dus de baustelles in Duitsland.

Als 1e staat de navigatie op Malmedy. Via mooie kleine weggetjes gaan we er naar toe en wat een verrassing hoe leuk het hier is. Het is er bommetje vol, de winkeltjes zijn open en er is een klein marktje. Helaas is er geen parkeergarage en het is te warm op de honden in de auto te laten. Helaas, het is niet anders.

Malmedy

We rijden verder via Stevalot, Coo en Spa en gaan lekker in het bos wandelen en daarna picknicken.

ardennen-activiteiten-watervallen-van-coo

Qua natuur en dergelijke lijken de Ardennen en de Eifel wel wat op elkaar. Het is te merken dat het zondag is MET mooi weer. We delen de weg met wielrenners, motorrijders, campers en zondag rijders hahahah. In een plaatsje zien we nog een Carrefoure en waren even nieuwsgierig of we hier nog andere boodschappen konden doen dan thuis maar we vinden er niets bijzonders. Dan gaan we de A61 op en rijden via Venlo, Nijmegen, de Mac voor een milkshake, Arnhem weer naar huis. Om 16.00 uur zijn we thuis. In no time hebben we alles op de plek en draait de wasmachine. Dan doen we boodschappen en is alles weer normaal. Pfff….bah!

Maar goed, we klagen niet. We hebben een fantastisch weekend gehad en het prachtige weer was echt een cadeautje!

Ons verblijf: http://www.fewo-eifel-morsbach.de

1. Anneke:
    25 september 2016
    Ik wist al dat het leuk was maar met de foto's erbij is het nog leuker! Wat een mazzel met het weer zeg.... Nicht normal! Afkicken maar weer....
  2. Miriam:
    25 september 2016
    Weer leuk om te lezen. En mooie foto's. In die omgeving ben ik voor heel wat jaren geleden met mijn ouders geweest.
  3. Yvonne Evers:
    25 september 2016
    Super! En wat een geluk met het weer! En uh... Wat knap! De tweede dag 'pas' om half 9 opstaan. Hahahahaaa heel goed gedaan. Het blijft lekker kneuterig hè, die gezellige vakwerkhuisjes!
    Mooi verhaaltje weer. Kun je weer even.. uhm... 2 weken op teren :-)

Toedels Vonni