Zwitserland en Italië deel 3 2020

26 augustus 2020 - Menaggio, Italië

Dank voor alle leuke (en meelevende) reacties.

Maandag 24 augustus

Lang leve de airco op de slaapkamer, wat een luxe! Nadat we de hondjes hadden uitgelaten liepen we naar zo'n klein buurtwinkeltje hier in de straat voor wat broodjes. Leuk winkeltje, mooi dichtbij en dan ook nog je best doen om een paar woordjes Italiaans uit te wisselen, met als dank een dikke glimlach ( achter zijn mondkapje 😷) van de eigenaar. Mijn dag kan al niet meer stuk. Ontbijten op ons balkon, Jeroen moet nog wat UWV dingen doen en ik lees wat.

Om 13.00 uur gaan we op pad. We rijden mooi langs het water,  steeds zuiderlijker tot je de Zwitserse grens weer over gaat. Hier zien we een groot shopping center, met een Migros 😁Ja, ik ga 'm toch kopen... de Engadiner nusstorte. We kijken nog even verder en tjeeeee🙆‍♀️.. bij de C&A scoor ik nog een Mickey shirt. 🤣 Verderop zit de Lidl en we doen boodschappen. Dan gaan we iets aparts bekijken: Campione d'Italia

Campione d'Italia is een gemeente in de Italiaanse provincie Como en tevens een exclave volledig omsloten door Zwitsers grondgebied. Hoewel het gebied bij Italië hoort, vormt het een tolunie met Zwitserland. Ook wordt er gebruikgemaakt van de Zwitserse frank en de Zwitserse infrastructuur. Auto's uit Campione dragen een Zwitsers kenteken met daarop het wapen van Campione. Omdat het gebied wel belastingtechnisch bij Italië hoort, gelden er speciale belastingvoordelen voor de bevolking. Campione is naast haar speciale status vooral bekend om zijn voormalige casino, dat het grootste was van Europa. In juli 2018 werd het casino failliet verklaard en gesloten. Als gevolg van het faillissement is de gemeente in zware financiële problemen gekomen, omdat de economie van het dorp grotendeels van het casino afhankelijk is. Er bestaat vrees dat de bewoners zullen wegtrekken en het dorp een spookstad wordt.

Daar ligt Campione d'ItaliaHier ligt het

Dat laatste is nog niet zo, maar druk was het ook niet. Maar het is echt apart, dit stukje land. Vooral het grote casino valt op van lelijkheid. We lopen er even rond,  we hebben het gezien ✔

Campione d'ItaliaCampione d'Italia

Via de weg langs het meer van Lugano, door de stad Lugano komen we aan de andere kant van ons plaatsje weer terug. Verder nergens echt gelegenheid gehad om te stoppen dus een paar foto's uit auto gemaakt. De hele route vanmiddag was nog geen 100 km, top dat dit allemaal relatief dichtbij ligt.

Lugano

Jeroen is weer de chefkok en de rest van de avond zijn we lekker thuis. Vandaag veel bewolking, maar een prima temperatuur 27C.

Dinsdag 25 augustus

Na het ontbijt gaan we gelijk op pad. We moeten ons aanpassen aan de Italiaanse levensstijl😉, want tussen de middag zit alles ruim 3 uur dicht. 10 minuutjes rijden en we zijn in Menaggio. Leuk plaatsje met een mooi pleintje.

MenaggioMenaggiouitzicht vanuit Menaggio

We slenteren wat rond en drinken koffie. Het is prachtig weer. Tussen de middag halen we de doggies op en gaan beneden naar het water. Het is misschien niet de allermooiste plek, maar we zitten er heerlijk alleen en genieten weer enorm van ons waterratje. Onvoorstelbaar hoeveel zij kan zwemmen! Aan de overkant ligt Bellagio. Tot vanavond!

even heerlijk aan het ComomeerYill 😍

Na 1,5 uur gaan we terug en houden we een heerlijke siësta. Ook genieten we van de zon op ons balkon. Vandaag weer 28 C. Om 19.20 uur pakken we de boot naar Bellagio. 10 minuten varen en je bent er. ( gelukkig maar want het is warm met die mondkapjes op😷)

gezellig met een mondkapje op de boot

BellagioBellagio

Het is allemaal erg gezellig met vele leuke terrassen. We zitten eerst "beneden" aan de koffie en kijken bij het chique hotel waar André Hazes en Monique een paar weken geleden logeerden ( lekker belangrijk 🤣🤣) en lopen dan omhoog naar het oude centrum. Steeds heb je dan van die kleine straatjes waar je naar beneden kunt en die zijn zo prachtig!!

zulke mooie straatjes in Bellagio

We lopen helemaal buiten om, zitten nog een tijdje te genieten in de haven en horen in de verte live muziek. Een super leuk terras, leuke muziek, drankje er bij... helemaal top.

Video: Genieten van de muziek 🤣🤣💃🕺

Later komt er nog een groep dames bij met veel lol, dansen op straat... helemaal corona proof is het niet... maar zo leuk om naar te kijken. The night belongs to us.... nou ja... night 😆.... de laatste boot terug ging om 22.20 uur.

super gezellig terrasje met live muziekBellagio by night

Thuis doen we de hondjes aan de riem en wandelen we een stuk, het is nog steeds 21C. We genieten op ons balkon nog lang na.

Genieten op ons balkon

Woensdag 26 augustus

Poeh... iets te veel drank gisteravond 🤪🤪 Jeroen matst mij en laat de honden uit en haalt broodjes. Ontbijt weer op het balkon, want het is weer mooi weer 😎 Eigenlijk moeten we al met al nog haasten om de boot van 11.55 uur te halen haha. Terwijl we in het rijtje auto's aansluiten loopt oom agent bij iedereen langs om de temperatuur te meten. Dit doet hij door enkele seconden iets op je pols te richten...?? Zeg het maar... schijn veiligheid? Maar wij zijn er klaar voor!

wij zijn er klaar voor 🤣

We gaan met de auto op de boot naar de overkant. In Bellagio gaan we weer aan wal en rijden omhoog.... en daar realiseer ik mij hoe dom ik gekeken heb.... we hadden helemaal hier niet moeten zijn. We hadden iets verder op met de boot moeten gaan. Want ons doel was o.a. Varenna. Okayyyyy.... dat wordt een stuk omrijden. Gelukkig is het allemaal mooi, kunnen we er nog ergens uit om even te genieten met de doggies en uurtje later zijn we vlak voor Varenna en treffen we het met een prachtig stukje strand. WOUW,  erg mooi hier.

genieten op een privé strandje

Video: Niet normaal toch hoe goed ze kan zwemmen

mooi hè 😍

Video: Verplichte rust 😉

Door een soort muurtje hebben we het stukje voor ons zelf en kan zelfs Youp los. Wat onwijs genieten hier. Ondertussen is het 30C en besluiten we dat het geen goed idee is om door het centrum met de honden te lopen. Dat gaan we ze niet aan doen. We komen hopelijk van de week, met de juiste boot 🙄 nog wel een keer terug. We touren verder langs de noordkant van het meer terug naar huis, waar we tevreden rond 18.00 uur met een ☕ zitten.

Na het eten wandelen we omhoog ons kleine dorpje in.  In de verte branden elke avond lampen die een mooi kerkje verlichten. Dat moet uiteraard op de foto.

in de verte mooi verlicht kerkje

We eten ons 1e ijsje van de vakantie, halen de hondjes op voor een wandeling en eindigen zoals we begonnen... op ons balkon. GENIETEN!!!

J&M 💏

1. Anneke:
    26 augustus 2020
    HEERLIJK 😍Eind goed, al goed met dat appartement! Het ziet er werkelijk fantastisch uit‼lekker verder genieten xxx
  2. Marlien Dijkers:
    26 augustus 2020
    Mooi verhaal weer en mooie fottos en filmpjes fijn dat jullie plezier hebben op vakantie en yill en youp ook leuke vakantie nog lieffs marlien 💋
  3. D&J:
    27 augustus 2020
    Jullie hebben de juiste periode vakantie! Het weer is hier nu bagger. Temp goed maar vochtig ☔️
    Mooie plaatjes van de plaatsen.
    Wel meer ijs eten! T’ is Italiaans 🍡🍧🍨
    Geniet! Groetjes
    D&J
  4. Nelleke:
    27 augustus 2020
    Wat een schitterende foto's weer en een prachtige omgeving! Logisch dat jullie genieten!
  5. Sia:
    27 augustus 2020
    Mooie belevenissen weer en leuke tips. Ik ken de provincie Como van het fietsen maar het verhaal over het 'vreemde stukje Zwitserland' sla ik op. Leuk mochten we daar eens met de camper komen. Veel plezier nog!
  6. Inge:
    27 augustus 2020
    Heerlijk weer, om met jullie mee te lezen. Geniet nog lekker van het mooie weer en de prachtige omgeving. Heel veel plezier!
  7. Xandra:
    27 augustus 2020
    Weet je wat zo grappig is, ik lees dingen waar ik nog nooit van gehoord heb, Google vervolgens en zo leer ik nog veel 😃 jullie maken leuke tripje, afwisselend en daarbij mooie plaatjes!!
  8. Barbara:
    28 augustus 2020
    Het casino is niet alleen het grootste maar ook vast het lelijkste van Europa.
    Wat een heerlijke vakantie. En wat zien jullie toch altijd veel. Echt genieten👌🏼
  9. Jan Wegink:
    31 augustus 2020
    Ik heb weer genoten van jullie vakantie verhaal.
    Geniet nog lekker samen. En wanneer treffen jullie Annelies en Rob?
    Lieve groeten, Pa.