Weekendje Kassel januari 2023

22 januari 2023 - Espenau, Duitsland

JAAAA, het was weer eens zo ver! We hebben een heerlijk weekendje weg geboekt.

Vrijdag 20 januari

Iets na 10.00 uur rijden we weg. Het is droog en onderweg zien we een waterig zonnetje. We moeten 3 uur rijden en als we ruim over de helft zijn zien we dat er steeds meer sneeuw ligt. Omdat de zon steeds meer begint te schijnen en het gebied al mooi heuvelachtig is, gaan we op goed geluk de snelweg af richting een dorpje. Hier wandelen we prachtig over helder krakende sneeuw. Wat een cadeautje!

Cadeautje toch!

We genieten!!

Eigenlijk hebben we er helemaal niet bij stil gestaan of er in Kassel sneeuw zou liggen. Zondag willen we over Winterberg terug rijden in de hoop wat sneeuw te zien. Maar ook het laatste stuk blijft het wit. We zien een winkelcentrum en besluiten daar even te lunchen en kort te winkelen. We hebben de mevrouw van het huis aangegeven rond 15.00 uur er te zijn en dat lukt. We zitten in het plaatsje Espenau,10 minuten noordelijk van Kassel. (Ferienwohnung Espenau) De mevrouw laat ons alles zien en we zijn dik tevreden. Even alle spullen en de 2Y's uit de auto en aan de koffie. We trekken de snowboots aan en gaan weer op pad. Naast Kassel ligt het Schloss Wilhelmshöhe ( Google er maar eens op😍). Helaas hebben we een omleiding en zijn we eigenlijk te laat om hier echt mooi rond te lopen. Maar de omgeving is prachtig, net als de weggetjes. We laten de doggies weer heerlijk in de sneeuw uit en rijden dan terug.

We hadden op internet een restaurant gezien in ons dorpje en we besloten daar naar toe te lopen. Een mooi verlicht pad, over de sneeuw, brengt ons na een kwartier naar het juiste adres. Alleen hadden we moeten reserveren ( Jeroen zei nog...I told you so😉) en het enige andere restaurant hier is een soort van pizzeria, met een Duitse,Griekse en Italiaanse kaart. En het was boven verwachting lekker 😋😋

Heerlijk gegeten

Tegen 21.00 uur ploffen we heel tevreden op de bank. En de dikke sokken en trui kunnen uit haha... het is hier ruim 22C in huis... dat hebben we de laatste maanden niet meer mee gemaakt...😉

En nadat ik bovenstaande heb geschreven en we wat zitten te kletsen, belt Jan, de beste vriend van Jeroen, met het trieste bericht dat het verzamelgebouw waar de Kringloop XL in zit, maar ook Reefman waar Jan werkt, in de brand staan. Er volgen filmpjes, foto's, appjes, belletjes.. we kijken elkaar verslagen aan... wat V R E S E L I J K! Vooral voor de eigenaren van deze bedrijven maar natuurlijk ook voor ons en Jan en Janet. Uiteraard komt de vraag boven...heb ik nog een baan? Maar goed... niet op de zaken vooruit lopen. Jeroen heeft nog contact met zijn baas of hij morgen iets kan doen, dan gaan we nu rijden. Maar maandag komen ze bij elkaar.

Om 23.00 uur moeten de honden er echt uit.. en die frisse neus buiten doet ons even goed.

Zaterdag 21 januari

Het was geen beste nacht en vanaf het moment dat we wakker zijn, blijven de berichten, foto's en filmpjes binnenkomen.

Het is -5 en een witte wereld. Heerlijk frisse lucht aan ons hoofd tijdens het honden uitlaten. We halen verse broodjes en klungelen tot 11.30 uur in huis.

Onze 1e stop is Hann. Munden. Een prachtig stadje met vakwerkhuizen.

Hann. MundenHann. Munden

Na een wandeling door het centrum rijden we via B wegen naar Göttingen. Hier ligt helaas geen sneeuw meer. Op internet leek het mooi, maar na de vorige stop valt dit wat tegen. We lunchen even en vinden het dan wel prima. Onze 3e stop is het Hercules monument. Hier wandelen we prachtig en je hebt een waanzinnig uitzicht op Schloss Wilhelmshöhe (waar we dus gisteren stonden) met daar tussen een park, met in de zomer watervallen en zo. We moeten dus terug!!

Hercules monumentPrachtigZicht op Kassel en de tuinen

Dichtbij ons huisje is ook nog een Schloss en ook hier maken we een mooie wandeling. De hondjes genieten net als wij van de sneeuw.

Schloss Wilhemsthal

Door de late lunch hebben we niet veel honger, dus we maken thuis een broodje knakworst en een yoghurtje. We genieten van het even helemaal niets doen! Het is een erg fijn, warm😉, huisje dus voor vanavond is dat helemaal goed!

Zondag 22 januari

Het heeft lekker door gesneeuwd vanacht ( millimeters hoor😉)

Beetje sneeuw er bij

en dus genieten we van de mooie ochtend wandeling als we broodjes halen. Douchen, spullen pakken en de sleutel inleveren. Het berichtje dat we wel langer mochten blijven omdat er na ons geen gasten komen, zien we te laat. Maar ach... we willen nog "even" omrijden via Winterberg dus het is goed zo.

Voor Winterberg komen we al in een file terecht, laat staan dat er nog een parkeerplaats te vinden is... sjeemig... niet normaal hoe druk. Alle liften zijn volop in gebruik. Er ligt hier dan ook een flink pak sneeuw. Er is alleen geen zon bij dus ach...we geloven het wel. De navigatie gaat op thuis, maar onderweg stoppen we in Werl. Per ongeluk komen we bij een hele leuke conditorei terecht uit het jaar nul... de sfeer van Kringloop spullen... of zou dit niet per ongeluk zijn dat we hier terecht kwamen....

Leuke conditorei in WerlLeuke conditorei in WerlLeuke conditorei in Werl

Als we Almelo binnen rijden, rijden we natuurlijk eerst naar de plek van de brand. Ondanks dat we al zoveel foto's en filmpjes hadden gezien, komt het echt binnen! En het stinkt er nog steeds naar brand. Ons schoonzusje zei al bij het zien van de foto's: het lijkt wel oorlog gebied.

De brandDe brandDe brand

Ondanks alles was het toch een fijn weekend, in een fijn huis in een prachtige omgeving.

Eind april horen jullie weer van ons. Dan gaan we onze 15e trouwdag aan de Amalfikust vieren 😍

Ciao

J&M 👨‍❤️‍💋‍👨

1. Marlien Dijkers:
    22 januari 2023
    Mooi allemaal weer de foto's en het verhaal 🥰
  2. Yvonne Evers:
    22 januari 2023
    Ik had ook helemaal geen sneeuw verwacht, maar hoe leuk dat er dan ook nog sneeuw ligt!! De vakwerkhuizen zijn altijd mooi om te zien. En een huisje met 22 graden kan ik tegenwoordig alleen nog maar van dromen. Heerlijk.

Hoe triest van de brand 🔥…. Vreselijk!!
    Hoe zal het nu verder gaan. Sterkte maandag Jeroen!

Bedankt voor het leuke weekend verslag 👍🏻
  3. Anneke:
    22 januari 2023
    Mooie foto's en leuk verhaal maar wel met een wat donker randje.... Wel gezellig afgesloten net😊
  4. Barbara:
    23 januari 2023
    Fijn zo'n weekend weg. En dan die sneeuw erbij. Heerlijk gewoon.
    Vandaag een spannende dag voor jou Jereoen. Sterkte.