Zwitserland en Italië deel 2 2020

23 augustus 2020 - Innertkirchen, Zwitserland

vrijdag 21 augustus

We kunnen lekker buiten ontbijten

ons hotel aan de Sustenpas

en daarna rijden we in 09.15 uur weg. Eerst even een stukje terug de Sustenpas af en dan links de Grimselpas op. Het 1e stuk is nog gewoon, stiekem dacht ik zelfs... is dit het nou... maar dan begint het echte werk. Mooie haarspeldbochten en prachtige uitzichten.

Grimselpas

Boven op de pas kun je naar rechts, panoramastrasse Oberaar op. Je koopt een kaartje van 5 CHF en dan wacht je op je tijd. Op het hele uur mag je heen, op het halve uur mag je terug. De route duurt enkele reis 10 minuten en je rijdt dan naar het meer met de Oberaar gletsjer.

wachten op je tijdpanoramastrasse Oberaar

De weg is inderdaad smal en erg mooi en soms gaat het echt tegen je gevoel in dat je een bocht neemt zonder dat je weet of er iemand aan komt... die komt natuurlijk niet haha... maar het voelt gek. Vlak voor het einde staan er een paar motoren stil... ze kunnen niet verder omdat PechHenkie daar moet draaien, op een onmogelijk stuk bij een parkeerplaats. ( hij moest een motor ophalen van een motorrijder die daar 2 dagen moest wachten op hulp hoorden we later 😱) Daarna moest iedereen daar keren... en dat was showtime haha.... sommigen hebben hun rijbewijs bij een pakje boter gekregen... het was genieten...😂

Oberaar see en gletsjer

achter PechHenkie aansluiten

Video: Panoramastrasse Oberaar

Dezelfde weg dus weer terug en toen de afdaling van de Grimsel met vanaf hier uitzicht op de fraaie bochten van de Furkapas. Man man WAT GAAF. Hoe kunnen ze het aanleggen??!!!

in de verte de Furkapas

Video: Furkapas

We klimmen via vele haarspeldbochten omhoog, we passeren hotel Belvedere, beroemd uit de James Bond film Goldfinger, net als het stukje pas wat Sean Connery in de film rijdt, genieten op de top van fraaie vergezichten en dalen weer af.

hotel Belvedere

Ondertussen is het ruim 30C. We zijn toe aan verfrissing... in Göschenen gaan we links ook alweer zo'n mooi smal weggetje op... aan het begin van de route staat het bord met de claxon er op... claxoneren in de bochten dus want je ziet niemand aan komen 🙈 GENIETEN ..😄

Claxoneren verplicht 😀

We parkeren aan het eind en gaan met de doggies aan de wandel. Onze Inge de Bruin is niet te houden.... en alsof ze bij de opruimingsdienst  hoort... ze haalt steeds takken uit het water en brengt die naar de kant. Zelfs Youp wil natte voeten... zo warm is het. En dit valt ook gewoon niet uit te leggen, wat O N T Z E T T E N D mooi hier!! Zulk mooi blauw water, die prachtige toppen met sneeuw... dit zijn weer momenten die je altijd onthoudt.

Göschenen see

Video:  Yill in de Göscheneralpsee

Op de terugweg stoppen we nog bij een best wel sterk stromend beekje waar we aardig tegen Yill moesten schreeuwen dat ze "deze kant Yill" op moest zwemmen toen de stroming haar mee nam... pfff... op ons maakte het meer indruk dan op haar 🤭 In Göschenen zoeken we een schaduwplek op voor koffie en daarna beginnen we aan de klim van de Sustenpas. De Amerikanen hebben een mooie uitdrukking, dramatic scenery , daar deden de uitzichten aan denken.

Sustenpas

Ook hier weer onvoorstelbaar hoe de route is aangelegd... je ziet héél in de verte een weg tegen de bergwand aan lopen en uiteindelijk rij je daar.

Sustenpasin de wachtrij bij bouwwerkzaamheden SustenpasOm 18.15 waren we terug. De hondjes moesten eten en net als gisteren vonden ze het daarna wel goed 😴😴

Wij gingen naar beneden om buiten op het terras de beroemde rösti te eten. Daar waar het hotel gedeelte zeker te kort schiet is het eten echt verrukkelijk. Ik laat me door de eigenaar nog over halen en we sluiten deze gouden randje dag af met koffie en Haus gemachte torte 😋

super lekkere rosti

Hmm... lekker taartje 😋

Zaterdag 22 augustus

Geheel onwetend beginnen we aan deze dag.....

Ondanks dat het fris is, ontbijten we buiten. We checken uit en om iets na half 9 rijden we weg. Het is droog en bewolkt.  Maar hoe hoger we komen hoe meer mist en rijden hele stukken met weinig zicht. Het heeft iets spooky achtig...

mist op de Sustenpas

Na de Sustenpas gaan we iets zuiderlijker de Oberalppas op, deze pas is de toegang naar het kanton Graubünden.

Video:

Stukje Oberalppas

Oberalppas

Ook weer mooi en door het dal zelf gaat het snel. Via een stukje snelweg en gewone weg komen we in Splügen waar we net voordat we de Splügenpas opgaan bij een supermarkt nog even wat voor de lunch halen.

laatste stop in Zwitserland

Dan rijden we verder. Dat lunchen doen we op de top (net in Italië) van de pas, we zien een plekje achter het stroomdraad waar al een paar campers staan. Op één plek is het zo gemaakt dat je de draad even los kunt maken, er in kunt rijden en weer dicht kunt doen. SUUUUUPERRRR, want hier zijn mijn vriendinnen!!!! 🐄🐃🐂🐮 Het begint heel iets te sputteren maar wat maakt het uit... ik ga rustig op een steen zitten en nieuwsgierig komen de dames dichterbij,  ze loopt gewoon tegen mijn telefoon (waarmee ik film) aan en ik krijg een paar lekkere likken over mijn voeten en benen... heerlijk😄😄🤭🤭

vriendinnetje

Lago di Montespluga

Video's:

Genieten van mijn vriendinnen 🐄

En nog meer genieten 🐄

Ik maak nog wat foto's van het meer en andere koeien, we lunchen en dan moeten we toch echt verder. Mooie afdaling met pittige haarspeldbochten. Als de pas klaar is komt er een verschrikkelijk saaaaaai stuk met 198 rotondes en het regent abnormaal hard. De straten staan blank en het schiet dus totaal niet op. Als we eindelijk de palmbomen bij het Comomeer zien is het iets droger.

Het is 16.00 uur als we vanaf de kust 4 km omhoog rijden ( weer haarspeldbochten en SMAL) en komen bij ons appartement aan. We bellen aan en na een tijdje komt er een oude man aan sloffen. Hij praat alleen Italiaans. Wij: "buone sera, appartemento" We wijzen op onszelf en naar boven... Hij loopt naar een andere deur en belt daar aan. Niets.... Heel verhaal in het Italiaans tegen ons 🥺... haalt zijn telefoon en belt iemand. Wat we er uit begrijpen is dat er iemand aan komt. Na een half uur stopt er een auto. De dochter en schoonzoon van de eigenaresse van het appartement. Haar moeder had aan Booking.com doorgegeven dat alles voor dit jaar ( ivm Covid) geannuleerd is en dat ze er nu bevriende Italianen in heeft zitten...   Nou mooi niet... wij hebben betaald en een bevestiging.. pfff... ze belt nog eens met haar moeder, maar eigenlijk weet je al, dit komt niet goed. Ze geeft aan dat ze kennissen in de omgeving gaat vragen of zij iets hebben... ondertussen kijken wij ook al op Booking.com. Wat een K U T zooi zeg. Het is warm geworden, de honden moeten er uit,  we zijn moe, we willen gewoon in ons geboekte appartement. Dan geeft de schoonzoon ( hij kan NUL Engels) aan dat we achter hem moeten rijden.  Je gelooft het niet, maar het wordt nog smaller, maar na 2 minuten wijst hij een plek waar we mogen parkeren. Op de plek waar de bus stopt ???? We lopen met hem mee en gaan in een huis naar boven. Daar treffen we Chiara, een heel aardig meisje dat Engels kan. Het appartement is klein, een postzegel als balkon maar hé, het is vrij.  Als we willen kunnen we een paar nachten blijven. Ze gaat de eigenaar bellen,  €80 per nacht. We overleggen en besluiten om 2 nachten te blijven. De schoonzoon zegt dat zij 1 nacht ter compensatie betalen. Oké, dat is iig iets.

Helaas staat de auto ver weg en moeten we dus ver sjouwen met de spullen. Chiara gaf aan dat er dichtbij een winkeltje was, want we hadden natuurlijk nog niets in huis. We konden er lopend naar toe. Via een steile weg, trappetjes en sluipdoor gangetjes kwamen we hijgend bij de lokale winkelier.... whoehahaha.... dit was niets, geen dingen die wij nodig hadden. (zucht) er zat niets anders op dan met de auto weer naar beneden te rijden, naar de Conad. Op de terugweg springt Jeroen nog even bij een restaurant er uit om te vragen of er nog plek is. Dat lukt. We ruimen de boodschappen op, laten de 2Y's uit en rijden naar het restaurant. We eten lekker buiten en om 21.30 uur zijn we thuis. Wat een dag....

uit eten, met uitzicht op Comomeer

We liggen er vroeg in maar kunnen geen van beide slapen. Het slaapkamerraam grenst aan de doorgaande weg en omdat het zo smal is, claxonneert iedereen 🙈🙈 , het bed heeft een kuil en we vragen ons af wat we nu verder willen? Het 4G netwerk hapert hier, (en wifi is er niet) maar onze telefoons maken overuren op Booking.com. Er is niet heel veel keuze als je EN ergens in mag met honden EN een balkon wilt EN niet de hoofdprijs wilt betalen. We laten het even los en vallen tegen 01.00 uur in slaap.

Zondag 23 augustus

De zoektocht gaat verder. Maar eerst contact met Booking.com. Lang verhaal kort, na 3x verbinding verbroken, hebben we de bevestiging binnen dat we ons geld terug hebben en hebben ze contact gelegd met het appartement dat we uitgezocht hebben. Nadat we alles geboekt hebben ( we hebben trouwens besloten om er vandaag al naar toe te gaan en niet nog een dag te laten verpesten) vragen we Chiara of ze de eigenaar wil bellen om het voor de zekerheid nog een keer te laten bevestigen. Alles is oké. Vanwege het extra schoonmaken kunnen we er niet voor 16.00 uur in, maar dat is oké.

Hè hè... dat geeft rust. We doen eigenlijk verder niets, genieten toch nog even van het best wel mooie uitzicht

Uitzicht tijdelijke appartement

en om 14.30 uur hebben we alles weer naar de auto gesjouwd. We rijden in ons dorp nog even naar het water en Inge mag nog even zwemmen. Mooi hier hoor!!

Comomeer

In een half uurtje rijden we naar het plaatsje Griante. We rijden even iets omhoog door chique straatjes en dan zijn we er al. We moesten ons melden bij een mevrouw waar we de sleutel van kregen. Zij laat ons alles zien en we vallen om van verbazing... wat gaaf!!!! ( Zie alle foto's)

ons appartement in Griante

Het is trouwens na Zwitserland weer even heel apart dat deze mevrouw ons begroet met een mondkapje voor.

We kunnen gelukkig de auto heel dichtbij zetten om alles uit te laten en even later ligt alles op z'n plek. Nu ik dit schrijf zit ik heerlijk op het balkon in de schaduw. Voetjes omhoog en genieten maar! Net langs de lantaarnpaal heen kijken we op Bellagio.

uitzicht vanaf ons appartement in Griante

Eigenlijk denken we dat alles goed heeft uitgepakt en dat dit een mooier appartement is dan de originele boeking. Het heeft zo moeten zijn....

J&M 💏

1. Anneke:
    23 augustus 2020
    Gelukkig.....eind goed al goed, op deze stress zit je niet te wachten in je vakantie. Dat het mooier is dan het andere appartement is mooi meegenomen. Gauw vergeten alles en heerlijk GENIETEN xxx😘
  2. Barbara:
    23 augustus 2020
    Nou dan schrik je toch wei even zeg. Fijn dat deze bestemming zo goed bevalt en jullie nu heerlijk kunnen genieten van alles wat gaat komen. Veel plezier.
  3. Edith:
    23 augustus 2020
    Pffff wat een toestand zeg! Maar gelukkig alles nog goed gekomen. Lekker genieten!
  4. Jan,Janet, Colin en Dustin:
    23 augustus 2020
    Wat een toestand allemaal, maar wat fijn om te horen dat het uiteindelijk goed heeft uitgepakt. Geniet er heerlijk van!!
  5. D&J:
    23 augustus 2020
    Mooie weg zeg! En vooral een leerzame reis voor Jeroen!
    Je weet nu waar je M mee kunt verwennen! @ 👅🦵🏻🦶🏻
    😂
  6. Xandra:
    23 augustus 2020
    Hee wat een verhaal zeg. Het eerste gedeelte klinkt prima, mooi meer, mooi uitzicht, prachtig hè! Maar wel ontzettend k.. van het geboekte appartement, maar uiteindelijk ziet het waar je nu ziet er prima en gezellig uit. Even bijkomen vd schrik en genieten samen!!
  7. Annelies:
    23 augustus 2020
    Ken zo’n zelfde verhaal bij Booking, niets zeggen, geld vasthouden en afwachten tot de klant zich meldt. Maar eind goed, al goed toch! Foto’s zijn prachtig, daar heb je echt gevoel voor. Mooi weer en heerlijk eten, wat wil je nog meer? Wij hebben vandaag de Silvrettapas gereden, ook heeel veeel haarspeldbochten!!! En het was koud, brrr, 10 graden en dat zijn we niet meer gewend hè. Veel plezier en heel graag tot het volgende reisverhaal.
  8. Marlien Dijkers:
    23 augustus 2020
    Wat een gedoe allemaal!! Maar gelukig is het goed gekomen wat een mooie fottos en huisje ik denk dat jullie eens een zwempak moeten kopen voor inge _ yill 🤣
  9. Jürgen:
    24 augustus 2020
    Lekker genieten, de foto's van jullie zijn altijd leuk. De rijsverhaal is altijd mooi om te lezen
    Fijn vakantie gewenst
  10. Marian:
    24 augustus 2020
    Wat een prachtige omgeving..die haarspeld bochten lijken mij ook wel heel gaaf..vooral met de motor.
    Weer een mooi reisverhaal en foto's.
  11. Yvonne Evers:
    24 augustus 2020
    Het klinkt me enigszins bekend in de oren.. Dat het andere appartement dan NOG mooier is 🤪

Prachtige foto's!!
  12. Johan en Tonnie:
    24 augustus 2020
    Mieke en Jeroen met zo veel haar speld bochten moet je met de motor gaan. Hopelijk kunnen jullie nu toch genieten van het de mooie natuur veel plezier verder
  13. Jan Wegink:
    27 augustus 2020
    Ja, dat was een grote teleurstelling. Maar gelukkig was er een mooie oplossing. En de manier waarop je het meedeelt, vind ik weer grandioos. Lieverd, je kunt met schrijven wel je boterham verdienen. Wat hebben jullie een bijzondere vakantie. Ik geniet en blijf jullie volgen. Jullie trotse Pa.