Weekendje Vlieland met Anneke en Martin april 2018

15 april 2018 - Vlieland, Nederland

Al heeeel lang zat dit in de planning en elke jaar ging voorbij zonder een weekendje Vlieland. Vorig jaar hebben we de agenda's bij elkaar gelegd en kwamen we eindelijk tot een datum!

Vrijdag 13 april:

Om 5 uur ( VIJF uur!!) gaat de wekker en om 05.45 uur staan Anneke en Martin bij ons voor de deur. Koffertjes er in en gaan! Het valt allemaal reuze mee met de drukte en we zijn mooi op tijd bij All In parkeerplaats in Harlingen. We moeten zelfs nog even wachten op de chauffeur. Martin kan de auto binnen zetten en daarna gaan we met nog meer mensen in het taxibusje naar de haven.

Vanaf de parkeerplaats worden we naar de boot gebracht

Na ruim een half uur begint het boarden al en even later gaan we aan boord. We zitten op een mooi plaatsje aan het einde van de boot waar we over het water kijken. Maar natuurlijk is het op het dek nog veel mooier. We zien langzaam de haven uit het zicht verdwijnen en het waterige zonnetje breekt door.

Vanaf de boot

Om iets na half 11 varen we de haven van Vlieland binnen en "is de boot aan". Het ziet er allemaal mooi uit. We pakken onze koffers van de kar en lopen door de Dorpsstraat naar ons hotel: de Herbergh van Flielant. We kunnen zelfs al naar onze kamers, top. Nadat we de koffers hebben weg gebracht is het toch echt tijd voor koffie! Schuin aan de overkant is een terrasje wat lokt, heerlijk in de zon. We kijken op de kaart en tja, aan ons is deze linksdraaiende yoghurt, met biologisch en organisch rechtsgedraaide grassprieten niet besteed dus we besluiten het bij een drankje te laten. Anneke gaat aan de verse munt thee, Martin en ik houden het veilig bij verse jus maar Jeroen is stoer en neemt de chocomania. Het blijkt een chocoladethee van brokjes bittere chocolade te zijn en is niet echt te pruimen hhhaahahah.

Ons 1e terrasje

We wandelen door de leuke dorpsstraat, gaan hier en daar wat winkeltjes in maar onze maagjes knorren. Dus op naar het volgende terras, dat van Zeezicht (waar Anneke en Martin en haar familie eigenlijk kind aan huis zijn) Ook hier is het een belevenis op zich, de keuze, de bestelling EN vooral de bediening..... Kortom, we houden het bij een klein hapje en maken plannen. We gaan om 13.00 uur met de bus! Voor € 12,00 met 4 personen het hele eiland rond, daar houden we van.

In de bus

We stappen op de verste plek uit en lopen naar de Kroonpolder. Wat een schitterend natuurgebied. Hier broeden vele vogels en we lopen tussen speciaal aangelegde schuttingen door naar een uitkijkpost. Super mooi.

De Kroonpolder   Genieten

Vriendinnetjes   Doorkijk vogel broedplaatsen

Gastenboek   Kijkje op de vogel broedplaatsen

We lopen op ons gemak terug en gaan dan naar het Posthuys, waar we nog net lekker op het terras kunnen zitten. Anneke had hier 2 weken geleden ook gezeten en wist dat er een heerlijke hamburger op de kaart stond. Wouw, niets teveel gezegd, wat heerlijk!

Waaaanzinnig lekkere hamburgers

Het koelt toch wat af en daarom drinken we binnen nog wat. Het is een heel mooi restaurant (en hotel) en we genieten enorm. In het hoekje waar we zitten liggen 2 poesjes heerlijk te slapen.

Poesjes   Super lief

Om 16.45 uur is de laatste mogelijkheid om met de bus te gaan en dus stappen we op. Na een kwartiertje stappen we uit en wandelen we op ons gemak terug naar het hotel. We spreken af dat we om 19.00 uur elkaar weer treffen en gaan allemaal even languit. (jaja.... oale wieven....) Weer fris en fruitig wandelen we opnieuw door de dorpstraat en bekijken diverse menukaarten. Bij het 1e restaurant waar we willen gaan eten is er geen plek meer, dus door naar een andere, de Richel. Ook hier weer heerlijk gegeten!

Het is ondertussen al bijna 21.00 uur en donker, dus we lopen omhoog naar de vuurtoren. Vanaf hier heb je mooi uitzicht op de lampjes van Vlieland. Een mooie plek! We lopen aan de achterkant naar beneden, we moeten bij schijnen met telefoons, zo donker. En het is er doodstil! Mooi!!

Vanaf de vuurtoren zicht op het dorp   Vuurtoren by night

We gaan het restaurant van ons hotel binnen en natuurlijk moeten we na praten en vooral borrelen. What happens in Vlieland, stays in Vlieland....

Na borrellen

Na borrelen

Zaterdag 14 april:

Om 9.00 uur zitten we aan het ontbijt. Ook allemaal prima hier. We doen rustig aan en na het ontbijt lopen we wat door de dorpsstraat en over het dijkje. Tegen 12.00 uur lopen we via de Badweg omhoog naar de andere kant van het eiland, naar het strand.

Onderweg naar de Vliehors

We hebben namelijk om 13.00 uur een tocht geboekt met de Vliehorsexpres.

De Vliehors expres

Vliehors expres

Gelijk na het vertrek gaat de accordeonman los en heeft hij de lachers op zijn hand en lallen we allemaal mee met vrolijke liedjes, echt zo leuk!

Ondertussen racen we over de zandvlakte, wat genieten zeg! Na ruim een half uur ben je op het verste punt en gaan we er allemaal uit. Helaas is het niet helder, dus je ziet Texel wel aan de overkant, maar als het helder is kun je de mensen op het strand zien lopen. We lopen met z'n allen een stuk langs het water en stoppen op een plek waar normaal gesproken vaak zeehondjes dichtbij komen. Maar de natuur laat zich niet dwingen natuurlijk, dus helaas zien we ze niet dichtbij.

In de verte zeehonden bij de witte schuim zie je de zeehondenkoppies

Heel goed kijken dan zie je ze ook in dit filmpje:

We lopen terug en gaan we aan boord, op naar het het drenkelingenhuisje. Al meer dan honderd jaar een vluchthuisje voor gestrande schipbreukelingen, nu ingericht als juttersmuseum. De chauffeur geeft hier een leuke uitleg van alles, het is het te grappig allemaal.

Museum juttershuis

Juttershuis

Juttershuis

De namen van de getrouwde mensen

Het is tevens een trouwlocatie en na de plechtigheid mag je naam op één van de balken geschreven.

We sjeezen weer terug en ook nu is het genieten van de accordeonman!

We maken nog even foto's van het bandenspoor. Deze laten namelijk teksten (dichtregels) achter in het zand. Hoe uniek is dat?!

Bandenspoor met teksten

Bijvoorbeeld:

Volg nu voor heel even de woorden langs de waterlijn.  Laat hier je grootste zorgen slechts natte voeten zijn.

Lippen branden van verlangen naar het zilte van de jouwe. De wind maakt ruimte en in vrijheid kan ik van je houden

Locatie Badhuys waar Oscar werkte

We gaan naar binnen bij het Badhuys. Voor degenen die ook de serie Dokter Deen volgen, zullen dit herkennen als de locatie waar Oscar werkte. Er zijn veel herkenbare plekken uit de serie trouwens, zo leuk. Donderdagavond nog gekeken en nu loop je er zelf.

Ook hier zitten we een flinke tijd en eten wat. Dan lopen we weer op ons gemakje terug. En zien nog meer bekende plekken uit de serie.

Ook een locatie van de serie dokter Deen   " woonhuis dokter Deen "

Ook nu bouwen we ff een relax momentje in en spreken weer om 19.00 uur af.

Omdat we vanmiddag al redelijk wat gegeten hebben, houden we het nu bij een kleiner hapje bij de cafetaria. We wandelen eerst over het dijkje en later gaan we ff een bruine kroeg in en nemen we nog een slaapmutsje in ons hotel. Truste!!

Zondag 15 april:

Als we wakker worden regent het, hè bah!! Het wordt al routine, we gaan om 9.00 uur ontbijten. Martin volgt via zijn telefoon nog even de kunsten van Max. We pakken ons spullen en checken uit. Het miezert nog steeds. We hadden om 12.00 uur de midgetgolf baan gereserveerd, nou daar gaat de lol snel van af in de regen. Wat gaan en vooral, kunnen we doen met dit weer? Nemen we een boot eerder? De 1e die we kunnen nemen is 11.45 uur en anders 16.45 uur. Wat gaan we in die 5 uur doen? We twijfelen, de meningen zijn wat verdeeld. We besluiten om kop of munt te gooien.... en het wordt kop wat betekent dat we om 11.45 uur vertrekken. (We missen nu wel de sjoel wedstrijd.....)

We lopen met onze koffertjes richting de haven en gaan nog even bij Gestrand naar binnen om wat te drinken. Om 11.15 uur begint het boarden en gaan we de boot op. Anneke kijkt buiten op het dek nog even (met pijn in haar hart naar haar steeds kleiner wordende Vlieland) maar komt dan ook weer binnen zitten. Het is nog steeds niet helemaal droog.

In Harlingen moeten we door een communicatie foutje langer dan normaal op het taxibusje wachten, maar om 14.00 uur rijden we weer in eigen auto Harlingen uit. In Joure nemen we een verlate lunch bij Hajé en om 18.00 uur rijden we het pittoreske Almelo weer binnen. Het zit er weer op, helaas.

Vlieland is mooi en samen met Anneke en Martin weg gaan is natuurlijk altijd mooi!! Thanx lieve vriendjes voor het heerlijke weekend!!

PS: grrrr .... waarom Reislogger ook nog foto's van de België tripje er onder zet...shoot me... maar ff door klikken en je ziet de Vlieland foto's ook.....

1. Anneke:
    15 april 2018
    Het was heerlijk met jullie daar, we hebben genoten! Xxx en super leuk weer dit blog 😃
  2. Marlien Dijkers:
    15 april 2018
    Zo tezien hebben jullie leuke dagen gehad het ziet er erg gezellig uit leuk 👍💋👍💋👍💋
  3. Yvonne Evers:
    15 april 2018
    Wat een super gezellig weekend en wat ontzettend gaaf van die plekjes uit de serie van dokter Deen. Dat kijk ik ook altijd.
    En dat van die linksdraaiende yoghurt, met biologisch en organisch rechtsgedraaide grassprieten, neeeee, hahahahaaaa daar zou ik ook geen zin in hebben. Geweldig! 😂
    Jammer van die sjoelwedstrijd!
    Bedankt voor het leuke verhaaltje x
  4. Esther:
    15 april 2018
    Erg leuk te lezen hoe jullie gezellige weekendje saampjes was, zo zondagavond op de bank😉 Spreekt weer tot m'n verbeelding 😘
  5. Miriam:
    16 april 2018
    Weer mooi om te lezen. En dat bandenspoor met tekst, geweldig!!
  6. Annelies:
    16 april 2018
    Dat was dus weer een heerlijk weekendje genieten.... En wij mochten weer meegenieten. Top!
  7. Barbara:
    17 april 2018
    Wat ziet het er op de foto's super gezellig uit. Het mooie eiland van dokter Deen.
    Leuk om weer te lezen. Verheug me alweer op Amerika 😉